Gjest Gjest_gjest 1_* Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Bare noen mnd etter vi fikk barn har jeg vært endel deppa, griner endel.. har det kjipt.. syns det er mest stress med ungen, og tenker negativt om det meste... hva kan jeg gjøre? Legen sier det er 6 mnd- 1år ventetid til psykolog.. Tror jeg trenger anti depressiva........?
Eve Luna Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Bruk din fastlege som psykolog. Det gjorde jeg en stund. Det er lang ventetid i hvert fall i Oslo. Så jeg avtalte med fastlegen å komme til henne til samtaler til jeg fikk psykolog (fikk det aldri). Ble etterhvert bedre og trengte ikke psykolog lenger. Eller snakk med helsesøster. Det virker som om du har fødselsdepresjon. Du må snakke med noen om det.
Gjest Gjest_gjest 1_* Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Jeg føler bare jeg trenger anti depressiva, tror ikke samtaler alene hjelper.. Men, jeg kan prøve ringe helsestasjonen.. takk..
Gjest Miss Guided Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Jeg føler bare jeg trenger anti depressiva, tror ikke samtaler alene hjelper.. Men, jeg kan prøve ringe helsestasjonen.. takk.. ← Ring til helsesøster, hun har erfaring med fødselsdepresjoner. Jeg fikk det etter første fødsel og brukte vel et år før jeg var helt ute av den mørke tunnellen. Ellers er jeg av den oppfatning av at alle plager må ikke hjelpes med medisin. Jeg brukte ingen medisin, det hjalp at jeg visste at dette var normalt og at flere før meg hadde opplevd det samme. Jeg hadde vel blitt medisinert hvis det hadde utartet og blitt langvarig, men før det kommer så langt prøver man å samtale om det.
Gjest Gjest_gjest 1_* Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 jeg har hatt det lenge nå.. føler jeg MÅ få noe medisinering.. å snakke med noen kan hjelpe. men mest for babyens skyld, at jeg får sove skikkelig, og ikke er så deppa, så trenger jeg noe som kan hjelpe imens..
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 Les ellers hva de skrev her under lavt stoffskifte, mange får det etter fødsel. Gir bl. a. depresjon som symptom. Stoffskiftehormonene har nettopp med serotonin å gjøre blant annet.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 Les ellers hva de skrev her under lavt stoffskifte, mange får det etter fødsel. Gir bl. a. depresjon som symptom. Stoffskiftehormonene har nettopp med serotonin å gjøre blant annet. ← Tull!!! Langt mer sannsynlig at dette er fødselsdeppresjon! TS snakk med helsesøster eller lignende de kan hjelpe deg og sende deg videre hvis du trenger medisiner, men snakk med noen I DAG ikke vent. Lykke til
Samba Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 Det er utrolig flott at du ser at du trenger en eller annen form for hjelp. Det er ikke alle i din situasjon som gjør det. Jeg tror ikke løsningen sånn umiddelbart er å medisinere seg. Jeg ville i første omgang tatt kontakt med helsestasjonen, slik at du kan få en prat med noen der. De er veldig forståelsesfule, og prater med mange som deg hver eneste uke. Håper også du har snakket med mannen din, slik at han er klar over hvordan du har det. Du trenger nok mye støtte, hjelp og avlastning av ham nå vil jeg tro. Det er mange som blir triste og lei etter de har fått barn. Det er jo en sinnsyk omstilling. Å gå fra ett liv til et helt annet type liv, ja for det er jo det det er. Lykket til, håper du får hjelp
Gjest baby-E Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 Du sier du trenger antidepressiva og ikke psykolog, MEN medikamenter tar kun toppen. Man må snakke med noen om det også, for at de skal hjelpe. Jeg hadde snakket med helsesøster jeg. Fødselsdepresjon er noe man ikke tuller med, så for begge deres del, anbefaller jeg at du får pratet med noen.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 Nå vet jeg ikke om du ammer? Medisiner vil ofte kunne gå over i melken, noe du bør ta i betraktning. Sier ikke at du bør la vær å ta medisiner pga ammingene, men kanskje vurdere psykolog (i verste fall privat) og lignende fram til du er ferdig med den mest nødvendige ammingen (4-6 måneder) og så heller ta det derfra. Johannesurt kan være verdt å vurdere, men vær obs på at det ikke går bra med en rekke andre medisiner (inkludert hormonprevensjon!) og at enkelte får bivirkninger. Bivirkningsgraden er likevel betydelig lavere enn på andre antideppresiva. Fikk en del selv når jeg startet, men det gikk over etter ca 3 uker. Har ingen erfaring med det i forbindelse med amming, men det jeg kjenner til er at det kan forårsake noe problemer (i hovedsak slapphet, kolikk og tretthet) hos barnet. De samme bivirkningene er også observert ved bruk av annen antidepresiva. Vei det mot hverandre, og vær klar over det slik at du vet at det kan være medisinen og ikke nødvendigvis kålen du spiste som er årsaken om det oppstår problemer. Men er stoffskiftet og vitaminlagrene dine undersøkt? Er mange slike fysiske ting som kan forårsake depresjon, og det går dårlig å behandle jernmangel og lignende med SSRI.
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #11 Skrevet 27. april 2007 Og jeg glemte en ting: Lykke til, god bedring, og gratulerer med barnet
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2007 #12 Skrevet 27. april 2007 Johannesurt kan være verdt å vurdere, men vær obs på at det ikke går bra med en rekke andre medisiner (inkludert hormonprevensjon!) og at enkelte får bivirkninger. Bivirkningsgraden er likevel betydelig lavere enn på andre antideppresiva. ← Dette er bare tull! Johannesurt er faktisk en av de farligste "medisinene" som finnes, og er noen man definitivt ikke burde bruke uten å snakke med legen! Når det gjelder resten av innlegget ditt, så vil selvsagt legen ta hensyn til at hun ammer. Hvorfor tror du egentlig at de studere i 6år?
Gjest annen gjest Skrevet 28. april 2007 #13 Skrevet 28. april 2007 Nå vet jeg ikke om du ammer? ← Når det gjelder resten av innlegget ditt, så vil selvsagt legen ta hensyn til at hun ammer. ← Hun ammer ikke.
Gjest vimselot Skrevet 28. april 2007 #14 Skrevet 28. april 2007 Fødseldepresjon er ikke noe å tulle med, men antidepresiva virker ikke dag nr. 1. Jeg tror det tar noen uker. Johannesurt fungerer for mange som er deppa og har ingen bivirkninger, men bruker du p-piller, kan du bli gravid igjen. Kan ingen avlaste deg slik at du får sove noen timer? Selv om du ammer, kan du pumpe ut melk, eller gå over til flaske. Hvis du overhodet ikke får sove, og har mangel på søvn, selv om noen avlaster deg, kan du be legen om et sovemiddel (stilnoct f.eks.), men da tror jeg ikke du kan amme. Det viktigste er vel at du blir våken og mer opplagt, enn å bekymre deg for amming (jeg har hørt småbarnsmødre fortelle, de er bekymret for nesten alt)... Morsfølelsen som du kanskje ventet på, (jeg har ikke lest hele tråden), kommer ikke alltid og de venninnene jeg har snakket med som har barn, har vært veldig frustrerte over den manglende følelsen. Få henvisning til psykolog, men det kan være ventetid. Kanskje det kan være bedre å prate med en psykiatrisk sykepleier. Jeg tror legen må gi henvisning, men det er ikke like lang ventetid. Det høres slitsomt ut, men det vil bli bedre. Små babyer krever og krever og har man ingen som kan avlaste litt, er det tungt. Noen babyer sover og alt går på skinner, mens andre får kolikk og mødrene blir nesten helt på randen... Bud nr. 1 er å ta vare på deg selv. Jeg håper du har noen som kan avlaste deg litt.
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2007 #15 Skrevet 28. april 2007 Johannesurt fungerer for mange som er deppa og har ingen bivirkninger ← Dette stemmer ikke, det virker kun ved lett depresjon og har en rekke bivirkninger! Johannesurt info fra tidsskriftet Johannesurt info engelsk 1 Johannesurt info engelsk 2
Gjest Gjest Skrevet 28. april 2007 #16 Skrevet 28. april 2007 Og ikke bruk Johannesurt samtidig som antidepressive Info fra legemiddelverket
Rosalie Skrevet 28. april 2007 #17 Skrevet 28. april 2007 Jeg ville i første rekke ringt Mental Helses Hjelpetelefon: 81030030 http://www.mentalhelse.no/) Ellers kan du jo benytte deg av det private bahndlingstilbudet. Det koster, men dersom du virkelig trenger det kan det være at det er det du og familien skal prioritere framover. For en frisk mor er en forutsetning for at familien skal fungere. Henger meg på resten her - ikke bruk antidepressiva som eneste behandling - det løser ingen ting. Det du trenger er samtaler. Samtaler som kanskje, men bare kanskje, skal backes opp av antidepressiva.
Rosalie Skrevet 28. april 2007 #18 Skrevet 28. april 2007 Her er forøvrig en artikkel om fødselsdepresjon fra mental helse: http://www.mentalhelse.no/?module=Articles...licShow;ID=7067
Gjest Jytte Skrevet 29. april 2007 #19 Skrevet 29. april 2007 Søk hjelp hos fastlegen din ... dersom det er pripært så har legevakten livskrisehjelp.
tuji Skrevet 29. april 2007 #20 Skrevet 29. april 2007 Tull!!! Langt mer sannsynlig at dette er fødselsdeppresjon! TS snakk med helsesøster eller lignende de kan hjelpe deg og sende deg videre hvis du trenger medisiner, men snakk med noen I DAG ikke vent. Lykke til ← Hva er tull med det? Jeg hadde lavt stoffskifte, og trodde det var depresjon. Det som er tull er å avfeie forslaget om å sjekke stoffskiftet, for mange som tror de har en depresjon har stoffskifteproblemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå