Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nja, jeg liker det ikke akkurat. Men kanskje mest fordi jeg ikke kommer til å være tilstede, så jeg har ikke kontroll på hva faren egentlig lærer han ang sikkerhet og bruk av våpen.

Hvis dere har ett greit forhold til hverandre er jo dette noe du kan ta opp med faren, så får du jo høre hvilken holdning han har til disse tingene. Kanskje kunne du også være med noen ganger når de skal skyte sammen, så får du vite hvordan det foregår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skjønner den, men har du ingen mulighet for å være med første gangen, om det blir noe av da!

snakk om å umyndiggjøre far. hallo... man skal da uansett ikke vise uenighet når ungen er der.

Skrevet
Skjønner den, men har du ingen mulighet for å være med første gangen, om det blir noe av da!

Hvorfor skulle det gjøre det så mye tryggere hvis faren er en fornuftig og ansvarlig person som i tillegg er vant til skytevåpen?

Skrevet

Tror ikke jeg var mer enn 7-8 da jeg lærte å skyte på blink med luftgevær -selvfølgelig med voksenoppsyn. Hvis far er ivrig skytter og sønnen jeger-in-spe synes jeg det høres ut som en god ide å begynne med kontrollert opplæring. At både gevær og ammunisjon er forsvarlig innelåst og utenfor 8-åringens rekkevidde når ikke far er tilstede tar jeg som en selvfølge.

Skrevet

Det tror jeg hadde blitt en merkelig situasjon for både ungen, meg, faren og den nye dama hans :hoho:

Kommunikajsonen er ikke den beste for tiden, men får prøve å ta det opp hvis det blir aktuelt.

Skrevet
Kanskje kunne du også være med noen ganger når de skal skyte sammen, så får du vite hvordan det foregår?

Det er sikkert ingen dum idè hvis mor også viser interesse og vet man hvordan det foregår, så vet man også at dette er rimelig ufarlig. Mor må imidlertid ikke være tilstede som en hysterisk "overoppsynsmann"!

Gjest Silmarill
Skrevet
Hvorfor skulle det gjøre det så mye tryggere hvis faren er en fornuftig og ansvarlig person som i tillegg er vant til skytevåpen?

Fordi trådstarter skrev dette som står under her, kanskje kunne hun hadde fått ett innblikk i hvordan dette foregikk og da evt. følt seg tryggere.

Nja, jeg liker det ikke akkurat. Men kanskje mest fordi jeg ikke kommer til å være tilstede, så jeg har ikke kontroll på hva faren egentlig lærer han ang sikkerhet og bruk av våpen.

Gjest Silmarill
Skrevet
Kanskje kunne du også være med noen ganger når de skal skyte sammen, så får du vite hvordan det foregår?

Det var det jeg skrev også. :)

Det tror jeg hadde blitt en merkelig situasjon for både ungen, meg, faren og den nye dama hans :hoho:

:hoho: Kan du ikke bare sitte oppi et tre med kikkert da :legrine:

Skrevet
Det er sikkert ingen dum idè hvis mor også viser interesse og vet man hvordan det foregår, så vet man også at dette er rimelig ufarlig. Mor må imidlertid ikke være tilstede som en hysterisk "overoppsynsmann"!

Enig i det. Grunnen til at jeg forslo det er at det sannsynligvis vil "avmystifisere" hele greia litt for mor. Dersom man ikke har erfaring med skytevåpen kan det sikkert høres litt mer voldsomt ut en det er. Samtidig er det jo viktig å legge dem frem på en måte som ikke får far til å føle seg kontrollert og mistenkeliggjort.

Skrevet

Det er en ide. Eller mor kan tenke at sine egne ubegrunnede ting ikke skal gå ut over andre enn henne selv ;)

Skrevet
Hvorfor? Fordi jeg syns det er for tidlig å lære opp en 8 åring til å håndtere våpen

En følelse altså. Dersom det ikke er begrunnet er det bare en følelse, og den er jo ytterst subjektiv og trenger ha lite med realiteter å gjøre.

Skrevet

Her var det mange hysteriske kvinnfolk :ler:

Sønnen min på 10 år har rifle cal. 22 hos faren sin. Om vinteren trener de med luftgevær.

Skyting er artig. Jeg begynnte med skyting da jeg var 14 år. Reiste en stund mye rundt omkring på stevner. Det er kjempesosialt, og et utrolig bra miljø i skytesporten (innen det frivillige skyttervesenet). Har ikke skutt på mange år nå, og rifla er solgt.

Sålenge det foregår i ordentlige former så bør ingen foreldre ta avstand fra skyting som hobby. I skytterlagene er det også strenge sikkerhetsregler. Hvis noen her inne tror at det er om å gjøre å plaffe ned alt mulig, så tar de skammelig feil.

Jeg regner med at faren her ikke har tenkt å elte guttungen alene med luftgeværet ;)

Skrevet (endret)

Gutten vår på 9 har veldig interesse for pil og bue og luftgevær.

Her vi bor er det tilbud om bueskyting. Gutten vår har veldig lyst til å begynne, men vi har ikke kommet igang med det enda. Er ungen under 10 år må han ha følge med voksne, er han over 10 kan han møte opp alene og trene sammen med voksne ledere. Min far var aktiv bueskytter i sine unge dager, så profft utstyr ligger klart til å tas i bruk.

Guttens far er svært glad i friluftsliv med jakt og fiske. Om ikke så veldig lenge kommer han til å kjøpe inn luftgevær og ta gutten med seg for å skyte på blink. Ungen får SELVFØLGELIG ikke holde på med våpnene på egen hånd.

Endret av fil
Skrevet

Dersom folk tenke rpå holdninger, så er det langt værre å kjøpe lekeskytevåpen som de flyr rundt og liksomskyter med enn å få et våpen de blir opplært til respekt etc med.

• Liker 1
Skrevet
Helt enig!

:overrasket: ALDRI om jeg ville tillatt det, og hadde jeg visst om noe slikt hadde jeg mest sannsynelig meldt i fra til politiet om en 8 åring eide en luftpistol.

Jeg har en lillebror på 14 som har vært litt aktiv i pistolklubben. Her lærer de hvordan man håndterer våpen og de får kurs i sikkerhet osv. Det positive med dette er at de lærer seg å ha en enorm mengde respekt for våpen på denne måten. Jeg vet det kan høres absurd ut, men jeg holder faktisk med dem. Han har lenge vært den klassiske "drepe/skyte-gutten, men etter at han var på pistolklubben et par ganger ble alt forandret. Det er en del eldre gutter der som er fine forbilder.

Derimot synes jeg at våpen som leketøy til barn er horribelt. Det er IKKE måten å lære barna om våpen på. her er det kun en lek å ta livet av hverandre og å leke krig. Synes det er helt feil. Når det kommer til luftgevær kommer det vel helt an på hva foreldrene lærer barna sine. Om det bare er skyting og ingen gjennomgang av våpenets farligere sider, synes jeg det er veldig skummelt.

Skrevet
Derimot synes jeg at våpen som leketøy til barn er horribelt.

Det er jeg helt enig i! Og jeg klarte å unngå at han fikk lekevåpen i 8 år. Da var det en ny tante som kjøpte et cowboy-sett med to pistoler til han, men det var visst ikke så stas.

Skrevet
Barn personlighaet har selvfølgelig noe å si, men detter høres helt horribelt ut spør du meg. Hva om han ble utsatt for press av andre barn?

Hvordan vet man at et barn er istand til å ta alle de forholdsregler i enhver situasjon i omgang med våpen?

Jeg hadde ikke latt mine barn besøke unger som fikk leke med et slike våpen om de var aldri så ansvarlig. Det er selvfølgelig noe annet om det er voksne tilstede.

Det var ikke jeg som bestemte at han skulle få pil og bue.

Skrevet

Jeg hører med til dem som ikke synes det er så galt med lekevåpen heller så lenge de er av det ufarlige slaget som ikke kan skade noen med mindre de brukes til å slå med. Min "våpenopplæring" startet i hvert fall med korkgevær og kruttlappistol i svært ung alder og allerede da ble det grundig innprentet at "ammunisjonen" skulle ut av "våpenet" med en gang det ikke var i bruk og at man aldri, aldri skal sikte på noen med et våpen enten det er ladd eller ikke.

Vi lekte også mye "cowboy og indianer" og "krig" og jeg tviler på at vi tok særlig skade av det. Tvert i mot fikk vi mye frisk luft og mosjon ;) !

Skrevet
Dersom man ikke har erfaring med skytevåpen kan det sikkert høres litt mer voldsomt ut en det er.

Her har vi skutt en del med luftgevær (ofte brukt i naturstisammenheng) og pil og bue..

Aldri opplevd at noe har gått galt, eller vært i nærheten av å gå galt.

Men vi har hatt god opplæring og god oppfølging av voksene.

Selvfølgelig med regler. Alle må stå bak den som skyter, man setter blinken på ett sted hvor man kan bomme uten å gjøre noen skade osv.

Deriimot er det mye annet skummelt som foregår, hvor unger blir skada. Klatre i trær er mye mer farlig! Lekesloss med pinner ol. Huske :overrasket:

Klatrestativer kan også være veldig farlige.

Til og med kjøkkenstolen kan lage stor skade, selv om den brukes av barn over 8 år under tilsyn av voksene!

Dersom folk tenke rpå holdninger, så er det langt værre å kjøpe lekeskytevåpen som de flyr rundt og liksomskyter

Derimot synes jeg at våpen som leketøy til barn er horribelt. Det er IKKE måten å lære barna om våpen på. her er det kun en lek å ta livet av hverandre og å leke krig. Synes det er helt feil. Når det kommer til luftgevær kommer det vel helt an på hva foreldrene lærer barna sine. Om det bare er skyting og ingen gjennomgang av våpenets farligere sider, synes jeg det er veldig skummelt.

Enig!

Da er det bedre å gi barnet ett skikkelig våpen, med mange begrensninger og regler, og lære barnet gode holdninger til våpen.

Særlig i dagens skyte(data)spill tider!

Tror mange, særlig unge gutter, har fått ett rart/urealistiskt forhold til våpen.

Gjest Mayamor
Skrevet

Samboer kjøpte et luftgevær til våre 4 eldste barn for 3 år siden. Da var barna våre 6-7-8-10 år gamle. De to minste hadde problemer med å skyte da fingrene var litt små. 2 år senere (i fjor) var det helt annerledes; da mestret de å skyte begge to. Vi bruker brusbokser og blinkskive som skytemål. Vi har satt opp blinken hvor der er en jordvoll bak og 600 meter til nærmeste nabo. Samboer er med dem hele tiden. Han lærer dem å lade, sikte, våpenvett osv. Ser ikke noe galt i at barn lærer seg fornuftig bruk. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...