Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg vurderer å kjøpe hus, eller en tomansbolig da. Problemet er at jeg har bodd i en leid leilighet i en del år etter en skilsmisse, og leien har vert veldig billig. Betaler 3000 pr.mnd, men det er liten plass og jeg ønsker litt mere rom.

Jeg har ikke så veldig stor inntekt fordi jeg jobber bare 80%. Holder på med 100% utdannelse ved siden av. Inntekten min er 245 000 Jeg har ett barn som jeg får barnetrygd for. (1920.-)

Har så lyst å kjøpe dette huset, men er så usikker på om jeg har for lite inntekt. SÅ MITT SPØRSMÅL ER: Er det andre som har lån på 1.300 000 og bare en inntekt i samme størrelse som meg, og går det bra???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet om mange som har slike lån som de betjener alene. Snakk med banken, så regner de på det for deg. Du oppgir hva slags utgifter, inntekter og gjeld du har, så sier de hvor mye de tror du klarer å betjene i lån.

Skrevet

Har snakket med banken. Det blir ca 7000.- å betale pr.mnd eller når jeg regner all utgifter sitter jeg med 5500.- til mat, klær osv.

Ambivalensen min er heller det at jeg har bodd så billig og føler jeg blir fattig av å låne liksom..

Skrevet

Har postet dette spørsmålet i økonomiforum også så det er mulig det er feil her, men det er mitt intrykk at flere svarer her og jeg trenger svar fort!!

Saken er:

Jeg vurderer å kjøpe hus, eller en tomansbolig da. Problemet er at jeg har bodd i en leid leilighet i en del år etter en skilsmisse, og leien har vert veldig billig. Betaler 3000 pr.mnd, men det er liten plass og jeg ønsker litt mere rom.

Jeg har ikke så veldig stor inntekt fordi jeg jobber bare 80%. Holder på med 100% utdannelse ved siden av. Inntekten min er 245 000 Jeg har ett barn som jeg får barnetrygd for. (1920.-)

Har så lyst å kjøpe dette huset, men er så usikker på om jeg har for lite inntekt. SÅ MITT SPØRSMÅL ER: Er det andre som har lån på 1.300 000 og bare en inntekt i samme størrelse som meg, og går det bra???

Låneutgiftene blir rundt 7000.- pr.mnd Jeg vurderer fastrentelån.

Skrevet

Du bør heller ikke glemme at rentene trolig kommer til å stige litt framover, da blir det enda mindre å rutte med. (Men det var jo i grunnen ikke det du spurte om da)

Skrevet

De fleste som går over fra å leie til å kjøpe føler at de blir fattige. De fleste får vel også mindre å rutte med så sånn sett blir de fattigere.

Problemet er bare at når man leier går alle pengene rett "ut av vinduet", mens når du betaler ned på et lån betaler du til deg selv (til en viss grad). Når prisene på boliger stiger gjør også verdien på boligen din det.

Så du blir på en måte rikere (på lang sikt), men du har mindre å rutte med per måned. Evt. kan du jo vurdere å kjøpe noe som er billigere slik at du ikk trenger å låne så mye hvis du tror det blir for lite igjen til mat, klær osv.

Skrevet

Mitt råd til deg - er å gå i banken. Snakk med en kunderådgiver. De kan sette opp en oversikt over utgifter og inntekter for deg. Itillegg har de masse erfaring på akkurat dette spørsmålet...

Men utifra det jeg husker vi fikk beskjed om - var at det ikke ble rådet til å ta opp et lån som var mer enn tredobbelt av årsinntekten.

Lykketil :)

Skrevet

Hei takker for svar.

Jeg har en del egenkapital så jeg kommer innenfor 60% i tilegg anbefaler banken meg å ta fastrente. Den er pr. i dag på 6%.

Jeg fannt en budsjett kalkulator på din side økonomi. Den var veldig bra. Den regnet ut at jeg skulle ha råd til det.... Huff,, jeg får hoppe i det å se hvordan det går.. :forvirret:

Skrevet

Du må huske å kalkulere inn de faste utgiftene du får etter kjøp,vann/kloakk osv.

Skrevet

Ja det har jeg gjort... Det var egentlig veldig billig. 6600.- pr.år. ;)

Skrevet

Jeg ville ikke lånt opp 5 ganger inntekten min nå, med usikkerhet rundt rentesatser og mulighet for utflating i generell økonomi i et fem-års perspektiv. Skjønner du tenker på å kjøpe en bolig til godt over 2 millioner, så du trenger ikke være redd for en evt. prisnedgang - du vil uansett sitte igjen med nettokroner ved et prisfall.

Allikevel syns jeg personlig dette høres ut som i overkant. Du må ha ca 900 000 i egenkapital, og da ville jeg nok heller valgt å kjøpe noe i prisklassen 1,5-1,7 og tatt opp et mindre lån frem til rentene roer seg og verden blir litt mer forutsigbar igjen.

For to år siden trodde alle rentemax ville bli 5%. Nå opereres det med 7%. Og det på beste vilkår. Om to år og masse lønnsvekst blir den kanskje på 9%?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...