Gå til innhold

noen alenemødre her?

Sagitarius 78

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om dere kan fortelle meg litt om det å være alenemor.

Rettigheter/penger/økonomi og sosialt sett, og foreldremessig sett

Jeg er student og ettersom jeg har skjønt er det en god del bra ordninger for alenemødre og studenter når det gjelder økonomi.

Har også en deltidsjobb som jeg regner med kommer godt med.

Bor i Oslo, og leil markedet der er ganske dyrt. Kan selvf søke studentbolig, men jeg vil helst klare å få meg en leil i nærheten av bhg til datter mi(barnevnnlig strøk), for hennes del(sånn at ikke alt blir nytt), noe som også ikke er så langt unna slektninger.

Jeg håper jeg klarer å skaffe meg en leil på over 35 m2 med et soverom, som jeg kan klare å betjene.

Faren til barnet mitt er en flink far så jeg håper vi kan klare å samarbeide godt. Det må være utrolig tøft å ikke ha noen å dele omsorgen med!

Hvordan er det å møte andre gutter?

Jeg og eksen har slitt mye, og jeg er så mett på problemer. Føler at jeg vil klare meg sjøl, og at jeg ikke orker å prøve mer.

Vi har prøvd terapi, men jeg tror vi ikke passer så godt sammen lenger.

Jeg er bare så mett på å aldri føle meg fornøyd og lykkelig i forholdet.

Dog har vi en kjempefin leil. vi bor fint til og jeg er glad i det stedet. likedan har vi felles venner og noe av oss kommer jeg til å savne.

I tillegg er jeg bekymra for å "skade" barnet vårt. Jeg har familierelasjonen svært opphøyd i mine verdier.

Men jeg ser at vi ikke klarer å få det til og det er leit for barnet vårt også at vi ikke skal klare å kose oss sånn som jeg ønsker. Har det mange ganger bedre med dattera mi aleine.

Kan noen gi meg noen råd og fortelle meg om din situasjon. takk

hilsen litt redd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde K S

Jeg er alene med tre barn. Da jeg er i full jobb, får jeg bare en ekstra barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Om du går inn på nav.no, videre på familie, så har de gode sider om hvilke rettigheter du har.

Økonomisk går det rundt, men ikke så veldig mye mer enn det.

Faren til ungene har dem annehver helg og ellers ved behov, det vil si at han er hjemme hos meg med dem i ukedager jeg har andre avtaler.

Ellers kan både han og ungene ta kontakt med hverandre for samvær dersom de ønsker det. Vi samarbeider greit og har hele tiden ungene sitt beste i tankene. Om ungene står i fokus, lærer man seg fort å svelge kameler. :ler:

Det har til tider hendt at jeg har vært lei av kamelkjøtt til frokost, lunsj, middag og kvelds.

Jeg eier et rekkehus, sånn at bolig ikke er noe problemstilling for meg. Jeg overtok da vi skilte lag.

Å møte andre gutter?

Nå møter jeg ikke gutter, men menn, da. *gliser*

Jeg hadde trodd at det kom til å bli en problemstilling at jeg var i midten av tredveårene og alene med tre barn, men der tok jeg feil. Det er mulig menn i den aldersgruppen jeg foretrekker (40-45, sånn ca) har et roligere forhold til dette med barn enn det en på 24 har.

Dette må du nesten finne ut av selv.

Ungene har ikke tatt synlig skade av bruddet, men jeg vet at de er glade for at vi foreldre er venner og ikke bitre fiender.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV er stedet for å virkelig få informasjon om hva du har rettigheter på. Ellers kan det godt hende du vil ha krav på bostøtte. Det vil jo også hjelpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=

Er dere enige om at barnet ved et eventuelt brudd skal bo hovedsaklig hos deg? Eller kan et brudd medføre at du ikke ender som alenemor, men som samværsmor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, barnet blir boende hos meg. men jeg vet at faren nok ville ha hatt like mye omsorg som meg, han r en god far.

men jeg er student og mer fleksibel i forhold til henting og levering i hverdagen

har det hendt at du har angret på bruddet?

FAEN jeg er så frustrert.. jeg vil så gjerne at det skal funke, men jeg orker ikke så mye smånebbing og krangling..

:sur:

:vetikke::grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, barnet blir boende hos meg. men jeg vet at faren nok ville ha hatt like mye omsorg som meg, han r en god far.

Må bare nevne at du ikke regnes som "alene om omsorgen" om du og faren deler tiden likt mellom dere (og du må altså ha "aleneomsorg" for barnet for å få rett til overgangsstønad mv.).

Som en normalregel må du ha barnet minst 2/3 av totaltiden for at kravet om aleneomsorg skal være oppfylt.

Ellers har jeg dårlig med gode råd dessverre. Håper det ordner seg for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 måned senere...

Du må ha mer enn 60% av omsorgen for å få stønader som enslig forsørger. Skille mellom 50-50 og 60-40 er 3 netter i mnd. Altså ikke spesielt mye.

Jeg er alene med tre små barn. Og var veldig frem og tilbake første året vi var fra hverandre. Er dette riktig, er det ikke.... Holdt på å bli sprø i hodet. Men til slutt innså jeg at dette var den beste løsningen. Ungene kunne ikke vokse opp sammen med to foreldre som kranglet konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...