Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var det noen som så dokumentaren til Erling Borgen i går kveld. :frustrert: Man skal vel ikke bli så overrasket over hvor mye urettferdighet og uvitenhet som fins i verden, og heller ikke hvor sterkt pengemakta rår, men jeg ble veldig opprørt!

Steinimportøren som importerer stein fra India som produseres under svært kritikkverdige arbeidsforhold, og også av barn, påstår at dette er god distriktspolitikk i India!!!!!!!!! Kjære......

Jeg får lyst å be dem rive opp all brosteinen i Stavanger, og rundt Oslo rådhus. Som det ble sagt på dokumentaren: De som går på brosteinen går på blodet til skadde, utslitte, syke og døde barn, unge og voksne på India. Det er hyggelig å tenke på :kjempesinna::kjempesinna::kjempesinna:

Hva kan man gjøre?? :sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er alternativet til disse barna på denne landsbygden?

Skrevet

Kontakt de som har laget dokumentaren og hør hva du kan gjøre.

Jeg satt og såg Oprah i går og det handlet om barn som blir solgt av foreldrene sine som slaver til fiskere. Dette er et stort problem i Ghana, ifølge Oprah. En dame som hadde lest en artikkel i NY-times om dette hadde fått tak i kontakter via journalisten og det viste seg at det var en hjelpeorganisasjon i Ghana som kjøpte fri slavebarna og ga de utdanning og husrom og gjenforening med foreldrene(om barna ønsket det). Så hun begynte å støtte denne organisasjonen og har befridd 7 barn som hun har besøkt flere ganger.

Dette er vel en solskinnshistorie, men det går ann....

Skrevet

Joda, det var slik man tenkte i den tiden Norden bla verdens rikeste område.

Høyresidas kynisme er brutal.

Skrevet

Jeg er rett og slett flau over å¨være fra Stavanger nå... :frustrert:

Skrevet
Jeg er rett og slett flau over å¨være fra Stavanger nå... :frustrert:

Det skjønner jeg godt. Jeg ville syns det var veldig vanskelig å skulle glede meg over forskjønningen av byen. Jeg ville gremtes ned i støvleskaftene. :sur:

Gjest Bodillen
Skrevet

Forholdene disse menneskene lever og jobber under er umenneskelige. Og de som står for import av denne brosteinen må tvinges til å se sitt ansvar.

Det er greit nok å argumentere med at de sannsynligvis hadde vært nødt til å livnære seg som tiggere hvis de ikke hadde jobbet i steinbrudd, men det fratar likevel ikke de som bygger opp under dette noe som helst slags ansvar.

Tenk om de ansvarlige her kunne gi disse menneskene verdige arbeidsforhold, både hva angår helse, sikkerhet og lønn. Det hadde kostet dem lite, i forhold til hva de håver inn på disse stakkars menneskene.

Skrevet
Forholdene disse menneskene lever og jobber under er umenneskelige. Og de som står for import av denne brosteinen må tvinges til å se sitt ansvar.

Det er greit nok å argumentere med at de sannsynligvis hadde vært nødt til å livnære seg som tiggere hvis de ikke hadde jobbet i steinbrudd, men det fratar likevel ikke de som bygger opp under dette noe som helst slags ansvar.

Tenk om de ansvarlige her kunne gi disse menneskene verdige arbeidsforhold, både hva angår helse, sikkerhet og lønn. Det hadde kostet dem lite, i forhold til hva de håver inn på disse stakkars menneskene.

All økonomisk historik viser at all nasjoner må innom slike stadium. Norge er slik det er i dag fordi vi var innom et likedans stadium som India er innom nå.

Skrevet

Går utifra at dere sjekker at ikke dongebuksene deres er sydd av kinesiske småjenter som får 30 øre timen for jobben .. Som jobber fra morgen til langt på natt 7 dager i uken ...

Lurer på om den godeste Erling Borgen har sjekket alt han og familien har på seg .. hvor det kommer fra? Tror jeg neppe ..

Skrevet
Går utifra at dere sjekker at ikke dongebuksene deres er sydd av kinesiske småjenter som får 30 øre timen for jobben .. Som jobber fra morgen til langt på natt 7 dager i uken ...

Lurer på om den godeste Erling Borgen har sjekket alt han og familien har på seg .. hvor det kommer fra? Tror jeg neppe ..

Selv om en ikke til enhver tid har oversikt over hvor alt man har og eier er produsert, betyr ikke det at man ikke kan reagere sterkt over urettferdighet når man får den presentert på en slik måte. Og det inspirerer meg til å bli en enda mer bevisst forbruker. Jeg spør ofte på butikker om varen er produsert av barn, og hvilke arbeidsforhold arbeiderne har. Det er sjelden man får svar som virker troverdige.

Jeg vil oppfordre til sterk bevissthet om disse spørsmålene. Vi har et ansvar for hva vi bidrar til.

Gjest Bodillen
Skrevet
All økonomisk historik viser at all nasjoner må innom slike stadium. Norge er slik det er i dag fordi vi var innom et likedans stadium som India er innom nå.

Det er bare det at de i visse deler av verden synes å bli sittende fast i dette "stadimuet". Og muligens har vel det noe med hvordan vi "bedrestilte" faktisk sørger for å være med på å holde dem der?

Skrevet
Det er bare det at de i visse deler av verden synes å bli sittende fast i dette "stadimuet". Og muligens har vel det noe med hvordan vi "bedrestilte" faktisk sørger for å være med på å holde dem der?

Med stor sannsynlighet ikke. At enkelte land ikke kommer seg ut av en slik tilstand er pga regimer som ikke ønsker implementere reformer som vill forbedre tilstanden til arbeiderne.

Gjest Bodillen
Skrevet
Med stor sannsynlighet ikke. At enkelte land ikke kommer seg ut av en slik tilstand er pga regimer som ikke ønsker implementere reformer som vill forbedre tilstanden til arbeiderne.

For meg virker den påstanden en smule unyansert. Slik jeg ser det er dette et sammensatt problem, og "vi" er en del av det.

Skrevet

Det er vel bare halve sannheten.

Det er et område i midt-østen som kaller seg Israel. De har fra FN ga dem dette landområdet fått enorme pengeoverføringer fra USA. På den måten har de sluppet å være innom dette stadiet som du sier.

Igjen bare delvis riktig. Det finnes nemlig et område i midtøsten som pga sine enorme pengeoverføringer fra USA har bygd opp en militær stat som undertrykker Palestinere og Libanesere. De nekter å overføre penger som tilhører Palestinerene og på bl.a. den måteforsøker å sulte dem ihjel ettersom verdenssamfunnet reagerer på Israelerenes forsøk på en etterlikning av Holocost.

Det disse indiske barna opplever av undertrykkelse er som du antyder et resultat av enkelte pengesterke maktmennesker. Men enda værre blir det når en hel nasjon forsøker å undertrykke et folk.

Skrevet
Ellers håper jeg ikke dere handler på Indiska, Jysk og Ica:

http://www.nettavisen.no/verden/article989572.ece

... tar det nesten som en selvfølge at de som mener at Stavanger-folk går på blod når de går på brosteinen - sjekker alt bakenforliggende før de handler.

Jeg er selfølgelig enig med deg i at man så langt det er mulig ikke skal støtte butikker som selger slike varer. Det er vel mange ganger lettere sagt enn gjort. Likevel mener jeg at det offentlige har et spesielt ansvar for at det som kjøpes inn ikke skal være lagd av barn (og voksne) som blir utnyttet på det groveste.

Jeg fikk dessverre ikke sett dokumentaren, noen som vet om den går i reprise?

Skrevet

Mane steder jobber barn fremfor voksne fordi de er billigere i drift, mange steder MÅ barn jobbe for å bidra til familien. Det er rett.

Redd barna (eller var det Unicef, husker ikke helt) har skrevet en større raport om hva som kan gjøres for å hjelpe barnearbeidere, uten at de dermed sagt skal slutte å arbeide. De som handler med produsenter som benytter barn kan slik være med å påvirke, for å gi barna et bedre alternativ.

-integrert skole i løpet av arbeidsdagen

-kveldsskole etter arbeidsdagen

-høyere lønn ved å sikre at barna får av fortjenesten osv

Dette er ting som gjøres med hell en rekke steder, for at barn skal kunne kombinere skole og jobb, og dermed på sikt få en bedre fremtid enn det sine foreldre hadde.

Så det finnes alternativer.

Skrevet
Så det finnes alternativer.

Selvsagt finnes det alternativer, men problemet er når det gjelder barnearbeid så opplever en ofte att folk boikotter produsenter som bruker barn. Uten å i tillegg gjøre noe for å forbedre barnas situasjon. Som i sum er med på gjøre samvittigheten til disse boikottrene bedre, mens situasjonen for barna endre opp mye verre.

Skrevet
Selvsagt finnes det alternativer,

Bare svarte på ditt spørsmål, jeg.

men problemet er når det gjelder  barnearbeid så opplever en ofte att folk boikotter produsenter som bruker barn. Uten å i tillegg gjøre noe for å forbedre barnas situasjon. Som i sum er med på gjøre samvittigheten til disse boikottrene bedre, mens situasjonen for barna endre opp mye verre.

Dette er en sterk forenkling. Plenty av tileller der boikott også har ført til at barna faktisk blir sendt på skolen fremfor i arbeid. De får det slettes ikke nødvendigvis verre av at folk slutter å handle slike produkter.

Hvordan barna får det vil variere fra sted til sted.

Skrevet
Dette er en sterk forenkling. Plenty av tileller der boikott også har ført til at barna faktisk blir sendt på skolen fremfor i arbeid. De får det slettes ikke nødvendigvis verre av at folk slutter å handle slike produkter.

Hvordan barna får det vil variere fra sted til sted.

Boikotter som ikke bare har som mål å boikotte, som sakt poenget er at man må tenke litt lengre en å bare få barna ut av arbeidsplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...