Amelie Skrevet 3. mars 2003 #1 Skrevet 3. mars 2003 Hei alle! Egentlig kunne jeg ikke vært lykkeligere; jeg har funnet ham jeg vil dele livet mitt med, han har fridd, jeg sa ja (jippi!) og vi skal antageligvis gifte oss i juni 2004. Men... jeg skriver "antageligvis" fordi hele bryllupsstyret allerede begynner å gå meg på nervene, og jeg ikke lenger er sikker på om jeg har noe lyst til å gifte meg i det hele tatt. Ikke misforstå, jeg vet hvem jeg vil ha og at han vil ha meg, og sånn som jeg ser det, så ble den viktigste avgjørelsen tatt allerede da han fridde... Hva er poenget med et bryllup hvis det bare er masse pes og mas? Det koster masse penger, jeg har egentlig aldri drømt om å stå hvit brud, har få eller ingen tanker om hvordan jeg vil ha det, og i tillegg kommer alle hensyn som skal tas i forhold til familie og venner. Skjønner ikke at det kommer til å bli en positiv opplevelse ut av det tilslutt! Men så vet jeg at det er mange som ville blitt veldig skuffet hvis det ikke blir noe bryllup, og samtidig frister tanken på å holde et vellykket selskap... Det koster bare så altfor mye penger hvis man skal gjøre det skikkelig! Jeg trenger råd og vink fra alle som føler de har noe fornuftig å komme med. Er det kanskje noen som har alternative forslag til hvordan man kan gifte seg? Takk for hjelpen fra en oppgitt Amelie :cry:
Gjest Lea Skrevet 3. mars 2003 #2 Skrevet 3. mars 2003 Hvorfor ikke være fryktelig EGO? Pakk kofferten og reis bort på denne dagen. Bruk penger på dere selv, ikke på gjestene. Foreldre og andre nære slektninger/venner bør kanskje få vite om dette, eller kanskje dere kan ta med noen få på turen? Særlig foreldre har vel lett for å bli litt furtne når det ikke blir noen fest. Jeg skal ikke gifte meg (ikke ennå i alle fall), men skal jeg en gang, så blir det i all stillhet i utlandet. Ti ville hester ville ikke fått meg inn i en hvit kjole og opp et kirkegulv (dette er ikke ment som noen kritikk til dere bruder altså). Å bruke 100000 kroner på en fest, er for meg, ganske bortkastet. Dette er tross alt DERES dag og dere bør kunne gjøre som dere vil. Fortell de nærmeste at det er slik dere ønsker å ha det og at det er dere som skal bestemme. Mulig at dette ikke er noe for dere da.. men jeg kjenner igjen tankegangen din.
brum Skrevet 3. mars 2003 #3 Skrevet 3. mars 2003 Hva som er et ordentlig selskap er individuellt og hvor mye penger man vil legge i det er helt opp til brudeparet. Ikke la deg presse inn i noe som du ikke vil. Sett foten ned med en gang og si at dette vil jeg og dette vil jeg ikke ha. De rundt aksepterer derers avgjørelse, tror nok bare at det er veldig mange oppfatninger og forventninger nå i starten. Si klart i fra hva dere vil og så får de rundt dere innrette seg etter det.
Pip Skrevet 3. mars 2003 #4 Skrevet 3. mars 2003 Det fins veldig mange muligheter utenom den 'tradisjonelle' bryllupsfeiringen, da! Man kan f.eks. ha et lite koselig selskap med foreldre, søsken og forlovere. Det blir ofte veeeldig vellykket - en kompis av meg var i et sånt bryllup hos sin søster, og nå har han bestemt seg for å gjøre det samme...! Eller man kan, som nevnt ovenfor her, reise til utlandet. Jeg vil påstå at det er et lurt trekk hvis man ikke ønsker å ha noen gjester i det hele tatt. Det vil nok være litt lettere å svelge for foreldrene deres f.eks. - er ikke så gøy for dem hvis dere gifter dere i nabobyen, men uten at de får være med, hvis du skjønner hva jeg mener.... Eller dere kan ha et enkelt formiddagsbryllup. Vielse, en mottagelse med en del gjester etterpå, men så er det hele over utpå ettermiddagen, og dere 'slipper' den voldsomme festen, taler, sanger, toastmaster... Helt opp til dere!! Lykke til! :D PS: Vi skal ha et helt 'tradisjonelt' bryllup... Ikke noe viktig for meg å ha stor bryllup, men blir ca. 60 stk. Dette særlig fordi jeg er enebarn, og mamma og pappa nok er glade for at det blir 'skikkelig' bryllupsfeiring... Syns også det er gelt OK altså...
Gjest Afrodite Skrevet 4. mars 2003 #5 Skrevet 4. mars 2003 Trist at dette skal ødelegge DIN/DERES glede over "planleggingen" av deres bryllup.. mitt råd er - ja - det er alltid noen som blir skuffet over at man gjør det sånn eller slik og ikke sånn som de ønsket - men hvem er det dere gifter dere for? :-? fordi dere elsker hverandre - og det aller viktigste er ikke at gjestene skal synes det er bra, men at dere føler det er rett for dere! Jeg fikk en mail fra en venn av meg dagen før han giftet seg med sin kjære, hvor han skrev at de ønsket det på en stille måte og ba om forståelse for det, og at forlovere skulle være med til tinghuset og at det ville bli en rolig middag med forlovere og nærmeste familie senere. det var sånn DE ØNSKET det. :blunke: Og INGEN burde bli fornærmet for det! Da er det de som har problemer, ikke dere!!! :x Etterhvert vil nok "gjestene" forstå, det er bare litt treigt i starten. Det er DERES bryllup!!! :D Lykke til!!!!
Tusenfryd Skrevet 4. mars 2003 #6 Skrevet 4. mars 2003 Kjenner flere som har reist bort og bare hatt en privat seremoni. Jeg har ikke blitt fornærmet, men likevel har jeg jo ønsket å dele dagen med de aktuelle da, siden det var nær familie og nære venner. Men dette har jeg jo egentlig ikke noe med. Det var deres valg og deres dag. Det er det viktigste. Blås i hva alle andre vil ha og synes skal være, bør være, husk å invitere etc. Gjør som dere føler er riktig, og les tråden til Ellen26 om omtrent det samme. Du er ikke alene. http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...5535&highlight=
millamin Skrevet 4. mars 2003 #7 Skrevet 4. mars 2003 Dette gjorde min venninne : Giftet seg i Tinghuset Spiste ute sammen med foreldre , søsken en delilig 3-retters hvor alle betalte for seg. Så dro følget ( de var vel 10 stk) hjem til brudeparet og feiret med kaffe og hjemmelaget kake. ++++ litt alkohol. Hun var så fornøyd med den dagen at hun anbefaler det til alle hun snakker med Senere på høsten samlet hun venner til en fest - hvor vi tok med en rett hver og de stod for drikke.. Enkelt, billig og veldig koselig .
Kolibri Skrevet 4. mars 2003 #8 Skrevet 4. mars 2003 Hva er "å gjøre det skikkelig"? Om hvit kjole, kirke og den pakka der ikke er helt deg, så vil det jo heller ikke være å "gjøre det skikkelig" for deg? Husk at bryllupsdagen er DERES dag, dere skal ikke ta så mye hensyn til hva andre synes. Om de blir skuffa fordi dere velger et bryllup som ikke passer dem, så får det virkelig være deres problem!! Om de bryr seg om dere, så er de vel bare glad for at dere har funnet hverandre og vil feire forholdet deres, med eller uten dem? Ang. stress og mas - det blir hva man legge opp til selv tror jeg. Litt stress blir det jo om man skal ha en stor fest, men man kan ofte få masse god hjelp av venner og familie (helt gratis! :D ), og de er jo gjerne glad for å få lov til å hjelpe til også. Ang. pengene det koster: ja, det koster jo litt uansett men hvor mye er helt opp til dere. Skal dere ha en stor fest kan dere f.eks. ha spleiselag? Alle tar med en matrett og en flaske vin? Vi har valgt å gjøre alt selv og så billig som mulig. Lager maten selv med hjelp av venner og familien, har leid et billig lokale o.s.v. Foreldrene vår kjøper sprit, vi kjøper vin. vet ikke enda hvor mye festen vil koste totalt, men det blir nok bare en brøkdel av hva en del andre bruker på bryllupsdagen sin. Så - det er mange måter å gjøre det på, men velg den som er rett for dere, ikke den som passer andres forventninger... Vil dere stikke av og gifte dere et annet sted så gjør det!
Furstina Skrevet 4. mars 2003 #9 Skrevet 4. mars 2003 Det ska vara ER dag, och ni ska få göra den precis som NI vill, inte som alla andra förväntar sig! Det finns många tips ovan, det viktigaste är att du och din tillkommande är överens om hur NI vill ha det och förklarar för familj varför ni gör som ni gör. VI valde att gifta oss borgerligt, för att vi inte tror och absolut inte vill ha en sådan cermoni. Eftersom vi ville gifta oss i Norge och det är 100 mil hemmifrån var inga vänner inbjudna, vi ville också ha det litet och intimt. Tack vare att vi gjorde som vi gjorde fick vi en fantastisk dag, som vi ville ha den, tillsammans med familj (inkl barn) i sommarhuset. Romantiskt på våra villkor och till en rimlig kostnad. Vill du ha tips på hur man kan göra det, se vår bryllupside: http://bolgabryllup.tripod.com
Mailin Skrevet 4. mars 2003 #10 Skrevet 4. mars 2003 Nokon inviterer også (tilsynelatande) til fødselsdag el. likn., og så når gjestane er komne, får dei vita at det er bryllup. Eg har aldri vore med på det sjølv, så eg veit ikkje korleis det heilt vert ordna, men det er i alle fall ein god måte å m.a. unngå velmeinande innblandingar (som kan ver FRYKTELIG irriterande, "alle" har jo ei meining om korleis eit bryllups skal foregå, og vil at alle som giftar seg skal følga denne måten) Det er DIN og partnaren sin dag, kun de skal bestemma korleis den skal vera
Gjest Gjesta Skrevet 4. mars 2003 #11 Skrevet 4. mars 2003 Syns dere skal gjøre det til deres dag, jeg! Gjør det på en enkel måte. Borgelig vielse, og evt. et lite selskap med forlovere, evt familie. Lån ei hytte av noen bekjente og ta helgen der dere to, feks. Som du sier: det viktigste er jo beslutningen om å gifte dere, ikke bryllupet... Gjør det du føler for, og kos deg på dagen deres!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 4. mars 2003 #12 Skrevet 4. mars 2003 Jeg skal ha en liten seremoni i New York med nærmeste familie og nære venner, vi blir ca. 12 stykker. Så skal vi ha stort Victoriansk hageselskap for masse familie og venner etterpå hjemme i Norge. Milla
Gjest Anonymous Skrevet 4. mars 2003 #13 Skrevet 4. mars 2003 Jeg skjønner hva du mener, og jeg følte det litt sånn noen ganger under planleggingen av bryllupet vårt som var i fjor sommer. Jeg kan godt forstå at folk velger å gjøre det enkelt og ikke orker alt styret, men bare tenk dere godt om sånn at dere ikke angrer senere. Dagen vår ble helt fantastisk, det overgikk alle mine forventninger, og det var ikke p.g.a alle pengene vi hadde brukt eller alle de små detaljene. Det var rett og slett fordi jeg var så utrolig glad for at vi hadde fått hverandre og fordi det var så fantastisk at alle de som vi er så glade i var der for å feire OSS. Det ble en helt utrolig stemning som jeg alltid kommer til å huske. Jeg vet at jeg hadde angret hvis jeg ikke hadde latt familien og alle vennene våre ta del i feiringen...... syns det var en veldig fornuftig måte å bruke penger på, og jeg tenker aldri på hva vi kunne brukt pengene på istedet - enkelte ting kan faktisk ikke måles i kroner og øre. Men lykke til med avgjørelsen, det viktigste er at dere gjør dagen til det dere vil. Det tror jeg alle rundt dere har forståelse for
Amelie Skrevet 4. mars 2003 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2003 Kjære alle dere! Tusen takk for alle oppmuntrende ord, og gode forslag til alternative bryllup :D Vi har fremdelese ikke kommet fram til en løsning vi er 100% fornøyde med, men nå har jeg i alle fall fått bekreftet at det er flere som tenker som meg, og at det viktigste er at vi markerer det på vår måte. Skal holde dere oppdaterte på hva det blir til, jeg! Fortsatt god dag til alle som er innom linken, og hvis det fremdeles sitter noen der ute med gode forslag til alternative bryllup, så tar jeg de imot med glede Klem, Amelie.
monja Skrevet 4. mars 2003 #15 Skrevet 4. mars 2003 Kjære deg! Dette er deres dag, og jeg synes dere skal bruke den som dere vil. Om du ikke orker noe styr kan du gjøre som svigerinnen min. Hun sa ifra tidlig i fjor at de skulle gifte seg i løpet av året, men ville ikke si når. Plutselig ringte hun oss en dag på sensommeren og sa at "idag skal vi til sorenskriveren". Det kom plutselig på, men de fikk dagen slik de ville. Senere på kvelden samlet de 7-8 gode venner til en middag og fest hjemme til seg. Dette var en fredag og på søndag fikk vi komme på kaffe og kaker. Nå skal det nevnes at foreldre og besteforeldre ble en smule grinete over dette hemmelighetskremmeriet, men de fikk en fantastisk dag. Og det er det som er det viktigste. Ja, bryllup er dyrt, og med et budsjett på 40 000 skulle vi få til en perfekt dag for 130 gjester. Så skjedde det helt store. Bilen streika, og 20 000 går med til ny motor. Etter dette har vi vridd hjernen for å få det billigere, og vi har da greid det. Selv med 50 til middag og 110 til fest får vi det til for ca 20 000. Hele hemmeligheten er å gjøre masse selv, og ikke minst: Hent inn priser. Det varierer masse.....Så vi kommer til å få et flott, enkelt bryllup med masse gjester til halvparten av prisen vi hadde tenkt. Uansett hvordan dere velger å gjøre det - lykke til!
Gjest Tex Skrevet 5. mars 2003 #16 Skrevet 5. mars 2003 Min venninde og hennes tilkommende reiser i mai til Mauritius og gifter seg på stranden der. Der får de to uker på fantastisk hotell, middag, vielse,brudebukett, forlovere og vitner samt selvsagt reisen for 35.000 kr. Høres deilig ut synes jeg... Er visst et firma som tar seg av hele greia, alt de trenger er å finne dato og egne bryllupsklær...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå