Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For de av av dere som har lest mine innlegg tidligere vet dere at jeg har lidd av overvekt og tvangsspising.. Sliter fortsatt, men har kommet til en mer normal vekt naa, har fatt meg kjeareste, skal bli samboer til sommeren og i det hele tatt.. livet smiler litt til meg :rødme:

Men Kalorimonsteret i Lalique sitt hode lever fortsatt! :sjenert:

Har gjort meg noen tanker rundt dette og tenker hoyt hvis noen vil svare..:

Hvorfor er det saann at man faar foelelsen av at for aa leve sunt maa man spiser light eller lett produkter?

Hvordan kan jeg, naar jeg faar samboer og en stedatter lage et kosthold for oss som er SUNN, men ikke light?

Har vaert vant til aa spise kun mager yoghurt, mager ost, mager kesam, magert og sukkerfritt i hele mitt liv.. Vil nok fortsatt velge det magreste og letteste til meg selv saa ofte jeg kan, men hva med gulost?

Har saa lyst til aa trasse dette sunnhetstyranniet og laere meg at alt er lov med maate..

Har saa lyst paa tilbakemeldinger fra dere som klarer dette mottoet: Litt av alt!

Hvordan er deres kosthold i hverdagen?

Jeg oensker ikke aa ta med meg slanke og kalorimonsteret med paa flyttelasset i sommer! :fy_fy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mange får nok følelsen av at de lever sunt når de spiser lettprodukter, uten at det faktisk betyr at de lever sunt. ;) Jeg har inntrykk av at mange føler de kan spise mer når de bruker lettprodukter og da er jo egentlig litt av poenget borte, ihvertfall for meg. Jeg velger å heller spise mindre av de vanlige produktene, og enkelte bomber prøver jeg å kutte ut helt. :) I grunnen føler jeg meg sunnere når jeg gjør det slik, enn når jeg bare erstatter usunne produkter med tilsvarende litt mindre usunne produkter. :ler:

Selv er jeg ikke like begeistret for lettprodukter, spesielt kunstige søtningsstoffer synes jeg er ekkelt. Jeg har derfor valgt å bytte noen produkter som inneholder MYE sukker med lettvarianter, og velger å drikke/spise mye mindre av dette. Jeg savner veldig en joghurt (med smak) uten tilsatt sukker/søtningsstoff....

Skrevet

Det er lett å spise sunt og godt uten å være hysterisk.

- Hold deg helt unna sukker, dvs. kjeks, sukkerholdige pålegg, yoghurter, saft, brus, osv., men du kan godt unne deg dessert en gang i uken og kaker i bursdager og andre spesielle anledninger.

- Spis så grovt brød som mulig.

- Lag all maten fra bunnen av, bruk mye grønnsaker, bønner/linser, en del fisk, og lite kjøtt. Bruk mer olje enn smør.

- Kjøp bare rene råvarer - ikke farseprodukter som pølser og karbonader

- Ikke kjøp lettprodukter (bortsett fra meieriprodukter som melk og rømme). Disse inneholder ofte usunne stoffer som skal kompensere for fett eller sukker. Og som onyx sier er det bedre å spise litt av de "opprinnelige produktene" enn å gasse seg med light-produkter. De er dessuten ikke alltid særlig kalorifattige.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Hvorfor er det saann at man faar foelelsen av at for aa leve sunt maa man spiser light eller lett produkter?

Hvordan kan jeg, naar jeg faar samboer og en stedatter lage et kosthold for oss som er SUNN, men ikke light?

Jeg har ikke gener for å legge på meg mye, men erfaring med lightprodukter har jeg. Gi blaffen i dem som ikke er gode erstatninger smaksmessig og konsistensmessig. Dårlige erstatninger gir deg ikke noen tilfredsstillelse, så du er fremdeles sugen på noe godt etter å spist dem. Lightprodukter er også ofte stappet med karbohydrater for å få riktig konsistens etter at fettet er fjernet, og er det ikke alltid de er gunstige likevel. Pluss på med grønnsaker og produkter som er naturlig kalorifattige og rike på proteiner, og spis små mengder av det du har aller mest lyst på i tillegg. Har du nettopp gått ned, trenger kroppen tid til å justere forbrenningen til et passe kosthold.

Når du får samboer, trenger du ikke ta hele ansvaret for kostholdet i familien, selv om du er kvinne ;) Med mindre kjæresten din har veldig dårlige vaner på dette. Helsestasjonene har gode brosjyrer om kosthold for barn i ulike aldre. Greie regler er å bruke vann som tørstedrikk utenom måltidene, tilby mye frukt og grønnsaker i former som barnet liker, bruke grovt brød og kornprodukter, ha varierte middager, og skille mellom hverdag og helg når det gjelder brus, boller, kaker, snacks, godterier og veldig fet mat. Barn trenger relativt sett mer fett i kosten når de er små enn voksne.

Du kan fint spise ekte gulost. For å ikke få for mye av den, tar du det på ikke mer enn 1-2 skiver om dagen, høvler osten selv fordi den ferdihøvlete er mye tykkere og større, og husker at du får i deg dobbelt så mye ost hvis du gjør som mange gjør, spiser første en-to ostesneier rett i munnen, spiser sneier som ikke ble pene osv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...