Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vilt!! Noen burde gripe inn!!!!!

Skrevet
Det er helt vilt!! Noen burde gripe inn!!!!!

Starte med deg selv?

Undersøk hvor produktene du kjøper kommer fra...

Skrevet

Her ser man at det ikke bare er fake-industrien som benytter seg av underbetalte barnearbeidere, men også store merkekjeder som Levis.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke for verken barnearbeide eller slavearbeid, som dette jo må kunne kategoriseres som, men vi kan strengt tatt ikke forvente at hele verden skal ha samme levestandard som oss.

Kloden har ikke råd til at store deler av verden skal ha det like godt som oss, så hvis vi vil dele godene så må vi ofre noe selv.

Hvor mye av levestandarden er man villig til å ofre for å heve den i mindre heldigstilte deler av verden?

Skal de fattige opp i levestandard, så må vi ned!

Edit: Når det er sagt så påstår forskere nå at østen er på vei opp mot vårt nivå, og at vi er på vei nedover, så om ca femti år er muligens rollene snudd på hodet.

Endret av mysan
Skrevet
Edit: Når det er sagt så påstår forskere nå at østen er på vei opp mot vårt nivå, og at vi er på vei nedover, så om ca femti år er muligens rollene snudd på hodet.

I så fall så er det snakk om en relativ nedgang, altså den avstanden som var/er i mellom Østen og Vesten blir mindre, ikke at Vesten faller i levestandar.

Skrevet

Artikkelen jeg leste - husker desverre ikke om jeg leste den på nett eller på papir - viste en ganske total omsnuing av forholdene. Ingen møting på midten et sted. Og i den farten som ting utvikler seg, så kan mye skje på såpass kort tid som 50 år. Artikkelen tok egentlig for seg skolesituasjonen, hvordan østens barn og unge tar høyere utdannelse og våre vestlige unger scorer dårligere på de internasjonale testene. Dette vil unektelig ha noe å si for utviklingen fremover. Kanskje er dette et resultat av at vi i vesten nå har det så godt, ungene er såpass bortskjemte og tar ting som en selvfølge, og dermed har de mindre grunn til å sloss for å få det bedre.

I tillegg ligger jo lille Norge dårlig an, fordi det unektelig vil ta slutt på både olje og fisk, og da har vi svært lite annet å brødfø oss på her til lands.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel ikke lønnen jeg reagerer mest på, men arbeidstiden.

Og så må man spørre seg: hva er verst.

At ungene blir prostituerte og offer for menneskehandel eller at de faktisk har en jobb - om enn med en betaling og arbeidforhold langt under pari - der de faktisk på et vis kan leve av det?

Hvis alle slutter å kjøpe Levis bukser i dag, er disse jentene da prostituerte i morgen? Hvor mye er du villig til å betale for Levis buksen din egentlig?

Jeg håper at det kan skje det samme med dette markedet som har skjedd med kaffe - at vi får et "rettferdige klær" stempel. Men kaffe koster, selv om den er dyr, svært lite sammenlignet med en bukse. Hvor mye er du villig til å betale for et stempel, kr 100,- - 200? 500? Hva med de som ikke har råd til det?

Skrevet

Dette er seriøst sykt... Hvis jenta jobber 24 timer tjener hun 8 kroner og 40 øre...

Dette er hvis hun jobber absolutt hele tiden, noe som jo er umulig, men om hun så skulle klart det ville hun aldri ha oppnådd høyere månedslønn enn ca 250 kr...

Jobber hun gjennomsnittlig 18 timer i døgnet som er mer realistisk så ligger månedslønna på ca 190 kr...

Det er jo verre enn Donald Duck sin lønn jo!! :frustrert:

Skrevet
Dette er seriøst sykt... Hvis jenta jobber 24 timer tjener hun 8 kroner og 40 øre...

Dette er hvis hun jobber absolutt hele tiden, noe som jo er umulig, men om hun så skulle klart det ville hun aldri ha oppnådd høyere månedslønn enn ca 250 kr...

Jobber hun gjennomsnittlig 18 timer i døgnet som er mer realistisk så ligger månedslønna på ca 190 kr...

Det er jo verre enn Donald Duck sin lønn jo!!  :frustrert:

Dette høres helt vilt ut, men er det tatt hensyn til at prisnivået der er lavere enn her? Hva er reell lønn i norske kroner når man tar hensyn til prisnivået? Det er vel strengt tatt det som er interessant når det gjelder lønn. Andre forhold kan jeg ikke uttale meg om uten å ha lest artikkelen..

mulig det står i artikkelen, men nettavisen tar så lang tid å laste opp at jeg har gitt opp for laaaang tid siden..

Skrevet

Ja, dette kan gi oss noe å reflektere over...

Men jeg vil tro de fleste plagg er lagd på denne måten. Som Paradokset sier her bør vi sjekke hvor klesplaggene kommer fra....

Og de fleste "billig"- kjeder har slik produksjon...

Skrevet
Ja, dette kan gi oss noe å reflektere over...

Men jeg vil tro de fleste plagg er lagd på denne måten. Som Paradokset sier her bør vi sjekke hvor klesplaggene kommer fra....

Og de fleste "billig"- kjeder har slik produksjon...

Noe som betyr at hvis jeg skulle la være å kjøpe de klærne, så ville mitt skap vært ganske tomt og slitt...

Men det kan være av interesse å se på hvilken levestandard de får til på den lønnen de har, hvor mye må de evnt. tjene for å leve noenlunde OK? Det største sjokket er hvor mye de må jobbe for de små slantene.

Skrevet
At ungene blir prostituerte og offer for menneskehandel eller at de faktisk har en jobb - om enn med en betaling og arbeidforhold langt under pari - der de faktisk på et vis kan leve av det?

Ville vi godtatt denne unnskyldningen for norske barn? For ditt eget barn?

Det blir satt på spissen, men om ikke vi som forbrukere bryr oss så opprettholder vi status quo. Vi bør alle spørre oss selv om vi tåler å ha det på samvittigheten....

Gjest Blondie65
Skrevet
Ville vi godtatt denne unnskyldningen for norske barn? For ditt eget barn?

Det blir satt på spissen, men om ikke vi som forbrukere bryr oss så opprettholder vi status quo. Vi bør alle spørre oss selv om vi tåler å ha det på samvittigheten....

Har jeg noe sted sagt at vi ikke skal bry oss? Klart at vi både skal bry oss og gjøre det vi kan for at barn går på skole istedenfor å jobbe. Men dersom alle barnearbeidsfabrikker ble stengt i dag eller du betalte 1000 kr mer for buksen din i morgen, ville det garantert for at disse barna / unge fikk skolegang i stedenfor luselønnet jobb?

Det er så mange som ser verden som et svart/hvitt samfunn med enten/eller løsninger. I virkeligheten er det ikke slik. Noen ganger må man tenke over hva som er verst og heller jobbe for at det på sikt blir bedre forhold i verden.

Skrevet
Det er så mange som ser verden som et svart/hvitt samfunn med enten/eller løsninger. I virkeligheten er det ikke slik. Noen ganger må man tenke over hva som er verst og heller jobbe for at det på sikt blir bedre forhold i verden.

Så lenge man jobber for det så er det bra.

Mitt poeng var bare at det er enklere å lukke øynene når det er noen på andre siden av jorda som blir berørt.

Skrevet

Jeg så dokumentaren China Blue på TV2.

Det som er ille er at de tjener mindre enn minstelønna i landet, selv om de jobber opptil 18 timer i døgnet, altså er de fattige også etter Kinas standard. Arbeiderne har ingen rettigheter, de har ikke lov til å organisere seg, og det er kun de høyerestående som blir tatt på alvor - ikke de fattige.

Vestlige firmaer kjøper buksene for en tiendel av hva vi betaler for dem her. Hadde de ikke kun tenkt på seg selv og godtatt litt mindre enn 900% fortjeneste, hadde arbeiderne kunnet hatt bedre vilkår.

Problemet er vel igrunn hvordan forretningene tenker kun profitt profitt profitt uansett og driter i om de går en umoralsk vei for å komme seg opp og frem.

Skrevet
Jeg så dokumentaren China Blue på TV2.

Det som er ille er at de tjener mindre enn minstelønna i landet, selv om de jobber opptil 18 timer i døgnet, altså er de fattige også etter Kinas standard. Arbeiderne har ingen rettigheter, de har ikke lov til å organisere seg, og det er kun de høyerestående som blir tatt på alvor - ikke de fattige.

Og sist jeg sjekket så hadde Kina en ekstra arbeids styrke på circa 300 000 000 mennesker. Hva tror du skjer med folk som stiller krav? Hvis du vill at disse arbeideren skal få alt som du vill at de skal ha så ender du opp med å gjøre 300 millioner mennesker permanent arbeidsledige, er det rettferdig?

Vestlige firmaer kjøper buksene for en tiendel av hva vi betaler for dem her. Hadde de ikke kun tenkt på seg selv og godtatt litt mindre enn 900% fortjeneste, hadde arbeiderne kunnet hatt bedre vilkår.

Og gitt at disse bedre villkårene hadde da gjort 300 millioner mennesker arbeidsledige?

Problemet er vel igrunn hvordan forretningene tenker kun profitt profitt profitt uansett og driter i om de går en umoralsk vei for å komme seg opp og frem.

Og noen bør undersøke hva som hadde skjedd hvis denne fantastiske moralske måten å drive en bedrift på hadde blitt praktisert i Kina.

Skrevet

Jeg jobber i en klesforretning med litt dyre klær. Vi ganger innkjøpsprisen med 3 før vi henger plaggene ut for salg. Dette er ikke mer enn det må være, salgssummen skal betale lønn til de ansatte, arbeidsgiveravgift, husleie, strøm, telefon, annonseringer osv. Det er overhodet ikke snakk om 900% profitt. Hvor tar du det fra?

For å få butikken til å gå rundt, så er vi fem ansatte på deltidsstillinger for at innehaver skal få puslespillet til å gå opp med hensyn til helgejobbing - det ligger faktisk ikke nok penger i det til at hun kan ansette folk på full tid. Og denne butikken er neppe den eneste som har det sånn. Butikk er til å bli feit av før man har en kjede.

Gjest Catwoman
Skrevet
Jeg håper at det kan skje det samme med dette markedet som har skjedd med kaffe - at vi får et "rettferdige klær" stempel.

Det finnes det. Vet det er noen nettsteder bla - har desverre ikke adressen til noen nå - som selger fairtrade klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...