Tivoli Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 Hei! Skal snart levere inn selvangivelsen og lurer på hvordan føre opp klesgodtgjørsle? Har brukt egne private klær i jobb i hjemmesykepleie, som medfører at de må vaskes hver dag pga mye urenheter. Dessuten har jeg måtte hatt egne sko for dette. Hvordan føres dette opp? Skoene er kjøpt til bruket, mens de andre klærne har vært mine private som jeg har brukt og ikke kjøpt til formålet.
Gjest Elastica Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Hvis det er vanlig tøy er det ikke fradragsberettiget, selvom du bruker eget tøy på jobb. Det er kun i unntakstilfeller det er fradragsrett for tøy, og da inngår det dessuten i minstefradraget, dvs kan ikke føres opp dersom det ikke overstiger dette.
Tivoli Skrevet 24. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. april 2007 Jeg mener å ha hørt at en får klesgodtgjørsle når en må bruke egne klær i jobben. Normalt får en arbeidsklær på jobben i hjemmesykepleien, der en tar de av seg for å legge de til vask når arbeidsdagen er over. Det er jo ganske stor slitasje ettersom disse klærne må vaskes hver dag, og blir utsatt for avføring, oppkast osv. Fant dette på VG: Arbeidsklær og verktøy: Betaler du arbeidstøy og verktøy privat, så får du fradrag for dette. Bare for arbeidstøy du trenger fordi det er høy slitasje. Bygningsarbeidere kan trekke fra 2.000 kr i året til verktøy uten kvittering. Drosjesjåfører kan trekke fra 2.000 kr for klær uten kvittering.
Gjest Elastica Skrevet 24. april 2007 #4 Skrevet 24. april 2007 Det står litt om dette her. I utgangspunktet ikke fradragsberettiget, og hvis det er det, inngår det i minstefradraget (dvs må overstige dette).
Gjest Tweek Skrevet 24. april 2007 #5 Skrevet 24. april 2007 Jeg har kjøpt sko for egne penger til bruk på jobb, som jeg fikk tilbake på lønningen etterpå. Jeg skal vel ikke skrive det opp på selvangivelsen da for det har jo allerede blitt gjort opp?
Rosalie Skrevet 24. april 2007 #6 Skrevet 24. april 2007 Jeg har kjøpt sko for egne penger til bruk på jobb, som jeg fikk tilbake på lønningen etterpå. Jeg skal vel ikke skrive det opp på selvangivelsen da for det har jo allerede blitt gjort opp? ← nei
Gjest Tweek Skrevet 24. april 2007 #7 Skrevet 24. april 2007 Fint, for jeg har allerede levert den inn. SÅ kunne ikke gjort det uansett
Tivoli Skrevet 25. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. april 2007 Noen som vet hva minstefradraget er?
Snupsi79 Skrevet 25. april 2007 #9 Skrevet 25. april 2007 Minstefradraget er 37.000 i klasse 1 og 74.000 i klasse 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå