Gå til innhold

Trøndersk sodd i en fest-meny...

Chiquita

Anbefalte innlegg

Hei....

Bananmannen og jeg har nå begynnt å tenkt på middagen i bryllupet vårt neste høst, og vi har bestemt oss for sodd (m/poteter, gullerøtter og flatbrød).

Men så ble vi litt i tvil om hvilken drikke som passer til dette????

Vin er jo uaktuelt! Øl og sodd = ????? (jeg liker ikke øl i hele tatt, så jeg vet ikke)

Forrett tror vi at vi ikke skal ha.

HVa mener dere???

Og hva med dessert???

Noe som passer sammen med sodd???

Vi ahr tenkt litt på multekrem, men er VELDIG usikker!!!!!

Blir det da veldig kjedelig om vi "dropper" både forrett og dessert, og har bare hovedretten ved bordet, og tar kaffe og kaker med en gang etter middagen????

Vær så snill å hjelp meg litt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere velger å servere sodd syns jeg du burde unne gjestene et glass øl til maten selv om du ikke liker d selv. blir liksom litt lite feststemning over bare mineralvann. Multer passer veldig godt som dessert etter en så typisk norsk hovedrett. Jeg personlig hadde like gjerne droppet desserten og bare nøyd meg m kaffe og kaker, men her skal jeg være veldig forsiktig m å komme m noe råd, ettersom d tross alt er bryllup d er snakk om, og som du selv sier, d heller ikke vil bli noen forrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Chimp.

Tror forresten du misforstod litt (mulig jeg ikke forklarte godt nok); Jeg lurte på hvordan det passet med øl sammen med sodd....

Jeg mente ikke at vi skulle droppe øl fordi jeg ikke liker det, nei... *s*

Så dersom du mener øl passer med sodd, så blir det nok det... :wink:

Så du tror altså at multer passer godt til dessert....

Da stoler jeg på deg. (Og MÅ ut og plukke multer til høsten)

Jeg synes egentlig at det blir litt "kort" tid å sitte ved bordet bare under hovedretten, så jeg skal snakke med Bananmannen om hva han synes.

Regner jo egentlig med at det blir noen (minst 2-3) taler også, og de får en jo ikke plass til under bare en hovedrett, så det er jo mest praktisk når en ser på det på den siden også.

*klør meg i hodet og tenker*

Det MÅ jo handles inn masse øl da - både til middagen og nattmaten....

Men desto mindre vin....

(Ikke vin til maten, men bare til "festen" om du skjønner)

Takk for gode råd.

*klem klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er følgende:

Dropp forretten. Sodd er veldig mettende, og det er ikke vanlig å servere forrett når man serverer sodd!

Server soddet to ganger (noen bruker 3.. det er litt i meste laget, synes jeg!) Og ikke server flatbrød, men skjenning ved siden av!! (tynt, søtt flatbrød)

Det beste soddet er uten tvil Inderøy sodd fra Inderøy slakteri (jeg er født og oppvokst på Innherred, og har prøvd det meste.. ) Det smaker best, og har de peneste soddbollene og kjøttstykkene. Det betyr faktisk litt til et festmåltid!

Øl smaker godt til sodd - og ingefærøl (helst ECDahls/Ringnes) er et godt alkoholfritt alternativ.

Til dessert: gjerne multekrem - eller sviskekompott :-)

Ikke bekymre deg for at dere blir sittende for kort tid ved bordet, jeg har vært i både bryllup og konfirmasjon hvor det har blitt servert sodd, og timene går når man har det hyggelig :-)

lykke til - og bare spør hvis du trenger mer hjelp med trønderske festtradisjoner :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips Magnhils.

Dette er jo mye av det vi har tenkt på selv også (servering 2 ganger og Ingefærøl, spesiellt), men det er kjempefint å få høre det av noen andre i tillegg...

Sodd skal vi kjøpe direkte fra et slakteri som lager dette (husker ikke hva de heter, men de holder til på Stjørdal, tror jeg)

Vi har da kommet fram til at det koster under 50,- pr. pers med poteter og tilbehør.

Skjenning er hverken jeg eller Bananmannen så veldig glad i, vi liker best det "tradisjonelle" flatbrødet.... Men, det er jo lenge til enda, så vi har IKKE bestemt oss.

Tusen takk for hjelpen nok en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...