Gjest Landra Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Hei! Syntes virkelig synd på meglere. Ja, det finnes de som ikke kan eller gjør jobben sin og de som ikke passer som megler i det hele tatt, men det finner FAKTISK de som gjør en fantastisk jobb og ikke får all verden for det heller. Føler at mange klager at det er så dyrt å bruke meglere, men veit noen av dere hvor mye som faktisk går til selve megleren? Hvis hele beløpet utgjør 50 000 kroner så får megleren bare en brøkdel av dette. Først går 25 % til staten i mva. Deretter går hele 75 % av resten til kontoret han jobber. Så, av de resterende kronene må megleren betale sin egen skatt, før han endelig får det utbetalt. Så en stakkar megler må sannsynligvis selge mellom 3-5 hus HVER mnd for å få en helt grei lønn. Tror ikke mange hadde likt å ikke vite hvor mye de får i lønn hver mnd. Det er noen som gjør det bra i dette yrket, men de er i fåtall. Blir så sint når mange forventer at megler skal gjøre ALT. De ringer kl. ti i en helg for å spørre om noe så er de uhøflig som F... i tillegg. Det GÅR FAKTISK ann å si - beklager for at jeg forstyrrer eller takke etter at selve samtalen er ferdig. Skjønner veldig godt at folk er blitt skeptiske for å bruke meglere, men det jeg prøver å si er at det finnes gode meglere som er flinke i både jobben og som har gode kunnskaper som hjelper deg som skal kjøpe og selge. Endelig fikk jeg sagt det jeg har tenkt lenge på. Det er bare å komme med tilbakemelding.
Arkana Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Jeg klager ikke på meglere. Et par av de vi snakket med da vi skulle selge ville jeg aldri valgt uansett, men han vi endte opp med da vi solgte og hun som var megler for det huset vi kjøpte er vi veldig fornøyd med. Har ingenting å utsette på dem.
hegle Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Jeg har ikke så vært borti så mange meglere før nå. Vi har bestemt oss for å selge, og vi valgte en som var megler på en visning vi var på. Vi var på visning på en torsdag, og hun kunne komme til oss på søndag for å ta en titt uten at det kostet noe. En utrolig dyktig megler Vi har vært på visninger før, satt oss opp på liste for å bli kontaktet, men har ikke hørt noe fra de meglerne. Det er nok like mye rart der som i de fleste andre bransjer. Prisen tenker vi selvfølgelig på, men vi hadde aldri solgt boligen vår uten en megler. Det var ikke så stor forskjell på de vi har vært i kontakt med, så det som ble utslagsgivende for oss var måten de representerte seg selv på.
Gjest Turi Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Det er jo ikke så mange som klager? Det er bare det at de som gjør det gjør det så HØYT Det omsettes 120 000 boliger gjennom megler hvert år - ikke mange klager. Regnestykket ditt skjønner jeg heller ikke helt. Du sier en megler sitter igjen med 25% av prisen etter moms. Det er jo helt feil - det er ulike ordninger mange steder, men meglere tjener gjennomsnittlig 450 000 per år ifølge foreningens sider. Forøvrig er nok 3-5 hus i måneden et absolutt minimum for å overleve som megler ja. Mener å ha hørt nøkkeltall på 70 i året for å være "flink", og skal man ha ferie da, må man godt over det snittet. Tror de fleste meglerne er fornøyde og flinke jeg. Det er bare det at de er det ikke så mange som gidder å snakke om
*Terje* Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Det er jo ikke så mange som klager? Det er bare det at de som gjør det gjør det så HØYT Det omsettes 120 000 boliger gjennom megler hvert år - ikke mange klager. ← Det er vel ikke mange som klager inn sin egen megler i forbindelse med kjøp/salg, men at bransjen sliter no j*vlig i media stemmer jo. Ikke engang NEF legger sjul på det. Regnestykket ditt skjønner jeg heller ikke helt. Du sier en megler sitter igjen med 25% av prisen etter moms. Det er jo helt feil - det er ulike ordninger mange steder, men meglere tjener gjennomsnittlig 450 000 per år ifølge foreningens sider. 450 000 er vel kun gjennomsnittet på NEFs medlemmer, ikke på meglerbransjen totalt. Hvor mange prosent som er statsautoriserte vet jeg ikke, men vil vel tippe på et sted mellom 10 og 20. Tar man med resten er lønningene betydelig lavere. Og hvorfor er 25% helt feil? Det er kanskje ikke en fasit for alle, men prosentandelen til megler etter at firmaet har tatt sitt er jo alt fra 20 til 35. Tror de fleste meglerne er fornøyde og flinke jeg. Det er bare det at de er det ikke så mange som gidder å snakke om Der er vi helt enige.
Gjest Turi Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 Det er vel ikke mange som klager inn sin egen megler i forbindelse med kjøp/salg, men at bransjen sliter no j*vlig i media stemmer jo. Ikke engang NEF legger sjul på det. 450 000 er vel kun gjennomsnittet på NEFs medlemmer, ikke på meglerbransjen totalt. Hvor mange prosent som er statsautoriserte vet jeg ikke, men vil vel tippe på et sted mellom 10 og 20. Tar man med resten er lønningene betydelig lavere. Og hvorfor er 25% helt feil? Det er kanskje ikke en fasit for alle, men prosentandelen til megler etter at firmaet har tatt sitt er jo alt fra 20 til 35. Der er vi helt enige. ← Bransjen sliter i media ja. Mitt innspill var et svar på temaet i tråden - finnes det gode meglere og fornøyde kunder. Jepp, det gjør det. 450 000 er gjennomsnittet på NEFs medlemmer - de utdannede. 400 000-450 000 er gjennomsnittet på de som jobber som aktive meglere uansett utdanning, som ikke eier bedriften sin, og som er organisert gjennom EFF (www.eff.no). Så den lønnen er nok ikke så gal, som et snitt. I oslo tjener nok snittet mer - tempoet er høyt og prisene høye - men dette er realiteten på landsplan. Mener at ca 40% av aktive meglere i dag er statsautoriserte eller har utdanning. 25% er feil fordi i totalbeløpet ligger masse gebyrer, merketing etc etc. som megler (såvidt meg bekjent) ikke får prseont av. Det er også ulike lønnsystemer i bransjen. Noen kjører (faktisk) fastlønn med bonus, noen kjører kun provisjon, noen kjører garantilønn med provisjon, og tradisjonelt er det vel slik at jo større risiko/lavere grunnlønn - jo høyere provisjon. Å komme med et slikt tall blir derfor litt misvisende. Jeg har hørt om alt fra 5-40% jeg.... Tror nok dette varierer veldig fra by til land og fra sør til nord og fra nedgangstider til oppgangstider, mellom små kontorer og store etc etc.
*Terje* Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 400 000-450 000 er gjennomsnittet på de som jobber som aktive meglere uansett utdanning, som ikke eier bedriften sin, og som er organisert gjennom EFF (www.eff.no). Så den lønnen er nok ikke så gal, som et snitt.← Det er meget mulig dette er en snittlønn, men jeg mener den er meget misvisende. I denne bransjen finner vi folk meg enorme lønninger, noe som drar gjennomsnittet opp betraktelig. Vet ikke nøyaktig folk som Miguel Sørholt eller Gunnar Krogsveen har tjent de to siste årene, men for hver av de har du en god porsjon meglere med under 150.000 i lønn. Dette er også en av de mest misforståtte tingene rundt bransjen i dag. Gang på gang ser man at nyutdannede går med store drømmer, for så å bytte jobb før 12 måneder er gått. Dette er vel noe av det TS prøver å få frem i innlegget sitt også - at lønningene er faktisk ikke så skyhøye som media skal ha det til. Kan gi et eksempel på et av kontorene listet på EFF - de har seks meglere, kun èn av disse hadde en lønn på over 400.000 i fjor. Den minste satt vel med 70.000, og gjennomsnittet lå vel på rundt 300'. Og dette er et kontor som er blandt de ledende i sitt område. At noen gjør gode penger er det vel ingen tvil om, men dette er langt fra de fleste, og gjennomsnittslønnen det opereres med er veldig misvisende. Mener at ca 40% av aktive meglere i dag er statsautoriserte eller har utdanning. Har du noe referanse på det? Syns det høres *veldig* høyt ut. 25% er feil fordi i totalbeløpet ligger masse gebyrer, merketing etc etc. som megler (såvidt meg bekjent) ikke får prseont av. Det er også ulike lønnsystemer i bransjen. Noen kjører (faktisk) fastlønn med bonus, noen kjører kun provisjon, noen kjører garantilønn med provisjon, og tradisjonelt er det vel slik at jo større risiko/lavere grunnlønn - jo høyere provisjon. Å komme med et slikt tall blir derfor litt misvisende. Jeg har hørt om alt fra 5-40% jeg.... Hvilket "totalbeløp" snakker du om her? 25 prosenten jeg trakk frem var inn til firmaet, ikke direkte utlegg til annonser osv. Kun selve provisjonen, samt de ulike gebyrene (tilrettelegging, garantipremie, oppgjørsgebyr etc). Dette går jo direkte til megler. Jeg vet at noen firmaer (Postbanken, Notar og DnB spesielt) har høyr provisjoner på sine "markedspakker", men det samme gjelder jo der - stor andel til firmaet, mindre andel til megler.
Gjest Turi Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 Det er meget mulig dette er en snittlønn, men jeg mener den er meget misvisende. I denne bransjen finner vi folk meg enorme lønninger, noe som drar gjennomsnittet opp betraktelig. Vet ikke nøyaktig folk som Miguel Sørholt eller Gunnar Krogsveen har tjent de to siste årene, men for hver av de har du en god porsjon meglere med under 150.000 i lønn. ← De er ikke med i undersøkelsene fordi de sitter på store eierandeler og har en god andel av inntjeningen over utbytte. Denne snittlønnen er heller ikke så misvisende om du ser utenfor Oslo og de andre storbyene. Har du noe referanse på det? Syns det høres *veldig* høyt ut. ← NOU 2007:1 kapittel 7.9 Formell bakgrunn 29% Statsautoriserte eiendomsmegler 4% advokater 8% har eiendomsmeglereksamen, mangler praksis 59% har ikke formell bakgrunn Hvilket "totalbeløp" snakker du om her? 25 prosenten jeg trakk frem var inn til firmaet, ikke direkte utlegg til annonser osv. Kun selve provisjonen, samt de ulike gebyrene (tilrettelegging, garantipremie, oppgjørsgebyr etc). Dette går jo direkte til megler. Jeg vet at noen firmaer (Postbanken, Notar og DnB spesielt) har høyr provisjoner på sine "markedspakker", men det samme gjelder jo der - stor andel til firmaet, mindre andel til megler. ← Samme som Landra og flertallet av forbrukere snakker om tenker jeg. Det man betaler til megleren, ex markedspakke og forsikringsordninger om de faktureres direkte. Ingen meglere som har 50 000 i snitt provisjon inn i allefall - leste vel i dag at snittprovisjonen er rundt 33000 - resten er andre ting som megleren ikke får prosenter av. Jeg mener da at 25% er for HØYT tall og at de fleste meglere ikke får 25% av inntjeningen sin (for ordens skyld)
*Terje* Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 De er ikke med i undersøkelsene fordi de sitter på store eierandeler og har en god andel av inntjeningen over utbytte. Denne snittlønnen er heller ikke så misvisende om du ser utenfor Oslo og de andre storbyene. ← Nei, det er nok sikkert riktig. Har på følelsen at lønningene svinger mer i storbyene, kanskje spesielt Oslo. Samme som Landra og flertallet av forbrukere snakker om tenker jeg. Det man betaler til megleren, ex markedspakke og forsikringsordninger om de faktureres direkte. Ingen meglere som har 50 000 i snitt provisjon inn i allefall - leste vel i dag at snittprovisjonen er rundt 33000 - resten er andre ting som megleren ikke får prosenter av. Jeg mener da at 25% er for HØYT tall og at de fleste meglere ikke får 25% av inntjeningen sin (for ordens skyld) Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke hva du mener. Se bort i fra tallet 50.000, og kun på inntjening til megler. Vi snakker da om provisjon, tilrettelegging, garantipremie, oppgjørgebyr, inneståelse, eller hva de måtte kalle det. Dette er megler momspliktig på. Deretter skal foretaket ha sitt. Det megler sitter igjen med da er jo rundt 25% av inntjeningen etter at mva er betalt. Takst, papirer fra kommunen, eierskifte/kjøpsforsikring, foto, annonsering kommer jo ikke inn under det samme, da megler ikke har provisjon på dette. Men det kommer jo klart frem i oppdragsskjemaet også.
Gjest Turi Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 Jeg har ikke nok peiling til å kunne fortelle deg hvilke gebyrer som er med i megleren grunnlag og ikke. Min logikk er nok preget av mindre detaljkunnskap enn din: Snittvederlaget for å selge en boligeiendom var i 2006 på 33.036 kroner, som var en økning på cirka. 6 prosent fra 2005 da snittvederlaget var på 31.072 kroner. (klippet fra Dn.no) Snittvederlag 33 036, her antar jeg endel ikke er provisjonsberettighet for megler? En gjennomsnittlig megler skal selge ca 65 boliger i året (antakelse, men ikke så gal) og tjene 450 000 = ca 7 000 pr. eiendom. Som utgjør rundt 20% , så da var det ikke så galt da. Grunnen til at jeg ikke trodde det er nok at de jeg kjenner har ikke i nærheten av 25% - de har fastlønn i bunnen og kanskje 10-15% oppå inntil budsjett. Men det er klart - regner man total lønn mot total inntjening, blir det kanskje ikke så galt. Det jeg er redd for er at de som selger eneboligen sin til 3 000 000, og betaler 150 000 til megler alt i alt, skal tro at personen de har hatt hjelp av sitter igjen med 40 000 rett i lomma. Så enkelt er det ikke.
Gjest Landra Skrevet 28. april 2007 #11 Skrevet 28. april 2007 Hei igjen! Dessverre tok dere debatten videre enn jeg hadde håpet, men greit nok. Jeg har ikke nok peiling til å kunne fortelle deg hvilke gebyrer som er med i megleren grunnlag og ikke.← Syntes det er veldig rart at du forteller så mye om megler yrke når du egentlig ikke har peiling.
Eli&Loli Skrevet 28. april 2007 #12 Skrevet 28. april 2007 Tusen takk "LANDRA" endelig er det noen som har forstått hva som egentlig ligger bak provisjonen vår!! og til opplysning; aldri har provisjonssatsene vært så lave som den er idag, og aldri har vi fått så mye pepper i media som i dag- noen ganger lurer jeg på hvorfor vi holder ut- jeg kommer alltid til svaret: det er fordi vi er genuint interesserte i eiendom, og alt ved det å formidle dette!!
Gjest Turi Skrevet 28. april 2007 #13 Skrevet 28. april 2007 (endret) Syntes det er veldig rart at du forteller så mye om megler yrke når du egentlig ikke har peiling. ← Det kan du godt synes..... Jeg sa ikke at jeg ikke har peiling - jeg sa at jeg ikke har detaljinnsikt - eller "nok peiling til å fortelle hvilke gebyrer etc...." som jeg formulerte det. Men jeg vet hvor mye en gjennomsnittlig megler tjener - hvor mange hus han selger - og hvor mye provisjon han får inn ved hvert salg i snitt. Resten er kalkyle. Om det er med eller uten gebyrer er egentlig ikke så relevant slik jeg ser det. Forøvrig er jeg helt enig i ditt første innlegg - altså med unntak av analysen din på hvor mange eiendommer man må selge. Så jeg skjønner ikke helt kritikken din? Beklager om jeg har sagt noe du ikke liker altså. Endret 28. april 2007 av Sissan
Gjest Landra Skrevet 29. april 2007 #14 Skrevet 29. april 2007 Men jeg vet hvor mye en gjennomsnittlig megler tjener - hvor mange hus han selger - og hvor mye provisjon han får inn ved hvert salg i snitt. ← Greit nok at du vet hvor mye en gjennomsnittlig megler tjener, men jeg tenker på hver enkelt megler og ikke gjennomsnittlige tall. I denne bransjen finner vi folk meg enorme lønninger, noe som drar gjennomsnittet opp betraktelig. Kan gi et eksempel på et av kontorene listet på EFF - de har seks meglere, kun èn av disse hadde en lønn på over 400.000 i fjor. Den minste satt vel med 70.000, og gjennomsnittet lå vel på rundt 300'. Og dette er et kontor som er blandt de ledende i sitt område. At noen gjør gode penger er det vel ingen tvil om, men dette er langt fra de fleste, og gjennomsnittslønnen det opereres med er veldig misvisende. ← Syntes faktisk at Terje fikk sagt det på en utrolig klar måte. I denne bransjen er gjennomsnittlige tall feil å bruke. Resten er kalkyle. Om det er med eller uten gebyrer er egentlig ikke så relevant slik jeg ser det.← Det er galt. Mange meglere bruker gebyrer som er ren provisjon "pakket inn" i fancy ord. Dette for å lure kunden til å tro at dette er nødvendige utgifter. Så jeg skjønner ikke helt kritikken din?← Kritiserer deg ikke, men mener bare at du ikke helt skjønte hva jeg mente med innlegget mitt. Det jeg mener er at "vanlige" meglere ikke tjener det kunden betaler dem og at folk faktisk kan være litt høflige når de bruker meglere. De krever at de skal komme helt gratis på verdivurderinger og lurer megleren til å tro at vedkommende skal få selge. Ikke få gangene de ringer etter en stund og bortforklarer at de har funnet en annen megler (som oftest en bekjent). Da har de faktisk lovet megleren muntlig at han skal selge og megleren har gjort masse papir arbeid med tanke på at han skal selge.
Pnin Skrevet 29. april 2007 #15 Skrevet 29. april 2007 Jeg hopper galant over debatten her om provisjon og meglerlønn og svarer på spørsmålet i overskriften: Ingen som er fornøyde? Vi kan godt gi litt balanse til all klagingen, for vi er veldig fornøyd med våre erfaringer, både med salg og kjøp. Vi solgte borettslagsleilighet gjennom Garanti og kjøpte enebolig gjennom Terra. Begge meglere i begge meglerhus gjorde en suveren innsats. Garanti-megleren var lett å prate med, var åpen for spørsmål omkring ting vi ikke kunne (første gang vi har solgt bolig), og tok det med et smil når jeg pirket og var særdeles nøye med utformingen av prospektet. At han i tillegg solgte leiligheten fem dager etter den ble lagt ut på finn.no, og det til 20% mer enn vi ga for den et år tidligere, gjorde oss ikke mindre positive. Og megleren i Terra gjorde kjøpsprosessen til en drøm for oss. Vi følte oss aldri "lurt", "presset" eller noe av det andre enkelte føler de har opplevd. Tvert i mot var han særdeles behjelpelig, svarte alltid kjapt og forståelig på alle spørsmål, selv de mest idiotiske spørsmål jeg kom med. Han var hyggelig og vennlig, og vi satt igjen med et så godt inntrykk at da hele salgsprosessen var over sendte vi ham et takkebrev for flott innsats. Vi har vært i kontakt med Terra tidligere i forbindelse med en annen bolig vi la inn bud på, da med en annen megler, og igjen var vi positivt overrasket. Snarere enn å forsøke å presse oss opp i pris da vi valgte å gi oss i budrunden, sa megler noe a la: "ja, nå begynner det å bli litt dyrt for hva det er." Jeg satte pris på ærligheten, og det ga et godt inntrykk av meglerhuset. En mer pushy megler hadde ikke fått oss til å legge inn et høyere bud, han hadde bare gitt oss et mindre godt inntrykk av seg selv og bedriften. Og det er vel det inntrykket jeg sitter igjen med av Notar: pushy, slitsomme, tvilsomme. Vi har vært i kontakt med dem et par ganger tidligere, og vi var veldig glad vi slapp å gå gjennom dem da vi kjøpte. Men Notar er også det eneste sure eplet vi har vært borti i denne bransjen. Og jeg er selvsagt åpen for at vi kan ha vært borti et mindre bra kontor i denne kjeden.
Gjest Turi Skrevet 29. april 2007 #16 Skrevet 29. april 2007 Det er galt. Mange meglere bruker gebyrer som er ren provisjon "pakket inn" i fancy ord. Dette for å lure kunden til å tro at dette er nødvendige utgifter. ← Ok - jeg visste ikke det. Trodde gebyrer var faktiske gebyrer som megleren betaler videre til f.eks. kartverket etc. jeg. Så dum kan man bli... Jeg har ikke sett et megler"regnskap" på lange tider, og de jeg så skjønte jeg lite av. Kanskje ikke så dumt med det kommende timeregnskapet regjeringen legger opp til i ny lov. Selv om det vel blir fakturering "med gaffel", som i databransjen og advokat bl.a. kan man iallefall få litt mer innsikt i dette. Og for mannen i gata blir det kanskje lettere å forstå hva faktisk meglerne gjør. Virker som om mange tror de tar inn oppdraget, kjører budrunde og skriver under noen dokumenter - ferdig med det og vips 50000 i kassa. Det jeg mener er at "vanlige" meglere ikke tjener det kunden betaler dem og at folk faktisk kan være litt høflige når de bruker meglere. De krever at de skal komme helt gratis på verdivurderinger og lurer megleren til å tro at vedkommende skal få selge. Ikke få gangene de ringer etter en stund og bortforklarer at de har funnet en annen megler (som oftest en bekjent). Da har de faktisk lovet megleren muntlig at han skal selge og megleren har gjort masse papir arbeid med tanke på at han skal selge. ← Da er vi jo enige da. Tror vel også mange er høflige når de bruker meglere. Mange er til og med litt redde for dem, og mange tør ikke forhandle pris, men velger bare den med lavest pris i det første tilbudet. Egentlig er jo det ok, syns det ville være realt om meglerne kom med "beste tilbud" med en gang i stedet for å ha dette prute-systemet som mange nordmenn ikke er verken vant til eller helt komfortable med. Det med gratis verdivurderinger har vel meglerne lagt opp til selv? Det annonseres jo hele tiden at man kan få det uforpliktende. Antar at de som velger en megler dekker inn "tapet" han har med å fly på to-tre verdivurderinger uten treff. Alt i alt er vi nok enige. Mange klager høyt på megleren sin. Men mange mange flere er jo fornøyde, de bare sier ikke så mye. Mange peser megleren sin- jeg har hørt om meglere som blir oppringt midt i gaveåpningen på julaften også . Men de fleste av oss er nok ikke sånn. Meglerne håndterer det vi bruker mest penger på i hele livet (flertallet av oss i allefall), så litt ekstra press må de nok tåle. Er forøvrig også enig i at gjennomsnittslønn er vanskelig å forholde seg til i en bransje der meglere tjener fra 0 kroner til mange mange millioner. Jeg er glad i statistikk, og kan ikke helt finne noen bedre måte å forholde meg til lønnen deres på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå