dront Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Jeg så okselever i butikken her om dagen, og det var fryktelig billig. Men hvordan er smaken? Husker bare at jeg avskydde dette da jeg var liten
Smigul Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Ja det er vel mange som har dette som en skrekkopplevesle fra barndommen. Men lever er god mat. Vanskelig å beskrive smaken, siden den er så særegen. Jeg steker leverstykker og trekker dem ferdig i viltsaus. Foretrekker lammelever da den har mindre sener og er mildere i smaken.
*Enigma* Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Faktisk så syntes jeg ikke lever var så ille den gangen vi hadde det på heimkunnskapen. Vi lagde en levergryte med veldig tynne små biter med lever som vi stekte sammen med løk, bacon, potet og gulrot tror jeg, jevning og buljong som vi kokte til en litt tykk gryterett. Selv ville jeg nok hatt hvitløk og kanskje litt chili oppi også hvis jeg skulle laget det i dag. Lever har en anelse jernsmak, den blir mye mindre framtredende i en slik gryterett enn i tykkere skiver i brun saus.
Gjest bada Skrevet 25. april 2007 #4 Skrevet 25. april 2007 Husker bare at jeg avskydde dette da jeg var liten ← Jeg elsket det da jeg var liten, men jeg er mer skeptisk nå, av en eller annen merkelig grunn. Samboeren min er veldig glad i stekt andelever og kyllinglever f.eks. i salat, men han klarer ikke å overbevise meg helt. Min antipati mot lever er imidlertid ikke helt konsekvent: jeg er nemlig veldig glad i leverpostei. Jeg har laget en veldig god paté av svinelever som sikkert også kan lages med okselever et par ganger, og jeg kan skrive ned oppskriften hvis du vil. Faktisk så syntes jeg ikke lever var så ille den gangen vi hadde det på heimkunnskapen. Vi lagde en levergryte med veldig tynne små biter med lever som vi stekte sammen med løk, bacon, potet og gulrot tror jeg, jevning og buljong som vi kokte til en litt tykk gryterett. ← Det er akkurat slik vi spiste lever da jeg var liten (foreldrene mine tilsatte i tillegg litt fløte), og som sagt elsket jeg det!
*Enigma* Skrevet 25. april 2007 #5 Skrevet 25. april 2007 Jeg elsket det da jeg var liten, men jeg er mer skeptisk nå, av en eller annen merkelig grunn. Samboeren min er veldig glad i stekt andelever og kyllinglever f.eks. i salat, men han klarer ikke å overbevise meg helt. Min antipati mot lever er imidlertid ikke helt konsekvent: jeg er nemlig veldig glad i leverpostei. Jeg har laget en veldig god paté av svinelever som sikkert også kan lages med okselever et par ganger, og jeg kan skrive ned oppskriften hvis du vil. Det er akkurat slik vi spiste lever da jeg var liten (foreldrene mine tilsatte i tillegg litt fløte), og som sagt elsket jeg det! ← Med fløte og kanskje også en anelse rødvin oppi i tillegg må det jo bli aldeles nydelig. Hadde det ikke vært for at jeg ikke klarer å skjære opp leveren hadde jeg sikkert laget det nå også.
Gjest StockDama Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 lever...spiste det ifjor, jeg rører det aldri igjen.
Solskinn Skrevet 25. april 2007 #7 Skrevet 25. april 2007 Men hvordan smaker det? Smak er jo ikke så lett å beskrive da, men i forhold til leverpostei for eksempel, for det liker jeg ikke... Men behøver mer jerholdig kost, så kanskje jeg skal gi det et forsøk?
iss Skrevet 25. april 2007 #8 Skrevet 25. april 2007 Et lite tips, det er lettere (og mer delikat) å skjære leveren når den er halvfrossen... Da slipper man den dissende konsistensen Jeg liker lever! Men sambo syntes ikke det var noe godt.. Men han smakte da..
Solskinn Skrevet 25. april 2007 #9 Skrevet 25. april 2007 Et lite tips, det er lettere (og mer delikat) å skjære leveren når den er halvfrossen... Da slipper man den dissende konsistensen ← Hvordan er konsistensen når den er stekt/varmet opp? Vet jeg har spist dette en gang i tiden og elsket det da, men sluttet da jeg fikk vite at det var sundt Jeg var nok litt trassig som barn ja. Poenget var i all fall at det er så lenge siden at jeg ikek husker noe om hverken smak eller konsistens.
iss Skrevet 25. april 2007 #10 Skrevet 25. april 2007 Som stekt kan den vel i konsistensen karakteriseres som ekstremt mørt, ikke seigt eller sånn. Klarer ikke helt å forklare smaken Det er lever lissom...
kamela Skrevet 25. april 2007 #11 Skrevet 25. april 2007 Vanskelig å beskrive smaken, jeg liker det! Spiste en del før, men mannen min liker det IKKE. Han liker heller ikke leverpostei hvis den smaker for mye lever Lagde levergryte med stekt lever, stekt bacon, stekt løk, alt i brun saus tilsatt laurbærblader, og det var godt!
onyx Skrevet 25. april 2007 #12 Skrevet 25. april 2007 Jeg husker at som barn spiste jeg gjerne lever. Da ble den skåret i tynne skiver og panert med krydret mel og stekt i panne. Tilslutt ble lør og fløte surret i pannet til en fløtesaus. Egentlig ganske godt, spesielt om den ikke ble overstekt (noe den helst ble da...). Nå lager jeg ofte kyllinglever eller kalvelever. Kyllingleveren bruker jeg ofte i en fløtesaus til pasta, eller paté. Kalvelever er god panert og stekt med konjakksaus. Men smaken er ikke lett å beskrive... hm...
dront Skrevet 25. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 25. april 2007 Jeg har laget en veldig god paté av svinelever som sikkert også kan lages med okselever et par ganger, og jeg kan skrive ned oppskriften hvis du vil. ← Gjerne det Jeg tror mamma bare stekte leverstykker i stekepanna, så mulig det ble vel kraftig kost, jeg var ellers lite kresen som barn (og spiser det meste fortsatt, bortsett fra grønne erter). Høres jo egentlig godt ut i gryter o.l. Jeg er ganske tøff til å se og ta og skjære i ekle ting, men kanskje ikke spise det hvis jeg assosierer det med noe feil... Leveren er jo dessuten et ekskresjonsorgan - den inneholder ikke avfallsstoffer og sånt..?
gladidag Skrevet 25. april 2007 #14 Skrevet 25. april 2007 Liker godt lever fra lam, kalv, and og kylling. Okselever syns eg blir for stram i smaken. syns lever er best når den blir stekt roas, gjerne servert med stekte poteterog løk og en god sjysaus, eller fløtesaus om du liker det best. kyllinglever bruker gjerne m pasta, stek den lett, stek løk, bacon, sopp og ha over litt fløte...kanskje litt soltørket tomat og? Andelever har eg bare fått servert i pasta i italia, veldig godt.
Gjest Piper Skrevet 25. april 2007 #15 Skrevet 25. april 2007 Jeg kutter opp leveren i små strimler, steker de for så å koke de i noen timer. Lager saus av kraften, og serverer ulike grønnsaker til. Kjempe godt, men bare så synd at jeg er den eneste i familien vår som spiser det
dront Skrevet 25. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 25. april 2007 Liker godt lever fra lam, kalv, and og kylling. Okselever syns eg blir for stram i smaken. syns lever er best når den blir stekt roas, gjerne servert med stekte poteterog løk og en god sjysaus, eller fløtesaus om du liker det best. kyllinglever bruker gjerne m pasta, stek den lett, stek løk, bacon, sopp og ha over litt fløte...kanskje litt soltørket tomat og? Andelever har eg bare fått servert i pasta i italia, veldig godt. ← Hmm, ja det kan tenkes, at okselever blir vel stramt. Men smaken blir sikkert mindre framtredende med fløte eller i paté... Er jo verdt et forsøk, om vi liker det er det jo sunn og billig mat.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. april 2007 #17 Skrevet 25. april 2007 Jeg har ikke spist kjøtt på mange år, men husker at lever var noe av det jeg savnet mest da jeg sluttet med kjøttspisingen. Jeg var spesielt glad i konsistensen faktisk...
Madam MIM13 Skrevet 25. april 2007 #18 Skrevet 25. april 2007 Er ikke glad for okselever:( Men: Litt svinelever en godt i leverpostei sammen med kyllinglever- best lun. Kyllinglever er oxo deilig stekt. Stek den raskt på høy varme. Dryss litt mel på de stekte leverbitene, samt salt og kvernet pepper og rør forsiktig. Fordel hermetisk champinjong mellom leverstykkene og ha rømme over. La trekke på meget lav varme i noen minutter, gjerne under lokk. Prøvesmak for å finne ut når du synes leveren er nok varmebehandlet. Servèr med kokte nypoteter(hvis mulig) og rørt tyttebær. Velg de grønnsakene du liker best. til slutt: King Oskar har en utrolig deilig "Lofoten Torskelever", den er på boks. Den er perfekt som forrett. F.eks med blandet salat, vårløk, chili, kokt egg, olivenolje, litt saft fra sitron, mye dill og karse+ godt brød.
Gjest bada Skrevet 25. april 2007 #19 Skrevet 25. april 2007 Her er oppskriften. Den har veldig mange ingredienser, men er allikevel veldig lett å lage. Den krever dog at du har et nokså velfylt barskap : 1,25 kg grovhakket svinekjøtt 750 g grovhakket svinelever 12 sjalottløk 6 hvitløksfedd 1,6 dl tørr hvitvin 3 ss portvin 3 ss cognac 2,5 ss havsalt 1 ss nykvernet pepper 2 ss tørket timian 1 ss tørket oregano 1 ss tørket salvie 2 ss tørket merian 1/4 ts malt kanel 1/4 ts allehånde 1/4 ts malt nellik 1/4 ts malt muskatnøtt 4-5 tynne baconskiver Forvarm stekeovnen til 190 grader. Finhakk svinekjøtt og lever i en foodprocessor, og ha det i en stor bolle. Finhakk sjalottløk og hvitløk (dette kan eventuelt også gjøres i foodprocessoren), bland det inn i kjøtt-/leverblandingen sammen med vin, portvin, cognac, salt, pepper, krydder og urter. Bland godt. Ha blandingen i en 2,5 l form (f.eks. en brødform), og press den godt ned. Dekk toppen med bacon. Sett formen i en stor ovnsform, og fyll denne opp 2/3 med kokende vann. Sett den inn i ovnen, og la den steke i 2-2,5 timer (etterfyll med vann hvis nødvendig). Dersom patéen begynner å bli brun på toppen kan du dekke den med litt aluminiumsfolie. Når den er ferdig, legg noe tungt på toppen. La den hvile i 1-3 dager. Den holder seg minst en uke i kjøleskap.
dront Skrevet 26. april 2007 Forfatter #20 Skrevet 26. april 2007 Den så god ut Lurer på om jeg kommer til å feige ut på levergryte o.l, i hvert fall hvis vi ikke finner noe "mildere" enn okselever
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå