Gå til innhold

Skuffet når folk avlyser..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir dere skuffet når folk dere har "regnet med" kommer i bryllupet avlyser uten at du synes de har særlig god grunn..? Tenker da på familie, gode venner og andre nære..

Eller er det bare meg? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg ville nok bli skuffet hvis nær familie eller gode venner avlyste. Jeg forstår selvsagt at mitt bryllup ikke er årets begivenhet og at folk faktisk har et liv i tillegg hvor ting kan dukke opp, men jeg ville helt klart savnet dem.

Skrevet

Ååå, enda en ting for en stakkars invitert å tenke på...

Konvolutten som invitasjonen blir levert i, må behandles med andakt.

Man må ikke finne på å kjøpe gave annet sted enn der brudeparet har lagt ut liste.

Som kvinnelig gjest skal man helst komme kledd i en grå striesekk slik at man er sikker på at bruden ikke blir fornærmet og føler seg overkjørt.

Og med mindre man holder på å dø eller er alvorlig syk må man for all del ikke melde forfall. Spiller ingen rolle om man kanskje har lagt ferieplaner just da det er bryllup, eller at man syns det blir for dyrt å delta.

Skrevet (endret)

Selvfølgelig har du lov til å bli lei deg over at folk du gjerne vil ha til stede ikke har mulighet til å komme, men jeg synes ikke det er opp til deg å vurdere hva som er "god grunn" eller ikke. Strengt tatt skal man ikke trenge å oppgi grunn i det hele tatt, man har ikke forklaringsplikt. For mange er det leit å måtte melde avbud, å vite at bruden sitter og vurderer om du har "gyldig fravær" gjør det ikke akkurat lettere...

Som kvinnelig gjest skal man helst komme kledd i en grå striesekk slik at man er sikker på at bruden ikke blir fornærmet og føler seg overkjørt.

Men det må være en fin sekk, man må ikke være for lite pyntet heller... ;)

Endret av Daria
Gjest StockDama
Skrevet

ikke det at jeg skal gifte meg, men jeg skjønner godt at man ville blitt skuffa...men er vel ikke alltid det passer.

Gjest lillelou
Skrevet
Selvfølgelig har du lov til å bli lei deg over at folk du gjerne vil ha til stede ikke har mulighet til å komme, men jeg synes ikke det er opp til deg å vurdere hva som er "god grunn" eller ikke. Strengt tatt skal man ikke trenge å oppgi grunn i det hele tatt, man har ikke forklaringsplikt. For mange er det leit å måtte melde avbud, å vite at bruden sitter og vurderer om du har "gyldig fravær" gjør det ikke akkurat lettere...

Men det må være en fin sekk, man må ikke være for lite pyntet heller... ;)

:ler:

Skrevet

Synes bare det er litt dårlig gjort å bestille ferie akkurat den uken vi gifter oss, når vi satte datoen i fjor sommer...Men men, er vel bare en hysterisk brud :forvirret:

Skrevet
Synes bare det er litt dårlig gjort å bestille ferie akkurat den uken vi gifter oss, når vi satte datoen i fjor sommer...Men men, er vel bare en hysterisk brud :forvirret:

Hysterisk brud eller ikke. Jeg tenker i alle fall akkurat det samme som deg ;)

Skrevet

Husk at det er ikke alle som syns det er så stas å dra i bryllup, da. I fjor sommer var vi i tre bryllup. Det var to for mye, for å være helt ærlig. Vi måtte overnatte på alle tre, og reiser, overnatting og gaver gjorde at vi knapt hadde råd til å reise på en ferie vi faktisk ville dra på. Og når valget økonomisk blir mellom bryllup og ferie, kan man ikke bli fornærmet over at folk velger ferie. Med mindre det er søsken eller foreldre.

Gjest Frances
Skrevet

Kanskje det bare var denne perioden det passet å ta ferie?

Skrevet

Hvis det er nær familie eller bestevenner skjønner jeg skuffelsen fullt ut. Men ellers må jo vi som "bare" er bryllupsgjester prøve å få noe ut av året annet enn å gå i bryllup vi også. I år er vi invitert i tre bryllup så langt, til gode venner og søskenbarn, og må antagelig takke nei til det ene. To av bryllupene er i en annen by og medfører at vi må sette av ganske mye penger og en helg til hvert. I tillegg er det masse andre jubileer, barnedåper osv dette året - også endel i en annen by, hvorav vi må takke nei til flere pga tid og økonomi - og enda har vi ikke planlagt ferien vår unntatt en kort uke på våren :forvirret:

Jeg føler faktisk at selv om jeg gjerne går i bryllup til nære venner og familie, bidrar disse forholdsvis dyre og "låste" helgene til at vi ikke har anledning til å planlegge noe særlig egen ferie. Når det da i tillegg kommer en hurv med andre store festlige begivenheter begynner jeg å misunne de som bestiller ferie dit de vil før de sjekker alle datoene i kalenderen...

Men igjen - jeg skjønner jo at man blir skuffet om det er noen veldig nære som takker nei.

Gjest Elfrida
Skrevet

Så klart man blir skuffet når noen man har invitert ikke kommer, jeg blir jo det selv til en vanlig fest, og når det er bryllup er jo det litt annerledes. Men det er forskjell på å bli skuffet fordi noen ikke kan, og å bli irritert og sure på dem!

Det er ikke alle som kan være like fleksible i forhold til når ferien skal være, det er arbeidsgiver, barnas skoleferie, partnerens feriemuligheter, etc etc som kan begrense det ganske mye.

Gjest Gjesten
Skrevet

Eg går kun i bryllup til aller næraste familie, og kusinene som eg har kontakt med. Rett og slett fordi det blir for mange, for ofte, og eg trivest ærleg talt ikkje med å gå i bryllup. Så i staden for å bruke alle pengane mine på andre sine bryllup, så reiser eg på ferie. Men så kjem eg aldri til å ha bryllup sjølv heller, så andre slepp å gå i mitt. Fair deal syns eg :icon_smile:

Skrevet
Husk at det er ikke alle som syns det er så stas å dra i bryllup, da. I fjor sommer var vi i tre bryllup. Det var to for mye, for å være helt ærlig. Vi måtte overnatte på alle tre, og reiser, overnatting og gaver gjorde at vi knapt hadde råd til å reise på en ferie vi faktisk ville dra på. Og når valget økonomisk blir mellom bryllup og ferie, kan man ikke bli fornærmet over at folk velger ferie. Med mindre det er søsken eller foreldre.

Jeg skjønner godt dette. Vet at det er mange som "må" bruke store deler av sommeren på å dra i bryllup. Selv skulle jeg imidlertid gjerne vært i flere bryllup :sur: , men det er fordi jeg på 26 år kun har vært i to bryllup, ikke fordi jeg har et ønske om å dra i minst tre bryllup per sommer e.l. ;)

Skrevet

Jeg hadde blitt skuffet om ikkemin nærmeste familie kom. Uavhengig av grunn. Det har ingenting med at man blir sur eller irritert. Men skuffet bør man få lov til å bli.

Skrevet
Ååå, enda en ting for en stakkars invitert å tenke på...

Konvolutten som invitasjonen blir levert i, må behandles med andakt.

Man må ikke finne på å kjøpe gave annet sted enn der brudeparet har lagt ut liste.

Og med mindre man holder på å dø eller er alvorlig syk må man for all del ikke melde forfall. Spiller ingen rolle om man kanskje har lagt ferieplaner just da det er bryllup, eller at man syns det blir for dyrt å delta.

:sjarmor: Du må først kunne glede deg over andres lykke før du blir tatt på alvor her...

Har du noen gang gledet deg til noe som ikke er ditt eget?

Det handler om respekt, omtanke og medfølelse. Langt derifra alle bruder er bridzillas ;) Ingen her har nevt noe om kleskode, gaver, eller annet som kan få deg til å ta fyr. Tror du virkelig en normal person (en brud i dette tilfellet) skulle bli lei seg eller føle seg forbigått om du ikke kjøper serviset som står på ønskelisten? Tror du DET, eller det faktum at du ER DER, er det viktigste?

Når man planlegger i lang tid (JA, vi kan gå for mye inn i de unødvendige detaljene - men Hej - vi er bare mennesker :) ), så handler det ikke om egen oppmerksomhetssyke, men derimot at man vil rette oppmerksomheten til de man planlegger festen til; gjestene - At de får en fantastisk generøs fest.

Tror du ingen tenker på det?

Jeg forstår godt at TS blir lei seg om påtenkte gjester takker et kort og lite følsomt: NEI

Skrevet
Jeg forstår godt at TS blir lei seg om påtenkte gjester takker et kort og lite følsomt: NEI

Så man må si nei med følelse? Igjen -selvfølgelig kan man bli lei seg, men det er faktisk opp til gjestene selv å avgjøre om og hvorfor de kommer eller ikke.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skjønner godt hvis det er snakk om nær familie. Jeg har selv noen i min familie (ikke den aller nærmeste som søsken og foreldre riktignok) som jeg vet ikke kommer. Har vel ikke rukket å bli så skuffet, siden jeg regnet med det når den dagen kom at vi skulle gifte oss. Innerst inne syns jeg de kunne tatt seg sammen og kommet, selv om det betyr at de må se noen mennesker de ikke liker. Samtidig så slipper jeg å bekymre meg for ubehagelige situasjoner i bryllupet.

Når det gjelder venner, så, tja, ville jeg vel blitt litt skuffet hvis forloveren min ikke ville komme. Men merker at jeg har helt andre forventninger til venner sammenlignet med (nær) familie. Jeg blir glad hvis de kommer, men hvis de velger å dra på ferie da, så surmuler jeg ikke av det.

Skrevet
Så man må si nei med følelse? Igjen -selvfølgelig kan man bli lei seg, men det er faktisk opp til gjestene selv å avgjøre om og hvorfor de kommer eller ikke.

Nei, jeg hadde ikke forventet meg et emosjonellt "Neeei" :ler:

Men, det behøver heller ikke være så spesielt kort og kontant. Kanskje legge til et lite "dessverre"? Bare ren høflighet jeg viser til da ;)

Skrevet

Om jeg hadde blitt skuffet hadde nok hatt sammenheng med hvem det var. Var det noen jeg mente jeg hadde sterke bånd til og som jeg var veldig glad i, ville jeg nok syntes det var leit om de ikke kom i brylluppet mitt, mens hvis det var en slektning jeg egentlig ikke hadde så mye følelser for el.l. ville jeg ikke brydd meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...