dront Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Jeg har hage og kaniner, og kaniner produserer som kjent kaninlort og litt annet organisk avfall i form av våt flis. Endel av gjødsla har ligget under tak 1-2 år; går det an å bruke dette rett på jorda i bedene (og grønnsakhage)? Altså å blande inn litt eller endel? Jeg har inntrykk av at kaningjødsel ikke er så sterkt som f eks hønsegjødsel, men hvordan er det med komposteringsprosess og sånt? Vil f eks frø og spirende planter vantrives, bør jeg bare gjødsle større/"voksne" planter, eller må jeg lage en ordentlig kompost (noe jeg ikke kommer til å få gjort her vi bor nå)?
dront Skrevet 24. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 24. april 2007 Ingen som vet? Jeg lurer nemlig på å kjøre på noen trillebårer på grønnsakshagen før jeg sår, men er det lurt? Er gjødsla kompostert eller "mild" nok når den har ligget såpass lenge? (utålmodig) (under tak betyr forøvrig uthus, ikke inne hos oss, hvis noen lurer)
Mrs. K Skrevet 24. april 2007 #3 Skrevet 24. april 2007 For å være helt sikker kan du ta karse-prøven. Ta inn litt av molden og så karsefrø. Spirer de går det bra og spirer det ikke er det for hård kost og bør bare brukes som gjødsel i små menger blandet i jorden Jeg vet ikke blandingsforholdet for kaningjødsel, men av kumøkk-kompost skal det brukes ca. 5 l pr. m2
dront Skrevet 24. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 24. april 2007 Tusen takk for svar Da kan jeg prøve litt ulike blandingsforhold i små doser og så karse! Lurt - jeg har faktisk hørt om karseprøve, men koblet ikke i hodet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå