Gå til innhold

Undervise i vidregående

kimern

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holder på å ta Bachlor i Barnevernspedagog ved Høgskulen i Sogn og Fjordane. Når jeg er ferdig med denne utdanninga vil jeg enten jobbe i en barnevernsinstitusjon eller barnehage. Men jeg er også interessert i å undervise i den vidregående skole (eventuelt noen år seinere).

Hvis jeg vil bli lærer i den vidregående skole så vil jeg undervise i disse fagene:

1. Samfunnsfag

2. Tysk

Etter jeg er ferdig med Barnevernspedagogutdanninga, hva må jeg da eventuelt gjøre for å få undervisningskompetanse i disse fagene? Holder det å gjøre slik:

1. Ett år grunnfag i samfunnsfag

2. Ett år grunnfag i tysk

3. PPU - Praktisk-pedagogisk utdanning

Eller trenger jeg ikke å ta samfunnsfag siden jeg da allerede har bachlor i barnevernspedagog? Kom gjerne med nyttige innspill :-)

Takker for alle svar.

Endret av kimern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg er noen ekspert på området så er jeg ganske sikker på at du ikke får undervisningskompetanse i samfunnsfag med barneped. utdanningen. Derimot så tror jeg du får godkjent PPU utdanning i løpet av bachelorgraden!?

Og ja, du må nok ta samfunnskunnskap og tysk som årsstudium. Men det vil nok lønne seg å fordype seg i begge fagene ( 90 studiepoeng ), hvis du har planer om å undervise på VGS. Evt å kun velge å ta en bachelorgrad i språk som Tysk som hovedspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Eg er temmeleg sikker på at du må ha ei bachelor grad, og då er det nok lurast å ta den på universitetet, sidan det er der ein spesialiserer seg med få fag, på lærarskulen får du primært allmennlærarutdanning, og den er dei mindre interessert i på vgs. Så var eg deg hadde eg søkt på lektor- og adjunktprogrammet ved noko liknande Utdanninsvitenskaplig fakultet. For å undervise i vgs må du vere adjunkt, og dei fleste stader lektor. For å bli adjunt treng du 4 år, 5 for lektor. Hadde nok gått for det siste, er mange her til lands med master etter kvart, og mange om beinet mht lærarjobbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få undervisningskompetanse (til vgs) må man ha minst 60 studiepoeng i et fag. Jeg vil anbefale å ta statsvitenskap (for undervisningskompetanse i samfunnsfag), evt sosiologi og årsenhet i tysk ved et universitet/høyskole.

Jeg ville tatt kontakt med et lærested som tilbyr ppu for å høre om du slipper unna noe pedagogikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at dersom du vil undervise i videregående skole må du nok ta videre fordypning i fagene du vil undervise i. Uten at jeg er så inni dette med studiepoeng, tror jeg nok at du stiller aller sterkest med det gamle mellomfag eller hovedfag i fagene.... men det avhenger vel helt hvor du har tenkt å jobbe. Det kreves som regel mer enn ett årsstudium i et fag der hvor jeg bor.

I tillegg må du ha PPU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...