Gå til innhold

Trillekoffert

Gjest Ada Blûe

Anbefalte innlegg

Er det veldig forskjell på kvaliteten på de ulike trillekoffertene? Noen koster jo flere tusen, mens andre (feks Biltema) koster bare noen hundre. Noen som har noen erfaringer. Er de med stive vegger mer holdbare enn de av "tøy"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.. jeg tror jeg ville valgt stive vegger da disse beskytter mer.. men kommer jo an på hva du skal bruke den til. Skal du ha den med på togreiser f.eks. så tror jeg stoff er like bra, men på fly hvor bagasjen blir behandlet ganske røfft, så er nok harde vegger en fordel (tenker da mest på det som ligger inni kofferten).

Pappa er pilot og har bare stoffkofferter (samsonite). Tror ikke han har bytta de så ofte.

Vil tippe det er med kvalitet her som med det meste annet. Dyrere kan være bedre, men ingen garanti. Kanskje er det bare merket du betaler for.

Det som vel ofte først går i stykker er låsen..

Om jeg ikke reiser så mye tror jeg at jeg ville kjøpt en billig en, og heller kjøpt ny om noen år hvis den går i stykker..

Endret av IsaCathrine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kvalitetsforskjell ja, men synes ikke at det forsvarer priser til flere tusen. Jeg har en til 700-800 nå (gave, vet ikke helt) og er kjempefornøyd med den.

Det jeg ville ha var først og fremst glatte hjul, dvs jul som ikke bråker som et uvær når man triller kofferten. Slik var nemlig den gamle, billige kofferten min...

Ellers er det forskjell på glidelåser, noen er veldig fintaggede, og kan fort gå i stykker, spesielt gjerne stoffkofferter som er mer tøyelige. Det beste sånn sett er kanskje plastkoffert uten glidelås. Sjekk iallfall dette litt.

En annen ting er jo rominndeling, min har egen glidelåsllomme i lokket, genialt, for da slenger jeg bare sko og skittentøy nedi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til myke kofferter/bager, har aldri opplevd at stoffet har gått i stykker eller kofferten/bagen (bruker stort sett bare trillebag etter at jeg fant en i perfekt størrelse til 2-300,-, den har tålt mange flyturer og mye røff behandling og er fremdeles helt fin og rommer utrolig mye).

har reist flere ganger sammen med folk med hard koffert, de sliter adskillig mer en meg dersom de feilberegner hvor mye plass de har. Har de kjøpt for mye og ikke får plass, eller ikke pakker riktig ned igjen slik de pakket før de dro, så har har de ett problem når de skal hjem igjen og jeg har erfart venninder som både har måttet kjøpe ekstra bager til det overflødige og måttet ta med ting for folk fordi de ikke fikk plass i sin hardkoffert.

Det er sikkert bare å kjøpe stor nok koffert, men selv foretrekker jeg da en myk koffert enten i skinn eller ett sterkt stoff, som er mer tøyelig og kan dyttes inn litt her og der.

kvalitetsmessig, det jeg har kjøpt har aldri vært mer en maks en tuselapp, og jeg har foreløpig ikke opplevd en eneste koffert som har gått istykker under flyturer eller andre reiser, så lenge man ser bortifra låser og noe mer slitasje på hjulene på en koffert en andre.

så selv om dyre sikkert er bedre, så er min erfaring ihvertfall at også de billigere typene holder i massevis, men så reiser jeg ikke med fly hver måned heller da, det kommer sikkert an på hvor ofte du skal bruke den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger egentlig til hardplastkofferter, og gjerne Samsonite (dyrt). Ikke desto mindre så er jeg strålende fornøyd med mitt billig-kjøp fra Clas Ohlsson for 2-3 år tilbake. Kjøpte "myk", medium stor trillekoffert der og den har vært med på mange turer senere - både med og uten fly, og den holder enda.

Har en liten Biltemakoffert, men den er jeg langt mindre fornøyd med. Den er langt mindre solid og dessuten er "trillehåndtaket" for kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber (Europris) selger vi lette stoffkofferter til kr. 100 for håndbagasjestr og 200 for en stor koffert. Disse har vi solgt i flere år og det er ytterst sjelden at noen reklamerer på disse (folk reklamerer jo på alt mulig rart så hvis disse var dårlige så hadde vi garantert fått vite det). Jeg har selv hatt med meg en sånn til USA 3 ganger, og det har ikke vært noe problem. Min venninne som var med på en av disse turene hadde kjøpt seg en hard koffert til 1000 kroner, den sprakk i hjørnet så klærne hennes falt ut. Jeg tror at er man først uheldig med hvordan bagasjen blir håndtert så spiller det liten rolle hva slags koffert man har. Det eneste jeg vil anbefale alle er å bruke en stropp rundt kofferten, da er det mindre sjanse for "full åpning" dersom uhellet er ute!

De harde plastkoffertene er ofte relativt tunge, og det er jo også en faktor som spiller inn når man skal velge koffert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg vil anbefale alle er å bruke en stropp rundt kofferten, da er det mindre sjanse for "full åpning" dersom uhellet er ute!

Helt enig med deg, men problemet er at disse stroppene gjerne blir borte underveis. Har mistet mange slike de siste årene, det virker ikke som stuerne bryr seg med å sette de på igjen dersom de først kommer borti låsemekanismen så de faller av.

Ellers er jeg veldig glad i Samsonitekofferter, men de er som nevnt over forholdsvis dyre. Min erfaring med billigkofferter er veldig opp og ned; noen har god kvalitet, andre er elendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Jeg har hatt en Carlton trillekoffert i stoff i mange år (den er vel 6 år nå), den har tålt mye bank! Jeg brukte den mye da jeg bodde i UK og dro endel hjem og på studieturer rundt omkring (den er akkurat så stor som man kan ha i håndbagasje). Og jeg har ikke akkurat pakket lett når jeg skulle hjem, likevel så er glidelåsen like god nå som den var før, hjulene triller godt, mens håndtaket er begynt å bli litt slarkete (jeg har brukt å ha en bag liggende oppå håndtaket når jeg har reist til/fra flyplassen, så noe annet hadde vært overraskende).

Foretrekker stoffkofferter siden de er lettere, synes de harde koffertene er litt vel tunge å drasse på.

Der jeg jobber (Europris) selger vi lette stoffkofferter til kr. 100 for håndbagasjestr og 200 for en stor koffert. Disse har vi solgt i flere år og det er ytterst sjelden at noen reklamerer på disse (folk reklamerer jo på alt mulig rart så hvis disse var dårlige så hadde vi garantert fått vite det).

Jeg har hatt to slike (trengte mer plass), den første holdt tre flyturer før den stoffet revnet og den andre to turer før glidelåsen røk... Jeg giddet ikke å reklamere på de siden de var så billige, kostet meg omtrent like mye i tid og krefter for å komme meg opp på en Europris-butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stoffkoffert som har holdt i ganske mange år, men nå har plastbeskyttelsen inne i kofferten sprukket. Merke er helt ukjent - antar det var en rimelig koffert fordi jeg fikk den i gave.

Jeg tenker også å kjøpe en hardplast-koffert, særlig med tanke på å ha vinflasker i kofferten pga de nye flyreglene. Når det er sagt, har jeg hatt vinflasker i stoffkoffert i årevis, og det har alltid gått bra.

Fordelen med noen av de dyre, er vel at de har garanti. Det har ikke de billigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber (Europris) selger vi lette stoffkofferter til kr. 100 for håndbagasjestr og 200 for en stor koffert. Disse har vi solgt i flere år og det er ytterst sjelden at noen reklamerer på disse (folk reklamerer jo på alt mulig rart så hvis disse var dårlige så hadde vi garantert fått vite det).

Jeg kjøpte faktisk min første koffert på Europris og det var er kjempekjøp! Kostet vel bare er par hundrelapper, den har vært med meg på flere titalls flyturer og er like fin.

I fjor derimot, skulle jeg spandere på meg en litt finere koffert og kjøpte en til nærmere 1000 kroner på Wedins. Det var en av disse nye typene som er i lettere plast, men det var en tabbe. Den knakk etter første eller andre turen, dessuten ble glidelåsen ødelagt.

Et tips til andre, litt OT:

Heldigvis oppdaget jeg sprekken da jeg sto ved bagasjebåndet og gikk rett bort til Norwegian sin luke og sa fra. Da fikk jeg en skaderapport og kunne gå til en veskebutikk de hadde avtale med og få ny koffert (uten å betale).

I veskebutikken sa forresten hun som jobbet der, at dette var slett ikke den første kofferten i dette nye plastmaterialet som var kommet inn med skader. Hun anbefalte meg derfor en Samsonite i hard plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøpe trillekoffert må du se på hjulene. Det er trossalt de små hjulene som skal "bære" alt du har i kofferten. Stoffkofferter er jo også ganske stive så det burde jo beskytte det du har oppi til en hvis grad. Selv kjøpte jeg min på obs som var en helt vanlig svart stoffkoffert. Det holdt da jeg hadde shoppet som en gal i london og triller frem og tilbake med tung koffert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte -> denne i medium og stor størrelse, og vil ikke anbefale den. Mediumen sprakk etter første turen, og på den store falt det av en del etter den andre turen. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Tråden er jo blitt noe gammel, men kunne du Cupcake vært så snill og lagt ut linken på nytt?

Jeg driver nemlig å skal kjøpe koffert. Har bestemt meg for hardplast, og tenkte å kjøpe en fra Wedins til 900 kr. Men nå ser jeg to stykker her som ikke har vært fornøyd, og da blir jeg jo litt usikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg sverger til carltons mygbagkofferter emd silikonhjul!!! :):) silikonhjulene er mye og bråker derfør ikke.. deler av utsiden av kofferten min er i kevlarlignende stoff(samme som på innsiden av bena på f.eks norrønna skibukser etc), og dette er emget slitesterkt!! min forrige hadde jeg i 6 år(carlton pacific),denne ble derverre håndtaket ødelagt på i påska,men jeg fikk flyskademelding,og bytten inn i en ny en. den har både håndtak i toppen,og valige baghåndtak samt skulderstropp. :):) hardplast kofferter synes jeg er så tunge,og balete og dra på.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en billigkoffert fra Daniel Ray, og måtte kjøpe meg ny etter kort tid. Da kjøpte jeg en svær Delsey koffert, og denne er jeg svært fornøyd med. Daniel Ray-kofferten ble fort sliten av å være med på flytur (koffertene blir jo behandlet tøft).. Delsey-kofferten brukte jeg på 14 flyreiser i vinter, og det synes ikke at den er brukt. Det lønner seg helt klart å legge litt penger i en koffert, da man ikke har lyst til å miste innholdet.. Gode hjul er det også, og de bråker ikke.

Når det gjelder om den skal være hard eller myk... Hard er jo kjekt fordi den tar bedre vare på innholdet. Men de veier jo fort litt mer, så jeg har kjøpt en myk en. Ingenting har blitt ødelagt foreløpig, den har en forsterkning på innsiden. Dessuten er den utrolig lett til at den er så stor.

Men dyrest er jo ikke alltid bra.. Her er en test av kofferter:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/te...offerter_jun_07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De harde koffertene som er på markedet nå veier ikke mer enn de myke.

Jeg har begge deler, og mine Samsonitekofferter av den myke sorten er ikke lettere enn de harde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men dyrest er jo ikke alltid bra.. Her er en test av kofferter:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/te...offerter_jun_07

Der har de jo testet bare ganske dyre kofferter?

Jeg kjøpte min fra Sverige, fra Svinesund eller noe lignende, husker ikke helt, tror kostet 599? Kjøpte den 3 år siden og har siden reist med den en god del (jeg reiser jo til hjemlandet mitt minst 2-3 ganger i året, plus vi reiser til hjembyen til samboeren min også av og til med fly) og en del ganske lange ferie/studiereiser også, og kofferten er fortsett like bra.

Cavalet heter den, sånn stor og med plastdel under og stoff på toppen. Er ikke tung heller, og bråker bare da jeg må dra den på noe veldig ujevn metallgreie, på asfalt og lignende er den helt grei.

Så det virker det er litt flaks man må ha ;)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to Samsonite kofferter i stoff, og er kjempefornøyd med dem. De har tålt mye, og er fortsatt som nye etter flere år.

Hjulene bråker ikke, håndtakene tåler mye, og det er mange praktiske rom på utsiden, så man lett kan legge unna eller finne ting man må ha for hånden.

Datteren kjøpte en billig trillekoffert i fjor, håndtaket røk første gang hun brukte den.

Aner ikke hvilket merke det var, men vær også oppmerksom på kvaliteten på trillehåndtaket når dere kjøper koffert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips: American Tourister er laget av Samsonite, og akkurat like bra (spør du meg, ihvertfall), men mye billigere, siden man ikke trenger å betale i dyre dommer for Samsonitenavnet! Er knallfornøyd med min, som forøvrig er hard! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...