Gå til innhold

beskjæring av spirea

dront

Anbefalte innlegg

Vi har en spirea (tror det er brudespirea, men husker faktisk ikke hvordan den ser ut når den blomstrer) som har gått for lut og kaldt vann i årevis, som vi nå har begynt å beskjære. Vi har tatt bort masse grå, mosegrodde gamle greiner, og resultatet er en brun (dvs "frisk") busk som ser nokså tynn og veldig høy ut. Er det lurt å beskjære den i høyden? Hva slags skudd/greiner er det lurt å ta - lange opprette "pisker", f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

etter hva jeg har hørt (har også en brude spirea) så tåler den hard beskjæring så jeg ville ha formet den slik jeg ville ha den... Vi har rett og slett skjært ned hele.... den hadde vokst alt for lenge, og lå langt ut over og var ikke noe fin. Umulig å forme når det har gått alt for langt.

Men jeg er ganske grønn på hagearbeid - har bare hørt på andres råd, så vet ikke hvor gode de var. Det får jeg vel snart se om den begynner å vokse ut igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Heller ingen hageekspert, men jeg har også skjært spireaer som har havnet litt på avveie helt ned. Den vokste helt fint opp igjen og ble dermed mer nett og litt mer kompakt. Så nå er det bare å huske og ikke la det gå så lenge til neste gang, men beskjære den hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi lurer litt på å klippe ned hele, ja, for den ser egentlig mest ut som en litt bred hanekam akkurat nå... Så om den tåler det er kanskje det en bedre løsning - da vokser den vel jevnt opp igjen også, i beste fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle former for spirea bør etter min mening beskjæres max. 10 cm. over bakken, men det er altså min helt personlige oppfatning ;) .

Spirea tåler det meste av beskjæring, så det er bare å ta så mye dere synes er nødvendig og gjerne helt ned. Den kommer garantert igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle former for spirea bør etter min mening beskjæres max. 10 cm. over bakken, men det er altså min helt personlige oppfatning ;) .

Spirea tåler det meste av beskjæring, så det er bare å ta så mye dere synes er nødvendig og gjerne helt ned. Den kommer garantert igjen!

Maks 10 - tenker du da at den bør skjæres ned til intet mindre (men evt høyere) enn 10 cm, eller at den, når den beskjæres, bør skjæres såpass ned? Ikke at det utgjør særlig forskjell i praksis for oss...

*gleder seg til å plage buskas i morgen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke spirea, og forsøkte meg derfor med en liten spøk om at den burde utraderes som tydeligvis ikke var helt vellykket ;) . Ikke fordi jeg tror at det gjør noe om du skjærer den helt ned, den kommer igjen og blir helt sikkert penere enn den er nå, men det tar tross alt litt mer enn 14 dager. (Har brukt rydningssag og plantegift på flere mål med forvillet spirea, men faenskapet kommer igjen! :frustrert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke spirea, og forsøkte meg derfor med en liten spøk om at den burde utraderes som tydeligvis ikke var helt vellykket ;) . Ikke fordi jeg tror at det gjør noe om du skjærer den helt ned, den kommer igjen og blir helt sikkert penere enn den er nå, men det tar tross alt litt mer enn 14 dager. (Har brukt rydningssag og plantegift på flere mål med forvillet spirea, men faenskapet kommer igjen! :frustrert: )

Aha, at ingen spirea skulle vært høyere :) Den er i hvert fall ikke særlig pen som den er nå, men det er ikke vi som eier den, så tror ikke jeg skal prøve å utrydde. Plantegift tar forresten bare plantene man liker. Har prøvd i flere år på rad å knerte noen millioner villtulipaner (nb - de høres fine ut, men blomstrer ikke og er bare stort og grønt "gress" i bed og plen) med Roundup, men de kommer like blide tilbake året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type beskjæring anbefales for alle typer tuja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du beskjærer spireaen nå. får du ikke blomstring i år. Men etter blomstring kan du beskjære den, og gjerne helt ned, den kommer garantert opp igjen!

Tenkte på å fjerne de vi hadde, men det var lettere sagt enn gjort, så det jeg gjorde var å forme de som kuler. Må da gå over med saks noen ganger i løpet av sommeren, men det går fort med en elektrisk.

Hvis du gjør det på denne måten blir det veldig dårlig blomstring, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! De er absolutt finest når de kuttes noen cm. over bakken! Selv har jeg faktisk igjen en som skal få lov til å stå, men det er bare fordi småfuglene tydeligvis synes den er knallfin å bygge reir i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig :ler: Må forsvare spireaen vår med at det bare er en enslig busk som ikke er så ille der den står, altså... Det er en ganske åpen tomt som trenger de buskene som er for at vi ikke skal blåse bort... Vi lot være å skjære den helt ned etter buskeiers ønske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...