Gå til innhold

Foreldrekontakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det på deres barns skoler/barnehager; er foreldrekontaktvervet frivillig, eller forventes det at alle stiller en eller annen gang?

Per definisjon er det jo frivillig selvsagt, men på "vår" skole heter det seg at "det er best å bli ferdig med det, for alle må.

Klart at det er mest praktisk dersom alle tar sin del av ansvaret, men det vil jo alltid være noen foreldre som ikke har forutsetninger for å ta på seg dette vervet.

Hos oss vet jeg det er noen foreldre som kvier seg for å gå på foreldremøtene fordi de ikke møter noen som helst forståelse. Når disse blir spurt om de vil ta på seg vervet, og sier nei, antas det med en gang at det handler om tidsmangel. Og da er argumentet "men da er det jo best for deg at du gjør dette så fort som mulig, for oppover i klassene blir det mye mer å gjøre..." Nå vet jeg at det ikke handler om tid for disse, men om helt andre ting.

Hva synes dere, må alle, eller skal dette være absolutt frivillig? Jeg har nemlig lyst til å ta opp dette, men vil gjerne høre hvordan dette er andre steder! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille
Skrevet

Jeg synes at den slags verv skal være frivillig. Det er først da at vedkommende gjør en god jobb.

Jeg har vært klassekontakt og medlem i FAU i flere år. Fordi jeg ønsket og ville være en del av mine ungers skolehverdag. Ingen tidsklemme jeg kunne skylde på. Var alene med to barn og full hverdag. Men jeg ønsket å gjøre dette og da fikk jeg det til.

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Jeg har opplevd at foreldre er blitt valgt til klassekontakt fordi de ikke var tilstede på foreldremøtet...! For meg virket det som om det var en straffereaksjon. Nå var dette en forelder som var i stand til å inneha vervet, så det gikk greit. Men jeg vet om foreldre som ville blitt lamslåtte i samme situasjon.

Har også opplevd å sitte på foreldremøte hvor folk er blitt utsatt for udregelig mas og overtaling. Klart det er vanskelig å vri seg ut av noe sånt, med 20 foreldrepars oppmerksomhet rettet mot en.

Jeg synes sånt er dritdårlig gjort, selv om ingen melder seg frivillig til jobben, sånn at det blir umulig å foreta et greit valg på det.

Jeg har vært klassekontakt, mannen min har vært både klassekontakt og FAUrepresentant, og vi synes det har vært helt ok. Men jeg skjønner at ikke alle mennesker kan påta seg sånne verv, og det får man bare respektere.

Min erfaring er at de som har problemer med å stikke seg fram/inneha verv, faktisk er veldig flinke til å stille opp når det skal bakes noen kaker eller kokes noen liter kaffe.

Endret av Bodillen
Gjest Miss Guided
Skrevet

På vår skole baserer dette seg på frivillighet fra foreldrene, ingen må. Stort sett er det ikke noe problemer å få foreldre til å stille opp som klassekontakt. Jeg har vært klassekontakt i to av mine barns klasser, for den yngste er det andre perioden jeg stiller. Vi har 8 klassekontakter i alt, 4 hoved og 4 vara. De velges for 2 år av gangen, vara rykker opp til hoved etter 1 år og da går de fire hoved ut, og fire nye vara velges. Dvs. at i 1. klasse velges hoved for kun 1 år, og vara for 2 sånn at det går opp i opp. Det virker kanskje som mange, men på vår skole opereres det med storklasser.

Av de fire hovedklassekontaktene bestemmer vi innad hvem som skal stille i FAU.

Jeg syns det skal baseres på frivillighet for skal ting gjøres og organiseres så er det viktig at foreldrene har lyst til å gjøre noe. Det er ikke den beste motivasjonen å bli tvunget inn i et verv man ikke vil ha. Det er stort sett de samme foreldrene som går igjen når det gjelder frivillighet av ulike slag. De foreldrene som er aktive i forbindelse med ungenes fritidsaktiviteter er også de som oftest melder seg frivillig i skolesammenheng. Og det er ikke bestandig de foreldrene som jobber hjemme eller jobber deltid som er mest aktiv, det finnes også en del med både travle og krevende jobber. Alle har sine egne grunner for ikke å melde seg og derfor bør det være frivillig og ingen tvang.

Skrevet

Hva er argumentene for å ikke stille opp og gjøre en innsats for klassen og barnet sitt? Dvs være en gratispassasjer.

Gjest Marillia
Skrevet

Det er stort sett de samme foreldrene som går igjen når det gjelder frivillighet av ulike slag. De foreldrene som er aktive i forbindelse med ungenes fritidsaktiviteter er også de som oftest melder seg frivillig i skolesammenheng. Og det er ikke bestandig de foreldrene som jobber hjemme eller jobber deltid som er mest aktiv, det finnes også en del med både travle og krevende jobber.

Det er jeg enig i!

Hos oss er det frivillig om noen vil være klassekontakt eller sitte i FAU. Som regel blir noen foreldre spurt på forhånd, slik at man har reserve om ingen andre ønsker å stille. Egentlig har dette ikke vært noe problem, det er alltid noen som stiller.

Egentlig så er jeg litt todelt når det gjelder dette med å stille. På en måte har jeg forståelse for at noen vegrer seg for å sitte i FAU, men samtidig ser jeg ikke at det feks skal være den helt store jobben å være klassekontakt. Likevel bør dette være frivillig.

At man ikke engang kan være med å arrangere en sommerfest, synes jeg bare er for dumt. Vi har alle jobb, barn og et hus å ta oss av, og man bør kunne klare å sette av et par timer.

Både min mann og jeg har våre verv, og etter å ha vært i forskjellige organisasjoner for barn, kunne vi ha skrevet en lang liste om foreldres unnskyldninger for ikke å stille opp.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

På skolen til sønnen min er det heller ingen som MÅ, men det er frivillig!

Jeg har sittet som sekretær i FAU i 3 år, bortsett fra dette året! De andre foreldrene i klasssen ble "helt forferdet" da jeg sa jeg ikke kunne dette året og det var ingen andre som meldte seg frivillig :forvirret:

Når jeg har sittet i 3 år som klassekontakt med et verv i FAU i 3 år, syns jeg det var litt uhørt av klassestyrer å "mase" på meg om jeg ikke vær så snill kunne dette året også!?!

Det ble til at en annen forelder ble klassekontakt, men hun stillte jo aldri opp på noen ting :forvirret: så derfor så steppet jeg og samboer inn i hennes plass i diverse anledninger som loppemarked, "pizzafest" ryddere o.l.

Årsaken hos meg var jobbsituasjon, altså tidsklemmen som var årsaken til at jeg trakk meg etter 3 år som klassekontakt og dermed automatisk med i FAU.

Syns ingen skal bli tvunget til å være klassekontakt, da det ihvertfall hos "oss" ble til at de ikke møter opp!

Når disse blir spurt om de vil ta på seg vervet, og sier nei, antas det med en gang at det handler om tidsmangel. Og da er argumentet "men da er det jo best for deg at du gjør dette så fort som mulig, for oppover i klassene blir det mye mer å gjøre..." Nå vet jeg at det ikke handler om tid for disse, men om helt andre ting.

Hei :)

Om det ikke gjelder tidspress, så gjelder det kanskje noe psykisk som sosial angst o.l. og da syns jeg kanskje at de som har slike problemer bør si i fra på forhånd om dette til læreren slik at de ikke blir/føler seg "presset" til noe.

EDIT:Kjenner meg igjen i det Marillia skriver :Nikke:

Endret av Silmarill
Skrevet

Alla föräldrar borde vara sådana att de så väl vill ställa upp, kan ställa upp, och faktiskt ställer upp på både dugnad, klasskontakt och kaffekokning eller kakebak.

MEN - inte alla föräldrar är de här fantastiska föräldrarna med intresse för sina barn, med tid för barnen utöver hemmet, med förmåga att baka, med mod att vara kontakt och stå för åsikter och information, att bara våga ringa ett telefonsamtal är det många föräldrar och andra som faktiskt sliter med.

Så jag tycker att var och en borde engagera sig efter sin förmåga. Det finns väl inget värre än någon som säger att de ska ställa upp och som sedan inte gör det? Då är det bättre att de säger nej från början.

Skrevet

Ja. Men noen har lettere for å komme til kort enn andre.... Noen gir lttere opp på egne vegne.

Å engasjere seg i sitt barn og skolen på en eller annen måte er noe en burde forvente av alle.

det er alt for mange som ikke gidder.

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke noen som kan bli tvunget til å være klassekontakt, men er jo greit å dele arbeidsoppgavene. Ille hvis foreldre lar være å komme på foreldremøter for å slippe å bli valgt. Hos oss forsøker vi å velge klassekontakten på sommeravslutningen, da er det gjerne flere til stede, og lettere å få med folk i en litt mer uformell sammenheng.

Har vært klassekontakt i flere år i forskjellige klasser, og det er ikke så mye som må gjøre, heller tiltaket å skulle ut på noe :ler:

På +siden i år står:

Vært med på klassefest, blitt litt bedre kjent med klassekompisene til poden.

Blitt bedre kjent med lærerer (hun er VELDIG koselig)

Gjest Nordstjernen
Skrevet (endret)

Litt utenfor tema, men jeg tror det er veldig viktig å skille mellom å ikke ville, og ikke kunne.

Det er veldig lett å si at alle burde stille opp, det er vel alle enige i, men å gå fra burde til å gjennomføre det i praksis er for mange et problem, og det burde respekteres. Det er mange måter å stille opp på, og det å være aktivt til stede passer ikke for alle.

"Alle" vet at jeg ikke kan delta på særlig mye, men de vet også at jeg gjør alt jeg kan bare de spør... og de spør!

Jeg stiller ikke som klassekontakt, eller FAU-representant, er ikke på foreldremøter eller på pizzakvelder. Jeg stiller ikke som vakt på elevkvelder/diskokvelder, eller er med på tilrigging av skolearrangement (jeg deltar på arrangementene om jeg kan).

Men: Jeg har bakt flere kaker enn de fleste andre foreldre, jeg har ringt flere telefoner, og organisert (på papiret) flere arrangement på papiret enn de fleste andre har.

Jeg er engasjert på den eneste måten jeg kan være engasjert på, og dette vet jeg at klassekontaktene og lærere setter stor pris på.

Da gir jeg faktisk blaffen i at andre, som ikke vet at jeg jobber i kulissene, tror at jeg ikke stiller opp fordi jeg sjelden er fysisk tilstede.

Det viktigste for meg er at barna vet at jeg er engasjert i hverdagen deres, og at de vet at jeg stiller opp på den måten jeg kan, fordi jeg VIL, ikke fordi jeg MÅ! :)

P.s: Vil bare føye til at det finnes andre årsaker enn sosial angst og psykiske problemer som gjør at foreldre ikke kan være fysisk til stede.

Hos meg er det ingen av delene, hos meg er det fysiske hindringer som er årsaken!

Endret av Nordstjernen
Gjest Elastica
Skrevet

Hos oss er det basert på frivillighet, men det er visse forventninger til at man stiller en gang i løpet av barneskolen. Det betyr at i en basisklasse med 12 elever, og senere litt fler, vil det ikke være det store problemet å engasjere de fleste innen barnet er ferdig med syvende. Da har vi i tillegg tatt høyde for at det også finnes noen som helst vil slippe.

Noe annet som irriterer meg, er at det viser seg i praksis at det stort sett er de samme som stiller opp, enten det gjelder styreverv i barnehager, klassekontakter, FAU eller andre ting innen korps og idrettslag. Da er det ikke alltid gøy å være den som grei - og det bør være stuerent å si nei. Jeg synes forøvrig at det er interessant å se forskjellen på kvinners og menns reaksjon på en forespørsel om å være med i FAU eller en eller annen komité; menn ser selvsikkert ut i luften og fortrekker ikke en mine, kvinnene begynner å vri seg på stolen, helt til en av dem gir opp og tilbyr hjelp. Alle vet at alle har like dårlig tid. Menn er bare mye flinkere til å si nei hvis de ikke har lyst.

Skrevet

Her var det kommet inn veldig mange flotte svar! Kjempefint, takk skal dere ha.

Som Bodillen sier, jeg har også sett eksemlper på at foreldre har blitt valgt inn nærmest fordi de ikke var til stede på foreldremøtet. Og blir jo helt feil!

Hei 

Om det ikke gjelder tidspress, så gjelder det kanskje noe psykisk som sosial angst o.l. og da syns jeg kanskje at de som har slike problemer bør si i fra på forhånd om dette til læreren slik at de ikke blir/føler seg "presset" til noe.

Jeg har tenkt på det samme. Å si det til læreren slik at h*n kan formidle til foreldremøtet at den og den ikke er aktuell til vervet. Man blir jo på et vis "outet," men det er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på. Så kan man håpe at læreren er forståelsesfull. Dessverre er h*n ikke alltid det. Jeg bor i et...ja... "A4-område," med 2,4 barn, stasjonsvogn og bikkje. Og faktisk så har ikke hun ene som er helt alene med barn med ADHD møtt så mye forståelse for at hun ikke har kapasitet til å stille opp.

Ja. Men noen har lettere for å komme til kort enn andre.... Noen gir lttere opp på egne vegne.

Å engasjere seg i sitt barn og skolen på en eller annen måte er noe en burde forvente av alle.

det er alt for mange som ikke gidder.

Det var ikke giddalaushet jeg mente. Skjønner at det er irriterende med foreldre som sniker seg unna. Men mange av de som tilsynelatende gjør det er egentlig ikke i stand til å ivareta oppgaven av andre årsaker.

Skrevet

Hva slags oppgaver har egentlig en foreldrekontakt?

Skrevet (endret)
Hva slags oppgaver har egentlig en foreldrekontakt?

Her står det mye om dette. Det er sikkert forskjellig fra skole til skole hva man forventer av foreldrekontaktene.

Endret av Emera

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...