fil Skrevet 26. april 2007 #61 Skrevet 26. april 2007 Jeg hører med til dem som ikke synes det er så galt med lekevåpen heller så lenge de er av det ufarlige slaget som ikke kan skade noen med mindre de brukes til å slå med. Min "våpenopplæring" startet i hvert fall med korkgevær og kruttlappistol i svært ung alder og allerede da ble det grundig innprentet at "ammunisjonen" skulle ut av "våpenet" med en gang det ikke var i bruk og at man aldri, aldri skal sikte på noen med et våpen enten det er ladd eller ikke. Vi lekte også mye "cowboy og indianer" og "krig" og jeg tviler på at vi tok særlig skade av det. Tvert i mot fikk vi mye frisk luft og mosjon ! ← Ja hos oss var man også cowboy og indianer. Jeg var som regel Månestråle. Noen unger lagde våpen selv (som regel pil og bue). Andre var skikkelig heldige og hadde "ekte" lekepistoler og gevær. Ble man "skutt" måtte man legge seg død på bakken. Etter å ha telt til 50 våknet man til liv. Ingen av oss unger fikk varige negatve mèn av leken. Tvert imot, man lærte vel heller å samarbeide, legge listige planer for å ta fienden + at man som Leo skriver fikk frisk luft og mosjon.
T.S Skrevet 26. april 2007 #62 Skrevet 26. april 2007 Krigslek er en veldig avansert lekeform. Man må samarbeide veldig aktivt om regler som forandres hele tiden, man må gi og ta og følge det som skjer og kommer opp hele tiden. Ustrukturert i form der en hele tiden må ballansere innenfor en gitt grense for at leken ikke skal uttarte. Sosial trening på høyt nivå.
kmbras Skrevet 26. april 2007 Forfatter #63 Skrevet 26. april 2007 Vi lekte også mye "cowboy og indianer" og "krig" og jeg tviler på at vi tok særlig skade av det. Tvert i mot fikk vi mye frisk luft og mosjon Nå har jeg aldri vært så begeistret for hverken cowboy eller indianer leker, men jeg vil påstå at det å leke krig i dagens samfunn er litt annerledes enn det var når vi var barn. Nå er jeg ikke urgammel enda, men synes samfunnet har forandret seg ENORMT siden jeg var barn. Ungene i dag har så mye voldelige impulser fra tv, film og spill at det er ikke alle barn som har like godt av å leke krig tror jeg. Selvfølgelig skal foreldre skjerme barna fra slike impulser, men ikke alle gjør det. Tror for eksempel det er mange barn som spiller spill på playstation o.l med ganske høy aldersgrense uten at foreldrene bryr seg.
Leo Skrevet 26. april 2007 #64 Skrevet 26. april 2007 Jeg er enig i at mange barn i dag får langt flere voldsinntrykk en vi fikk i vår barndom, men nettopp derfor tror jeg det er viktig at barna får en "reality check" gjennom lek. Som T.S. over her nevner så har krigsleker ofte strenge regler og barn som bryter reglene og f.eks. går inn for å skade "fienden" på ordentlig, vil som regel bli korrigert av de andre barna. Slik jeg ser det, minner krigsleker mer om rollespill enn om krig. På samme måte tror jeg det er sunt at barn så tidlig som mulig lærer seg respekt for våpen gjennom f.eks. trening med luftgevær. Da lærer de raskt at våpen i virkeligheten er farlige og at offeret ikke reiser seg igjen når spillet er slutt.
IsaCathrine Skrevet 26. april 2007 #65 Skrevet 26. april 2007 (endret) Jeg tror heller ikke at å leke cowboy og indianer som man gjorde før er skadelig eller noe sånt for barna. Tror det er mye læring i det. Men i dagens samfunn hvor man hører om selvmordsbomber, terrorangrep, venner av storesøster som sloss med kniver om natten og voldelige data/nintendo spill som virker veldig realistiske, så blir det litt feil å lekesloss. Denne volden og krigen har liksom kommet mye nærmere i dagens samfunn. Det er ikke bare noe man leser om i tegneserier og historiebøker. Volden er rundt oss. Syns også at mange av barna i dag som leker krig ol. er mye mer aggresive i krigingen sin, enn det vi var da jeg var liten (og det er ikke mange år siden). Og det er en utvikling ikke jeg liker. Derimot tror jeg at "lek" med ekte våpen, i form av å skyte på ballonger, brusflasker ol. er sunt. Tror barna får ett mye mer realistiskt forhold til hvordan ett våpen faktisk fungerer på denne måten. Endret 26. april 2007 av IsaCathrine
T.S Skrevet 27. april 2007 #66 Skrevet 27. april 2007 barn leker ut traumatiske/sterke inntrykk. Dvs at dersom de ser eller opplever slike ting er det enda viktigere å leke krig... Uansett skal vi ikke se på oppførsel og motiver til barn og voksne som de samme! Barns lek er lek uten de baktankene voksne har. Problemet med vold er ikke barns lek, men andre holdninger eller mangel på dem. Og det er ballast de får med seg (eller ikke) fra de voksne.
L79 Skrevet 27. april 2007 #67 Skrevet 27. april 2007 Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er oppvokst i et hjem hvor min far alltid har hatt skytevåpen. Disse har selvfølgelig blitt oppbevart i lukket, låst stativ, med ammunisjon et helt annet sted enn våpnene. Når vi var på fjellet, så var skytevåpen med som en naturlig del av oppholdet. Søstrene mine og jeg fikk da lov til å skyte helt fra vi var en 6-7 år, med kaliber 22 (salong). Selvfølgelig fungerte det slik at pappa stod ved siden av, han lada de første årene og hadde oppsyn med at vi gjorde ting riktig. Dette har gitt oss en god våpenforståelse, og en god oppdragelse for hvordan behandle våpen. Senere har vi også skutt endel med hagle, rifle, pistol og revolver. Jeg er veldig glad for den opplæringen jeg har hatt. Det hører vel også med i historien at jeg har tatt jegerprøven, men noen stor jakter er jeg ikke. Etter å ha lest gjennom tråden, så sitter jeg med følelsen av at de som er negative til barn og våpen er de som ikke har noen særlig kjennskap til våpenbruk. Kanskje trådstarter heller ikke har det? Et kriterie for at våpenbruk blir noe positivt, er en overvåkning av våpenkyndig person, slik at man bruker våpen riktig! Man MÅ ha respekt for våpen for å gjøre seg selv og andre trygge. Det er farlig, men enda farligere dersom man ikke vet å behandle det. Jeg har ingen motforestillinger mot barn og våpen. Trolig kommer jeg selv til å gi mine barn den samme opplæringen som jeg selv har hatt.
Gjest Silmarill Skrevet 27. april 2007 #68 Skrevet 27. april 2007 (endret) (..............) ← Ser du har sitert meg vedr. politiet jeg mente jo forsvaret da Neida, har svart på den før at det var å ta litt vel i! En følelse altså. Dersom det ikke er begrunnet er det bare en følelse, og den er jo ytterst subjektiv og trenger ha lite med realiteter å gjøre. ← Helt sikkert bare en følelse jeg har ja! Sønnen min spurte meg om det da han var 9 år tror jeg det var, men da sa jeg plent NEI! Han fikk begynne da han var 13 år. (så jeg visste at det ikke var en grense på 18 ) Nå er han 16 år, men han går ikke på den skyteklubben lenger! Han byttet ut den interessen med en gitar ------------- Ser her at folk med lang erfaring vedr. dette sier at det er trygt så da "gir jeg meg over og legger meg under" kaster kortene å sier jeg ble "GRIS" Jeg tok vel feil da, det er greit å la en 8 åring lære seg dette under trygge omgivelser osv. Det er jo det som er fint med KG, man spør, får forskjellige svar negativt/positivt og sitter igjen litt klokere! Endret 27. april 2007 av Silmarill
Gjest Mayamor Skrevet 27. april 2007 #69 Skrevet 27. april 2007 Ser her at folk med lang erfaring vedr. dette sier at det er trygt så da "gir jeg meg over og legger meg under" kaster kortene å sier jeg ble "GRIS" Jeg tok vel feil da, det er greit å la en 8 åring lære seg dette under trygge omgivelser osv. Det er jo det som er fint med KG, man spør, får forskjellige svar negativt/positivt og sitter igjen litt klokere! ← Og det er jo det som er så fint med mange flotte brukere (som deg). Derfor liker jeg Kg godt.
Gjest Silmarill Skrevet 27. april 2007 #70 Skrevet 27. april 2007 Og det er jo det som er så fint med mange flotte brukere (som deg). Derfor liker jeg Kg godt. ← ........og deg da Mayamor Jeg også liker Kg, mye nyttig, mye morsomt, mye teit og mye lærerikt
Gjest joda Skrevet 17. mai 2009 #71 Skrevet 17. mai 2009 jeg syns ikke d er bedre å ikke la barn og unge få prøve våpen. d er vanskelig å få respekt for noe slikt,uten å ha fått prøvd å sett hva d kan gjøre. er nok bedre å la barna få bestemme selv om de har lyst å prøve å skyte litt under oppsyn,en at mor legger ned veto mot slikt,bare pga ho syns d er skummelt og farlig. å kjøre moped er farlig,men d kan en gjøre når en fyller 16,prøvekjøre med bil også. hjelper ikke å overbeskytte,d gjør heller ting lagt værre.
Larsern Skrevet 17. mai 2009 #72 Skrevet 17. mai 2009 Luftvåpen kan være farlig, det er det ingen tvil om. Likevel er trening med luftgevær en ypperlig måte å lære barn å håndtere våpen, dog under oppsyn. Det er nedfelt i lovverket at alle gutter i myndig alder skal læres opp til å bruke våpen, da for å drepe mennesker, og dette er allment akseptert. I mange tilfeller er dette den eneste erfaringen mange får med våpen. Barn bør så tidlig som mulig læres opp til å opptre ansvarlig med våpen, og utvikle respekt for dette 'verktøyet' som kan brukes til både jakt og idrett.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2009 #73 Skrevet 17. mai 2009 Våpen og barn er ikke en god kombinasjon synes jeg. Jeg er selv jeger, og har et yrke til daglig hvor våpen "hører" med til jobben. Synes at lek mellom barn har blitt mye mere voldelig de siste årene, og at det å lære å håndtere våpen er noe man tidlig nok kan lære seg (lovlig). Det at en 8 åring skal skyte med luftgevær!!??? why? Har fått spørsmål fra barn i jobb sammenheng om hva de skal gjøre hvis de finner et våpen....Svaret er: ikke rør....og varsle en voksen/og eller politiet. Hvis barn blir "opplært" av skyteglade foreldre...så hurra!! Det er ikke bra... Spiller ingen rolle om foreldrene er jegere på 50ènde året.....det er en grunn til at det heter Autorisert Instruktør...
Larsern Skrevet 17. mai 2009 #74 Skrevet 17. mai 2009 Våpen og barn er ikke en god kombinasjon synes jeg. Jeg er selv jeger, og har et yrke til daglig hvor våpen "hører" med til jobben. Synes at lek mellom barn har blitt mye mere voldelig de siste årene, og at det å lære å håndtere våpen er noe man tidlig nok kan lære seg (lovlig). Det at en 8 åring skal skyte med luftgevær!!??? why? Har fått spørsmål fra barn i jobb sammenheng om hva de skal gjøre hvis de finner et våpen....Svaret er: ikke rør....og varsle en voksen/og eller politiet. Hvis barn blir "opplært" av skyteglade foreldre...så hurra!! Det er ikke bra... Spiller ingen rolle om foreldrene er jegere på 50ènde året.....det er en grunn til at det heter Autorisert Instruktør... At lek mellom barn har blitt mer voldelig de siste årene har ingenting med opplæring av våpenbruk å gjøre, såfremt det er forsvarlig våpenbruk. Det er en viktig forskjell der. 'Skyteglad' klinger dermed svært dårlig i mine ører når dette brukes om foreldre som lærer barna sine forsvarlig våpenbruk. 1
Gjest anders urdal Skrevet 25. januar 2012 #75 Skrevet 25. januar 2012 Min sønn på 8 år skal visstnok få luftgevær av sin far. Jeg synes dette er helt horribelt, men har forstått at det er ganske vanlig "på bygda" hvor de driver endel med jakt og har tradisjoner for våpen. De skal skyte på blink. Hva er egentlig aldersgrensen på slike våpen? Og har noen erfaring med at deres barn bruker dette? 18 års aldersgrense på luftvåpen.
Gjest BamseB Skrevet 25. januar 2012 #76 Skrevet 25. januar 2012 18 års aldersgrense på luftvåpen. Nei. De som selger luftvåpen og ammunisjon kan selv sette aldersgrense på kjøperne, men noe utover det finnes ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #77 Skrevet 25. januar 2012 Her finner du en del informasjon om luftvåpen generelt og her finner du Våpenloven. Det er 18-års aldersgrense for kjøp av luftvåpen, men det er så vidt jeg vet ingen aldersgrense for bruk så lenge eieren er til stede og opptrer som ansvarlig hvilken h*n også til en hver tid er. Jeg har erfaring og er, for en gangs skyld, uenig med deg. Selv husker jeg ikke når jeg første gang ble presentert for et luftgevær, men jeg kan neppe ha vært mer enn 5 - 6 år. Å skyte på blink med luftgevær/-pistol er rett og slett veldig gøy, også for barn. For en som skal vokse opp og leve i et miljø hvor skytevåpen og ammunisjon er lett tilgjengelig (Les; "bøgda" ), er den læringen som foregår i forbindelse med bruk av denne typen, relativt ufarlige, våpen, uvurdelig. Det forutsetter selvfølgelig at luftvåpenet behandles som det det er, nemlig et våpen, og at det alltid er en voksen, ansvarlig person til stede. Jeg kommer utvilsomt til å introdusere mine barn for våpen med luftgevær-/pistol lenge før de leter opp nøkkelen til våpenskapet og finner en 45 Magnum, en 22-kaliber med lyddemper og rødpunktsikte og en rifle eller to! (Nei, ammunisjonen lagres ikke sammen med våpnene og våpnene lagres ikke nødvendigvis i nevnte våpenskap de heller...). Selv om jeg etter hvert har mistet noe av interessen, lærte jeg, bl.a. som en følge av luftgeværskytingen, å behandle våpen med en voldsom respekt og gjør det den dag i dag. Selv ikke om jeg har hatt tilgang og vært voldsomt full og/eller sint har jeg noen gang vurdert å ty til skytevåpen mot meg selv eller andre nettopp fordi denne respekten sitter så dypt i meg. I trådstarters tilfelle ville jeg ikke ha vært engstelig i det hele tatt med mindre faren er en totalt uansvarlig person som lar barnet løpe rundt med våpenet alene. Det som kansje er litt dumt, er at han lover å kjøpe luftgevær til barnet. Barnet bør sannsynligvis ikke føle at våpenet er dets eiendom på noen måte for det er det ikke og bør heller ikke være. Er veldig ening med deg! Hvis jeg ikke husker feil, er det 14årsgrene på å ta jegerprøven, da kan gå gå sammen med noen som også har jegerprøven, å bære deres våpen, når du er 16 år kan du gå på jakt å bære ditt eget våpen. (?) Min gutt på 3,5år, har allerede skutt med luftgevær, men god hjelp ifra pappa da.. (å gode hørselværn!) Jeg er vel ifra byda, eller en småby (mo i rana), har en mann som driver med baneskyting, å dette kommer sikkert gutten vår også å gjøre. han kommer sikket også til å være med på jakt. Siden vi har våpen i hus, syns jeg det er viktig at barna lærer å respektere å håndtere våpen. Men, når dette er sakt, syns jeg det er veldig viktig at små barn ikke får holde på alene, men at det er voksne med peiling sammen med barnet, til en hver tid!
tiini Skrevet 25. januar 2012 #78 Skrevet 25. januar 2012 Dersom folk tenke rpå holdninger, så er det langt værre å kjøpe lekeskytevåpen som de flyr rundt og liksomskyter med enn å få et våpen de blir opplært til respekt etc med. VELDIG enig!
tiini Skrevet 25. januar 2012 #79 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Når man er 12 år man delta på konkuranseskyting, å da er det ikke små luftgevær det skytes med.. Hvis man har tatt jegerprøven som 14åring, får man kjøpe sitt eget våpen da. (hvis du skal gå på jakt, kan du kjøpe våen etter fylte 16år, driver du med konkuransesykting/leirdue, får du dispensasjon for å kjøpe våpen etter fylte 14år..) Ser ikke noe galt med at en 8åring får lære seg å bruke luftgevær unger oppsyn Endret 25. januar 2012 av tiini
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #80 Skrevet 25. januar 2012 Når man er 12 år man delta på konkuranseskyting, å da er det ikke små luftgevær det skytes med.. Hvis man har tatt jegerprøven som 14åring, får man kjøpe sitt eget våpen da. (hvis du skal gå på jakt, kan du kjøpe våen etter fylte 16år, driver du med konkuransesykting/leirdue, får du dispensasjon for å kjøpe våpen etter fylte 14år..) Ser ikke noe galt med at en 8åring får lære seg å bruke luftgevær unger oppsyn Kan man ha hagle om man har jegerprøven?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå