Gå til innhold

Lavt stoffskifte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk for tre år siden erklært at jeg har struma, lavt stoffskifte, og i nærheten av mangel på thyroksin.. Men legen sa jeg skulle vente med å begynne på piller, da jeg ikke var plaget av symptomer, men har siden da gått regelmessig til kontroll å blodprøver.

Men siden i høst (06) har jeg vært myyye plaget av at jeg er konstant trøtt, uopplagt, slapp, legger på meg (kan være for at jeg ikke har engergi nok til å trene så mye som før), stive muskler, håravfall, fryser stadig og depresjon til tider..

tenkte liksom aldri over at det kunne være strumaen, men i forrige uke fikk jeg nok av å sove bort hele dagene mine, og fikk fiksa time hos legen. Han sa det godt kunne være strumaen, og jeg tok en del blodprøver (sjekka alt mulig).

Har enda ikke fått svar på prøven,men tenk om det blir sånn som før, at jeg er under nivået til å begynne på thyroksin.. og må gå sånn som jeg har det nå.. :overrasket:

Det er rettåslett helt jævlig, jeg orker aldri noe mer.

Jeg er student, og dette har gått utover skolegangen min, å ført til mye fravær.. når jeg først kommer meg på skolen, kollapser jeg med engang jeg kommer hjem, og kan sove flere timer, for så å våkne til da jeg skal lage middag til kjæresten min, i 19-tiden, så er vi oppe litt.. så er jeg trøtt igjen.. noen ganger får jeg såklart søvnproblemer om natta, fordi jeg har sovet så mye på dagen..

Jeg har ofte prøvd å tvunget meg selv til å ikke sove.. men det er vanskelig når det er ingenting å finne på, og de fleste av venninene mine jobber og er opptatt i denne tida.

Litt av et sytete brev.. men er det noen av dere som har lavt stoffskifte som har/hadde det sånn? Hvordan ble forskjellen når dere begynnte på "medisin"?

Jeg håper inderlig jeg får begynne på medisin, eller får noe som gjør dagene mine bedre! :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde de samme symptomene som deg, men etter at jeg begynte med medisin ble jeg som et nytt menneske.

Skrevet

Jeg fikk også et nytt liv etter at jeg begynte på Levaxin. Legene sjekker om du ligger innenfor et bestemt referansenivå. Gjør du det, er det faktisk ikke alle leger som gir medisin. Men selv om man ligger innenfor, kan kroppen i mange tilfeller ha behov for et noe høyere nivå av nettopp TSH og FT4.

Jeg ligger nå på 15,4 ( ref er 10 - 22 ) men jeg har best av å ligge på oppunder 20, så da øker legen dosen Levaxin.

Anbefaler deg å ta en prat med legen din. Lykke til :)

Skrevet

Hvis du bare har vært til fastlegen kan det kanskje være greit å få henvisning til spesialist?

Jeg har lavt stoffskifte, men rakk å begynne på Levaxin før jeg merket noe. Hadde fått behandling for høyt stoffskifte, og fikk raskt for lavt stoffskifte.

Skrevet

Hm.. var hos legen forrige torsdag, å har enda ikke fått brev/tlf fra han ang prøvene.. men kan jeg få medisin om jeg ikke er innen det visse nivået da? Tenkte å begynne på jern, for å se om det ville funke.. men venter til jeg får svar nå da.. om de ikke ringer i morgen, bør jeg kanskje ringe å høre selv?

Vil bli frisk!!! :ironi:

Skrevet

Jeg hadde struma og hyperthyreose da jeg var yngre, men nå har jeg hashimoto's og hypothyreose.

Var akkurat som deg for et år siden... trøtt, slapp, deppa, glemsk, frossen (men er det fortsatt da), ukonsentrert, strøk på eksamener... men så begynte jeg på Levaxin og nå føler jeg meg 99% frisk! Men jeg må gå på Levaxin resten av livet da... :sur:

Kanskje du kan bytte lege? Den første legen min "gadd" ikke gi meg medisiner, men da jeg byttet lege sa hun at jeg skulle ha begynt behandling for et år siden :overrasket: Så da hadde jeg slitt med sykdommen i lang tid uten at det var nødvendig. Jeg synes du bør dra til en annen lege jeg altså. Man må ta helsen på alvor! :)

Skrevet

Ja! Kanskje jeg burde det.. skal vente til i morgen å høre nå da.. eller så må jeg gå videre til annen lege.. rart at min lege er den mest ettertrakta legen i byen her da, folk står i mange år i ventetid på han.. kanskje det er et ufortjent rykte ;)

Vil hvertfall bli frisk og opplagt! Savner å kunne gjøre ting om dagene! :tristbla:

Skrevet

Han kan jo være en populær og flink allmennlege, men spesialister som kun jobber med stoffskiftesykdommer ol kan sikkert mye mer om akkurat det. Jeg går på sykehuset til behandling nå, og føler meg tryggere på at legen der gir meg riktig behandling, enn fastlegen min. Fastlegene kan litt om alt, men spesialistene kan alt om noe er min oppfatning.

Skrevet

Sant det! :) Merket du rask forskjell etter at du begynte på Levaxin?

Hvordan? Sorry masinga! ;)

Skrevet
Sant det! :) Merket du rask forskjell etter at du begynte på Levaxin?

Hvordan? Sorry masinga! ;)

Som jeg skrev lenger opp så begynte jeg på behandling omtrent før stoffskifte var blitt lavt, så jeg rakk ikke å merke noe. Dessverre lite hjelp og få av meg ;)

Skrevet

Ok, skjønner! :) men takk for hjelp! :)

Skrevet

Du kan komme over ti Sonjas stoffskifteforum (gjør et søk) og dere andre også, forresten.

Det er to oppfatninger blant legene, de som tar en på alvor uansett blodprøvesvar, og har en lavere grense, (TSH må være over 3,6 og man skal ha symptomer før man kan få hjelp) versus de som hevder helt urett at man ikke kan ha symptomer før TSH er blitt 10....Det er en del menn som ikke har noen symptomer med høy TSH men ingen kvinner. (forklaring for de nye: stoffskiftehormonene heter ft4 og ft3 på prøvene. Hvis de er lave men innenfor, kan mange ha hypothyreose. Hvis man har hypothyreose, vil vanligvis men ikek alltid hypofysen sende ut signaler til kjertelen om å sende ut mer stoffskiftehormon. Signalet er noe som heter TSH. Høyt TSH= hypothyreose. Nivået er egentligindividuelt men legene stirrerseg blindt på det.)

Hilsen

nora

taliee: prøvesvar tar bare et par-tre dager. Husk å be om de konkrete tall og ikke la deg avfeie med at alt er normalt.

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille
Gjest *Frida*
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte.

Etter å gått i ca et år med større og større problemer med skole (fravær, styk på eksamener osv), motivasjon, søvn, deprimert/lei +++ innså jeg at det måtte være noe galt (!), og gikk til lege. Begynte på Levaxin i desember 2005.

Jeg merket bedring ved påske, altså etter ca 3 måneder. Dette var inkludert oppstarten på Levaxin, måtte gå på liten dose (50 µg/døgn) i 6 uker tror jeg. Kan være ganske ubehagelig å begynne på medisiner/ha for stor dose/øke for raskt, siden man da får et slags høyt stoffskifte. Høyt stoffskifte innebærer bl.a. hjertebank, og er ikke særlig behagelig.

Du må, som nora over meg sier, få resultatene fra blodprøvene dine, inkludert referanseområdene. Bare be om en utskrift. Du bør begynne å føre en statistikk over egne prøvesvar + formen da prøvene er tatt, for å vite hvordan _dine_ tall bør være.

Om legen din ikke vil gi deg behandling ennå, be om rekvisisjon til spesialist eller bytt lege. Du må selv ta ansvar for din egen behandling.

Bare spør om du lurer på noe.

Lykke til :klem:

Skrevet

Tusen takk for svar igjen!! :klem:

Skjønner fortsatt lite av alle talla å betegnelsene, men prøver :ler:

Fikk ikke telefon fra lege forrige uke, har gått over en uke nå, så tror jeg skal ringe på mandag. Men hva skal jeg spør om, om han sier "alt ser normalt ut på prøvene"? Skal jeg da be han sende meg utskriftene på prøvene, og be om å få komme til spesialist eller?

Vil hvertfall til noen som tror meg, eller kan hjelpe.. for skjønner at noe ikke er helt rett... :overrasket:

Skrevet

Prøv først å få tak i tallene, så kan vi ta det derfra.

Haken er nemlig at noen steder i landet (mest nordpå) blir du ikke tilbudt noen behandling før TSH er 10, mens Aker Sykehus Thyreoideapoliklinikken opererer med 3,6 som øvre grense.

Nordpå samtvisse andre steder i landet er det muigens ikke lurt å be om å komme til spesialist siden det er dem som er strengest der og det lønner seg der å holde seg til en fastlege hvis han er villig til å sette en på levaxin.

Skrevet

Bor i Romsdal.. så kanskje vi er langtnok nord, siden de er sånn:P

kan ringe i morra å spør etter utskrift.. er det likegreit å komme å hente det eller få tilsendt? *ha det inn med teskje* :klappe:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte på Levaxin først mange år etter å ha fått konstatert struma. Dette ettersom prøvene ikke viste for store avvik. Jeg var paget av samme symptmene som deg i 13 år før jeg fikk Levaxin. 13 år hvor hovedinteressen var søvn, til tross for to kjekke barn og en ektemann. Da jeg fikk levaxin merket både jeg og omgivelsene forskjell i løpet av det første døgnet. Lykke til.

(dersom du ikke får hjelp av fastlegen til tross for plagene, anbefaler jeg dr. Oftebro - www.oftebrohelse.no/)

Skrevet

Idag fikk jeg brev fra legen om at alt var normalt med meg.. Fikk også tallene, TSH = 2,63.. var jo ikke mye det...(andre tall dere trenger?) men hva i all verden kan det være som feiler meg da? :forvirret:

Det sto også at om jeg er mye plaget, så skulle jeg ta kontakt..

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg selv fikk masse hypo-symptomer straks min TSH gikk over 2.

Og mange andre sier noe lignende.

så jeg mener du har lavt stoffskifte men det kvalifiserer ikke her i Norge med slike tall, må fremvise en TSH på 3,6 her i Norge.

Alltid ta prøven tidligst mulig om morgenen, for TSH er halvparten om ettermiddagen.

Jeg fikk thyrosin på eget ansvar, forresten, dengang. Norsk lov sier at vi selv kan bestemme om behandlingen vår. (min ft4 var helt nede nesten nederst i referanseområdet, så jeg merket strks at det var noe jeg trengte, emn den TSH-prøven er ikke helt å stole på) .

Men jeg kan ikke anbefale noen å tvinge legen sin å skrive resept. Legen blir veldig sur og vil bare prøve å bli kvitt en etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...