Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i kommunen å skal få feriepenger den 12 Juni. Sommerens sydentur er allerede bestillt å må betales 27 Mai!! Er det mulig å få/kreve feriepengene en måned tidligere siden de skal brukes på ferie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går der jeg jobber (privat bedrift).

Men det er vel best du spør arbeidsgiveren din om det?

Skrevet

ja men da må du betale skatt av de.

Skrevet
ja men da må du betale skatt av de.

Så vidt jeg forstår TS så er det snakk om feriepengene som uansett blir utbetalt i juni, og dermed opptjent i fjor. Feriepengene skal derfor ikke skattes av ved utbetaling.

I følge ferieloven har en krav på å få feriepengene utbetalt på lønningen før en skal på ferie, evt. senest en uke før en drar. Det står riktignok dette kan fravikes ved tariffavtale, så du kan jo evt. sjekke der.

I utgangspunktet betyr det, så lenge ikke tariffavtalen sier noe annet, at du ikke har krav på å få feriepengene før (så lenge du ikke skal reiser før 12.juni da). Men du kan jo alltids spørre? Personlig har jeg hvertfall aldri hatt noe problemer med å få feriepengene utbetalt på forskudd. Har inntrykk av at endel arbeidsgivere er ganske fleksible når det gjelder slikt.

Skrevet

Kommunen var ikke villige til å gi forskudd på feriepenger!! :sur: Blæææ!:)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Du bør spørre kommunen om de har hold i lovverket for å ikke utbetale feriepengene den måneden du avvikler hovedferien. Det har du nemlig krav på.

Vær imidlertid obs på at den måneden du får feriepenger, får du ikke vanlig lønn. Da er det kanskje ett fett?

Gjest Hilde K S
Skrevet

Og tariffavtaler har ikke lov til å lage regler som gir dårligere forhold for ansatte enn det lovverket gjør.

Skrevet
Du bør spørre kommunen om de har hold i lovverket for å ikke utbetale feriepengene den måneden du avvikler hovedferien. Det har du nemlig krav på.

Vær imidlertid obs på at den måneden du får feriepenger, får du ikke vanlig lønn. Da er det kanskje ett fett?

Men her skal han jo ikke ha ferie den måneden han ber om feriepengene, han skal betale Sydenturen som han skal på senere om sommeren. Og man har jo ikke krav på å få utbetalt feriepengene før man faktisk skal ha ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...