Cornille Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Hei! Jeg studerer i utlandet, og har nylig ligget 4 uker på sykehus. Jeg sitter med en regning på 600 euro, og fatter ikke hvor jeg skal henvende meg med regningene. Jeg har europeiske helsetrygdekort (det lille blå plastkortet, E111) men er bra forvirret nå, da alle sender meg videre og sier det ikke angår dem...!! Trygdekontoret i byen jeg er folkeregistrert i hjemme sier jeg må kontakte forsikringsselskapet mitt, men jeg har ikke reisefrorsikring.. Uansett går vel ikke dette på reiseforsikring?! Kan noen være så snill å hjelpe meg litt her? Disse regningene må jo betales... Takk! Cornille
Gjest bada Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 Det ser ut til at regningen du har fått skal dekke en egenandel, da jeg regner med at et fire ukers sykehusopphold koster MYE mer enn 600 euro. Helsetrygdekortet gir deg bare de samme rettighetene i forhold til helsetjenester som innbyggerne i landet du bor i, og hvis det er slik at de må betale egenandel for sykehusopphold, må nok du også det, dessverre. En reiseforsikring ville imidlertid kunne dekke en slik egenandel.
honey21 Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Jeg synes ikke 600 euro høres mye ut for 4 ukers opphold på sykehus.
brumma* Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 Fra sidene til nav: Når du viser fram helsetrygdkortet hos behandleren, har du krav på nødvendig medisinsk hjelp i det landet du er i, på samme vilkår som de som bor der. Derfor må du betale de samme egenandelene som dem. Regner også med at 600 euro tilsvarer egenandelen. Er du ikke forsikret i det hele tatt? Hvis ikke må du nok betale selv dessverre...
Cornille Skrevet 22. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. april 2007 Et stort "herreguuud" med litt klump i halsen og en vrengt lommebok. Men takk for svar..
Gjest bada Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Uff, det må være fryktelig sure penger! Det er ikke så dumt å kjøpe en reiseforsikring. Da vil du antakelig kunne få dekke slike egenandeler. Dessuten vil du da kunne få dekket utgifter til hjemsendelse, noe som er fint dersom du skulle trenge et lengre sykehusopphold. Mer informasjon her: http://www.nav.no/informasjon
Gulphild Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 Pluss at du blir lagt inn på det beste sykehuset med reiseforsikring.
Gjest _Leela_ Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Reiseforsikring for et lengre opphold i utlandet blir fryktelig dyrt, standard reiseforsikring gjelder bare for 6 uker (tror jeg, kommer ann på selskapet) og å utvide koster gjerne flesk. Jeg vil tro det lønner seg å skaffe helseforsikring i det landet du holder til (iallefall hvis du er langtidsstudent eller jobber der).
Gjest Gjesten Skrevet 22. april 2007 #9 Skrevet 22. april 2007 Kjøp reiseforsikring via ANSA. I vesteuropa koste det 2000 for eit år. Den skal eg ha i alle fall.
dront Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Reiseforsikring for et lengre opphold i utlandet blir fryktelig dyrt, standard reiseforsikring gjelder bare for 6 uker (tror jeg, kommer ann på selskapet) og å utvide koster gjerne flesk. Jeg vil tro det lønner seg å skaffe helseforsikring i det landet du holder til (iallefall hvis du er langtidsstudent eller jobber der). ← Det er ikke så forferdelig dyrt å utvide den vanlige reiseforsikringen til å gjelde for lengre tid. Jeg gjorde det for et semester (utenfor Europa), husker ikke hvor mye det ble, men ikke avskrekkende, rundt en tusenlapp? Det er absolutt verdt det om man skulle bli syk, i hvert fall.
Cornille Skrevet 22. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 22. april 2007 Hvis jeg skaffer meg reiseforsikring nå (hadde ikke råd da jeg reiste over nemlig, det var ikke fordi jeg kimset av det...), er den til noe nytte for dette sykehusoppholdet da? Eller blir det for sent?
Gjest Frances Skrevet 22. april 2007 #12 Skrevet 22. april 2007 Hvis jeg skaffer meg reiseforsikring nå (hadde ikke råd da jeg reiste over nemlig, det var ikke fordi jeg kimset av det...), er den til noe nytte for dette sykehusoppholdet da? Eller blir det for sent? ← Uten at jeg vet det helt sikkert, vil en forsikring du tegner nå bare gjelde for fremtidige hendelser. Ellers hadde jo ingen av oss kjøpt forsikring før etter at ulykken var ute.
Cornille Skrevet 22. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 22. april 2007 Ja, regnet med det.. Bedre føre var og alt det der.. Jaja, blir vel noe heftigere sommerjobbing enn jordbærplukking da regner jeg med! Hehe.. Huff, kanke bli deppa av det her hvertfall, kunne vært værre. Kan alltid det!
Lizzee Skrevet 23. april 2007 #14 Skrevet 23. april 2007 (endret) Er du medlem av ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) ? Kontakt ANSA - de jobber jo med slike ting og kan gi deg hjelp og råd. Det er smart med reiseforsikring ja. Men om du er utenlands-student trenger du en annen forsikring enn den vanlige reiseforsikringen. ANSA tilbyr egen forsikring til utenlandsstudenter: http://www.ansa.no/ansa_templates/Page.asp?id=31903 Denne type forsikring kan du tenge for 4, 6 eller 12 mnd av gangen og den er spesialtilpasset utenlandsstudenter. Det er riktig som andre har sagt her at du ikke kan få dekket det som har skjedd før du tegnet forsikring. De fleste reiseforsikringer kan du heller ikke tenge etter at du har reist fra Norge. Ansa forsikringen kan du imidlertid tegne hele 2 måneder etter at du har reist. Er det gått mer enn 2 mnd må du vente til du kommer hjem til Norge igjen og du vil da ha forsikring når du igjen reiser ut (hvis du skal fortsette å studere ute da). Når det gjelder priser og slik så spørs det litt hvor i verden du er (se linken over). Endret 23. april 2007 av Lizzee
Gjest Gjesten Skrevet 23. april 2007 #15 Skrevet 23. april 2007 Som eg alt har skrive så koste ANSA si forsikring innad i Europa 1995 for eit år, Europeiske kostar 2200 for eit år, samme område.
Gjest Elfrida Skrevet 23. april 2007 #16 Skrevet 23. april 2007 Hvis du studerer i et EØS-land og får støtte fra lånekassa er du automatisk medlem av den norske folketrygden. Ta kontakt med NAV Utland og spør om du kan få dekket dette. http://www.nav.no/page?id=1073742941
Lizzee Skrevet 24. april 2007 #17 Skrevet 24. april 2007 Som eg alt har skrive så koste ANSA si forsikring innad i Europa 1995 for eit år, Europeiske kostar 2200 for eit år, samme område. ← Så bra at du anbefaler ANSAs forsikring. Har jobbet med den i noen år.... Hvis du studerer i et EØS-land og får støtte fra lånekassa er du automatisk medlem av den norske folketrygden. Ta kontakt med NAV Utland og spør om du kan få dekket dette. http://www.nav.no/page?id=1073742941 ← Europeisk Helsetrygdkort er kun gyldig innen EØS, og på siden du henviser til er det oppgitt: Du har rett til dekning av utgifter til helsetjenester etter reglene i landet hvor du oppholder deg. Hvis de som bor i landet må betale egenandeler, må du også gjøre det. Behandling hos privat lege/sykehus får du bare dekket i den utstrekning trygden i oppholdslandet betaler for slik behandling. Ergo: Man trenger forsikring i tillegg til det folketrygden dekker, om man er i et land hvor det er egenandel ved legebesøk/sykehusopphold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå