treningsjenta Skrevet 24. april 2007 #1 Skrevet 24. april 2007 har en rimelig stor fredslile som så ut til å like seg der den stod. men nå er jeg under tvil. trodde jeg hadde funnet ut hvor ofte den vil ha vann også. men nei, den henger med bladene uansett hvor lite han får eller hvor ofte. vanna den og ventet en hel uke og da hang den like mye. vanna den og den løftet seg så vidt det var men ikke mye. det endte meg en hyssing rundt alle blandene slik at man får samla plantene, hvis ikke ser det jo ut som noen har satt seg i midten av den. hm kan det være at den får for lite sollys?
Dunilla Skrevet 24. april 2007 #2 Skrevet 24. april 2007 Det blir varmere i været og mere sol, og alle planter trenger mere vann. Fredslilje er en av de stueplantene som trenger minst lys, så jeg tror ikke det er lysmangel. Når det gjelder vanning, så kan man ikke vanne en bestemt mengde vann på samme ukedager, hele året igjennom. Vannbehovet varierer med årstid, lysforhold, varme (spesielt bak et stekende varmt stuevindu), plantens størrelse osv. Har du prøvd å senke hele potten ned i en bøtte med vann og la den stå og suge til seg mist en halvtime (gjerne en time)? Og hvis den er slapp må den ikke stå i sollys, da stresser du en allerede svekket plante. Sett den i halvskygge inntil den har kommet seg. For meg høres det ut som om du gir den for lite vann nå.
-frøya- Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 (endret) har en rimelig stor fredslile som så ut til å like seg der den stod. men nå er jeg under tvil. trodde jeg hadde funnet ut hvor ofte den vil ha vann også. men nei, den henger med bladene uansett hvor lite han får eller hvor ofte. vanna den og ventet en hel uke og da hang den like mye. vanna den og den løftet seg så vidt det var men ikke mye. det endte meg en hyssing rundt alle blandene slik at man får samla plantene, hvis ikke ser det jo ut som noen har satt seg i midten av den. hm kan det være at den får for lite sollys? ← Hvor ofte og hvor mye vanner du den?Blir jorda god og våt etter at du har vannet den og er jorda helt tørr når du vanner? Eller? For bladene kan henge hvis den får for mye vann også.... Er bladene fortsatt like grønne?Noen gule blader? Endret 25. april 2007 av -frøya-
treningsjenta Skrevet 25. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. april 2007 denne oppsetningen av planta hjalp ikke. den datt bare rett og slett sammen idag. ser ordentlig pjusk ut. kjente i jorda og den er klissvåt. så den er nok overvanna, for den tørker ikke. er flere dager siden jeg vanna den. hva i all verden kan jeg gjøre for å redde den nå?
-frøya- Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 denne oppsetningen av planta hjalp ikke. den datt bare rett og slett sammen idag. ser ordentlig pjusk ut. kjente i jorda og den er klissvåt. så den er nok overvanna, for den tørker ikke. er flere dager siden jeg vanna den. hva i all verden kan jeg gjøre for å redde den nå? ← La den bare stå og tørke godt..og så er det bare å håpe på det beste egentlig
treningsjenta Skrevet 27. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2007 men når den har tørket, hva skal jeg gjøre da? sette den i badekaret med litt vann slik atden kan suge til seg dte vannet den selv ønsker.?
-frøya- Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 men når den har tørket, hva skal jeg gjøre da? sette den i badekaret med litt vann slik atden kan suge til seg dte vannet den selv ønsker.? ← Bare vann den litt av gangen,trenger ikke å sette den i badekaret, og kjenn etter at den ikke er fuktig når du vanner igjen. Lønner seg å stikke fingeren litt ned i jorda,for den blir fort tørr på toppen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå