Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var i butikken og handlet, og siden jeg begynner å få litt dårlig råd nå mot slutten av mnd var jeg nøye med å sjekke priser på alt jeg skulle ha. Gulost stod på handlelista, jeg pleier å kjøpe dobbeltpakken fra Synnøve med ferdig skåret ost, økonomipakke står det jo på den, så jeg trodde jo det lønte seg fremfor å kjøpe to enkeltpakker. Fant ut at dobbeltpakken (600g) ble litt for dyr, 61,-, så jeg bestemte meg for å kjøpe en enkeltpakke (300g) istedet. Og jeg har tydeligvis misforstått hva en økonomipakke er for noe, for enkeltpakka kostet jaggu 24 kroner!? Da sparer jeg jo faktisk en hel del penger på å IKKE velge økonomipakka da jo! Poenget da? :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet

Butikken betaler kanskje mindre for økonomipakken når de kjøper inn fra grossist, men når de setter en utpris tar de hensyn til forbrukers prissammenligning med andre butikker. De kan få flere kunder på å bli oppfattet som billige og beregner derfor mindre fortjeneste på en del varer som selges mye av, og tar det igjen på andre varer eller økt omsetning generelt.

På samme måte som det er noe muffens når blå o.b koster 12 kroner, og alle de andre o.b.ene koster 30 ;)

Skrevet

Ja har selv funnet ut at slike "gode tilbud" rett og slett bare er vås :sur:

Jeg har laget meg et busjett jeg, slik at jeg nå tar vare på alle kvitteringer, og slik igjen kan sammenligne priser på forskjellige varer i forskjellige butikker....Og det er faktisk lønnsomt altså ;)

Som arbeidsledig har jeg rett og slett ikke mulighet til å være annet en veldig økonomisk...og det er kjedelig innimellom det :sur:

Derfor er det litt irriterende at slike lurerier finnes, som egentlig skal være forbrukerne til gode :frustrert:

Skrevet

Når du er i regnuthumør, kan du jo regne hva du kan spare på å skjære osten selv også. Ferdigskåret er drita dyrt!

Skrevet

Det som kanskje ville lønnet seg enda mer er å kjøpe vanlig ost som man selv må skjære opp. Jeg sammneligner ofte kgpris og literpris før jeg velger produkt.

Skrevet
Når du er i regnuthumør, kan du jo regne hva du kan spare på å skjære osten selv også. Ferdigskåret er drita dyrt!

:ler:

Skrevet

Faktisk (jeg sjekket det også når jeg var der, nemlig ;) ), så var kiloprisen på uskåret ost noen kroner høyere enn den ferdigskjærte.

Skrevet
Faktisk (jeg sjekket det også når jeg var der, nemlig  ;) ), så var kiloprisen på uskåret ost noen kroner høyere enn den ferdigskjærte.

Men ostehøvlen min skjærer mye tynnere skiver enn de ferdigskårne skivene, så jeg bruker mindre ost om jeg skjærer selv ;)

(Men det er det sjelden jeg gidder :sjenert: )

Skrevet

Men en hel ost blir aldri spist opp her i huset uansett, så for oss lønner det seg faktisk å kjøpe sånne ferdigpakker. Er ikke så fryktelig glad i ost, men kan være godt av og til. ;)

Men samma det! Jeg syntes bare det var så merkelig at en økonomipakke skulle være så mye dyrere enn to vanlige pakker. Itj nå stress!

Skrevet

Og samme villfarelse finnes vel også når det gjelder REFILL... Dette burde jo også være billigere enn å kjøpe vanlig...

Men håndsåpe uten pumpe koster faktisk mer en med pumpe og pulverkaffe refill er MYE dyrere enn pulverkaffe på glass... (Unntatt når coop kjører supertilbud, da.. -hamstre :) )

Nei, jeg ser ikke på varens pris, men på liter/kilospris når jeg handler!

Gjest Smulen
Skrevet
Og samme villfarelse finnes vel også når det gjelder REFILL... Dette burde jo også være billigere enn å kjøpe vanlig...

Men håndsåpe uten pumpe koster faktisk mer en med pumpe og pulverkaffe refill er MYE dyrere enn pulverkaffe på glass... (Unntatt når coop kjører supertilbud, da.. -hamstre :)  )

Ja dessverre, det er min erfaring også. Jeg har også sett mange eksempler på at økonomi pakninger er dyrere enn vanlige. :forvirret:

Skrevet

Men håndsåpe uten pumpe koster faktisk mer en med pumpe og pulverkaffe refill er MYE dyrere enn pulverkaffe på glass... (Unntatt når coop kjører supertilbud, da.. -hamstre :)  )

Nei, jeg ser ikke på varens pris, men på liter/kilospris når jeg handler!

Desverre, er det sånn. Jeg kjøper refill likevel fordi jeg inbiller meg at det er bedre for miljøet.

Gjest Persille
Skrevet

Min erfaring er også sånn at du faktisk må sammenligne pris. Man tror det er rimeligere med refil, men det er faktisk ikke alltid tilfelle.

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

En ting jeg har lagt merke til og som irriterer meg, er at i matbutikkene så har de på noen varer en stor plakat hvor prisen står. Så har jeg noen ganger løften den opp for å se hva den orginale prisen er, så er det faen meg samme pris!! :sjokk:

Har merket superspar og div andre butikker gjør dette veldig mye.... jeg trodde det skulle være tilbudspris når det stod på denne måten, men tydeligvis ikke!

Ang hun som nevnte O.B. Jeg har også fundert på hvorfor den blå er så mye billigere enn de andre. Eneste jeg kan komme på er at det er få som bruker den størrelsen....

Skrevet (endret)

..

Endret av Miros
Skrevet
Blå OB er billigere fordi det er den størrelsen som er (var?) med i VG(?)'s prissammenligning hver uke(?). Veldig usikker  :ler: men en prissammenligning i en avis iallefall. Så det er vel egentlig flest som bruker den størrelsen..

Det stemmer, men nå tror jeg at de har sluttet med det for prisene har gått opp i de fleste butikker :sur: . VG ble kritisert for å ha hatt de samme varene på sin prisbørs i år etter år så nå tar de kanskje forskjellige varer fra gang til gang hvis de fremdeles har det.

Men i flere år har man jo kunnet kjøpe:

Toro Jegergryte til 5,- kr - alle andre gryter 20,- til 25,-

Lypsyl Original til 5,- alla andre rundt 20,-

Axa God Dad frokostblanding Frukt til 10,- alle andre Axa God Dad frokostblandinger koster ca. 30,-

Always bind (standard type) til 10,- alle andre bind ca 30,-

Twinings te (25 poser), fire røde frukter til 5,- kr - alle andre ca 25,-

Osv.

Mye av det har butikkene nok solgt med tap, men det tar de igjen på andre prosukter. Se forøvring denne linken i Dagbladet.

Skrevet

Men i flere år har man jo kunnet kjøpe:

Toro Jegergryte til 5,- kr - alle andre gryter 20,- til 25,-

Trodde den skulle ut av sortimentet, jeg, synes ikke at den er god heller!

Uansett type forpakning er det viktig å sjekke kilo/liter/enhetspris, utrolig mye som går opp i pris også når butikkene har sine store 10 kroners tilbud :ler:

Skrevet

Det var en reportasje om det i Forbrukerinspektørene for en stund siden. De konkluderte med at man burde sjekke kilo/literprisen. (Et eksempel var at 1/2liter sjokoladepudding kostet nøyaktig det samme som 1liter).

Skrevet
Uansett type forpakning er det viktig å sjekke kilo/liter/enhetspris, utrolig mye som går opp i pris også når butikkene har sine store 10 kroners tilbud :ler:

Det har jeg lagt merke til også :ler:

Skrevet
Desverre, er det sånn. Jeg kjøper refill likevel fordi jeg inbiller meg at det er bedre for miljøet.

Det er akkurat det folk flest tenker også, tror jeg. At de vil hjelpe miljøet ved å kjøpe refill, samt at de antar at der er billigere da. Men det er etterspørselen som setter prisen, og jo flere som etterspør miljøvenlige produkter, jo høyere pris kan butikkene kreve.

Jeg har brent meg på dette flere ganger. Nå sjekker jeg liter/kilo pris veldig nøye, uansett hva jeg kjøper, og så tenker jeg på miljø.

Og jeg har også merket at enkelte matbutikker slår opp stort priser på varer som egentlig er helt vanlige priser, men de fremstiller de som om det er tilbud. Vet ikke om det er helt lov å markedsføre på denne måten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...