Gå til innhold

Kjøkkenbord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi pusser opp kjøkkenet vårt, og trenger et kjøkkenbord. Kjøkkenet er valnøtt finér fra HTH, det er noen aluminiumsdetaljer og benkeplaten er i mørk grå laminat. Sprutveggen blir blåhvit/ishvit mosaikk. Veggene er lysegrå og gulvet er det opprinnelige tregulvet som vi har slipt og "stained" i en lys gråhvit farge.

Fargeskalaen er altså ganske kald og grå/hvit, der treinnslaget er mørkt og ikke spesielt varmt.

Vi kan ikke ha et kjøkkenbord i tre. Kjøkkenet er 3,5*5,5m, og dermed er det utelukket å stappe inn mer tre i et rom allerede dominert av kjøkkeninnredningen.

Har noen bordforslag til oss? Vi fant et nydelig bord på R.O.O.M. i helgen; sementplate, galvanisert stål-base og eikeføtter. Problemet er bare at det koster 9500 for et 1.20m langt bord.

Jeg ser for meg noe som enten er veldig røft som det jeg beskrev over i sement, stål m.m., ellers må det være i plast/hvitlakket eller -malt i høyglans.

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å flislegge en MDF-plate og legge denne på et understell/bukker av noe slag? Understellet kan f.eks. lages av en eik benkeplate som deles i to og deretter skrus sammen i 90 graders vinkel slik at du får to slike under bordet. Evt. kan du bruke en benkeplate i furu og male "bukkene" med Quick-lakk (Glansgrad 90) i ønsket farge og sparkle og male kantene på bordplaten i samme.

Skrevet

Eller hva med en frostet glassplate som bordplate? Den får samme grønn/grå tone som flisene over benken og koster ikke all verden hos en glassmester.

*tenker videre*

Skrevet (endret)

Takk for gode idéer, Leo!

Kan se for meg å flislegge en MDF-plate med samme mosaikk som vi skal ha på sprutveggen, det kan bli fint... Og med grein-benken vi skal ha (som du allerede har hørt planene til), blir det jo en fin kontrast!

Vi kan også legge sement på noen MDF-plater, sånn at vi får en tjukk sementplate, og finne noen bein i stål el.l. Hva tror du?

Edit: Ikke glassplate... Vi har hatt et stuebord med glassplate, og det får jo flekker bare du ser på det gjennom øyekroken :ler:

Endret av Tigerlily
Skrevet

Jeg har forsøkt å legge sement på plater og jeg får det i hvert fall ikke til. Det blir rett og slett ikke jevnt nok. De bordplatene i betong som finnes i handelen er polert og den prosessen er det ikke mulig å etterligne hjemme. Det som imidlertid burde gå er å "male" en plate med grå Hey'di. Det ser i hvert fall ut som betong og egentlig er det fin puss, så det ser ikke "kunstig" ut heller. Det står riktignok at den er beregnet for mur av forskjellig slag, men den sitter i hvert fall (Desverre i akkurat det tilfellet!) meget godt fast på en sponplatevegg i stuen min. For å unngå at alt mulig setter flekker på "betongen", er det sikkert lurt å legge på et strøk eller to med klar lakk på toppen. Akkurat dette har jeg aldri forsøkt, men det koster ikke så mange hundrelappene å prøve. Plate kan dere kjøpe på IKEA og en bøtte Hey'di koster heller ikke stort.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har forsåvidt en kompis som har sementstøpingsutstyr, så han kan sikkert støpe en betongplate til oss om lysten blir stor. Han har forresten et smart prosjekt på gang - man støper en betongkloss i ønsket størrelse, men har jernspon i blandingen. Da får man en magnetbetongblokk.

Skrevet

En skikkelig støpt betongplate blir jo garantert det fineste! Ulempen er at den blir voldsomt tung, så vanlige ben/bordunderstell vil sannsynligvis ikke kunne bære den. Nå tror jeg imidlertid at det går an å støpe betongplater med et høyt innslag av glassfiber og da blir platen selvfølgelig lettere. Akkurat det vet sikkert kompisen din mye mer om enn meg. "Platevinklene" jeg nevnte vil imidlertid kunne holde. Evt. kunne dere ha fått tak i to litt tykke stubber med eller uten bark og satt under. Det hadde jo passet til benken!

Skrevet

Var innom IKEA her om dagen og da tenkte jeg på deg og kjøkkenbordet bl.a. da jeg så dette bordunderstellet. Disse bordbena var også kjempetøffe! Bestiller dere bordplate i samme utførelse som kjøkkenbenken burde ikke bordet komme på mer enn 1.000 - 1.500 kroner og det må jo sies å være overkommelig.

Skrevet

Takk for tipset, de var skikkelig tøffe! Jeg kan virkelig se for meg et bord med de beina ja! Kanskje en rund bordplate malt med hvit høyglans? Spennende, dette må jeg tenke på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...