tatiana Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 (endret) Jeg har noen blomsterfrø (blomkarse) som jeg kjøpte i fjor. De gikk ut på dato september i fjor. Men jeg syntes det høres så rart ut at de kan "gå ut på dato". Derfor valgte jeg å så de likevel. Kommer jeg til å risikere å ikke få noen blomster i år? Endret 23. april 2007 av tatiana
Leo Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Ja, spireevnen reduseres med tiden og derfor har frø "holdbarhetsdato". Hvor følsomme de er varierer imidlertid temmelig mye. Blomkarse er ikke blant de mest følsomme, så jeg vil tro at du får planter, men kanskje spirer ikke så mange av frøene som de ville ha gjort i fjor sommer.
Andrine Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Har frø som er minst 10 år gamle, og de har da spirt de også. Oppbevarer de i en plastboks i kjøleskapet. Hvis jeg skulle kastet alle frø som hadde gått ut på dato, hadde det blitt ganske mye, for noen frøposer inneholder jo veldig mange frø. Og det er jo grenser for hvor mange planter man vil ha av en sort. Faktist har jeg sådd flere sorter nye frø som ikke har spirt, tror det kan være dårlig kvalitet på frøene. Har forresten sådd en del frø som kan sås direkte og satt de i hagestua, og nesten alle sorter har spirt etter litt over en uke. Av de så er det også noen frø som er noen år gamle.
tatiana Skrevet 23. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. april 2007 Takk for svarene. Jeg får bare vente å se om det blir noen blomster. Hvis ikke, så kjøper jeg inn noe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå