Gjest Minimi Skrevet 23. april 2007 #1 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg har en stor potte som jeg skal ha blomster i i sommer. Jeg vil ha noen blomster som ikke gir opp sĂ„ fort og tĂ„ler et hardt liv. Jeg glemmer nemlig som regel Ă„ vanne. De kommer til Ă„ stĂ„ under tak. Noen som har noen forslag til fargerike sommerblomster? Som helst blomstrer hele sommer Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Leo Skrevet 23. april 2007 #2 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg har skrevet litt om dette i denne trĂ„den. Georginer er ogsĂ„ rimelig trofaste, men de er mer utsatt for vĂŠr og vind og fĂ„r lett lus. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
dront Skrevet 23. april 2007 #3 Del Skrevet 23. april 2007 Blomkarse er ogsĂ„ fint, synes jeg. De trenger litt vann, men tĂ„ler ogsĂ„ Ă„ tĂžrke litt. Morsomt Ă„ samle egne frĂž fra dem ogsĂ„ - og planten er spiselig. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Leo Skrevet 23. april 2007 #4 Del Skrevet 23. april 2007 Ja, blomkarse er ogsĂ„ fint, men de er desverre ganske utsatt for sykdommer samt lus og andre innsekter. Enkelte sommerfugler og vepsearter elsker Ă„ legge eggene sine pĂ„ blomkarse og nĂ„r de klekkes tar det bare noen timer fĂžr man sitter igjen med bare stilkene. Spesielt utsatt er de nĂ„r de i utgangspunktet har et litt tĂžft liv i en krukke med litt dĂ„rlig tilgang til vann etc. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Fakse Skrevet 23. april 2007 #5 Del Skrevet 23. april 2007 Om du ikke liker Ă„ vanne kan du kanskje vurdere Ă„ bytte ut potten du har med en selvvannende potte? Det har kommet utrolig mange fine, og om du er heldig kan du ogsĂ„ fĂ„ kjĂžpt en selvvannerbunn til potten du har om den ikke har hull i bunnen da... Ellers har jeg pleid Ă„ plante hengelobelia i krukker, det ser sĂ„ fint ut nĂ„r de henger over kanten, og de blir bare frodigere utover sommeren. Men de liker ikke Ă„ bli knusktĂžrre for ofte da. Ulike fioler tĂ„ler muligens litt mer, bĂ„de tĂžrke og kulde. Men de blir jo ogsĂ„ finest nĂ„r de fĂ„r litt vann da... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Minimi Skrevet 23. april 2007 #6 Del Skrevet 23. april 2007 Takk for svar Leste i den trĂ„den Leo linket til at jeg burde vente til etter 17 mai. SĂ„ da fĂ„r jeg bare vente. Akkurat kjĂžpt ny potte som jeg syns var super fin, sĂ„ vil bruke den Den har hull i bunn, tenkte Ă„ legge litt lekakuler i bunn, hĂžrte at det kunne vĂŠre lurt. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Leo Skrevet 23. april 2007 #7 Del Skrevet 23. april 2007 Den har hull i bunn, tenkte Ă„ legge litt lekakuler i bunn, hĂžrte at det kunne vĂŠre lurt.âDet er lurt. Da unngĂ„r du at plantene drukner hvis de av en eller annen grunn fĂ„r for mye vann. Husk imidlertid Ă„ legge noe over lecakulene slik at jorden (Og planterĂžttene) ikke havner nedimellom. Fiberduk er ideelt, men det gĂ„r like fint med en gammel nylonstrĂžmpebukse eller noe annet syntetisk stoff som ikke rĂ„tner fĂžr sommeren er over. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Fakse Skrevet 23. april 2007 #8 Del Skrevet 23. april 2007 Ja, det kan nok vĂŠre lurt Ă„ vente litt med Ă„ plante. Lecakuler er lurt for at rĂžttene skal fĂ„ luft, men det hjelper ikke pĂ„ sĂ„nn at du slipper Ă„ vanne. Legg et stykke av en vedsekk eller annet stoff som slipper gjennom vann men ikke lecakuler i bunnen, sĂ„ triller de ikke ut av hullet. Og legg et stykke duk som slipper gjennom vann men ikke luft mellom kulene og jorda, sĂ„ den ikke siver ned og "stopper til". Det du eventuelt kan gjĂžre er Ă„ kjĂžpe et stoff som du blander i jorda for Ă„ holde pĂ„ fuktigheten bedre. Husker ikke hva det heter, men det er det samme som er inni bleier som gjĂžr at de holder pĂ„ fuktigheten. SpĂžr pĂ„ et hagesenter sĂ„ fĂ„r du sikkert hjelp. Eventuelt kan du "disikere" et par bleier om du har tilgang pĂ„ det. Det er ogsĂ„ viktigere Ă„ vanne jevnlig i begynnelsen fĂžr plantene fĂ„r etablert seg. Og de trenger mer vann nĂ„r dte er fint vĂŠr enn nĂ„r det er overskya. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Gjest Minimi Skrevet 23. april 2007 #9 Del Skrevet 23. april 2007 Husk imidlertid Ă„ legge noe over lecakulene slik at jorden (Og planterĂžttene) ikke havner nedimellom. Fiberduk er ideelt, men det gĂ„r like fint med en gammel nylonstrĂžmpebukse eller noe annet syntetisk stoff som ikke rĂ„tner fĂžr sommeren er over. â Det visste jeg ikke, fint du sa Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
dront Skrevet 23. april 2007 #10 Del Skrevet 23. april 2007 Ja, blomkarse er ogsĂ„ fint, men de er desverre ganske utsatt for sykdommer samt lus og andre innsekter. Enkelte sommerfugler og vepsearter elsker Ă„ legge eggene sine pĂ„ blomkarse og nĂ„r de klekkes tar det bare noen timer fĂžr man sitter igjen med bare stilkene. Spesielt utsatt er de nĂ„r de i utgangspunktet har et litt tĂžft liv i en krukke med litt dĂ„rlig tilgang til vann etc. â Ok. Min holdt seg nĂŠrmest prikkfrie gjennom en hel sommer pĂ„ en trapp og litt pĂ„ plenen, men det er riktig at de trekker til seg lus, selv om ikke min plante fikk det. Det er et kjerringrĂ„d Ă„ plante blomkarse under kirsebĂŠrtrĂŠr og nĂŠr grĂžnnsakshager - sĂ„ "overtar" de visstnok lusene fra de mer verdifulle matplantene... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
kamela Skrevet 23. april 2007 #11 Del Skrevet 23. april 2007 Jeg synes stemorsblomstene er fine, men mange synes kanskje det er litt kjedelig? De blomstrer hele sommeren, og kan plantes ut allerede nĂ„, og det er jo koselig - lenge Ă„ vente til 17. mai! Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ