^me^ Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 jeg var nettopp komt hjem, min samboer og vår lille dachs sprang rundt og lekte i hagen. vi bor langt ute på landet sammen med bønder som vi har god dialog med og slik, vi har eget hus og 3 mål tomt. porten vår stod åpen og lille theodor hadde sneket seg utforbi porten på veien (hvor det veldig skjeldent kjører biler forbi) plutselig hører vi tuting og roping nede ved veien (20 m. fra der vi sto på parkeringsplassen vår og snakket mens vi holdt et øye med lille theodor) bilen kjører videre og ser oss og ruller ned vinduet og sier: "få den hunden vekk herfra!har du ikke kustus på den helvetes bitja eller?" "hva er problemet?" sier samboeren min rolig "er du ikke et voksent menneske da??bryr du deg ikke?" gauler mannen ut fra vinduet i bilen "er det det noe og være så forbanna for?" sier sambo fremdeles rolig "er du ikke et voksent menneske da?"neste gang jeg ser den bikja i veien anmelder jeg deg!!!" jeg og sambo bare kikker på hverandre og lurer på hva som nettopp skjedde, hva var det for noe? sånt skjer bare i byn hvor mange bryr seg litt for mye om andre... men ikke her ute på landet, hvor nesten alle bondene har hunden løs og lar alle leve i harmoni og gidder ikke og bry seg om slikt, de bare smiler og kjører videre. må legge til at vi aldri har sett bilen eller mannen før og hundene våre er aldri utenfor grinda vår i hagen ellers. var det vi som var dumme og ikke hadde kustus på hunden akkuratt i det sekundet hvor han gikk ute i veien, eller var det en som hadde egne problemer og valgte og la det gå utover oss?
Leo Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 var det vi som var dumme og ikke hadde kustus på hunden akkuratt i det sekundet hvor han gikk ute i veien, eller var det en som hadde egne problemer og valgte og la det gå utover oss? ← Det er dumt å la små "dachselakser" springe i veien uansett hvor lite trafikkert den er siden de er så lave at de er nesten umulige å se når man sitter inne i bilen. Nå er det imidlertid ikke alltid dachser kommer med en gang når man roper (Jeg har en selv, ja ...), så av og til hender det at man ikke har 100% kontroll. Nå vil jeg vel si at sjåføren overreagerte en smule, men kanskje han følte at han holdt på å kjøre på hunden og ble redd. Redsel kan jo som kjent gi seg de merkeligste utslag både på landet og i byen.
onyx Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Med stor fare for å bli utskjelt, men hva i alle dager? Lar du bikkja løpe løs i veien mens dere skravler på parkeringsplassen 20 meter unna??? Hva om bilen hadde kjørt på hunden da? Hadde dere blitt sure???? Ja, jeg har bodd på landet og løse bikkjer i veien er utrolig irriterende uansett. Det er rett og slett trafikkfarlig.
^me^ Skrevet 23. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2007 Med stor fare for å bli utskjelt, men hva i alle dager? Lar du bikkja løpe løs i veien mens dere skravler på parkeringsplassen 20 meter unna??? Hva om bilen hadde kjørt på hunden da? Hadde dere blitt sure???? Ja, jeg har bodd på landet og løse bikkjer i veien er utrolig irriterende uansett. Det er rett og slett trafikkfarlig. ← ja, vi snudde oss vekk 2 sekund. vi hadde ikke blitt sure, vi hadde blitt veldig lei oss og skylt på oss selv, ikke bilføreren.. er det ikke enklere og bare gi høflig beskjed om at du så hunden min på veien og at du ble redd for at den gjerne kunne blitt påkjørt? går det ikke ann og gi en beskjed på en mer høflig måte uanz hvor sur og irritert du ble inni deg? har 2 dachser, jeg vet oxo av erfaring at de ikke er lette og ha kustus på og at de ikke er den rasen som adlyder best pga egenrådighet..men hundene kommer med en gang vi roper og er alltid i nærheten, de kan kom,sitt,gi labb, bli og legge seg ned.
Frey Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 Med stor fare for å bli utskjelt, men hva i alle dager? Lar du bikkja løpe løs i veien mens dere skravler på parkeringsplassen 20 meter unna??? Hva om bilen hadde kjørt på hunden da? Hadde dere blitt sure???? Ja, jeg har bodd på landet og løse bikkjer i veien er utrolig irriterende uansett. Det er rett og slett trafikkfarlig. ← Jeg er helt enig med deg! Løse bikkjer er kun ok når man har dyret under kontroll og oppsikt. Forøvrig så skal vel alle være i bånd i disse dager, og dachs har jo masse jaktinnstinkt også. Lurer på hvordan TS ville reagert selv om hun skulle vært så uheldig å kjøre på noen annens hund? Eller hadde kræsjet bila i treet i grøfta for nettopp å unngå og kjøre på en hund?..
Rhiakath Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Jeg hadde blitt redd (og kanskje derfor litt sint også) hvis en hund løp rundt der jeg kjørte. Forstår sjåføren godt.
^me^ Skrevet 23. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. april 2007 Jeg er helt enig med deg! Løse bikkjer er kun ok når man har dyret under kontroll og oppsikt. Forøvrig så skal vel alle være i bånd i disse dager, og dachs har jo masse jaktinnstinkt også. Lurer på hvordan TS ville reagert selv om hun skulle vært så uheldig å kjøre på noen annens hund? Eller hadde kræsjet bila i treet i grøfta for nettopp å unngå og kjøre på en hund?.. ← ikke så fryktelig langt vekk fra oss er det en som har ei kanin som springer løs overalt i veien og slik, jeg holdt på og kjøre på den en gang, den kom uti veien rett forran bilen, jeg bråbremste og den kom heldigvis under bilen og ikke under dekket, den kom seg vekk, litt sjokk skada stakkar... jeg ble dødsredd med en gang, men jeg hadde aldri i mine tanker gått ned til de som eide kaninen og skjelt dem ut!jeg kjørte bare videre da jeg så at kaninen var i god behold... hva ville dere gjort i dette tilfellet? hadde jeg kjørt på et dyr, samme hva slags husdyr, hadde jeg blitt kjemperedd og fra meg, jeg hadde funnet ut hvem som eide dyret, sagt i fra om hva som har skjedd og tilbydt meg og kjøre dyret til dyrlege for dem hvis de ikke kunne det.. jeg hadde ikke blitt sur men lei meg og vist medfølelse, jeg hadde ikke blitt sur på dem, selv om jeg kansje var veldig frustrert innerst inne over at det egentlig var deres skjyld som ikke passet på dyret.
Frey Skrevet 23. april 2007 #8 Skrevet 23. april 2007 Med all respekt så er det forskjell på en kanin og en hund. Men poenget er at vi reagerer så forskjellig. Noen blir med seg og andre blir sinte - og mange andre reaksjoner. Når dere setter andre i en slik situasjon så får dere også tåle de reaksjonene som kommer, i alle fall så lenge det bare er verbalt.
rangi Skrevet 23. april 2007 #9 Skrevet 23. april 2007 (endret) Han har all grunn til å være sinna over en hund som løper løs midt i vegen, det er tross alt båndtvang nå!! Og rådyra er høgdrektige, så hvis noen ser hunden deres jage rådyr nå, kan de skyte den eller kreve den avlivet. Dachsen er jo brukt på rådyrjakt, så hvis jeg var deg ville jeg sørge for å ha hunden I BÅND! Både for hundens og deres egen skyld. PS! Det er ikke båndtvang på kaniner. Båndtvangen er innført fra 10. april til 10. september fordi det er nå hjorteviltet er høgdrektige og man vil derfor unngå at lausbikkjer jager drektige dyr og små kalver. Endret 23. april 2007 av rangi
Leo Skrevet 23. april 2007 #10 Skrevet 23. april 2007 Han har all grunn til å være sinna over en hund som løper løs midt i vegen, det er tross alt båndtvang nå!! Og rådyra er høgdrektige, så hvis noen ser hunden deres jage rådyr nå, kan de skyte den eller kreve den avlivet. Dachsen er jo brukt på rådyrjakt, så hvis jeg var deg ville jeg sørge for å ha hunden I BÅND! Både for hundens og deres egen skyld.← Nå er det ganske stor forskjell på dachser da og det er slett ikke alle som har det helt store jaktinnstinktet. Min gidder f.eks. stort sett ikke jage noe som helst og stikker ikke av, så i vår egen hage får han gå løs når vi er sammen med ham uansett båndtvang. I skogen tar jeg imidlertid ingen sjanser nå og ett par måneder fremover ref. nevnte hjortevilt og drektighet/nyfødte kalver selv om jeg mistenker at hunden er mer redd rådyr enn de er redd ham . Hadde jeg imidlertid hatt en strihår av det mer ivrige slaget, hadde nok saken stilt seg helt annerledes...
^me^ Skrevet 23. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 23. april 2007 Nå er det ganske stor forskjell på dachser da og det er slett ikke alle som har det helt store jaktinnstinktet. Min gidder f.eks. stort sett ikke jage noe som helst og stikker ikke av, så i vår egen hage får han gå løs når vi er sammen med ham uansett båndtvang. I skogen tar jeg imidlertid ingen sjanser nå og ett par måneder fremover ref. nevnte hjortevilt og drektighet/nyfødte kalver selv om jeg mistenker at hunden er mer redd rådyr enn de er redd ham . Hadde jeg imidlertid hatt en strihår av det mer ivrige slaget, hadde nok saken stilt seg helt annerledes... ← sier meg enig her.. jeg har strihår , men mine er mer begeistra for dyr på deres egen størrelse, de bryr seg ikke noe om sauer, rådyr, kuer, hester o.l mens fugler, grevling ,rever, mink, lemen og høns er veldig utrygge i dachsens selskap..
rangi Skrevet 23. april 2007 #12 Skrevet 23. april 2007 Det spiller overhode ingen rolle hva slags hund det er snakk om, båndtvangen gjelder alle raser, fra chihuahua til grand danois. Poenget er at alle hunder, uansett om det er jakthunder eller ikke, har et instinkt som kan vekkes til liv. Og, som sagt, hvis hunden din blir sett jagende på hjortevilt kan den skytes eller kreves avlivet. Det finnes utallige eksempler på eiere som har trodd at "min hund jager da ikke vilt", som har fått seg en rimelig ubehagelig overraskelse.. Du er også ansvarlig for evt skader din hund påfører andre i feks en påkjørsel, dvs hvis bilen hadde havnet i grøfta og blitt bulket, er det deg som hundeeier som må betale skadene på bilen. Hvis forsikringsselskapet ditt er skikkelig vrange, kan de nekte deg å bruke forsikringen din til å dekke disse skadene, med den begrunnelese at din hund løp løs under båndtvangperioden.
Ugla Skrevet 24. april 2007 #13 Skrevet 24. april 2007 Båndtvangen er innført fra 10. april til 10. september... ← Båndtvang varierer... Her er det fra 1. april til 25. september, mens det på visse steder i kommunen er båndtvang hele året.
monikabrx Skrevet 25. april 2007 #14 Skrevet 25. april 2007 jeg blir dritsur om jeg ser en løs hund langs veien... synd om hunden blir påkjørt,synd for hunden, synd for eieren. men faktisk veldig synd på den som kjører på også!!
la Flaca Skrevet 25. april 2007 #15 Skrevet 25. april 2007 Skjønner at det er forskjell på folk, for det kunne ikke falle meg inn å bli sint for noe sånt. Selv om det er brudd på båndtvangen. Hvis det var snakk om en nabo som stadig slapp hunden sin løs i gata hadde det vært noe annet.
Ugla Skrevet 25. april 2007 #16 Skrevet 25. april 2007 Husket brått denne tråden når jeg kjørte på jobb i dag... På en lang, oversiktlig veistrekke (med fartsgrense 60), såg jeg at alle tre bilene foran meg bremset, og svinget litt til venstre, når de passerte en avkjøring. Når jeg kom til denne avkjøringen, såg jeg hva det var... Der kom en hund løpende, fra høyre side, rett mot veibanen... Self. tråkket jeg på bremsen, og gjorde en liten sving til venstre... Men når jeg oppdaget hva som skjedde, ble jeg både og Eieren holdt tydeligvis på å lære hunden å IKKE løpe ut i veien... Hunden var i et langt bånd, som ikke rakk lenger enn til porten, og oppe i veien stod eieren og gjorde "ett eller annet" for å få hundens oppmerksomhet... Men hva kunne vi som kom kjørende vite om at denne hunden var i bånd... Er det virkelig sånn det bør gjøres... Skremmer jo bilførerne... Må innrømme at jeg fikk et lite sjokk...
Jevan Skrevet 26. april 2007 #17 Skrevet 26. april 2007 Pappa holdt på å kjøre over en hund som løp løs engang, endte opp med at bilen havna i grøfta og eksospotta ble ødelagt. Kunne gått verre, han kunne jo kræsja i ett tre og blitt skadet eller verre. Alle bør følge båndtvang-loven som sagt over her, uansett hvilken hunderase en har. Noen år siden så var det jo en sak i vg om en kjendis som hadde en dachs som fikk springe løs tross båndtvang, hunden drepte en rådyrkalv. Kjendisen (husker ikke hvem) sa at hunden aldri har angrepet eller gjort noe mot dyr før. En kan aldri være sikker på sin hund. Instinkt er sterkt, tross for masse ydighetstrening.
Leyla Skrevet 27. april 2007 #18 Skrevet 27. april 2007 For meg høres det ut som om bilisten ble pisseredd og fikk seg en skikkelig støkk. Noen reagerer med sinne da, bl.a jeg kan finne på å reagere med å bli sint om jeg blir skikkelig skremt. Selvfølgelig ville nok bilisten ha roet seg etter et par minutter, men jaggu var ikke hundeeieren der til å ta i mot sinnet, bare sekunder etter den forferdelige støkken. Når det er sagt, ville jeg nok passet enda bedre på en liten hund enn en stor hund i nærheten av veier og sånt. Og om hunden hadde en promille sannsynlighet til å stikke ned til veien, ville den vært i bånd om den var min.
Gjest Silmarill Skrevet 28. april 2007 #19 Skrevet 28. april 2007 Skjønner at dere ble overrasket av at han ble så sinna, men samtidig forstår jeg hans reaksjon! Han holdt jo på å kjøre på en hund og når man blir redd på den måten så er det ikke uvanelig å reagere med sinne. Legg det bak deg og ta lærdom av det
fedora Skrevet 2. mai 2007 #20 Skrevet 2. mai 2007 bilen kjører videre og ser oss og ruller ned vinduet og sier: "få den hunden vekk herfra!har du ikke kustus på den helvetes bitja eller?" ← Du møtte nok på den ene prosenten av befolkningen som er sur og grinete for stort sett alt. I dag var det hunden din, i morgen kan det være klesvasken din og neste gang kan det være bilen din. Du må bare heve deg over sånne. Tenk "stakkars folk", som ikke har noe bedre å ta seg til enn å rakke ned på andre. Og glem dem så fort som mulig, kan ikke la sånne ødelegge dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå