Sun Mei Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Til alle som har pusset opp kjøkken: Hva bør man tenke på? Hva har dere på deres kjøkken som dere er veldig fornøyd med og hva har dere som dere er mindre fornøyd med? Hvilke skap og skuffløsninger?
Gjest Frances Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Ikea har en brosjyre om kjøkken som kan være et nyttig utgangspunkt. Den kommer med mange tips til hva man bør og ikke bør gjøre for at kjøkkenet skal bli så funksjonelt og sikkert som mulig.
Arkana Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Vi pusset opp kjøkkenet for et par år siden, vi var ikke særlig fornøyd med kjøkkenet før, men nå fikk vi det akkurat som vi ønsket. Vi er veldig fornøyd med: - takhøye overskap (det hadde vi ikke før og nå slipper vi fett og støv som samler seg + at plassen oppå skapene var ganske ubrukelig pga høyden og støvsamlingen) - heltre benkeplate (skader på laminat kan ikke repareres) - integrert oppvaskmaskin/mikrobølgeovn/komfyr (ser pent ut, mindre søl rundt komfyren, mikrobølgeovnen ser bedre ut på veggen enn om den tar opp plass på benken) - benkeskap med uttrekkbare kurver istedet for hyller (man slipper å bøye seg ned for å se hva man har innerst i skapet, men kan istedet bare dra ut kurven og har full oversikt og alt er lett tilgjengelig) - dobbel vask selv om vi har oppvaskmaskin (det tar opp litt mer plass, men er veldig praktisk) - Fliser over benken (ser pent ut og er praktisk å rengjøre) - GOD skapplass (vi har så mange skap vi bare kan ha, når man er glad i å lage mat kan man ikke få for mye lagringsplass, upraktisk med stappfulle skap når man skal ha ting ut og inn ofte) Har ingenting vi er misfornøyd med nå lenger.
Sun Mei Skrevet 25. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2007 Er det noen av dere som har sånn skinnesystem på veggen? For å henge feks. krydderhylle, kokebokstativ m.m. Hvordan fungerer det? Jeg sitter og skriver liste over hva jeg kunne tenkt meg hadde vært med i vårt nye kjøkken. Jeg har kommet frem til at jeg skal ha overskap helt opp til taket, og skapinnredninger jeg kan trekke ut. Det skal være et system som gjør det enkelt å oppbevare mat og store flasker. Og vi skal i allefall ha innebygget ovn
Sun Mei Skrevet 25. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. april 2007 (endret) Oi, tusen takk for langt og innholdsrikt svar Jeg må finlese det skikkelig senere. Men linker er lagt til favoritter. Vi har ikke et stort kjøkken, men hadde vi hatt det skulle jeg hatt alle løsningen du skisserer her. Endret 25. april 2007 av Sun Mei
Gjest bada Skrevet 25. april 2007 #7 Skrevet 25. april 2007 Vi er fornøyde med at vi bare har skuffeseksjoner og uttrekkbare kurver i underskapene. Det er mye mer praktisk enn tradisjonelle skap. Dessuten er vi fornøyde med dobbel oppvaskkum (vel, den er vel snarere 1 1/2 enn dobbel...), gasskomfyr, og at vi ikke bare har én stekeovn (men så bruker vi kjøkkenet veldig mye, så det er sikkert ikke noe alle "trenger"). Langs den ene veggen er kjøkkenbenken 5 cm dypere enn standard, noe som gir god benkeplass.
Sun Mei Skrevet 25. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. april 2007 Takk skal du ha Høres ut som vi omtrent har like stort kjøkken da
Gjest bada Skrevet 25. april 2007 #11 Skrevet 25. april 2007 Hmm, dypere kjøkkenbenk..... ← Det er veldig praktisk med dypere kjøkkenbenk, ja. Men det kan være ulemper forbundet med det også: - Med mindre man kjøper dypere benkeskap (noe svært få kjøkkenprodusenter tilbyr), vil man "miste plass", da skapene må stå 10 cm ut fra veggen. - Benkeplaten vil kunne bli ganske mye dyrere, da man ikke kan bruke standardplater. - Kjøkkenviften vil bli mindre effektiv, da den jo må monteres inntil veggen, mens koketoppen stikker litt lengre ut. For oss var det ikke noe problem med benkeplate, da vi skulle ha en som var spesiallaget allikevel. Og vi har ikke komfyren på den veggen som har dypere kjøkkenbenk. Tenk også på det at hvis du skal ha høyskap i forlengelse av benken, vil det skape problemer også (selvfølgelig med mindre dere kjøper dype benkeskap og høyskap).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå