kmbras Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Min sønn på 8 år skal visstnok få luftgevær av sin far. Jeg synes dette er helt horribelt, men har forstått at det er ganske vanlig "på bygda" hvor de driver endel med jakt og har tradisjoner for våpen. De skal skyte på blink. Hva er egentlig aldersgrensen på slike våpen? Og har noen erfaring med at deres barn bruker dette?
IsaCathrine Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Vet ikke om det er noen aldersgrense jeg. Broren min fikk bue (jaktbue?) når han gikk på barneskolen. Ble brukt på blink og er blitt en god del brukt opp igjennom åra. Morsomt. Men har vært strenge på regler, ettersom pilene er farlige, og broren min er ansvarsfull og passer på at alle følger reglene når de holder på med den.
Fibi Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 (endret) Vet ikke om det er noen aldersgrense jeg. Broren min fikk bue (jaktbue?) når han gikk på barneskolen. Ble brukt på blink og er blitt en god del brukt opp igjennom åra. Morsomt. Men har vært strenge på regler, ettersom pilene er farlige, og broren min er ansvarsfull og passer på at alle følger reglene når de holder på med den. ← Nå vet ikke jeg hvor stor skade en jaktbue kan gjøre. Men jeg ville aldri overlatt anvvaret til et barn om det kan være farlig. Uansett hvor mye man stoler på sitt eget barn, vet man ikke hva andre barn kan finne på, og om ens eget er i stand til å takle situasjoner som kan oppstå. Hvis mine barn skulle få noe slikt av faren ville jeg har krevd at han alltid var tilstede når det blir brukt. Jeg har ikke sansen for våpen selv, men det har sikert en positiv effekt på konsentrasjonen vil jeg tro. Dessuten er det jo kjekt at far og barn kan utvikle felles interesser. Jeg vet ikke noe om loven, men et luftgevær er ikke et leketøy. Endret 24. april 2007 av Fibi
IsaCathrine Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Nå vet ikke jeg hvor stor skade en jaktbue kan gjøre. Men jeg ville aldri overlatt anvvaret til et barn om det kan være farlig. Uansett hvor mye man stoler på sitt eget barn, vet man ikke hva andre barn kan finne på, og om ens eget er i stand til å takle situasjoner som kan oppstå. ← Han fikk først en "barnebue" som ikke er så kraftig. Men nok til at man kan skyte en pil inn i et menneske. Barnets personlighet har nok mye å si. Så der må man jo se an hvert enkelt.
Gjest Elastica Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 (endret) I våpenforskriften fra 1963 står det at man må være 18 år for å erverve luftvåpen. Det kan gis dispensasjon fra alderskravet når det gjelder overlatelse, dvs bruk, men vilkårene er at man skal ha vært aktivt medlem i skytterklubb med anbefaling i minst seks måneder, og ha bestått jegerprøven. Dette kan lesesher. Altså neppe lovlig å la en åtte-åring håndtere luftgevær. At man lar gutten være med far for å lære seg god våpenskikk, er en annen sak. Endret 24. april 2007 av Elastica
Leo Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Her finner du en del informasjon om luftvåpen generelt og her finner du Våpenloven. Det er 18-års aldersgrense for kjøp av luftvåpen, men det er så vidt jeg vet ingen aldersgrense for bruk så lenge eieren er til stede og opptrer som ansvarlig hvilken h*n også til en hver tid er. Jeg har ingen erfaringer, og vet ingenting om aldersgrenser- men jeg støtter deg på at dette er helt horribelt, bygda eller ei. En åtteåring har ingenting med et skytevåpen å gjøre. ← Jeg har erfaring og er, for en gangs skyld, uenig med deg. Selv husker jeg ikke når jeg første gang ble presentert for et luftgevær, men jeg kan neppe ha vært mer enn 5 - 6 år. Å skyte på blink med luftgevær/-pistol er rett og slett veldig gøy, også for barn. For en som skal vokse opp og leve i et miljø hvor skytevåpen og ammunisjon er lett tilgjengelig (Les; "bøgda" ), er den læringen som foregår i forbindelse med bruk av denne typen, relativt ufarlige, våpen, uvurdelig. Det forutsetter selvfølgelig at luftvåpenet behandles som det det er, nemlig et våpen, og at det alltid er en voksen, ansvarlig person til stede. Jeg kommer utvilsomt til å introdusere mine barn for våpen med luftgevær-/pistol lenge før de leter opp nøkkelen til våpenskapet og finner en 45 Magnum, en 22-kaliber med lyddemper og rødpunktsikte og en rifle eller to! (Nei, ammunisjonen lagres ikke sammen med våpnene og våpnene lagres ikke nødvendigvis i nevnte våpenskap de heller...). Selv om jeg etter hvert har mistet noe av interessen, lærte jeg, bl.a. som en følge av luftgeværskytingen, å behandle våpen med en voldsom respekt og gjør det den dag i dag. Selv ikke om jeg har hatt tilgang og vært voldsomt full og/eller sint har jeg noen gang vurdert å ty til skytevåpen mot meg selv eller andre nettopp fordi denne respekten sitter så dypt i meg. I trådstarters tilfelle ville jeg ikke ha vært engstelig i det hele tatt med mindre faren er en totalt uansvarlig person som lar barnet løpe rundt med våpenet alene. Det som kansje er litt dumt, er at han lover å kjøpe luftgevær til barnet. Barnet bør sannsynligvis ikke føle at våpenet er dets eiendom på noen måte for det er det ikke og bør heller ikke være.
Helen Skrevet 24. april 2007 #7 Skrevet 24. april 2007 Jeg hadde aldri tillatt at ungen min hadde fått våpen. Greit nok at han hadde lært å skyte av faren hvis han hadde drevet med jakt eller annen skyting, men jeg hadde aldri tillat at han skulle hatt et eget våpen. Det er tross alt et farlig våpen selv om det "bare" er et luftgevær, så går det ann å skade eller drepe et menneske med det. Det er ikke for ingenting at det er aldersgrense på disse våpnene.
Fibi Skrevet 24. april 2007 #8 Skrevet 24. april 2007 Han fikk først en "barnebue" som ikke er så kraftig. Men nok til at man kan skyte en pil inn i et menneske. Barnets personlighet har nok mye å si. Så der må man jo se an hvert enkelt. ← Barn personlighaet har selvfølgelig noe å si, men detter høres helt horribelt ut spør du meg. Hva om han ble utsatt for press av andre barn? Hvordan vet man at et barn er istand til å ta alle de forholdsregler i enhver situasjon i omgang med våpen? Jeg hadde ikke latt mine barn besøke unger som fikk leke med et slike våpen om de var aldri så ansvarlig. Det er selvfølgelig noe annet om det er voksne tilstede. Det gjelder luftgevær også, en ting er å være med pappaen, men eie sitt eget? Aldri i livet.
Leo Skrevet 24. april 2007 #9 Skrevet 24. april 2007 Jeg hadde aldri tillatt at ungen min hadde fått våpen. ← Jeg ville heller aldri ha tillatt at barnet mitt fikk et eget våpen sin disposisjon. Det er imidlertid stor forskjell på å ha det og å ha et våpen forsvarlig oppbevart som kun brukes til trening. Jeg er for øvrig en totalt uansvarlig person . Jeg har luftpistol og setter mer enn gjerne opp en blink i hagen (Ingen naboer, veier eller noe vi ikke kan se i den retningen, nei...) og lar barn i 7 - 8 årsalderen skyte på blink mens jeg underviser i skyting og behandling av skytevåpen. Min samboer like så, men vi går ikke en gang på do uten å ta med oss våpenet. "Straffen" for å opptre uansvarlig er for øvrig at man ikke får lov til å delta lenger og den gjelder selv om vi står så nærme at vi raskt kan gripe rundt en barnearm som er i ferd med å veive med våpenet.
kmbras Skrevet 24. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2007 Hadde en mistanke om at det var 18 års grense ja.... Har (dessverre) ikke mulighet til å "formane" far så veldig om bruken av dette, men får stole på at han er såpass fornuftig at han skjønner hvordan det skal håndteres. Men skal ihvertfall få han til å love at han ALLTID skal være der når de bruker det. Og jeg skal forklare min sønn at det ikke er lov for han å ha et sånt våpen før han er 18, men at han kan låne det og skyte på blink mens pappa ser på.
Leo Skrevet 24. april 2007 #11 Skrevet 24. april 2007 (endret) Jeg har heller aldri vurdert å skyte på noen, rett og slett fordi det ikke er et alternativ.← Har man tilgangen, så er det et alternativ. Ikke nødvendigvis et alternativ som skal vurderes, men like fullt et alternativ. En ganske høy andel av befolkningen vil i løpet av sitt liv, f.eks. gjennom militærtjeneste få tilgang til både våpen og ammunisjon. Altså kan jeg ikke være enig i at opplærling i våpenbruk er et gode i seg selv. Barna klarer seg utmerket godt uten. Hvorfor skulle de lære det, i dagens samfunn? At naboen har et våpen er jo ikke et gyldig argument, i så måte?.← At naboen har våpen er et glimrende argument for å lære sine egne barn det all den tid man ikke er garantert at at naboens barn har våpenkunnskap. At jeg selv hadde våpenkunnskap og fulgte en som ikke hadde med på "innbruddet" i sin fars våpenskap, reddet sannsynligvis liv! Jeg var rett og slett livredd, men fordi jeg kunne, ladet jeg en pistol og skjøt i ufarlig retning. Da vedkommende så effekten, fallt h*n rett og slett sammen og droppet idèen om å skyte vilt rundt seg... Jeg tror likevel ikke det er skadelig, under de rette forhold. Men da mener jeg rette forhold, og ikke en eller annen våpen-maniac som synes dette er gøy og har en pervers interesse i å la seksåringen traktere en pistol. Dessverre tror jeg det finnes en del av dem også. ←Det gjør det sikkert, men jeg tror de er i fåtall. Nå har jeg vært på langvarig jakt etter den ( som mangler i sitatene her og håper jeg blir tillgitt... Edit: Måtte bare finne feilen som ødela siteringen og det gjorde jeg da også til slutt... Endret 25. april 2007 av Leo
liv Skrevet 24. april 2007 #12 Skrevet 24. april 2007 (endret) Du har byttet litt på Endret 24. april 2007 av liv
viren Skrevet 25. april 2007 #13 Skrevet 25. april 2007 Det er ikke snakk om at barna mine får ha noe med våpen å gjøre før de er 18 og kan bestemme selv. Hadde vi måttet jakte på mat for å klare oss hadde saken stilt seg anneledes, men våpen (som potensielt kan være farlige) er ikke leketøy og det finnes mye annet de kan gjøre på fritiden.
kmbras Skrevet 25. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 25. april 2007 Det er ikke snakk om at barna mine får ha noe med våpen å gjøre før de er 18 og kan bestemme selv. Nå er det ikke så lett å nekte dette så lenge det skjer hos far. Kan vel bare si hva jeg mener om saken, men å forby det blir ikke lett (ihvertfal ikke siden far ikke hører på meg i det hele tatt) Men det hadde aldri skjedd i mitt hus. Min mann synes forøvrig det er greit så lenge faren hans passer på, vi skjøyt jo med luftgevær på tivoli sa han. Men er liksom noe annet det da, enn å ha et i hus.
Leo Skrevet 25. april 2007 #15 Skrevet 25. april 2007 Det er ikke snakk om at barna mine får ha noe med våpen å gjøre før de er 18 og kan bestemme selv. Hadde vi måttet jakte på mat for å klare oss hadde saken stilt seg anneledes, men våpen (som potensielt kan være farlige) er ikke leketøy og det finnes mye annet de kan gjøre på fritiden.←Nå er det mange som jakter og har det som hobby selv om de nok klarer seg fint uten maten og under tilsyn kan man faktisk delta på småviltjakt med våpen fra man er 14 år gammel. Fra man er 16 kan man faktisk få våpenlisens og kjøpe sitt eget våpen. Man kan også jakte småvilt alene. T.o.m. myndighetene er altså av den oppfatning at det er svært viktig at de som skal drive jakt får opplæring fra de er helt unge og at det faktisk er forsvarlig. Husk at når det gjelder jakt, så snakker vi om potensielle drapsvåpen. Min mann synes forøvrig det er greit så lenge faren hans passer på, vi skjøyt jo med luftgevær på tivoli sa han. Men er liksom noe annet det da, enn å ha et i hus. ←Hvorfor blir det noe annet? Hvis faren er aktiv skytter i en eller annen sammeheng, så har han sannsynligvis også andre våpen og da regner jeg med at han vet hvordan han skal oppbevare våpen. Å skade noen alvorlig enn si drepe noen med et luftgevær, er faktisk temmelig vanskelig. En luftgeværkule i foten gjør sinnsykt vondt, men det er ingen som dør av det og man lærer i hvert fall en gang for alle at man, bokstavelig talt, aldri skal skyte seg selv i foten .
Gjest baby-E Skrevet 25. april 2007 #16 Skrevet 25. april 2007 Forstår ikke hva som er uansvarlig med det, om det alltid er noen til stede og passer på. Å skyte med luftegevær er jo kjempe gøy! Gjør alltod det på hytta. Sist så prøvde også niesen til sambo på 8 år eg og syns det var kjempe artig!
Gjest Eir Skrevet 25. april 2007 #17 Skrevet 25. april 2007 Min (mulig misforståtte) moral er: lærer du ikke seksåringen å bruke rifle, så kommer han heller ikke til å gjøre det. Mulig det blir et tap for ham, men de potensielle skadevirkningene er såpass store at jeg vil la det være. ← Men hva når seksåringen er blitt 16+ og får seg venner som driver med våpen? Da vil det være en stor sikkerhet for han at han kjenner til dette fra før, og har lært å respektere det. Jeg har møtt en del voksne folk som er tullinger med våpen, og gjerne flyr rundt og vifter med alt fra replikavåpen til til illegale våpen, og det er uten unntak folk som har sitt første møte med våpen i voksen alder. Og fordi de aldri har lært hvor kraftige saker dette er, så tror de det er som på dataspill, og har ingen forståelse for at dette kan drepe noen. Mens de som har vokst opp med våpen, og lært å håndtere det med respekt har jeg aldri sett misbruke det, og jeg har også mange ganger sett dem avverge til dels farlige situasjoner.
Gjest Silmarill Skrevet 25. april 2007 #18 Skrevet 25. april 2007 (endret) Jeg hadde aldri tillatt at ungen min hadde fått våpen. Greit nok at han hadde lært å skyte av faren hvis han hadde drevet med jakt eller annen skyting, men jeg hadde aldri tillat at han skulle hatt et eget våpen. Det er tross alt et farlig våpen selv om det "bare" er et luftgevær, så går det ann å skade eller drepe et menneske med det. Det er ikke for ingenting at det er aldersgrense på disse våpnene. ← Helt enig! ALDRI om jeg ville tillatt det, og hadde jeg visst om noe slikt hadde jeg mest sannsynelig meldt i fra til politiet om en 8 åring eide en luftpistol. Endret 25. april 2007 av Silmarill
Gjest baby-E Skrevet 25. april 2007 #19 Skrevet 25. april 2007 Helt enig! ALDRI om jeg ville tillatt det, og hadde jeg visst om noe slikt hadde jeg mest sannsynelig meldt i fra til politiet om en 8 åring eide en luftpistol. ← Nå er det helt sikkert faren som eier denne da.
Gjest Silmarill Skrevet 25. april 2007 #20 Skrevet 25. april 2007 Nå er det helt sikkert faren som eier denne da. ← Joda, men ville ikke likt å vite at en 8 åring ble lært opp til å bruke luftgevær/pistol! Politiet var en smule overdrevet men reagert hadde jeg nok gjort!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå