Gå til innhold

To barnehagebarn falt ned i sjakt

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150438

Håper det går bra med begge to. :sjenert:

Nå skal ikke dette handle om denne konkrete saken, men generelt:

Hvor trygge kan vi være når vi sender våre små i barnehagen og de går på tur? Hvilke prosedyrer er det for sikkerheten til barna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper det går bra med begge to.  :sjenert:

Hvor trygge kan vi være når vi sender våre små i barnehagen og de går på tur? Hvilke prosedyrer er det for sikkerheten til barna?

Må si jeg hadde vært rimelig forbanna på de som har ansvaret for å sikre denne kummen, hadde det vært mitt barn som fallt oppi der! Håper virkelig det går bra med begge to.

Skrevet

Jeg tror faktisk vi er i ferd med å få flere prosedyrer og bestemmelser m.h.p. barns sikkerhet enn det som er sunt. Mange barn lever så beskyttet at de ikke lenger gradvis lærer seg hva som er vondt og farlig og derfor ikke evner å unngå fare når de blir litt større og virkelig kan havne i farlige situasjoner.

Ulykker har skjedd til alle tider og alle skulle vel ønske at de ikke skjedde, men det går rett og slett ikke an å garantere seg mot alt.

Skrevet

Vår lille familiebarnehage er på biltur minst en gang i uken. Og for å kombinere krav fra barnehagen om at bilstol skal være svært enkel å montere etter behov, seler inni setet for en liten en samt at mor og far ikke skal blakke seg fullstendig, så kjører min halvannetåring i forovervendt sete en gang i uken. Jeg må bare ikke tenke på det. Setet som er fast i vår bil er selvsagt bakovervendt.

I dag er de på tur til hovedstaden, de minste sitter i stor vogn og det er større som går selv. Trafikk og sånn - ja, ulykker skjer, jeg må som sagt bare ikke tenke på det. Neste uke skal de på gårdsbesøk og hester sparker bakover og ... nei, man får bare gjøre det man kan, ha en god dialog med barnehagen og gjøre så godt vi kan.

Forresten - hva har deres barnehagepersonell av førstehjelpskurs og trening? Og da snakker jeg ikke bare om vanlig kurs fra luftambulansen, men spesifikt for barn.

Skrevet

Håper det går bra med begge to.  :sjenert:

I barnehagen til sønnen min har de gått tur og matet ender ved en dam i mange år uten svømmevest. Men, nå etter ønske fra noen av foreldrene må de største barna som løper bruke svømmevest ved vann. Synes dette er en selfølge og er egentlig gankse sjokkert over at dette ikke har vært påbudt før!

Jeg er heller skikkelig hønemor enn at noe skal skje med gutten min, og sier ifra med en gang!

Skrevet
Jeg tror faktisk vi er i ferd med å få flere prosedyrer og bestemmelser m.h.p. barns sikkerhet enn det som er sunt. Mange barn lever så beskyttet at de ikke lenger gradvis lærer seg hva som er vondt og farlig og derfor ikke evner å unngå fare når de blir litt større og virkelig kan havne i farlige situasjoner.

Ulykker har skjedd til alle tider og alle skulle vel ønske at de ikke skjedde, men det går rett og slett ikke an å garantere seg mot alt.

Kunne ikke vært mer enig. Må si jeg er oppgitt over foreldre som så fort noe skjer må plassere skyld. Ulykker har alltid skjedd og vil alltid skje. Som Leo sier, det er ikke mulig å gardere seg mot alt.

Skrevet
Vår lille familiebarnehage er på biltur minst en gang i uken. Og for å kombinere krav fra barnehagen om at bilstol skal være svært enkel å montere etter behov, seler inni setet for en liten en samt at mor og far ikke skal blakke seg fullstendig, så kjører min halvannetåring i forovervendt sete en gang i uken. Jeg må bare ikke tenke på det. Setet som er fast i vår bil er selvsagt bakovervendt.

I dag er de på tur til hovedstaden, de minste sitter i stor vogn og det er større som går selv. Trafikk og sånn - ja, ulykker skjer, jeg må som sagt bare ikke tenke på det. Neste uke skal de på gårdsbesøk og hester sparker bakover og ... nei, man får bare gjøre det man kan, ha en god dialog med barnehagen og gjøre så godt vi kan.

Forresten - hva har deres barnehagepersonell av førstehjelpskurs og trening? Og da snakker jeg ikke bare om vanlig kurs fra luftambulansen, men spesifikt for barn.

De går på ett som er spesifikt for barn en gang i året :)

Skrevet
I barnehagen til sønnen min har de gått tur og matet ender ved en dam i mange år uten svømmevest. Men, nå etter ønske fra noen av foreldrene må de største barna som løper bruke svømmevest ved vann. Synes dette er en selfølge og er egentlig gankse sjokkert over at dette ikke har vært påbudt før!

Hadde det ikke vært like greit at de gikk med flytevest og sykkelhjelm hele tiden da? Man vet aldri hva unger i fire - femårsalderen roter seg borti og plutselig leker de i en bekk eller klatrer i et tre. Nei, ærlig talt det får da være grenser!

Selv vokste jeg opp i et hus som lå ca. 15 meter fra elvebredden (Ja, du hadde dødd, Jens! ;) ) og jeg lært tidlig at å falle i vannet var forbundet med den visse død og det hadde jeg jo ikke lyst til.

Skrevet

Disse barna er fra 1-3 år, og skjønner ikke konsekvenser. Det er da ingen som stiller spørsmål ved svømmevest hvis små barn(2-3 år) er ved sjøen, eller???Hvorfor skal det være forskjell på dam og sjø???

Syns innlegget ditt er latterlig Leo. Jeg hadde f.eks aldri latt min sønn leke ved en bekk uten at jeg hadde fulgt med.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Der jeg jobbet, var det noen hendelser som kunne endt mindre godt, èn gang på grunn av rutinesvikt (som straks ble innskjerpet selvsagt) og èn gang pga at uteområdet ikke tillot full oversikt til enhver tid (burde ikke vært godkjent som barnehage). Ingen ble skadet. Trolig har det vært langt flere tilløp til potensielt farlige situasjoner på barnas fritid, det var i hvertfall hjemme barna fikk brudd ;) Selvsagt ønsker man som foreldre å ha garantier for at det ikke skjer barnet noe i barnehagen eller på skolen, men hvis man tenker over smutthullene som finnes for at skader kan oppstå når en selv har ansvaret, skjønner man forhåpentligvis at barna ikke sitter trygt i hvert sitt lille polstrede bur og spiser perfekt tilpasset laboratoriefremstilt næringsvæske i nøye utregnede mengder i barnehagen heller. Det finnes farligere ting enn å av og til ha en liten risiko for et eller annet.

Skrevet

Jeg tror det er vanskelig å sikre seg 100%.

Om barna er i aktivitet ved vann er det ikke urimelig med redningsvest.

Om barna er på bil/buss tur er det naturligvis sikring ihht veitrafikk loven.

Om barna er i skogen .......

Skogsterreng er sansynligvis umulig å sikre 100%. Nå så jeg ingenting om det var tilfelle i denne saken, men en kan gå forbi dype sjakter eller leir ras uten å se noe som helst. Spørsmålet blir om en skal forby banehager å ha barn i skogen + definere hva som regnes som skogsterreng.

At jeg ser problemer med 100% sikring i alle miljøer, betyr ikke at jeg ikke ønsker en slik sikring. Men jeg tror det er vanskelig, og kansje heller ikke riktg ovenfor barna å nekte dem "skogsturer".

Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg hadde f.eks aldri latt min sønn leke ved en bekk uten at jeg hadde fulgt med.

Og han hadde hatt svømmevest på så klart. Eller?
Skrevet
Disse barna er fra 1-3 år, og skjønner ikke konsekvenser. Det er da ingen som stiller spørsmål ved svømmevest hvis små barn(2-3 år) er ved sjøen, eller???Hvorfor skal det være forskjell på dam og sjø???

Syns innlegget ditt er latterlig Leo. Jeg hadde f.eks aldri latt min sønn leke ved en bekk uten at jeg hadde fulgt med.

I Norge er det massevis av barn som vokser opp ved vann i en eller annen form og hvordan skal de kunne lære at vann kan være farlig hvis de må gå med flytevest fra de lærer å gå?

Her jeg bor er det for øvrig mange bekker rundt omkring og der leker barna. De minste er vel 3 - 4 år og så langt har ingen druknet som jeg vet om. Selv de minste barna har helt klart for seg at det kan være farlig og de større passer på de minste. Jeg tror faktisk folk hadde lurt på om jeg var gal hvis jeg hadde på ungen min flytevest før jeg sende ham/henne ut for å leke med de andre.

Skrevet (endret)
Kunne ikke vært mer enig. Må si jeg er oppgitt over foreldre som så fort noe skjer må plassere skyld. Ulykker har alltid skjedd og vil alltid skje. Som Leo sier, det er ikke mulig å gardere seg mot alt.

Er ikke det naturlig? Skal de ansvarlige for denne kumlokken slippe unna med dette? Du kan være sikker på at jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse for å finne de ansvarlige slik at de kunne fått sin straff.

Nei, det er ikke mulig å gardere seg mot alt det fæle som kan skje med ungene våre men når ulykken først er ute så er det jo klart at skyld skal plasseres og de skyldige taes!

Endret av Velvet
Skrevet
Og han hadde hatt svømmevest på så klart. Eller?

Ved en bekk, nei. (og ja, jeg vet de kan snuble og falle med ansiktet ned og drukne)

Ved ett dypt vann, som innsjø eller sjø, ja.

Barn synker fort.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Er ikke det naturlig?  Skal de ansvarlige for denne kumlokken slippe unna med dette?  Du kan være sikker på at jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse for å finnet de ansvarlige slik at de kunnet fått sin straff.

Nei, det er ikke mulig å gardere seg mot alt det fæle som kan skje med ungene våre men når ulykken først er ute så er det jo klart at skyld skal plasseres og de skyldige taes!

En typisk fare for små barn i Norge er foreldres røyking, og beholdere med varm væske, som gryter eller tekanner som kan velte over et nysgjerring barn.

Hva skal du gjøre den dagen noe skjer med dine egne barn i ditt hjem, eller din nevø hopper i sengen og faller utfor? Rett i fengsel?

Skrevet
Er ikke det naturlig? Skal de ansvarlige for denne kumlokken slippe unna med dette?  Du kan være sikker på at jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse for å finne de ansvarlige slik at de kunne fått sin straff.

Hva slags barbariske hevntanker er dette? Hvem sin skyld er det at et kumlokk f.eks. vipper opp og sklir til side når en tung lastebil kjører over det? Skulle hver kommune hatt et eget team som reiste rundt og sjekket alle kummer hver dag? I så fall måtte vi nok ha belaget oss på å betale langt mer skatt enn vi gjør... Og hva med alle de private kummene rundt omkring?

Gjest Mayamor
Skrevet

Rett utenfor hagegjerdet vårt renner en bekk, som ender opp i et stort vann hvor vi bader når temperaturen tillater det. Men vi snakker mye om at 3,5 åringen ikke må gå til vannet alene.

Har også lest en bok som heter "Farvell Rune" som handler om en liten gutt som drukner (fryktelig trist) med gutten og han forstår faktisk at vannet kan være farlig. Men rekkevidden av egne handlinger er han ikke helt i stand til å bedømme enda. Så klart at jeg følger godt med når han er ute i hagen.

Han er en liten klatremus som elsker å være ute, og da er det bare for mor å ta på skoene og følge etter. De dagene barna er på tur med barnehagen er det han snakker aller mest om her hjemme iallefall. Da går de på tur i skogen, bruker trær som rusjebane, binner opp to tau som barna får ballansere mellom, samler kongler, blader etc. Vi bor landlig til og det gjør barnehagen også.

En kan ikke gardere seg mot alle typer uhell. Jeg er enig i at det kan bli for mye styr rundt dette med forskrifter, men samtidig lurer jeg på hva som er vanlig prosedyre i en barnehage? Forskjellig fra barnehage til barnehage eller relativt likt?

Skrevet (endret)
I Norge er det massevis av barn som vokser opp ved vann i en eller annen form og hvordan skal de kunne lære at vann kan være farlig hvis de må gå med flytevest fra de lærer å gå?

Her jeg bor er det for øvrig mange bekker rundt omkring og der leker barna. De minste er vel 3 - 4 år og så langt har ingen druknet som jeg vet om. Selv de minste barna har helt klart for seg at det kan være farlig og de større passer på de minste. Jeg tror faktisk folk hadde lurt på om jeg var gal hvis jeg hadde på ungen min flytevest før jeg sende ham/henne ut for å leke med de andre.

En forelder som lar barnet sitt på 1-2 år leke ved dypt vann uten tilsyn, og uten svømmevest, burde aldri fått lov til å ha barn.

Endret av Jens
Skrevet
En forelder som lar barnet sitt på 1-2 år leke ved dypt vann uten tilsyn, og uten svømmevest, burde aldri fått lov til å ha barn.

Sto det noe om dypt vann og 1 - 2-åringer i innlegget mitt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...