Lourdes Skrevet 22. april 2007 #1 Skrevet 22. april 2007 Vi er nå skikkelig lei av bestikk som ruster. Hvor kan vi finne noe som er bra? Vi trenger både hverdagsbestikk og biffkniver. Det er viktig at bestikket har en enkel design og er gode å holde i. Prisen er faktisk ikke så viktig, bare det ikke ruster. Mye som det står stainless steel på ruster som bare det hos oss. Jeg har hørt noe om at oppvaskmaskinen kan være skyld i det. Er det noen som vet noe om dette? Vi kjøpte en relativt dyr oppvaskmaskin i fjor (Borsch). Bruker stort sett det lengste programmen som vasker på 70 grader. Bruker SUN oppvasktabletter.
Gjest bada Skrevet 22. april 2007 #2 Skrevet 22. april 2007 (endret) Vi har bare bestikk i såkalt rustfritt stål (18/10), og var veldig plaget med at det rustet i den forrige oppvaskmaskinen vår. Vi fikk tips om at det ville bli bedre hvis vi passet på å åpne maskinen med en gang den var ferdig, og det hjalp faktisk veldig. Så prøv det! Nå har vi imidlertid en Miele med bestikkskuff, og problemet er borte! Endret 22. april 2007 av bada
Cata Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 Hardangerbestikket mitt ruster i allfall ikke. Men jeg kjører vanligvis 55 graders program (merkelig temperaturinndeling på min maskin) og bruker "løst" pulver fra Sun. Dessuten bruker jeg lite pulver. Synes tablettene blir alt for store. En gang jeg var innom en "Til Bords" butikk fikk jeg det rådet at en teskje pulver er nok for de aller fleste oppvasker. Jeg så tvilende ut, men valgte å prøve og det stemmer - i allfall når jeg doserer på øyemål. Det blir rent med mye mindre pulver enn det som er i en tablett, i allfall hvis man har skrapt av matrester og skylt det verste av før man setter i gang maskinen.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2007 #4 Skrevet 22. april 2007 Det er det som er vitsen med tabletter - å få oss til å kjøpe mer. Ting ruster fordi det blir utsatt for fuktighet for lenge. Ikke la ting stå uten utlufting i oppvaskmaskinen eller ligge i vann i all evighet.
Wildy Skrevet 22. april 2007 #5 Skrevet 22. april 2007 Tror nok godt maskinen har skylden. Med den gamle maskinen her i huset hadde vi mye rust. Men med ny maskin er problemet helt borte.
Gjest -eline- Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Tror nok godt maskinen har skylden. Med den gamle maskinen her i huset hadde vi mye rust. Men med ny maskin er problemet helt borte. ← Det har ofte med det faktum at nye maskiner har lufttørking i maskinen slik at man ikke må huske å ha opp maskina med en gang den er ferdig.
skrue Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 Aldri opplevet at bestikk fra V&B ruster iallefall. V&B er dessverre ofte i dyreste laget.
Gjest bada Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Aldri opplevet at bestikk fra V&B ruster iallefall. V&B er dessverre ofte i dyreste laget. ← I dårlige oppvaskmaskiner (les: som den vi hadde før) gjør det dessverre det. Men det hjelper som sagt å åpne maskinen så snart den er ferdig. En annen ting som hjelper er å skylle bestikket godt før det settes inn.
Lourdes Skrevet 22. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 22. april 2007 Aldri opplevet at bestikk fra V&B ruster iallefall. V&B er dessverre ofte i dyreste laget. ← Hva slags bestikk er dette? Hvor får man kjøpt det? Det er ikke aktuelt å bytte ut oppvaskmaskinen. Den kostet 6-7000 for under et år siden, så den skal liksom være bra da... Vi åpner nok ikke døra med en gang vasken er ferdig, men det bør da heller ikke være nødvendig? (Det var forresten dette jeg hadde hørt om før også ja.) Jeg bruker 70 graders vasken og ikke 55/60 eller 45, eller hurtigprogram for da har jeg opplevd at ikke alt har blitt 100% strøkent. Vi hiver alt inn i samme vask (kjeler, glass, tallerkener osv) og er så som så nøye med å skylle først. Jeg synes oppvask er ufattelig ekkelt, så jeg ønsker minst kontakt med det før det er 100% rent. Det må da virkelig finnes noe bestikk som tåler våre tøffe krav??
Gjest bada Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Hva slags bestikk er dette? Hvor får man kjøpt det? ← http://eshop.villeroy-boch.com/no/shopping...w_12/firstrow_0 Vi åpner nok ikke døra med en gang vasken er ferdig, men det bør da heller ikke være nødvendig? (Det var forresten dette jeg hadde hørt om før også ja.) ← Det er nok dessverre nødvendig dersom man har en maskin som ikke har et bra nok tørkeprogram og man vil unngå rust.
Solaa Skrevet 22. april 2007 #11 Skrevet 22. april 2007 Jeg har aldri opplevd at bestikket mitt har rustet... Samboeren min jobber op jernia og har heller aldri vært borti det, eller kunder som har det (han har jobbet der i 5 år- også i kjøkkenavd.).. Dette var merkelig... Jeg har brukt både billig og dyrt bestikk, har en rimelig billig oppvaskmaskin og har aldri luftet den...
Lourdes Skrevet 23. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2007 Var på Christiania Glassmagasin i stad og hun som jobbet der fortalte at det antageligvis ikke var stålet i seg selv som rustet. Det som skjer er at matrester som sitter fast på bestikket gjør at det kommer rustflekker. Disse kan enkelt fjernes med stålpuss. Da er det nok det at jeg bare hiver inn ting uten å skylle det som er problemet da... Maskinen går en gang om dagen sånn ca så dette trodde jeg ikke var noe problem.. Man lærer så lenge man lever..
Tiit Skrevet 23. april 2007 #13 Skrevet 23. april 2007 Jeg har ikeabestikk som ruster/blir flekkete, og hardangerbestikk som jeg har hatt i 15 år som aldri har rustet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå