Gå til innhold

Lett å bli forelsket, eller...

Anbefalte innlegg

Gjest Jeg under
Skrevet

Jeg har vært forelsket en gang i mitt liv, men da var det til gjengjeld "kjærlighet ved første blikk". :rødme:

Jeg har vært betatt og tiltrukket av andre både før og etterpå, men den følelsen jeg hadde da har ikke vært i nærheten av følelsen av å være forelsket.

Når jeg leser her inne får jeg inntrykk av at det er mange som blir veldig lett forelsket, og jeg lurer på om mange bruker det å være betatt/tiltrukket av en person synonymt med det å være forelsket?

Eller er det bare slik at noen forelsker seg lettere enn andre? :)

Hva mener dere?

Er det å være betatt/tiltrukket av et annet menneske det samme som å være forelsket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betatthet kommer vel først. Dersom denne får næring kan det i mitt tilfelle lett gå over i en forelskelse... Men den betattheten kan også kveles ved å unngå kontakt. Når jeg først har blitt forelsket er det mye vanskeligere å bli kvitt følelsen.

Har alltid hatt lett for å bli følelsesmessig engasjert.

Gjest Jeg undrer
Skrevet
Betatthet kommer vel først. Dersom denne får næring kan det i mitt tilfelle lett gå over i en forelskelse... Men den betattheten kan også kveles ved å unngå kontakt. Når jeg først har blitt forelsket er det mye vanskeligere å bli kvitt følelsen.

Har alltid hatt lett for å bli følelsesmessig engasjert.

Jeg er enig med deg i at betatthet er første skritt, men i motsetning til hos deg har den følelsen sjelden gått over til forelskelse ved nærmere bekjentskap. Enten har den med litt næring gått over til nært vennskap, eller har den også gått helt over til ingenting.

Skrevet

Jeg har blitt fort og stormende forelsket ganske fort etter brudd med eksen. Er ikke sundt i det hele tatt, det har gått fort over- og har "dumpet" folk uten problem etter 3 mnd med heftig forelskelse. Det har gått over, jeg har mer selv kontroll nå, før trodde eg det var noe gale.

Skrevet (endret)

EDIT: Ombestemte meg og slettet alt sammen jeg... sorry, skal tenke meg litt mer om før neste gang jeg poster...

Endret av Sidsel
Skrevet
og har "dumpet" folk uten problem etter 3 mnd med heftig forelskelse. Det har gått over, jeg har mer selv kontroll nå, før trodde eg det var noe gale.

Spørsmålet blir vel da om du var forelsket i utgangspunktet, eller om følelsene du hadde var andre, like sterke, følelser som kunne forveksles med forelskelse (bettatthet, ekstremt tiltrukket)... ;)

Gjest Gjest_poecilia_*
Skrevet

Jeg mener den store forskjellen mellom forelskelse og alt annet er at når man er forelsket så kjenner man sommerfugler og kribling i kroppen hver gang man er i nærheten av personen.

Det har vært 5 gutter jeg har vært forelsket i og følt kribling for så langt i livet(er 21), og 1 som jeg har vært betatt av uten å være forelsket.

Men det varierer nok veldig mye fra person til person både hvor lett man blir forelsket og hvor lett man blir betatt

Gjest Maksprell
Skrevet (endret)

Har vært skikkelig forelska 2 ganger. Den ene gangen gikk det over av seg selv da han mista intr. etterhvert og vi hadde mindre og mindre kontakt.

Den andre gangen jeg var skikkelig forelska påsto fyren at han følte det på samme måte og denne forelskelsen står fremdeles fast som noe av det sterkeste.

Jeg har veldig lett for å bli betatt av fyrer og kan se en "mulighet" for å bli forelsket i de fleste virker det som..men jeg blir det jo aldri..sikkert fordi det som oftest ikke får noen næring eller at jeg oppdager at de ikke var noe å bli betatt over.

Endret av Maksprell
Skrevet

Først blir man betatt, kjenner følelsen av at hjertet nesten dunker "over" av glede, og vips så er forelskelsen der.. Jeg har lest man er forelsket i ca 6-10 mnd..

Skrevet
Jeg har lest man er forelsket i ca 6-10 mnd..

Jeg har nå vært FORELSKET i 4,5 år.... og er like stormende forelsket enda!!

Skrevet
Jeg har nå vært FORELSKET i 4,5 år.... og er like stormende forelsket enda!!

...meg igjen... glemte å skrive:

Samtidig som at følelsene er veldig mye dypere og intense, og er godt over til dyp ekte kjærlighet! :rødme:

Gjest Jeg undrer- trådstarter
Skrevet
Jeg mener den store forskjellen mellom forelskelse og alt annet er at når man er forelsket så kjenner man sommerfugler og kribling i kroppen hver gang man er i nærheten av personen.

Og jeg mener at sommerfuglene og kriblingen også hører til det å være betatt/tiltrukket av noen. (Både fysisk og psykisk). ;)

Men jeg har egentlig fått svar på det jeg lurte på.

Hvor ofte en forelsker seg kommer an på flere faktorer, og definisjonen på hva det er å være forelsket er like mye en faktor som det faktum at noen forelsker seg lettere enn andre...

Jeg har kanskje en mer omfattende definisjon av forelskelse enn det som er vanlig...

For meg er forelskelse noe mye mer enn sommerfugler, kribling, og bare ønske å være nær... :sjenert:

Når jeg er forelsket oppfører jeg meg tåpelig. Jeg er som ruset på et eller annet, jeg er naturlig "høy"...

Jeg får hjertebank, blir klam i hendene, drømmer meg bort, alt som heter konsentrasjon forsvinner. Adrenalinet strømmer, alle sanser er lys våkne, og bare en berøring får det til å gå "elektriske støt" gjennom kroppen min.

Når jeg er forelsket finnes det ikke en utfordring jeg ikke takler, jeg blir "super-kvinnen" med kjempekrefter og enormt pågangsmot.

Jeg trenger nesten ikke søvn eller mat når jeg er forelsket... jeg lever på luft og kjærlighet, og jeg føler for å krype inn under huden på min kjære, for jeg kan ikke komme nær nok!

Etter hvert går denne typen forelskelse over, og en ser om det er grunnlag for å gå videre med en dypere kjærlighet til hverandre, eller om forelskelsen var det en hadde.

Men plutselig kan forelskelsen dukke opp igjen, og da forhåpentligvis for partneren, og de blir som nyforelskede igjen..

Jeg ser nå at jeg har løyet. Jeg sa innledningsvis at jeg kun har vært forelsket en gang. Det er ikke sant! Sannheten er at jeg kun har vært forelsket i en person, men jeg har vært forelsket i samme person flere ganger... :sjenert:

Skrevet
...meg igjen... glemte å skrive:

Samtidig som at følelsene er veldig mye dypere og intense, og er godt over til dyp ekte kjærlighet!  :rødme:

takk for at du fortsatte mitt innlegg, for jeg husket ikke hva mer det stod etter 12 måneder, men er som du sier dyp kjærlighet :D hehe..Takk!

Skrevet

Er man bare betatt/tiltrukket av noen så klarer man å styre seg, det går ikke utover hverdagen men er hyggelig å tenke på. Er man forelska så blir hverdagen snudd opp ned, man blir helt tullat og det er som man har fått et virus :ler: Noen kan bli forelsket på et blunk mens for andre tar det måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...