Student85 Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Heisann, jeg har satt opp både radiografi og sykepleie på søknaden min om skoleplass til høsten, men klarer ikke å bestemme meg for hvem av dem jeg skal gi høyest prioritet... Akkurat nå heller jeg mest mot sykepleie fordi jeg har lyst til å bli operasjonssykepleier. Men har høst at man må ha veldig gode karakterer for å komme inn på videreutdanningen... og jeg kan jo ikke være sikker på at jeg får veldig bra karakterer. Jeg tror heller ikke jeg er så veldig glad i "stelledelen" med sengeskift og vasking osv. Samtidig lurer jeg på om radiografi kanskje blir for teknisk, og at det blir for lite kontakt med hver pasient.. Hva hadde dere valgt, og hvorfor?
Wildy Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Det er jo to veldig forskjellig utdanninger, da. Kanskje er jobbmulighet etter endt studie også noe å vurdere? Her i Trondheim er det visst vanskelig å få jobb som radiograf, mens som sykepleier jobber du i bunn og grunn så mye du vil.Men som sykepleier er det vanskelig å få store stillingsandeler, og det er vanskelig å få en for innom på sykehuset. Det er endel stell og pleie i sykepleien, men på langt nær så mye "skitarbeid" som noen tror. Radiografene har nok mye mere teknikk enn sykepleierne å forholde seg til, og om ikke mindre, så ihvertfall anderledes pasientkontakt. Selv valgte jeg sykepleien fordi jeg trives med å jobbe tett med mennesker, og det er en relativ naturlig videreførelse av fagbrevet mitt.Er nå snart ferdig med 2.året og stortives, både med fag og ikke minst i praksis.Mye lesing, endel tungt stoff, men også mye spennende og lærerikt.
~Mrs.Valentine~ Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Jeg ville absolutt valgt sykepleier. Er hjelpepleier nå og vet litt om hvordan det er med sånn jobb. Sykepleiere har en helt annen mulighet til å jobbe innen masse forskjellig, men radiograf kan sikkert være spennende det også. Det er veldig få stillinger per sykehus, og vanskelig å få jobb. Ikke en sjanse jeg ville tatt.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 25. april 2007 #4 Skrevet 25. april 2007 Som sykepleier har du langt flere muligheter for videreutdanning enn du har som radiograf. Jeg er selv utdannet radiograf, og da jeg etter noen år ikke trivdes lengre, hadde jeg få/ingen andre muligheter til å bruke utdanningen til noe konstruktivt. Så jeg begynte helt på nytt innen et annet yrke. Som sykepleier er du ikke nødvendigvis nødt til å skifte så dramatisk om du ikke trives i jobben, da du kan jobbe med så mye forskjellig.
Sofia Skrevet 25. april 2007 #5 Skrevet 25. april 2007 Du bør ikke velge radiograf da det faktisk nesten er umulig å få seg jobb som radiograf i Norge idag. Jeg jobber innen høgskoleutdanning og kan si at du trenger ikke så gode karakterer for å komme inn på videreutdanning som operasjonssykepleier. Det er kun karakteren i faget "sykepleie" som blir vektlagt. Du bør satse på relevant praksis og det er minimum 2 års praksis som sykepleier i full stilling (eller tilsvarende) som kreves for å kunne søke. Velger du sykepleier så er du sikret jobb!
zymelin Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Jeg er utdannet radiograf til sommeren og gleder meg kjempemye til å komme ut i arbeidslivet. Det er vanskelig å få seg jobb som radiograf i Norge idag, pga "overproduksjon" av radiografer. Har selv fått jobb i Stockholm. Radiograf har likhetstrekk med sykepleie i forhold til anatomi,fysiologi,sykdomslære,pasientomsorg, men radiografer må også kunne mye fysikk, strålebiologi, strålevern, osv. Samt en bør kunne en del om apparatene ("knottologi") og man jobber mye med data. Pasientkontakten blir en annen enn hva sykepleierne har, siden ofte ikke møter pasientene like lenge. Men man møter alle slags pasientgrupper og man må også kunne sykepleieoppgaver som sengeskift og "stell" siden man er ansvarlig for pasienten når han/hun er på røntgenavdelingen. Jeg synes yrket er en fin blanding mellom teknikk og omsorg. Man kan ta flere videreutdanninger bl.a. MR, CT, mammografi, bildebehandling, stråleterapi, angio/intervensjon, pediatrisk radiografi mm. Håper du finner ut hva du vil bli!
Ce'Nedra Skrevet 25. april 2007 #7 Skrevet 25. april 2007 Vil anbefale sykepleie, men kun fordi det er enklere å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Vet om ei som er ferdig utdannet og måtte til Island for å få seg fast jobb.
Student85 Skrevet 26. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. april 2007 Kan jo virke som om sykepleie er det smarteste valget ja.. Jeg har ikke så veldig store muligheter til å flytte på meg etter jeg er ferdig utdannet, så da blir vel sjansene for å få jobb som radiograf nesten forsvinnende.. Takk for gode svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå