Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg lurte på om dere pleier å reparere klær til barna og dere selv som går i stykker eller om dere kaster dem?

Jeg pleier å reparere klær som har små skader, for eksempel mistet en knapp, eller en søm er gått opp. Reparerer det veldig nøye slik at det ikke synes. Av og til, hvis det er et pent eller dyrt barneplagg som har fått hull som ikke kan syes igjen uten at det synes syr jeg på en liten blomst sløyfe eller tar på et sånt strykemerke med barnefigurer. Uten det syr jeg ikke lapper på ting.

Det slo meg her om dagen at jeg faktisk bruker ganske mye tid på å holde klær iorden. Jeg tenker på det som hyggelig arbeid og at det er både økonomisk og miljøvennlig så jeg synes ikke det gjør noe, men lurte likevel på om det kanskje ikke er så vanlig i våre dager? Kan faktisk aldri huske at jeg så foreldrene mine reparere noe som helst heller.

Endret av Varja
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Små hull og rifter reparerer jeg. Om det er vanskelig å sy det pent sammen dekker jeg skaden med strykelapper med motiv og tar gjerne igjen dekoren også ellers på plagget ,slik at det ikke ser så "lappet" ut. Syr i manglende knapper, ødelagte sømmer og skifter glidlåser i yndlingsklær.

Vet ikke helt hvor vanlig det er å reparer klær. Men med to meget aktive barn har ihvertfall ikke jeg råd til hele tiden å kjøpe nytt, og synes også det er bortkastet å hive ei bukse bare fordi det har blitt et lite hull på kneet.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Ingen av delene.. Jeg legger dem i en egen kurv og tenker at jeg skal reparere.. Men kommer aldri så langt.. :hoho:

Knapper, løsnede stropper, sømmer som går opp osv reparer jeg på plagg jeg er glad i og bruker ofte. Men de som ikke blir savnet spesielt mye blir liggende i den overnevnte kurven.. :rodme:

Skrevet

Jeg har ikke barn, men bruker en del tid på å reparere mine egne klær. Mange av plaggene mine er jeg så glad i, at jeg sliter med å kaste dem, derfor lapper jeg dem til de knapt henger sammen lengre. Og er det bare små rifter ol, så synes jeg det er rent sløseri å kaste pga det.

Skrevet

Knapper som faller av syes på og jeg syr evt sømmer som går opp, men ellers kaster jeg ødelagte klær.

Gjest StockDama
Skrevet

jeg reparerer mine klær så langt jeg klarer å fikse det som skal fikses uten at det blir å se helt på tryne ut =D

Gjest Talula
Skrevet

Har ikke barn, men jeg syr på knapper, syr igjen hull og sømmer hvis det kan gjøres uten at det synes for mye. Også syr jeg igjen hvis foret har revnet i jakker og slikt, det synes jo ikke.

Skrevet

Jeg reparerer også!

Jeg "kan" sy og har sydd masse fint tidligere. Nå er det nesten bare reparasjoner. Men jeg legger stadig opp ermer og bukseben, lager kort skjørt av langt osv. Det hender jeg klipper av dekorasjoner på fine plagg og syr det på ny t-skjorte, eller bytter knapper, syr på pels el.l

Jeg har bra økonomi og gjør det ikke fordi jeg "må", men for meg er det naturlig å ta vare på ting og jeg føler meg også litt kreativ.

Gjest _Leela_
Skrevet
Ingen av delene.. Jeg legger dem i en egen kurv og tenker at jeg skal reparere.. Men kommer aldri så langt..  :hoho:

Knapper, løsnede stropper, sømmer som går opp osv reparer jeg på plagg jeg er glad i og bruker ofte. Men de som ikke blir savnet spesielt mye blir liggende i den overnevnte kurven..  :rodme:

Kjenner meg veldig godt igjen i den her. Jeg samler og en gang iblant får jeg ånden over meg til å reparere og da som regel ting jeg er glad i og bruker ofte.

Skrevet

Klærne våre går egentlig aldri i stykker. Nå for tiden har man vel så mange klær at det ikke blir så stor slitasje på hvert enkelt plagg. Barneklær vokser datteren vår ut av før de blir ødelagt/utslitt. Det hender likevel at knapper faller ut og strikk i utebukser slitner, og da reparerer jeg.

Skrevet

Jeg syr i nye glidelåser, syr i knapper og fikser på klær som ryker i sømmene. Yngstesønnen har masse dyre skate-klær som får hard medfart og som lett ryker .. dette fikser jeg alltid med symaskinen ..

Dessuten syr jeg om masse av klærne mine .. da forlenger jeg brukstiden på endel kvalitetsklær som jeg har. Det kan være bukser jeg er lei av .. da klipper jeg av dem nede og legger fint opp - vipps så har jeg en nye bukse. Endel kjoler syr jeg om til tunika - plutselig var de mye mer anvendelige .. Har også klippet av og lagt opp en veldig dyr cashmir-kåpe .. plutselig så hadde jeg en hypermoderne knelang jakke istedet ;) Det er ikke alltid så mye som skal til .. selvom forandringen blir stor.

Gjest Blondie65
Skrevet

På dyre plagg gjør jeg det, men ikke på billige. Unntatt knapper - de syr jeg i ...

Skrevet

Kommer helt an på, knapper blir selvfølgelig erstattet, Dyre bukser som ikke er slitt blir reparert hvis det kommer hull på kne og slikt

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Klærne mine går aldri sund, men de blir slitt og utvasket. Da er det bare å kaste.

Skrevet

Jeg er ikke flink til å reparere :forvirret: Som regel putter jeg alt i en stor pose og gir til Frelsearmeen. Der er de flinke til å sortere ut det som kan selges, og det som ikke kan selges blir brukt til andre ting.

Skrevet

Jeg reparerer en god del...

Spessiellt mannens arb.tøy. Det er dyrt, og å kaste ei jakke fordi glidelåsen er røket, når jakka ellers er "like god", det synes jeg blir sløseri. Noen ganger rekker jeg å skifte glidelåsen både 1 og 2 ganger før jakka ellers er utslitt.

Små hull i sokker stopper jeg også...

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg syr i knapper og syr sammen hvis det er blitt hull i sømmen. Jeg er ikke spesielt flink med håndarbeid så det begrenser til bare sånne småting for meg.

Er det et klesplagg jeg er spesielt glad i som har fått en skade jeg ikke klarer å fikse selv sender jeg det til mamma.. :sjenert: hvis ikke så hiver jeg det.

Skrevet (endret)

Syr i knapper og reparerer sømmer, og nester sammen/stopper hull i ullklær. Ellers er det veldig sjelden klærne mine går i stykker, og vi har jo ikke barn. Ødelagte glidelåser er dessverre et tapt slag... Om vi hadde hatt barn hadde jeg sikkert reparert hull på knær osv så lenge ungen godtok å gå med lappede klær (og kunne jo prøvd å gjøre det fint, da).

Egentlig hadde jeg en plan om å drive litt med redesign av klær til meg selv, men må innrømme at jeg ikke har hatt tålmodighet til å lære meg nok om søm...

Endret av dront
Skrevet

Her blir alt samlet opp øverst i skapet i den overbevisning om at det skal repareres. Der blir det liggende til jeg kaster det. Jeg er utrolig dårlig på håndarbeid, jeg greier ikke engang å sy i en knapp uten at det ser fryktelig ut og det er forferdelig flaut.

Skrevet

Kommer an på. Er det noe som er enkelt og kjapt gjort blir det reparert. Ellers kastes det, siden jeg ikke har symaskin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...