Gå til innhold

9 åringer med stygg ordbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min datter og hennes veninner på snart 10 år , bruker mange stygge ord når de er sammen.

Grunnen til at jeg vet dette, er at jeg for en tid tilbake ble kontaktet av fritidslederen der hun er etter skolen og hun og veninnen hennes hadde da blitt overhørt mens de sa ord som ikke egner seg på trykk her, men som de fleste kjenner til. (referer til kjønnsorganer hos begge kjønn!);)

Jeg innkalte til et møte med de andre foreldrene til de det gjaldt og vi snakket med våre barn om ordbruk og hva som er pent/ikke pent. De følte seg veldig avslørt og hadde nok ikke trodd vi som foreldre skulle finne ut av denne verdenen deres.

Jeg må si at jeg fikk et lite sjokk når jeg fikk høre hva slags ord hun kan bruke, da hun aldri har snakket slik hjemme.

9 åringene er virkelig i en verden mellom barn og voksen og jeg ser jeg ikke like mye er en del av hennes venne verden som jeg før har vært. De har mange hemligheter seg i mellom, er mer alene i lek og har begynt å intressere seg for gutter!

Så til poenget. datteren og vennene hennes snakker noen ganger på msn seg imellom. Disse samtalene logger vi her hjemme. En gang imellom sjekker jeg , og og igår fant jeg samtaler med veldig stygg ordbruk. De kaller hverandre stygge ting og baksnakker andre i klassen med stygge ord.

Jeg har ikke nevnt til datteren at jeg har lest disse samtalene. Jeg vil først høre litt om noen har råd om hvordan dette kan stoppes. Jeg tror ikke det hjelper særlig å fortelle henne at jeg har lest det hun har skrevet. mest sannsynlig vil hun da bare slutte med det på msn fordi jeg har kontroll der, og muligens finne andre fora(i livet generelt) de kan brukes på.

For dette gjelder ikke bare henne, men faktisk mange i hennes klasse(og kansje 9 -10 åringer generelt) .

Hun vet veldig godt at jeg ikke tolerer sånn ordbruk, men det virker som det praktiseres mye blant barna når de er sammen uten voksne tilstede. (de har jo måttet bli avslørt begge gangene, både datteren og vennene passer på å ikke snakke slik hjemme )

Noen som har erfaringer med dette og kan gi noen tips og råd?

Endret av Lifeline
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke latt henne gå mer på dataen før dette tok slutt...min sønn snakket også veldig stygt før,jeg satte meg ned med han å fortalte at folk som bannet og snakket stygt,gjør det fordi de har liten ordforåd(forklarte hva dette betydde)...når vi hørte abdre i gaten snakke stgt...ristet jeg på hodet å sa:hør hvor fælt det høres ut...å sa jeg var glad de ikke var mine barn.....nevnte også om han hadde synes det var oki at jeg som moren hans hadde snakket slikt..om respekt å slike ting..

Alt dette hjalp veldig...han snakker IKKE stygt lenger...spør meg om å få bruke spesielle ord,og om det og det er stygt...nå rister vi på hodene sammen om nabobarna.

Skrevet
Min datter og hennes veninner på snart 10 år , bruker mange stygge ord når de er sammen.

Grunnen til at jeg vet dette, er at jeg for en tid tilbake ble kontaktet av fritidslederen der hun er etter skolen og hun og veninnen hennes hadde da blitt overhørt mens de sa ord som ikke egner seg på trykk her, men som de fleste kjenner til. (referer til kjønnsorganer hos begge kjønn!);)

Jeg innkalte til et møte med de andre foreldrene til de det gjaldt og vi snakket med våre barn om ordbruk og hva som er pent/ikke pent. De følte seg veldig avslørt og hadde nok ikke trodd vi som foreldre skulle finne ut av denne verdenen deres.

Jeg må si at jeg fikk et lite sjokk når jeg fikk høre hva slags ord hun kan bruke, da hun aldri har snakket slik hjemme.

9 åringene er virkelig i en verden mellom barn og voksen og jeg ser jeg ikke like mye er en del av hennes venne verden som jeg før har vært. De har mange hemligheter seg i mellom, er mer alene i lek og har begynt å intressere seg for gutter!

Så til poenget. datteren og vennene hennes snakker noen ganger på msn seg imellom. Disse samtalene logger vi her hjemme. En gang imellom sjekker jeg , og og igår fant jeg samtaler med veldig stygg ordbruk. De kaller hverandre stygge ting og baksnakker andre i klassen med stygge ord.

Jeg har ikke nevnt til datteren at jeg har lest disse samtalene. Jeg vil først høre litt om noen har råd om hvordan dette kan stoppes. Jeg tror ikke det hjelper særlig å fortelle henne at jeg har lest det hun har skrevet. mest sannsynlig vil hun da bare slutte med det på msn fordi jeg har kontroll der, og muligens finne andre fora(i livet generelt) de kan brukes på.

For dette gjelder ikke bare henne, men faktisk mange i hennes klasse(og kansje 9 -10 åringer generelt) .

Hun vet veldig godt at jeg ikke tolerer sånn ordbruk, men det virker som det praktiseres mye blant barna når de er sammen uten voksne tilstede. (de har jo måttet bli avslørt begge gangene, både datteren og vennene passer på å ikke snakke slik hjemme )

Noen som har erfaringer med dette og kan gi noen tips og råd?

Og hun er bare 9 år! hjelp. Og jeg som har ei på 8 og synes verden er ganske oversiktlig foreløpig....men jenta mi aner ikke hva msn eller chatting er, foreløpig.....tviler på at hun vet så mye mer om det om bare ett år. Trodde dette var problemstillinger for de som var 11/12 år og eldre?

Jegvet ikke hva annet jeg hadde gjort enn det du allerede har gjort. Prat med henne masse om dette. Spsielt illesyntes jeg det var at hun mobber andre på nettet (sånn baksnakking er mobbing). Jeg ville tatt kontaktmed skolen (læreren, kanskje sosiallærer) og snakket om det. Foreldremøter er sikkert også bra å bruke til slikt.

Men først og fremst ville tatt for meg datteren min og snakket "hull i hodet på henne", og hørt hva hun hadde å si om saken. Jeg ville ikke gitt meg før jeg fikk en dialog. Jeg ville tatt det like alvorlig som om det var mobbing "live". Jegvillekonfrontert henne med det jeg leste, og satt tydelige grenser for internettbruken hennes. Ikke pc på rommet, bare bruke msn når det er voksne hjemme etc. Se forøvrig barnevakten.no

Skrevet

Sannsynligvis reagerer barn veldig forskjellig på mottiltak, og det som er riktig for et barn behøver ikke være riktig for et annet.

Min mor fortalte meg at jeg ALDRI bannet eller kom med andre "stygge ord" da jeg var liten. Ihvertfall trodde hun jeg ikke gjorde det. - Helt til en dag hun skulle rope på meg for å få meg inn å spise.

Hun stod først å så på at jeg lekte med noen venner. Jeg var den gangen yngre enn det trådstarter referer til (sannsynligvis var jeg 5-6 år). Mens hun står i vinduet kommer det noen EKSTREME gloser fra meg som gjorde at hun ble helt satt ut. Det var ordbruk som hun aldri hadde opplevd fra meg eller andre i familien. Og det var mye av det.

Hun valgte å ikke si noe, men dagen etter dukket det opp en anledning.

Hun fortalte da at hun hadde hørt noen barn si mange stygge ord, og at hun var glad jeg ikke gjorde slikt.

Min mor fortalte i ettertid at det OSTE dårlig samvittighet fra meg. Jeg så i gulvet og på veggen og ønsket tydligvis at gulvet skulle åpne seg.

Det tok mange år før jeg igjen bannet. Jeg husker en kompis begynte å le da noe av ordforrådet kom frem noen år senere, fordi han syntes det var så rart at jeg brukte slike ord :ler: . Det "passet" liksom ikke til meg.

Jeg skal tilstå at jeg selv også har spilt på barnas dårlige samvittighet en gang iblandt, og på den måten oppnådd det jeg ønsker. Men det er en løsning en bør være forsiktig med. Om en skaper dårlig samvittighet for ofte, eller spiller på dette før barnet forstår problemet, kan det gi følger som ikke er ønskelig.

Skrevet
Og hun er bare 9 år! hjelp. Og jeg som har ei på 8 og synes verden er ganske oversiktlig foreløpig....men jenta mi aner ikke hva msn eller chatting er, foreløpig.....tviler på at hun vet så mye mer om det om bare ett år. Trodde dette var problemstillinger for de som var 11/12 år og eldre?

Jegvet ikke hva annet jeg hadde gjort enn det du allerede har gjort. Prat med henne masse om dette. Spsielt illesyntes jeg det var at hun mobber andre på nettet (sånn baksnakking er mobbing). Jeg ville tatt kontaktmed skolen (læreren, kanskje sosiallærer) og snakket om det. Foreldremøter er sikkert også bra å bruke til slikt.

Men først og fremst ville tatt for meg datteren min og snakket "hull i hodet på henne", og hørt hva hun hadde å si om saken. Jeg ville ikke gitt meg før jeg fikk en dialog. Jeg ville tatt det like alvorlig som om det var mobbing "live". Jegvillekonfrontert henne med det jeg leste, og satt tydelige grenser for internettbruken hennes. Ikke pc på rommet, bare bruke msn når det er voksne hjemme etc. Se forøvrig barnevakten.no

Min eldste datter er 10 år - jeg har aldri hørt henne eller venninnene bruke stygge ord. Heldigvis :forvirret:

Vi har pratet endel om de som ikke klarer å bruke ordentlige ord (altså dårlig ordforråd), og må banne for å si noe. Det syntes de også er "teit," da...

Tror rådet over med å prate masse er bra. Vær streng. Si at hvis du noen gang hører dette igjen (eller andre hører det - og forteller deg det) - kommer det til å få konsekvenser. Fortell at det "alltid" er noen som hører henne, og at folk tror hun ikke kan prate skikkelig. (det er jo flaut.... og kan nok få henne til å tenke).

Hva slags konsevenser må du finne ut av - siden det er du som kjenner din datter. Noe som "svir" litt....( Ellers hjelper det ikke. Du kan jo også stanse all MSN "trafikk" i en periode.... Og etterhvert gi henne ny sjanser...

Lykketil. Det er nok bare en periode nå - siden det ikke er språkbruk hun er vant til hjemmefra..

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Syns du gjordet det riktig å ta dette opp med barna og foreldrene til henne jenta slik at de (barna) er klar over at dere vet!

Når det er sagt så er dette veldig vanlig blant barn at de har slike perioder der de sier stygge ord i "smug" segimellom!

De er fullstendig klar over at dette er stygt, og at de ikke får lov av foreldrene å si slike ord!

Dette går som oftest over, men det er som du og andre sier, viktig å minne dem på at disse ordene IKKE er greie ord å bruke.

Endret av Silmarill
Gjest Frysepulver
Skrevet

Gjør det samme mot de...

I matbutikken en lørdag når dere står i kø f.eks. kan du si ting som "for noen helvetes utpult jævlig høye priser det er her da!!!" og liknende... Antar dette vil oppleves som pinlig for henne

En lærer jeg vet om var så lei banningen i sin klasse, så hun samlet klassen og ut av kjeften hennes trillet det ene ordet verre enn det andre. Etter den gangen har elevene henne sluttet å banne, de ble så sjokkerte :ler:

Skrevet
Gjør det samme mot de...

I matbutikken en lørdag når dere står i kø f.eks. kan du si ting som "for noen helvetes utpult jævlig høye priser det er her da!!!" og liknende... Antar dette vil oppleves som pinlig for henne

En lærer jeg vet om var så lei banningen i sin klasse, så hun samlet klassen og ut av kjeften hennes trillet det ene ordet verre enn det andre. Etter den gangen har elevene henne sluttet å banne, de ble så sjokkerte :ler:

Nope. Dette syns jeg var en dårlig ide. Og jeg tror ikke det vil hjelpe særlig. Der og da syns hun nok det kan være pinlig, men jeg tror at det mer vil være en bekreftelse på at det er ok, siden mamma gjør det. Hun kan bruke det mot meg i form av at ; du sa jo det, da har jeg lov og.

Det er jo ikke som dette er språket hun bruker hjemme, men mer det de bruker seg i mellom når de Tror voksne ikke hører på.

De lærer det av de eldre elevene på skolen. Det har hun fortalt. Selv om hun ikke engang vet hva ordene betyr er det kult fordi de store bruker det.

Jeg var å så filmen" jenter "for en tid tilbake siden. Den satte ett støkk i meg. Det er stygge ord over hele linja. Ikke engang virket det som om de mente noe vondt med det, det virket veldig innbakt i måten de omgås hverandre på.

Skrevet

Far til 2; Jeg syns du kommer med ett godt råd her. Jeg tror ikke det er feil å spille på samvittigheten en gang i mellom så lenge det har en overordnet hensikt.

Det kan faktisk medføre at de selv må tenke og reflektere over det de gjør. Men selvfølgelig, alt med måte.

Og til de som mener man skal snakke hue fullt på barna om hvor feil det er;

Jeg har ikke tro på den metoden i lengden. Jeg tror det i verste fall kan medføre at jeg får enda mindre innblikk i hennes verden, fordi hun vil føle alt skal skjules.

Det er jo ikke som om de finner på dette selv, de lærer det av ungdommer på skolen . Det betyr Ikke at de ikke skal vite det er feil å prate slik.

(og hun vet jeg syns det er feil, det har vi snakket sammen om tidligere, men nå er det jo slik at de etterhvert løsriver seg fra mor og far og mer og mer entrer en verden hvor venner står i fokus)

Skrevet

Når barna ser noen de ikke synes er kule (som lærere og foreldre) bruker de ordene de bruker, mister de lysten, problemet er bare at da begynner de gjerne å bruke nye og enda mer vulgære ord.

Skrevet

Någon berättade för mig om ett sätt för att jobba mot fula ord och styggt ordbruk.

I klassen tog de sig tid att prata om orden som dök upp. Vet du vad "hora" betyder? Vad betyder "CP"? Vad är en "bög"?

Orden blev på detta sätt avdramatiserade och fick en innebörd. Det var svårare för barnen att använda dem som skällsord och "tilltalsnamn"/kallenamn när de fick kunskap om vad de betydde.

Det finns säkert någon pedagog som kan förklara tekniken bättre än mig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...