Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

vi vurdere å kjøpe nytt tv. Har forstått både ut fra samtaler og reklame at de fleste kjøper LCD. Er det bedre med LCD enn Plasma?

Hva er fordeler med LCD kontra Plasma?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, hvis du vil koble TVen til PC eller spillkonsoll anbefaler jeg at du kjøper LCD. Hvis du primært vil se på TV og film kan du med fordel kjøpe plasma.

Skrevet

Ja, vi er akkurat i samme situasjon her i huset, men heldigvis er mannen rimelig flink med slike ting. Vi har plasma nå, men skal gå over til LCD. Kun fordi vi ser på tv gjennom pc`n...Så det er riktig det Murray sier her ang LCD vs Plasma, men sjekk ut denne linken også så kan du jo se....

LCD vs Plasma

LCD vs Plasma

Lykke til med kjøpet ;)

Gjest nalle-maja
Skrevet

Hehe, kjæresten har sagt at plasma er noe dritt :sjenert:

Plasma har vel en hard plate som skjerm mens lcd er som de fleste nye, flate dataskjermer (som ikke er plasma da :sjarmor:)

Gjest Cleopatra
Skrevet

Vi har også sett på ny tv, og vi kommer til å velge LCD av den enkle grunn av at vi har mange vinduer og mye lys i stua og med en LCD så får du ikke gjenskinn.

Har du derimot et litt mørkere rom og ikke problemer med gjenskinn så ville jeg valgt plasma -fargene er litt varmere enn LCD.

Det som og spiller en rolle er om du skal bruke tv`n til andre ting, som f.eks. spilling. Hva som egner seg best da vet jeg ikke for det interesserer meg ikke ;-)

Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med vår nye Plasma-TV .. en utrolig flott billedkvalitet. Hadde aldri valgt noe annet .. men så bruker vi kun TV til TV ..ikke noe spilling.

Skrevet (endret)
Jeg er kjempefornøyd med vår nye Plasma-TV .. en utrolig flott billedkvalitet. Hadde aldri valgt noe annet .. men så bruker vi kun TV til TV ..ikke noe spilling.

:Nikke:

Jeg er også utrolig fornøyd med billedkvaliteten på min plasma, og syns ikke samme TV i LCD har bedre billedkvalitet.

Sier ikke at det er dårligere, men syns ikke det er bedre heller.

Bruker kun TV til å se film og TV på, og plasma fungerer helt utmerket her.

Endret av Artemis
Skrevet

Plasma har også vært kjent for å ha problemer med at bildene blir fastbrente hvis man har samme bilde over lengre tid.

Skrevet

LCD og Plasma er mer og mer lik hverandre .. Kvalitet avhenger av pris. Vårt Plasma-TV kostet 20.000,- på tilbud og er fantastisk bra .. det har en billedkvalitet som er helt utrolig.

• 8 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Hei

Jeg lurer også litt på hva jeg skal kjøpe. Jeg ser at man nå kan få en 50" plasma skjerm fra Samsung til 9000 kroner på Elkjøp :) Men da jeg nevnte for en kamerat at jeg har lyst på et plasma TV så mente han at jeg var helt gal for det er kun LCD som gjelder i disse dager. Men er det slik at plasma er helt ut? Er LCD overlegen bedre?

Gjest 12341
Skrevet

Enklest regel før var: vil du kjøpe stor tv, større enn 42'', gå få plasma, ellers kjøp LCD. Nå gjelder det ikke lengre i samme grad, man kan få like store lcd tv-er, som plasma. Nå er det "smak og behag" og prisen som gjelder mest, når man kjøper tv! :-D

Skrevet

Har dere ikke peiling, så heller ikke gi råd!!!

Det du bør tenke på i valget er bruksområdet, plassering av tv'en og eventuell omlokalisering av tv'en:

Plasma er en eldre teknologi og panelene er mer skjøre. Med andre ord, plasma tåler mindre. Du kan risikere å ødelegge plasmaskjermen din på turen hjem fra forhandleren. Plasma har også mer gjenskinn, noe som gjør det helt ubrukelig i veldig lyse rom. Plasma skalerer også bildet. Dvs at plasma emulerer 1920*1080, de reskalerer bildet. LCD derimot gir deg (som regel) 1:1 pixel mapping, noe som er meget ønskelig om du skal koble til en pc eller konsoll. Å koble til pc til LCD skjerm er en drøm, men på plasma får du dårlig oppløsning og det blir mer blurry.

Når det gjelder bildekvalitet var plasma historisk sett bedre. Men bedre teknologi i LCD panelene har gjort at forskjellen nå til dags er minimal.

Det safeste er alltid LCD, men det er jo litt dyrere. Det ligger i snitt 3000 over i pris for samme størrelse og bildekvalitet

Skrevet
Hei

Jeg lurer også litt på hva jeg skal kjøpe. Jeg ser at man nå kan få en 50" plasma skjerm fra Samsung til 9000 kroner på Elkjøp :) Men da jeg nevnte for en kamerat at jeg har lyst på et plasma TV så mente han at jeg var helt gal for det er kun LCD som gjelder i disse dager. Men er det slik at plasma er helt ut? Er LCD overlegen bedre?

Hvis du vil spille på TVen anbefaler jeg LCD. Grunnen er at disse skjermene har høyere oppløsning enn plasma (skarpere bilde) og du slipper å tenke på "ghosting" og statiske bilder som brenner seg fast i skjermen (kan skje når du spiller).

Men jeg kjenner folk som spiller på plasma også, så valget er egentlig ditt :) Å se HD-film på en skikkelig fin plasma er helt supert!

Tenk på hva du vil koble til TVen og se om den har alle kontakter du trenger.

En liten kommentar til det mann23 sier om skalering av bildet: En god plasma med oppløsning 1024x768 kan ha bedre bilde enn en billig og kjip LCD med oppløsning 1920x1080 (såkalt full HD). Det er viktig å ikke bare se på tallene. Det er mye mer enn oppløsningen som bestemmer om en flatskjerm er god eller ikke.

Derfor bør man dra i butikken og se på TVen selv :) Lykke til!

Skrevet
Hvis du vil spille på TVen anbefaler jeg LCD. Grunnen er at disse skjermene har høyere oppløsning enn plasma (skarpere bilde) og du slipper å tenke på "ghosting" og statiske bilder som brenner seg fast i skjermen (kan skje når du spiller).

Men jeg kjenner folk som spiller på plasma også, så valget er egentlig ditt :) Å se HD-film på en skikkelig fin plasma er helt supert!

Tenk på hva du vil koble til TVen og se om den har alle kontakter du trenger.

En liten kommentar til det mann23 sier om skalering av bildet: En god plasma med oppløsning 1024x768 kan ha bedre bilde enn en billig og kjip LCD med oppløsning 1920x1080 (såkalt full HD). Det er viktig å ikke bare se på tallene. Det er mye mer enn oppløsningen som bestemmer om en flatskjerm er god eller ikke.

Derfor bør man dra i butikken og se på TVen selv :) Lykke til!

Jeg tenkte mer i rettning av mapping av eksterne rammer fra pc og konsoll mtp skalering. Det du sier er angående å se på bildet er forøvrig helt min oppfattning også

Men til TS:

Husk at innstillingene på tv'en spiller meget inn på hvor behagelig du oppfatter bildet. de fleste tv'er gir deg et hav av innstillingsmuligheter

Skrevet (endret)

Plasma eller LCD kommer an på bruken.

skal du koble på PC eller spillmaskin - gå for LCD. Hvis det er veldig lyst i stua med vinduer og sol kan det også være et argument med LCD siden de er litt mer lyssterke. Nå er vinteren den beste TV-tiden, så det siste er kanskje ikke så viktig.

Plasma er best på bevegelige bilder og film. Ren TV-titting. Plasma vil ofte ha bedre fargedybde enn LCD.

Jeg brukte en del tid på å velge da vi investerte i plasma for et drøyt år siden, og jeg har ikke angret meg :) Hovedsaken er vel å bruke såpass med tid på valget at man blir så sikker at man ikke angrer seg etterpå, hehe! Gå og se i butikken også, det er ikke dumt.

Mann23 skriver at en plasma kan bli ødelagt på vei hjem fra butikken, det er tull. Man skal ikke legge ned en plasma på ryggen, og hvis man gjør det må man vente 4 timer før man skrur den på. Jeg fikk fraktet hjem plasmaen stående, og kunne montere og skru på med en gang, null problem.

Endret av BillyBoy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...