Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lagt inn et bud på en leilighet som er høyere enn prisantydning... Akkurat nå har vi det høyeste budet. Leiligheten er en Obos leilighet så noen kommer sikkert til å ta den på forkjøpsrett... Så sier megler: - Dere må legge inn høyere bud nå, for budet er alt for lavt, og selger vil ikke selge til denne prisen... Det er kø av Obos medlemmer som vil ha den...

Greit nok det, men er det riktig at vi skal overby oss selv? Budet varer jo til kl 14 så det kan jo hende det er noen andre som byr også. Vil hun bare at vi skal presse prisen opp for Obos medlemmene?

Hun mente at leiligheten kom til å gå 300 000 over takst. Har de rett til å sette så lav prisantydning når de ikke vil selge til den prisen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har hørt sånne historier før. Kan være megleren som prøver seg. De får jo prosenter av det totale salget.

Edit: En leilighet jeg var interessert i gikk under summen som megler hadde sett for seg. Så høres ut som megler forsøker å stresse dere og fyre opp budrunden.

Endret av murray
Skrevet

Meglere prøver seg alltid! Da jeg bød på huset her meddelte megler at jeg garantert måtte 200.000 over takst for å få det og at jeg like gjerne kunne høyne budet med en gang. Vel... Det stemte ikke og jeg fikk det i stedet 30.000 under takst. Tenk om jeg hadde latt meg presse til å høyne budet! :overrasket:

For øvrig regnes det vel som dårlig meglerskikk å sette prisantydning lavere enn det selger er villig til å selge for, men det er så vidt jeg vet ikke forbudt, selv om det selvfølgelig virker temmelig useriøst og dumt.

Skrevet
Har hørt sånne historier før. Kan være megleren som prøver seg. De får jo prosenter av det totale salget.

Edit: En leilighet jeg var interessert i gikk under summen som megler hadde sett for seg. Så høres ut som megler forsøker å stresse dere og fyre opp budrunden.

Ikke la dere stresse. Håper dere får leiligheten! :)

Skrevet

Høres uansett merkelig og idiotisk ut av en megler å si at dere må legge inn høyere bud dersom dere IKKE er OBOS medl., og megler samtidig sier at det er en kø av slike som vil ha den!! Hvorfor i all verdens navn skulle dere gidde å by over dere selv for at et eller annet OBOS medl. skal snappe den opp på forkjøpsrett?!?! :overrasket:

Ikke legg inn høyere!! Og egentlig burde du vel heller ikke vise megler at du vurderer å legge inn høyere synes jeg. Da er sjansene store for at hun råder selger til å ikke godta budet fordi de sjanser på at dere kommer med et nytt og høyere bud.

Meglere skal jobbe for begge parter, men jeg synes sjeldent de gjør det. De tjener penger på salget, ergo jobber de for selger. Kjør ditt eget løp og ikke involver megler i dine tanker og planer! :)

Skrevet

Megleryrket har jo ikke det beste ryktet. Jeg har lest om mange tilfeller av hårreisende oppførsel fra den yrkesgruppen. Så det er en mulighet for at megleren forsøker å presse opp prisen slik at hun får bedre fortjeneste, og at hun ikke ivaretar deres interesser i særlig grad.

Det kan imidlertid være at hun har rett i at dersom dere får tilslaget på det budet dere har inne nå, så vil det være veldig attraktivt for de med forkjøpsrett å benytte denne. Dersom budet deres var høyere, ville det imidlertid være mindre sannsynlig at leiligheten ble solgt på forkjøpsrett.

Skrevet

Apropos dette med at desto høyere bud, desto høyere sjanse for at ingen tar boligen på forskjøpsrett....

Om det står en KØ av OBOS medl. så tviler jeg på at dere får den! Uansett om bolig går 300 000 over takst, så er det helt sikkert noen OBOS medl. som er interessert.

Det blir jo ren spekulasjon, og jeg ville ikke gått opp i pris pga noe slikt....

Skrevet

:frustrert:

Samme problem som Gizmoo, selgere som ikke godtar prisanntydning og meglere som forsøker å få oss til å by mot oss selv.

Skrevet

Det er ikke tillatt å annonsere en leilighet til en pris som selger ikke godtar. Det kalles villedende markedsføring, og er forbudt.

Samtidig så er det selger som til syvende og sist aksepterer budet, og har forventninger deretter. Det er ikke uvanelig at selgers prisforlangende endrer seg underveis i prosessen. De blir påvirket av venner, kjente, naboer som selger og får selfølgelig forhåpninger om det er mange på visning ol. Så det er ikke nødvendigvis megleren som er den skyldige når man ikke får aksept på prisforlangende...

Og det rådet megleren ga den var nok ikke bitchy ment... Om du får noe under taks ol på en OBOS leilighet så er sjansen STOR for at noen snapper den foran deg, og har man ikke lang ansenitet må man instille seg på å betale litt ekstra for å sikre seg drømmeleieligheten, selv om det er kiipt å by over seg selv:-(

Skrevet

Takk for alle råd og tips... Vi vant budrunden, så nå er det bare å avvente i 20 dager :forvirret: Og se om noen tar det på forkjøpsrett.. Det budet vi la inn først var over prisantydning det også da... så derfor syns jeg det var litt rart det megleren sa. Hun var ufordragelig i telefonen også, så det var nok litt bitchy ment... Selvfølgelig fordi hun sikkert ville tjene penger da. Vi endte hvertfall med å by over oss selv sånn at det var større sjanse for at vi får den. Det ble vel ca 130.000 over takst så vi får se.....

Skrevet
Takk for alle råd og tips... Vi vant budrunden, så nå er det bare å avvente i 20 dager :forvirret:  Og se om noen tar det på forkjøpsrett.. Det budet vi la inn først var over prisantydning det også da... så derfor syns jeg det var litt rart det megleren sa. Hun var ufordragelig i telefonen også, så det var nok litt bitchy ment... Selvfølgelig fordi hun sikkert ville tjene penger da. Vi endte hvertfall med å by over oss selv sånn at det var større sjanse for at vi får den. Det ble vel ca 130.000 over takst så vi får se.....

Så flott at dere vant budrunden! Får håpe ingen OBOS-medlemmer benytter seg av forkjøpsretten :)

Skrevet

Lykke til! Håper dere får den når dere gjerne vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...