avilion Skrevet 23. april 2007 #1 Skrevet 23. april 2007 Det finnes bevis for at stort koffein inntak under svangerskap (> 300mg/dag: 3-4 kopper/dag) er asossiert med spontanaborter og vekstrestriksjoner hos foster. Hos dyr har man funnet at eksterme mengder med koffein (hyoere enn mennesker vil konsumere, 15-25 kopper kaffe/dag) gir foster misdannelser. Standar radet er derfor at gravide kvinner/provere bor begrense inntaket av koffein til < 300 mg/dag. Kvinner som har hatt flere spontanaborter bor begrense inntaket til 150mg/dag, altsa mindre enn 1-2 kopper kaffe pr dag. Tenkte det kunne vare interessant. Kilde: OB/GYN Secrets T J Bader Updated 3rd edition 2005 (Elsevier mosby)
Eve Luna Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Jeg har lest de anbefalinger på matportalen.no. Så jeg begrenser mine inntak av koffein til en kopp av te om dagen. Noen dager bare en halv kopp. Skal til helsekost butikk i løpet av uken og prøve å finne en koffeinfri te.
LaraCroft Skrevet 23. april 2007 #3 Skrevet 23. april 2007 Godt jeg bare drikker en halv kopp om dagen da ja, noen ganger blir det jo to halve kopper, men nå vet jeg bedre...Koffeinfri på meg...
LaraCroft Skrevet 23. april 2007 #4 Skrevet 23. april 2007 Og heller ikke koffeinholdig mineralvann...
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 23. april 2007 #5 Skrevet 23. april 2007 Jeg har planer om å bytte til koffeinfritt på kvelden uansett. Og den daglig lunch-kaffekoppen på jobb er så liten at det er ikke noe problem.. 3-4 kopper kaffe pr dag ville jeg ikke tyllet i meg uansett..
ydmyk Skrevet 23. april 2007 #6 Skrevet 23. april 2007 Jeg drikker endel cola light, gjernwe1 til halvannen liter pr. dag. Drikker ikke kaffe. Jeg har faktisk mistet i SA 3 ganger, men tror i grunn ikke det har noe med koffein å gjøre. Må legge til at jeg begrenser forbruket mitt betydelig når jeg er gravid, drikker da ca. en halv liter cola light pr. dag. Når en er gravid lever vel de fleste mye sunnere enn ellers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå