Gå til innhold

Gode råd til kommende bruder

Anbefalte innlegg

Gjest just married
Skrevet

Tenk over dette når du planlegger bryllup:

Bruk god tid på å planlegge selve bryllupskonseptet

f.eks hvilken følelse vil du oppnå at dine gjester/dere får på dagen? Gourmet mat eller catering? Levende musikk/CD el? osv. Eksklusivt eller enkelt - finn ditt konsept og hold deg til det. Mer eksklusivt betyr ofte å kutte ned på antall gjester men det kan være verdt det.

Finn 1 ting som du fokuserer på. F.eks spesielt god mat - da kan dere godt sitte lenge ved bordet og trenger mindre underholdning og kaker. Eller fokuser på ekstra god underholdning eller hva som helst annet som passer for dere.

De aller fleste bryllup er kjedelig for andre enn brudeparet selv og nærmeste familje. Dette kommer ofte av at alt er BRA men ingenting er "outstanding". Ikke bruk tid og for mye energi på detaljer som blomster, dekorasjoner, kake, orgelmusikk osv. Bruk heller den tiden på det konseptuelle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres fornuftig og bra ut..Jeg bare går å venter på at det skal bli min tur :lol: Jeg har også tenkt i dine baner når det gjelder dette, og det høres ut som dere hadde et vellykket bryllup?Gratulerer!

Skrevet

just married skrev:

"De aller fleste bryllup er kjedelig for andre enn brudeparet selv og nærmeste familje."

Sorry - men den skal du lenger ut på landet med! Det er greit at mange bryllup er helt ordinære, men kjedelige???? Stakkars deg hvis det er det du har opplevd, så mange kjedelige timer du må ha tilbragt da...

Forslaget i seg selv er jeg enig i, prøv å gjøre noe spesielt som fenger. I slutten av dagen er det brudeparets oppfatning av dagen som teller, men det hjelper ikke med gjester som ikke trives.

Viktig tips fra meg: ikke overgå dere med underholdning. Var selv i et bryllup hvor det gikk slag i slag, kun tissepause var lagt inn. Det blir for mye. La gjestene få slappe litt av og kose seg.

Hilsen miss busybody

Skrevet

Jeg synes "just married" har et godt poeng her jeg.

Det er viktig å huske på hvilken følelse man ønsker at gjestene skal sitte igjen med. Jeg har selv vært i bryllup der planleggingen kun har vært sett med brudeparets øyne, uten noe særlig tanke på hvordan dagen og festen vil bli for gjestene.

Misforstå meg rett her: Jeg mener SELVSAGT at dette er brudeparets dag, og at de skal legge det opp slik DE ønsker å ha det. De aller fleste har nok også gjestene i aller høyeste grad i tankene i planleggingen.

MEN, det kan være en liten utfordring å se ting litt "utenfra" når man står midt oppi det. Jeg har vært i noen usannsynlig kjedelige bryllup.

Men så har jeg vært i noen utrolig hyggelige også, og det er heldigvis flest av dem.

Skrevet

Det er et poeng. Tro meg når jeg sier at gjestene etter en måned ikke husker hva de fikktil middag en gang. De husker ikke hvor fantastiske bordkort eller legger merke til at du etter mange timers leting fant den nøyaktige nyansen i serviettene.

Sorry - brutalt men sant.

Gjestene husker den syke bilen - sketsjen istedenfor sangen fra forloveren, de husker at middagen ble borte og dere måtte ringe etter pizza, de husker at brudekjolen spjæret og at brudgommen slang bruden på bordet og råklinte.

Selvsagt er dette satt på spissen. Men det er litt sant i det også. Tror ikke brylluper er kjedelig for alle andre, men det som gjør at man koser seg er helt andre ting enn hva brudeparet selv tror på forhånd.

Vi var veldig bevisst på det. Og vi bestemte oss for å digge oss selv, blåse i alle andre og kose oss sdelv. Vi var veldig klar over at mer perifere mennesker kanskje ikke ville synes det eller det eller akkurat den sekvensen var spesielt givende - men what the f... det var vår dag.

Så bare vær bevisst på at dere planlegger med dette i hodet og at den eller den hvite serviettene er kun for dere selv. Ingen andre bryr seg.

Skrevet

Så sant, så sant! Alle bryllup er hyggelige, men de er faktisk kjedelige! Og så forferdelig like! På de siste 2 årene har jeg vært i 4 bryllup, og jeg husker IKKE hva slags blomster noen hadde, eller fargen på duk/servietter/lys. Jeg husker sånn ca maten (blander litt sammen tror jeg) og om musikken var bra. (2 hadde ok musikk, 2 var heller tragisk på den fronten). Tror folk vil bli overlykkelig for litt orginale/uvanelige bryllup.

Gjest just married
Skrevet

Vi har vært i 11 bryllup på 3 år. Jeg står fast på det jeg sier at bryllup ofte er kjedelig for andre enn familjen og brudeparet.

Jeg skjønner jo hvorfor! Det er mange som er arrogante og helt uten respekt for gjestenes tid og penger. I alt for mange bryllup så er gjestene KUN statister.

"Det er vår dag" hører man fra brudepar, hvorfor invitere gjester dersom det bare er dere som betyr noe? Er dine gjester også statister? Tenk over dette?

Har man først invitert gjester så er man forpliktet til å sørge for at de får det kjekt. Det krever så lite men dere må ha tenk på det på forhånd.

Skrevet

[

Har man først invitert gjester så er man forpliktet til å sørge for at de får det kjekt. Det krever så lite men dere må ha tenk på det på forhånd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Heilt einig. Bryllaup er ofte rett og slett kjedelege og veldig like! Og verre vert det med sånne teite selskapsleikar med papptallerkar på øyrene....hehe... Eg veit iallefall at eg ikkje vil ha dumme selskapsleikar i mitt bryllaup. Men kva gjer ein i staden då? Eg synast det er viktig at det vert ei stor oppleving for gjestane og! Men korleis oppnår ein det??

Skrevet

Takk, Zeta5 - du tok poenget mitt!

Hvis det er så ille at en kjeder seg i bryllup, hva med å gjøre noe for det selv... Brudeparet skal prøve å tenke på gjestene, men for svarte - da er det ikke alltid så enkelt å få til noe en selv også har lyst til å gjøre! Når en sier ja takk til bryllupsinvitasjon, så er det ikke noe show en skal på. Det er en høyst personlig fest, laget til på beste måte - og da får jammen gjestene som har ønsket å komme ta litt ansvar for om de har det kjekt eller ikke!!!

Misforstå meg rett: jeg er tilhenger av originale bryllup og tror faktisk jeg får det selv. Vi har lagt opp til "lått og løye" som vi sier i Stavanger :ler:

Skrevet
Tro meg når jeg sier at gjestene etter en måned ikke husker hva de fikk til middag en gang. De husker ikke hvor fantastiske bordkort eller legger merke til at du etter mange timers leting fant den nøyaktige nyansen i serviettene.

Sorry - brutalt men sant.

Nei de gjør kanskje ikke det men Vi vet og VI husker og jeg mener faktisk at dette er bruden og brudgommens fest og vi vil ihvertfall sette alt inn på å få det slik vi alltid har tenkt at det skal være.

Jeg skal kose meg i mange og lange måneder til med å glane i kataloger og bestemme serviettnyanser for dette har jeg gledet meg til!!!! :D :D

Vi inviterer jo til selskap og det er viktig for oss at festen blir slik vi ønsker at den skal være...

Gjest just married
Skrevet

Når man skal gifte seg, får man alltid høre hva man MÅ gjøre. Her kommer anti-rådene

Man må ikke mixe gjestene for enhver pris

- La alle gjestene få noen de kjenner på samme bord/i nærheten. Er det egentlig så viktig at alle blir kjent med hverandre? I så fall er det lurt med en uhøytidlig samling kvelden før. La foreldre eller forlovere ordne med det.

Man må ikke ha langbord

- Bord for 8 personer er ofte bedre og praten går mer løssluppent

Man må ikke splitte ALLE parene

- Hver fleksibel i bordplasseringen, noen par trives best når de sitter i nærheten av hverandre mens andre avgjort har det bedre hver for seg

Man må ikke ha æresbord

- Velg selv hvor dere skal sitte. Vi satt sammen med våre foreldre og nærmeste til før desserten, deretter flyttet vi over til det bordet hvor våre forlovere satt

Man må ikke ha bryllupskake

- Hva med petit four eller håndlaget konfekt til kaffen?

Man må ikke ha nattmat

- De fleste bryllupsmiddager blir lengre enn man hadde tenkt, ta det med i beregningen. Nattmat er bra dersom organisert narchspiel ellers ofte unødvendig.

Skrevet
[Jeg skal kose meg i mange og lange måneder til med å glane i kataloger og bestemme serviettnyanser for dette har jeg gledet meg til!!!! :D :D

Vi inviterer jo til selskap og det er viktig for oss at festen blir slik vi ønsker at den skal være...

Det var da også derfor jeg skrev dette

Så bare vær bevisst på at dere planlegger med dette i hodet og at den eller den hvite serviettene er kun for dere selv.

Gjør som du vil, men ikke slit deg ut på ting du tror er veldig viktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...