maleri Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Ser det står et innlegg lenger nere om kjøp av leilighet og "bitchy" megler tror jeg det var. Jeg spør meg ofte: Hvorfor bruker folk megler i det hele tatt? En kan jo spare mangen tusenlapper, nermere 100 000 eller mere på å skaffe seg en takstmann, vurdere den i forhold til pris og selge selv. En advokat tar rundt 10 000 for å ordne alt det formelle. Kjøps og selger forsikring kan en tegne fordi.
Arkana Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Fordi mange kjøpere er skeptisk til å kjøpe av noen som selger selv. Fordi megleren sannsynligvis har mer erfaring å få med seg budgivere og presse opp prisene. Fordi man vil slippe å gjøre arbeidet selv.
kamela Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Solgte en leilighet i fjor, og da ba jeg om tilbud fra flere meglere. Går an å forhandle seg frem til gode løsninger. Tror du skal ha veldig gode kunnskaper om hva som skal til når du skal lage et riktig prospekt osv.
ArneA Skrevet 25. april 2007 #4 Skrevet 25. april 2007 Ser det står et innlegg lenger nere om kjøp av leilighet og "bitchy" megler tror jeg det var. Jeg spør meg ofte: Hvorfor bruker folk megler i det hele tatt? En kan jo spare mangen tusenlapper, nermere 100 000 eller mere på å skaffe seg en takstmann, vurdere den i forhold til pris og selge selv. En advokat tar rundt 10 000 for å ordne alt det formelle. Kjøps og selger forsikring kan en tegne fordi. ← Er helt enig med deg! Du kan forsikre deg mot eventualiteter. Tror ikke bare det er et fåtall som selger selv egentlig. Næringsvett må man jo ha Tror også meglere jobber hardt mot at folk skal selge selv fordi det angår levebrødet deres, tror nesten de kan fortelle deg at det er en umulighet. Noen jeg kan forstå siden jeg tror at statsautoriserte meglere er til for firmaer og for å holde den norske arbeidsstokken i sving. Eventuelt også for å regulere alle de potensielle kjeltringene som ville drevet markedet om det ikke var regulert noenlunde fra staten. Et enkelt råd hvis du tenker å selge selv er å sjekke rundt hva som må til for å gjøre det på en sikker måte. Det kan hende noen vil si at de ikke kjøper av folk som selger selv, men det er ingen problem idag siden markedet er så stort likevel, kjøpers marked er det vel noe som heter?
Arkana Skrevet 25. april 2007 #5 Skrevet 25. april 2007 kjøpers marked er det vel noe som heter? ← Men kjøpers marked er ikke til selgers fordel. Og dermed større grunn til å unngå å skyve folk unna pga slike ting.
ArneA Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 (endret) Men kjøpers marked er ikke til selgers fordel. Og dermed større grunn til å unngå å skyve folk unna pga slike ting. ← Mulig det... Hvis man skal selge selv må man bruke tid, og sette seg inn i systemet. Hvis man er interessert og har tiden som skal til, ordner det seg. Hvis man ikke er interessert og litt bedagelig av natur, gjør man det på den dyre måten. Noen generelle råd i budrunden. Link Endret 25. april 2007 av ArneA
Sommerfugl83 Skrevet 25. april 2007 #7 Skrevet 25. april 2007 Tror nok det kan varier litt med tanke på hvor man bor i landet. I tillegg om det haster å få solgt eller ikke. Selv er jeg fra landet, men bor i hovedstaden. I Oslo ville jeg aldri solgt leil/hus uten megler, mens på landet kunne jeg kanskje vurdert å selge selv. Hvorfor jeg tenker at det er slik er pga hvilken pågang det er ved et salg. Har kikket litt rundt på bolig der jeg kunne tenke meg å bosette meg en gang i fremtiden. Dette er mer lanlig, og her ser jeg boliger ligge i mndvis, mens jeg har inntrykk av at mange av leil/hus i byen går kjappere unna. Har ingen statistikk på dette altså... Kun mine egen erfaringer. Men med tanke på at jeg aldri har solgt noen bolig før i det hele tatt ville jeg nok personlig brukt en megler uansett. Jeg hadde nok ikke turt å gjøre det selv.
Angelheart Skrevet 26. april 2007 #8 Skrevet 26. april 2007 Jeg har både kjøpt og solgt hus uten megler. Funket helt fint, det! Det finnes standard kontrakter man kan bruke, samt egne forsikringer man kan tegne for å sikre seg. I vår tilfelle (da vi solgte), sørget vi for å få en takst av takstmann først, annonserte huset selv i lokalavisen og tok visninger når det passet oss og evnt. kjøpere. Kan også nevne at huset gikk for 20.000,- over takst. Hadde vi brukt megler ville hele overskuddet gått til megleren. Vi hadde nok heller ikke oppnådd noen høyere sum for huset ved bruk av megler, for prisen vi fikk var veldig bra. Dette er nå 6 år siden og gjaldt et hus "på landet". (Sentral Østland) Ville nok ikke kjøpt eller solgt leilighet i Oslo uten megler, da......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå