Rakel Skrevet 24. april 2007 #1 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) Det er spesielt ei på jobben som er ganske ny. Hun ringer meg privat støtt og stadig om spørsmål angående jobben. Jeg har prøvd å være behjelpelig, men den siste tiden føler jeg at jeg ikke har hatt noe fritid. Jeg takler poblemene/utfordringene på jobb, og ordner opp mens jeg er der. Når jeg har fri, så prøver jeg å legge det bak meg. Men denne personen har ringt meg hele tiden i det siste. Noen ganger 3 ganger på en dag, og t.o.m når hun visste jeg skulle ut på noe. Jobben har vært svært belastende i det siste, og sammen med store graviditetsplager ble jeg til slutt sykemeldt 1 uke. Det første som skjer etter at jeg gir beskjed er at hun sender meg en melding hvor hun skriver at: "Men jeg tenkte bare at jeg skulle få vite mer om..... " Jeg svarte ikke på den. Etter 2 dager mottar jeg en ny mail hvor hun skriver at det er problemer på jobb, og at "vi må møtes slik at jeg kan vise henne ditt og datt" Dette er ting hun fint kan finne ut av selv. Jeg HAR vist henne 1000 ganger, og sagt hvor hun kan finne ting. Dessuten er det andre å spør, samt en leder. Hva fa... ville du gjort i denne situasjonen. Nå er jeg så forbannet. I går lå jeg strekk ut med hodepine, forkjølelse og enda mer kvalme. (har visst fått influensa eller noe virus i tillegg ) Og da meldingen tikket inn så lurte jeg på om hun var riktig vel bevart. Er det jeg som overreagerer?? Endret 24. april 2007 av Rakel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. april 2007 #2 Del Skrevet 24. april 2007 Har du sagt ifra til henne? At du har jo vist henne dette mange ganger og at hun nå bør klare å løse det selv, eller gå til noen som kan hjelpe henne som faktisk ikke er sykemeldt fra jobb? Jeg ville først sørget for at jeg hadde gitt henne klar beskjed om dette, slik at hun har fått sin sjans til å løse ting selv, så ville jeg tatt kontakt med din overordnede og fortalt at noen måtte sørge for at hun klarte å gjøre den jobben hun skal uten at du blir dratt inn i jobben nå som du faktisk er sykemeldt. i utgangspunktet er det ikke ditt problem og ansvar om jobben blir gjort når du er sykemeldt, men skjønner at det er vanskelig, man har jo gjerne ansvarsfølelse ovenfor egen jobb uansett. men ville ikke sendt henne melding eller mail, jeg ville ringt henne, fortalt at dette har du faktisk tatt med henne flere ganger allerede og at hun må løse dette uten deg nå, for du er faktisk syk og trenger å hvile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. april 2007 #3 Del Skrevet 24. april 2007 Har du gitt henne klar beskjed om at det hun gjør er uakseptabelt? I såfall ville jeg gått et skritt opp i systemet. Du skal ikke måtte bale med håpløse og usikre medarbeidere når du er sykemeldt. Ellers hadde jeg for øvrig kommet til å sluttet å ta telefon og svare på SMS fra denne personen, ei heller svart på e-post, da du faktisk er sykemeldt. Bruker hun din private e-postadresse og ikke jobbmail, ville jeg svart henne om at du vil at alle henvendelser fra nå av går gjennom jobb-mail. OK, mine løsninger gjør kanskje ikke underverker for arbeidsmiljøet. Men fanden ta, da - hvor mye skal man måtte slite seg ut bare for å gjøre alle andre til lags? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 24. april 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg vet hva hun sier da: Ja, men bla, bla, bla.. Det virker som om hun mangler vanlig folkeskikk. Hun fatter ikke hint og uskrevne regler. Ringer hjem Lørdags kveld, mens hun er på jobb og jeg endelig har fri. Når jeg sier at nå er vi på vei ut, så svarer hun: Ja, men det er bare... Egentlig er det bare tull! Ting som hun selv kunne funnet ut av på jobb, men som hun ikke gidder? Lettere å ringe til meg kanskje. Jeg synes uansett det er FREKT å ringe en kollega som er sykemeldt på den måten. Jeg hadde aldri fått meg til det. Og dersom det var noe prekært så hadde jeg i hvert fall unnskyldt meg først. Det gjør ikke hun. hun bare krever. Nå tror hun tydligvis at jeg skal MØTE henne et sted, ¨nå når jeg er syk. Jeg synes det er ufattelig frekt. Akkurat nå koker jeg av sinne! Jeg har ikke sagt det direkte enda. Skulle gjøre det, men da var hun borte. Vet ikke om jeg orker å ringe, for da vil hun benytte muligheten til å spør om alt mulig. Og jeg må forklare hvor hun skal finne alt. Det vet de andre på jobben også, og kan vise henne. Kanskje sende en mail: Jeg svarer ikke på spørsmål når jeg er syk. Hva synes du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 24. april 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 24. april 2007 (endret) wadjet: Hun sender meldig på mobilen. Jeg har ikke svart... enda. Vet ikke helt hva eller om jeg skal svare. Jeg svarte ikke på den første, og i går kom det inn en ny om at hun må få MØTE meg og gå igjennom.. Jeg har ingen poblemer med noen, og har aldri hatt det heller. Den ene arbeidskollegaen min kom t.o.m og hentet sykemeldingen min her. Hun sendte en SMS hvordan det gikk. I utgangspunktet var jeg velvilligheten selv, men nå går hun meg på nervene. Hun irriterer vettet av meg. Noe så frekt har jeg sjeldent truffet. Og så bare går hun rundt å flirer hele dagen. Sånn arrogant/ sleskt. Når jeg ringte inn syk, så kom det bare masse fliring fra henne, og etterpå denne mailen. Endret 24. april 2007 av Rakel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 24. april 2007 #6 Del Skrevet 24. april 2007 Som jeg tidligere sa: På tide å involvere ledelsen deres i denne saken. Kanskje den kan lære dama reglene i arbeidslivet. Mitt inntrykk er at slike mennesker er livredde for å komme på kant med ledelsen, så dersom ledelsen forteller henne at "slik oppfører man seg ikke," vil jeg tro det blir stille fra henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. april 2007 #7 Del Skrevet 24. april 2007 jeg ville fremdeles tatt det skikkelig med henne, ikke hintet, klar tale! ikke møtt henne, forklart med veeeldig enkle ord at jeg er sykemeldt og dette er faktisk ting hun har blitt vist flere ganger tidligere og at hun må løse dette selv eller spør noen som faktisk IKKE er sykemeldt. tar hun det ikke da, så ville jeg tatt kontakt med sjefen deres og sagt ifra om dette, informert at det er en ting å være velvillig til å hjelpe, men noe helt annet å bli kontaktet i ett sett om ting som allerede er lært bort go flere andre kan hjelpe med. og når dette er gjort, ville jeg latt være å svare på mail, sms og tlf fra denne damen, skru av mobil (ja, det er faktisk lov) og la dem styre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 24. april 2007 #8 Del Skrevet 24. april 2007 Forstår problemet ditt, Rakel! Du har altså ikke noe "overordnet" ansvar for henne, t.d. vedr. opplæring, bare en "vanlig" kollega? Da er det ikke deg hun skal kontakte, hverken på din fritid elle når du er syk! Kan du ikke nytte anledningen nå når du er syk; ta kontakt med deres (felles?) overordnede, be h*n kontakte denne personen, fordi hun har et problem hun trenger hjelp til på jobben, NÅ! På min jobb er det jeg som har det overordnede ansvar, og jeg blir kontaktet til alle døgnets tider (ikke ofte!!). Dettte er noe jeg regner med, de sitter alene på jobb, og har ingen andre å spørre. En av de på jobben hadde noen ganger ringt til en av de andre, dette sa jeg til vedkommende, "det er meg du skal ringe til..." Jeg nevnte dette med telefoner på fritiden min til en av mine overordnede en gang, og han sa at "slå av telefonen din, du har også rett på fri!" Men det gjør jeg altså ikke... Jeg føler tross alt et ansvar... Lykke til, Rakel, og god bedring! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 24. april 2007 #9 Del Skrevet 24. april 2007 Hva med å svare på meldingene? Noe slikt som dette: Hei Jeg er jo sykemeld for tiden, så du må ta opp dette med ledelsen. Det gjelder når jeg har fri også egentlig; og ledelsen er jo de som skal stå for opplæring og svare på spørsmålene våre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hobgoblin Skrevet 24. april 2007 #10 Del Skrevet 24. april 2007 Jeg forstår deg godt. Da jeg byttet jobb i fjor, ble jeg oppringt av min etterfølger opptil 4 ganger om dagen i en måneds tid. Etter den første måneden ringte hun heldigvis noe sjeldnere - men hun ringte fortsatt. Trodde først at det var jeg som hadde gitt dårlig opplæring - men forstod etterhvert (også etter prat med gamle kollegaer) at etterfølgeren var dum som et brød. Synes de over har gode råd, og du bør be henne henvende seg til nærmeste overordnede. Hvis hun ringer deg etter det, ringer du til nærmeste overodnede og forklarer saken. Det føles litt kjipt å gjøre, fordi det kan kjennes som om man rakker ned på kollegaen, men antagelig har overordnede allerede oppdaget at hun er uselvstendig. Mao forteller du sannsynligvis ikke sjefen noe hun/han ikke vet... Men jeg synes det allikevel er best å gi kollegaen en "advarsel" om at du vil ta det opp med overordnet før du gjør det. Kanskje hun da skjønner at det er alvor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 24. april 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 24. april 2007 Nå ringte jeg til henne. Jeg sa at jeg var syk, og forklarte at jeg ligger her og ikke kan møte noen. Jeg sa at hun måtte ikke ringe meg så mye privat. Sa at hun kunne ringe dersom det var noe alvorlig, men ellers så jeg at hun tok det på jobben. Hun sa at det ikke var hennes ide, men lederen som hadde sagt at hun skulle ta kontakt med meg. Jeg sa: Ja, men NÅ?? Når jeg er sykemeldt? Jeg sa at det uansett fikk vente til jeg kom tilbake. Ellers så sa hun at det var godt ment, og at hun ville overta noen oppgaver jeg hadde. (Jeg har hatt mye mer oppgaver enn jeg burde, hvor noen egentlig skal være hennes) Men dette har jeg jo sagt for lenge siden, da hun begynte. Da prøvde hun å si at jeg kunne jo fotsette med disse oppgavene. Jeg sa at det ikke kom på tale, og at hun også skulle overta disse som hører til. Dette er noe som slett ikke haster NÅ. Det er vel opp til meg det. Hun sa at det var en regning som måtte betales... men den hadde hun kastet, for den skulle jo ikke betales alikevel. Jeg sa bare: "Akkurat, ja" Jeg har prøvd å ringe leder for å si at jeg faktisk ER syk, og ikke ønsker telefoner og møter i syk. meld. perioden. Hun tok ikke tlf. men får se om hun ringer tilbake. (Jeg kan egentlig ikke forstå at hun skal ha sagt det ???) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 24. april 2007 #12 Del Skrevet 24. april 2007 da ville jeg som du gjorde, tatt kontakt med sjefen med en gang ja, la du igjen beskjed eller? ville umiddelbart hørt med henne hvorfor hun har bedt henne ringe deg når du faktisk er sykemeldt, og hvorfor hun har sagt du skal møte noen ang arbeid når du er i sykemelding. Håper hun ringer tilbake snart da, ellers ville jeg prøvd helt til jeg fikk fatt i henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 24. april 2007 Forfatter #13 Del Skrevet 24. april 2007 O.k. Tenkte jeg kanskje var for brå i svingene nå. Men hvis du mener det samme, så prøver jeg igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 25. april 2007 #14 Del Skrevet 25. april 2007 Må jo høre _om det stemmer ja... OM det stemmer kan jo leder bli informert om at det fort tar lengre tid å bli frisk om en ikke får slappet av hjemme.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DyneTryne Skrevet 25. april 2007 #15 Del Skrevet 25. april 2007 Åssen går det med masakråka? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 25. april 2007 Forfatter #16 Del Skrevet 25. april 2007 Får ikke svar hos leder. Man kan aldri tenke meg at hun har sagt det. Grunnen til at jeg ble så opprørt er fordi jeg ikke har fungert på Søndag og Mandag. Jeg har i tillegg fått en influensa, og har ikke kunnet snakke og beveget meg nesten på nesten 2 døgn. Har bare sovet. Kom meg litt til hektene i går, men hadde fremdeles intens hodepine. Var redd det var svangerskapsforgiftning, men tror det er en virus. Har hatt intens hodeverk og kvalme. Nyser og er tett. Når jeg da får melding om å møte en fra jobben for å vise div. ting vedrørende jobben kjenner jeg at det blir helt på trynet. Skulle tro at jeg bare lekte syk. Som om hun tror at jeg bare har tatt meg litt fri liksom.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 25. april 2007 #17 Del Skrevet 25. april 2007 Forstår at det er frustrerende. Hos samboeren min ringer de fra jobben både dag og kveld, om han har ferie, er syk, eller er på møte. Ganske irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. april 2007 #18 Del Skrevet 25. april 2007 hva får du oppgitt som grunn til leder ikke er å få tak i da? har dere ett sentralbord som vet noe? ville fortsatt å prøve, og når du ikke frem, gå enda ett hakk oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakel Skrevet 25. april 2007 Forfatter #19 Del Skrevet 25. april 2007 (endret) Jeg tror hun var på møte i går. Har prøvd både kontor og mobil, men ingen svar. Det er ingen andre som tar telefonen dersom hun ikke er til stede/tilgjengelig. Nå orker jeg ikke ringe mer. Hun ser hvem som har ringt, og får heller ringe opp igjen. Eller vi Får snakkes når jeg er tilbake. (Håpet egentlig å snakke nå, mens jeg fortsatt er influensa?syk og man kan høre det på stemmen) Endret 25. april 2007 av Rakel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 25. april 2007 #20 Del Skrevet 25. april 2007 ville da sendt en lite sms om at du hadde satt pris på om hun ringte så fort hun hadde mulighet, skjønner godt at du ikke orker mer. og du skal ikke trenge å HØRES syk ut for å bli trodd, det går fint an å være syk uten at det verken høres eller synes og like herlig være syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå