Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
:overrasket: ALDRI om jeg ville tillatt det, og hadde jeg visst om noe slikt hadde jeg mest sannsynelig meldt i fra til politiet om en 8 åring eide en luftpistol.

En åtteåring kan per definisjon ikke verken kjøpe eller eie et luftvåpen. Dersom en åtteåring veivet rundt med et lufvåpen uten tilsyn, ville jeg også ha meldt fra til politiet, men slik jeg forstår det er det ikke det som er problemstillingen her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!

ALDRI om jeg ville tillatt det, og hadde jeg visst om noe slikt hadde jeg mest sannsynelig meldt i fra til politiet om en 8 åring eide en luftpistol.

Nå tror jeg ikke det var så galt at faren skulle la ungen løpe rundt med luftgevær som en tulling da. :forvirret: Luftgeværet er forøvrig ikke kjøpt enda, så det er ikke sikkert det blir noen reell problemstilling i det hele tatt.

Faren driver forøvrig med skyting, og min sønn er ivrig med på jakt.

QUOTE(kmbras @ 25.04.2007 (07:55) )

Min mann synes forøvrig det er greit så lenge faren hans passer på, vi skjøyt jo med luftgevær på tivoli sa han. Men er liksom noe annet det da, enn å ha et i hus.

Hvorfor blir det noe annet?

Nja, det er liksom mer lek å skyte på noen ballonger på et tivoli føler jeg. Bøir noe helt annet å ha det i hus selv. Men mulig jeg er litt dobbeltmoralsk her ;)

Gjest Silmarill
Skrevet
En åtteåring kan per definisjon ikke verken kjøpe eller eie et luftvåpen. Dersom en åtteåring veivet rundt med et lufvåpen uten tilsyn, ville jeg også ha meldt fra til politiet, men slik jeg forstår det er det ikke det som er problemstillingen her.

Har svart på noe lignende over innlegget ditt! ;)

Jeg også!

Min sønn på 8 år skal visstnok få luftgevær av sin far. Jeg synes dette er helt horribelt, men har forstått at det er ganske vanlig "på bygda"  hvor de driver endel med jakt og har tradisjoner for våpen. De skal skyte på blink.

Hva er egentlig aldersgrensen på slike våpen? Og har noen erfaring med at deres barn bruker dette?

Hadde ikke likt det i det hele tatt!

Skrevet
Faren driver forøvrig med skyting, og min sønn er ivrig med på jakt.

Da synes i hvert fall jeg det høres ut som en glimrende idè at han allerede nå får lære både å skyte og å håndtere skytevåpen.

Nja, det er liksom mer lek å skyte på noen ballonger på et tivoli føler jeg. Bøir noe helt annet å ha det i hus selv. Men mulig jeg er litt dobbeltmoralsk her ;)

Ja, det synes jeg du er! :ler: Det er jo akkurat like mye lek å skyte på blikkbokser i sin egen hage eller et annet egnet sted.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Da synes i hvert fall jeg det høres ut som en glimrende idè at han allerede nå får lære både å skyte og å håndtere skytevåpen.

:ler:

Ja, det synes jeg du er! :ler: Det er jo akkurat like mye lek å skyte på blikkbokser i sin egen hage eller et annet egnet sted.

Ser heller ikke den store forskjellen der mht. hva som er mest gøy, eller er det elg han skal øve seg på med luftgevær :klø: :ler:

Endret av Silmarill
Skrevet

Ser ikke noe galt i å skyte på blink under oppsyn og opplæring.

Respekt for våpenet er noe bra å få med seg også, ikke negativt.

En jaktbue er forøvrig mye farligere enn en grovkalibret rifle på kort avstand.

Et luftvåpen er farlig om du får det i øyet... Når det i tilegg skjer under oppsyn og opplæring synes jeg det er helt ok. Er nok langt farligere å løpe rundt med pil-og bue!...

Gjest Silmarill
Skrevet
Ser ikke noe galt i å skyte på blink under oppsyn og opplæring.

Respekt for våpenet er noe bra å få med seg også, ikke negativt.

Det er vel og bra å lære seg respekt for våpen, men mener fortsatt at dette er altfor tidlig at en 8 åring skal få opplæring i håndtering av våpen!

Det er jo ikke lov engang!

Skrevet
Det er vel og bra å lære seg respekt for våpen, men mener fortsatt at dette er altfor tidlig at en 8 åring skal få opplæring i håndtering av våpen!

Hvorfor er det for tidlig? Jo, det er lov.

Skrevet

Jo, det er det! Barnet kan ikke kjøpe eller eie våpenet, men det kan bruke det under tilsyn. Under større arrangementer, organisert trening etc. praktiseres det gjerne en nedre aldersgrense på 10 år, men jeg ser ingen som helst grunn til at man skal vente så lenge det er snakk om ett eller to barn om gangen under kyndig veiledning.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Min sønn på 8 år skal visstnok få luftgevær av sin far. Jeg synes dette er helt horribelt, men har forstått at det er ganske vanlig "på bygda"  hvor de driver endel med jakt og har tradisjoner for våpen. De skal skyte på blink.

Hva er egentlig aldersgrensen på slike våpen? Og har noen erfaring med at deres barn bruker dette?

Her står det jo noe da :)

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-1963012...2-004.html#2-15

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-1963012...2-028.html#21-1

Du syns jo selv at tanken var horribel! Syns du fortsatt det?

Uansett så syns jeg det er for tidlig! Om du selv fortsatt er usikker på hva du måtte mene så kan du jo spørre Hege (Cola) her http://www.jegerjenter.net/

Jo, det er det! Barnet kan ikke kjøpe eller eie våpenet, men det kan bruke det under tilsyn. Under større arrangementer, organisert trening etc. praktiseres det gjerne en nedre aldersgrense på 10 år, men jeg ser ingen som helst grunn til at man skal vente så lenge det er snakk om ett eller to barn om gangen under kyndig veiledning.

Jeg siktet til disse forskriftene jeg har linket til over her, men det er klart det er forskjell på å eie og det å bruke under tilsyn!

Er nedre grense for å bli lært opp under tilsyn av en som er erfaren 8 eller 10 år?

Denne gutten er jo bare 8 år.

Endret av Silmarill
Skrevet

HVORFOR er det for tidlig Silmaril?

Det er en _praksis_ . Men man gjør som man vil.

Det er langt farligere at ungene flyr rundt med pil og bue er min tese. Ser ingen negative konsekvenser av å skyte på blink sammen med far jeg.

Synes det lukter krisemaksimering jeg.

Skrevet

Uansett blir det helt feil å sette guttungen opp imot hans far. DER snakker vi negative konsekvenser.

Skrevet
Er nedre grense for å bli lært opp under tilsyn av en som er erfaren 8 eller 10 år?

Denne gutten er jo bare 8 år.

Så vidt jeg vet er det ingen lovbestemt nedre grense, men jeg synes også det er fornuftig å vente til barna er ti år før de får lov å være mange sammen og å håndtere luftgeværet sammen med mange andre mennesker. Ett eller to barn sammen i f.eks. hagen kan være helt greit lenge før. Noen eksakt alder er det vanskelig å angi siden motorikk og modenhet varierer ganske mye fra barn til barn.

Jeg har dessuten en aldri så liten mistanke om at Cola/Hege er enig med meg ;)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
HVORFOR er det for tidlig Silmaril?

Det er en _praksis_ . Men man gjør som man vil.

Det er langt farligere at ungene flyr rundt med pil og bue er min tese. Ser ingen negative konsekvenser av å skyte på blink sammen med far jeg.

Synes det lukter krisemaksimering jeg.

Hvorfor? Fordi jeg syns det er for tidlig å lære opp en 8 åring til å håndtere våpen

Ja, det er langt farligere at ungene flyr rundt med pil og bue.

Det syns jeg også!

Endret av Silmarill
Skrevet
Du syns jo selv at tanken var horribel! Syns du fortsatt det?

Nja, jeg liker det ikke akkurat. Men kanskje mest fordi jeg ikke kommer til å være tilstede, så jeg har ikke kontroll på hva faren egentlig lærer han ang sikkerhet og bruk av våpen. Hadde helst sett at de ventet noen år. Men på den andre siden så kommer han til å begynne å jakte selv når han blir gammel nok, og da er det vel en sikkerhetsmessig fordel at han er vant til å bruke våpen. Han er i tillegg veldig intr i å gå langrenn, og har lyst til å begynne med skiskyting. Konklusjonen min er vel at det er greit, men at jeg hadde likt å hatt kontroll på det. :ler:

Skrevet
Hvorfor? Fordi jeg syns det er for tidlig å lære opp en 8 åring til å håndtere et våpen, spesielt når nedre aldersgrense er 10 år (da med tilsyn av en som er erfaren)

Det syns jeg også!

Men hvorfor er det for tidlig? "Fordi" er jo ingen grunn, bare en følelse. Og følelser trenger ikke være synonymt med fornuft.

Nedre aldergrense _er_ ikke 10 år.

Skrevet
Hvorfor? Fordi jeg syns det er for tidlig å lære opp en 8 åring til å håndtere et våpen, spesielt når nedre aldersgrense er 10 år (da med tilsyn av en som er erfaren)

Nå er det altså ingen nedre aldersgrense på 10 år, men det praktiseres ofte i "offentlig" sammenheng.

Hvorfor er det for tidlig å lære opp en åtteåring til å håndtere ett luftvåpen? Du må jo ha en bedre begrunnelse enn at det er for tidlig?

Skrevet
Nja, jeg liker det ikke akkurat. Men kanskje mest fordi jeg ikke kommer til å være tilstede, så jeg har ikke kontroll på hva faren egentlig lærer han ang sikkerhet og bruk av våpen. Hadde helst sett at de ventet noen år. Men på den andre siden så kommer han til å begynne å jakte selv når han blir gammel nok, og da er det vel en sikkerhetsmessig fordel at han er vant til å bruke våpen. Han er i tillegg veldig intr i å gå langrenn, og har lyst til å begynne med skiskyting. Konklusjonen min er vel at det er greit, men at jeg hadde likt å hatt kontroll på det.  :ler:

sånn er det når man er to foreldre; man har (og skal ikke ha) kontroll på alt ;)

Gjest Silmarill
Skrevet
Nja, jeg liker det ikke akkurat. Men kanskje mest fordi jeg ikke kommer til å være tilstede, så jeg har ikke kontroll på hva faren egentlig lærer han ang sikkerhet og bruk av våpen. Hadde helst sett at de ventet noen år. Men på den andre siden så kommer han til å begynne å jakte selv når han blir gammel nok, og da er det vel en sikkerhetsmessig fordel at han er vant til å bruke våpen. Han er i tillegg veldig intr i å gå langrenn, og har lyst til å begynne med skiskyting. Konklusjonen min er vel at det er greit, men at jeg hadde likt å hatt kontroll på det.  :ler:

Skjønner den, men har du ingen mulighet for å være med første gangen, om det blir noe av da!

Skrevet

Det syns jeg også!

.. og det viser seg jo være veldig ufarlig da... Men de får ikek med seg en del holdninger og giuding fra den voksne som er der hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...