Kara W Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Etter mye frem og tilbake har jeg endelig bestemt meg for hva jeg skal hete etter at jeg gifter meg, sendt inn papirene og tenkt at nå var endelig den tingen krysset av listen. Men så slå deg meg pluttselig en natt (som slike tanker ofte gjør), at jeg kanskje ikke kan søke om det til det norske folkeregisteret, siden jeg er svensk statsborger? Jeg er født og oppvokst i Norge, og tenker derfor nesten aldri på at jeg er utlending når jeg fyller ut skjemaer. Er det noen svensker (eller andre statsborgere) her som har giftet seg og skiftet navn og kan fortelle meg hvordan det foregår? Navnet jeg skal ta er beskyttet, så jeg får det kun gjennom mannen min. Håper ihvertfall at jeg kan bruke de vanlige forlover- og brudeerklæringsskjemaene, for jeg rekker ikke å sende inn nye nå.
Pastor Knut Skrevet 23. april 2007 #2 Skrevet 23. april 2007 Etter mye frem og tilbake har jeg endelig bestemt meg for hva jeg skal hete etter at jeg gifter meg, sendt inn papirene og tenkt at nå var endelig den tingen krysset av listen. Men så slå deg meg pluttselig en natt (som slike tanker ofte gjør), at jeg kanskje ikke kan søke om det til det norske folkeregisteret, siden jeg er svensk statsborger? Jeg er født og oppvokst i Norge, og tenker derfor nesten aldri på at jeg er utlending når jeg fyller ut skjemaer. Er det noen svensker (eller andre statsborgere) her som har giftet seg og skiftet navn og kan fortelle meg hvordan det foregår? Navnet jeg skal ta er beskyttet, så jeg får det kun gjennom mannen min. Håper ihvertfall at jeg kan bruke de vanlige forlover- og brudeerklæringsskjemaene, for jeg rekker ikke å sende inn nye nå. ← Ta kontakt med det kontoret du sendte papirene dine. Det kan være litt forskjellig praksis. Normal søker man sitt lands folkeregister for navneendring, men registrene kan også ettersende endringen etter vigselen. Jeg har bare vært borte i et lignende tilfelle for mange år siden, så jeg husker ikke akkurat nå hvordan det ble ordnetb- og antakelig er det nye relger nå. Det hadde vært veldig fint om du fortalte oss hva som ble løsningen på dette. Godt å få repetert disse tingene Men ta altså kontakt med det kontoret du har sendt papirene til. Det er der du får det svaret som er viktigst å forholde seg til. Ikke her på forumet, selv om mye nyttig informasjon blir formidlet. Det er et godt forum
Kara W Skrevet 25. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. april 2007 Ringte og pratet med en veldig hyggelig mann på folkeregisteret idag (angrer litt på at jeg ikke fikk navnet hans, for han var utrolig hjelpsom!). Han fant frem hele saken, og gikk igjennom alle papirene mine over telefonen. Sist jeg flyttet til Norge (er født her, men har flyttet litt inn og ut på grunn av studier) hadde jeg med meg et papir fra det svenske folkeregisteret som fortalte akkurat hva jeg het, og at jeg var ugift. Dermed var det fritt frem for dem å behandle papirene mine, noe han lovet han skulle gjøre personlig! Så jeg blir nok gift og kan ta min kjæres navn, jeg også. Sover litt bedre nå, frem til neste gang jeg kommer på noe "kjempe viktig" midt på natte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå