Gå til innhold

Slanking...hvor lang tid?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvor lang tid tar det å gå ned 5 kg om man legger om kosthold og trimmer? Synes jeg har trimmet masse og spist sunt og lite en evighet....men ser ingen store forandringer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, vi har alle forskjellig utgangspunkt. Både i form, vekt og kosthold. Hva er en evighet for deg? Hvordan var forbrenningen din før du begynte? Og hva slags mosjon...? Hvor mye nå i forhold til tidligere? Dette er veldig individuelt, som du skjønner.

0,5 - 1 kilo pr uke er mye - men dessverre vanlig i en hard slankekur. Jo fortere du går ned, jo fortere legger du på deg igjen.

Opptil 10 % på et år, sies å være sunt og fornuftig.

Dessuten må du ikke veie deg, men måle deg.

*Tusenfryd er MOT slanking, men FOR et sunt kosthold og masse bevegelse*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forbrenning er tricky; før jul veide jeg x antall kilo og jeg drakk 1.5 liter cola hver dag og flere usunne mellommåltider. nå har jeg sluttet med usunne mellommåltider og drikker kun vann og jeg har begynt å bevege meg men likevel står vekta bom stille.

men jeg er ikke så sikker på om de chrompillene funker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart om det tar tid. Hvis du trener mye vil du få større muskler og de veier jo mer enn fett. Så du kan godt bli fastere/slankere og faktisk gå opp i vekt!

Finn fram målebåndet og hiv badevekten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg følger Libra-filosofien med 5 måltider om dagen (spiser ca. hver 3.-4. time) med fiberbrød eller fibertabletter før hvert måltid. I tillegg drikker jeg ca. 3 liter vann per dag. Har aldri vært så mett og hatt så lite lyst på sjokolade (helt sant - rekker nesten ikke å bli sulten mellom måltidene, og fristes derfor ikke av kjappe og usunne kalorier). Trener 2-3 ganger per uke og har gått ned 4 kg på 4 uker.

Hilsen sjokoholiker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor gikk ned en kg per uke med G. Roede.

Ellers vil jeg si at det englepusen sier med muskler kontra fett er helt riktig!!!

Og en ting til: hvis du veier deg ofte, vil det virke som om ting går saktere. Hvis du vil veie deg, gjør det bare en gang i uka.

Lykke til med omleggingen av kostholdet og treningen! Det virker som om du har kommet et langt steg på riktig vei :Nikke:

Ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Enig med Ada - ikke vei deg hver dag. Jeg vet hvor demotiverende det er å plutselig ha gått opp et kilo når man vet at man samtidig strever ganske hardt for å holde seg til den kosten man skal.

Ellers skulle jeg ønske folk tenkte seg om flere ganger før de begynner på Libra elle Grethe Roede. Dette er ikke et kosthold som man kan leve på over lengre tid - til det er det altfor få kalorier. De som virkelig har et vektproblem vil oppleve at etter endel uker / måneder på en slik diett så vil kroppen være "sulteforet" - og sjansen for en gedigen "sprekk" er veldig stor. De aller fleste som tar slike slankekurs opplever desverre å legge på seg igjen like etter avsluttet kurs - og da legger de ofte på seg mange kilo flere enn de tok av... Da er man liksom inni den vonde sirkelen som kalles jojo-slanking. Jeg er sikker på at den rette løsningen er å finne et sunt kosthold som man virkelig kan leve med - leve med resten av livet ... Det føler ivhertfall jeg at jeg har funnet med Dr. Lindberg - ja, jeg føler meg nesten som en av hans disipler etterhvert. Man føler seg SÅÅ vel ved å følge hans anbefalinger - jeg kan ikke få rost ham nok for å ha åpnet mine øyne.

Jeg begynte allerede for ca. 8 mnd. siden å legge om kostholdet mitt etter å ha lest boken hans - og jeg har gått ned ca. 13 kilo på den tiden - i tillegg til at jeg sluttet å røyke for ca. 5 mnd. siden. Dette er et kosthold som jeg kommer til å følge resten av livet - jeg føler absolutt ikke trang til hverken poteter, ris, pasta eller hvitt brød i det daglige. Heller ikke opplever jeg noe stort "sug" etter søtsaker - men hvis jeg gjør det, ja, da tar jeg meg litt mørk sjokolade, Dream-is el ... Men vanligvis så holder det å spise litt frukt om jeg skulle få "søt-kick"...

Selvfølgelig så må man trimme ved siden av - det sier seg selv - for å få det godt med seg selv og får å få en fast, fin kropp - så krever det trim. Men jeg er enig med noe Tusenfryd skrev i en diskusjon her et sted - det er bedre å være rund og i god form enn å være tynn og i dårlig form.

Du hadde forresten mange gode poeng der, Tusenfryd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 5 kg i løpet av 2 uker faktisk, kun ved å legge om kostholdet... Dette var med GR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Av det jeg kjenner til av Grethe Roede og Libra, trodde jeg at disse var de seriøse innen slankeindustrien..

Husker min venninne gikk på Librakur etter et svangerskap, tok av 15 kilo over en periode på ca 25 uker. Hun har ikke lagt på seg igjen og dette er 6 år siden.

Vil ikke Lindberg gjøre en større inngripen i folks "normale" kosthold?

Har ikke så mye greie på dette, men man unngår jo ikke å lese om det når det står så mye om det i media.

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Joda Augustbrud - det er greit nok - men det er ikke helt bra måte å gjøre det på og det er jo ikke et vekttap som vil holde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Lisa-Beth - da hører din venninne til de sjeldne, for de aller, aller fleste som går på kurs ala Grethe Roede og Libra faller tilbake til gamle synder som selvsagt medfører at de legger på seg igjen - og ofte til langt mer enn de var i utgangspunktet.

Nei, Fedon Lindberg er ikke ekstrem i sine anbefalinger. Tvert imot - jeg har aldri spist sunnere mat enn jeg gjør nå - masse frukt og grønnsaker, rent kjøtt og fisk, nøtter og oljer. Og man trenger ikke rasjonere maten -heller ikke veie den - det gjelder bare å la alt stå litt i forhold til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Augustbrud - det er greit nok - men det er ikke helt bra måte å gjøre det på og det er jo ikke et vekttap som vil holde seg.

Jeg tror faktisk dette vekttapet vil holde seg også, for dette er kilo jeg la på meg veldig fort før jeg begynte på kurset og de var dermed lette å ta av.

Jeg gikk ned veldig mye totalt og alt kommer selvsagt ikke til å holde seg. Regner med å gå opp 2-3 kilo, men det meste av vekttapet mitt tror jeg faktisk at reelt holder seg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jamila

Husk at 2-3 kg første uka med "slanking" ikke er uvanlig. For det første, veldig mange "spiser seg opp" før de skal på slankern. Koser seg ekstra dagene før fordi de vet at fra og med dag x er det sunn mat som gjelder. Det gjør at det ligger mange avfallsstoffer og ekstra fyll i kroppen som også vil forsvinne fort.

Dessuten er det også vanlig å miste mye vann i kroppen de første par ukene, til du har fått rutine på å erstatte væsketapet ved å drikke mye vann. (+ at mange har overflødig vann i kroppen som skal bort)

Det er ikke før du har spist sunt i flere uker at den faktiske fettforbrenningen starter, og du reelt sett slanker deg. Vær tålmodig!

Et annet poeng er hvorvidt du faktisk trenger å gå ned 5 kg. Dersom kroppen din har sin trivselsvekt der, så vil du måtte holde på i lang tid før du går ned noe, kroppen din har nådd et "platå" for sin egen trivselsvekt og vil ikke gå ned mer. Jeg hadde mitt "platå" i 5 uker før jeg gikk ned noe mer når jeg gikk ned i vekt.

Liker tankegangen din om å spise sunnere og trene mer for å gå ned i vekt og få en bedre livsstil-håper du vil erfare det samme som meg at du får mer energi og føler deg bedre!

Husk bare at du må spise nok, dersom du spiser for lite så vil kroppen din gå i sparemodus og spare alt for verre tider. Gjerne 4-5 små måltider om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers skulle jeg ønske folk tenkte seg om flere ganger før de begynner på Libra elle Grethe Roede. Dette er ikke et kosthold som man kan leve på over lengre tid - til det er det altfor få kalorier.

hvorfor er det ikke er kosthold man kan leve på? det er jo helt VANLIG mat jo :roll: dessuten, etter endt kurs SKAL man jo øke kaloriinntaket, grete sier jo selv man ikke skal leve på så lavt inntak over lengre periode. jeg gikk ned 7 kg med grete roede, og var ikke sulten en dag, hadde ikke søtsug eller noe. fikk spise 1500 kcal daglig, og etter jeg har gått ned det jeg skal går jeg opp til ca 2000/2500 og trener jevnlig.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Ok Iset - da hører du til de sjeldne om du klarer å holde deg til dette.

De fleste jeg kjenner til ender opp som jojo-slankere ... og de er gjengangere på slike slanke-kurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg vet jo også om mange som har gått opp til dobbelstørrelse etter endt kurs :roll: det er trist.

jeg prøvde meg på Lindberg, men siden jeg ikke spiser kjøtt i noen form, blir det litt vanskelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du Hilde Du Hilde, du vet tydeligvis ikke helt hva du prater om!!!

Knurr.......skjønner ikke helt hvordan du kan si at Libra er et koshold man ikke klarer å følge, med Lindberg er det!!

For det første går det ganske mye ut på det samme. Libra anbefaler også f.eks linser og kikerter i stede for ris,poteter og pasta, men dette er ikke et must!! Dessuten skjønner ikke jeg+mange andre hvordan man skal overleve et kosthold "uten" karbohydrater, og synes ikke du det høres litt mere holdbart ut å spise f.eks 1 skive grov brød med magert pålegg og masse grønnsaker til frokost, enn egg og bacon uten brød. Tenk deg all den fete maten du kan spise...hører folk "skryter" av at de kan spise f.eks salami, ost, pølser osv..., men hvor sunt er det for kroppen. "Pølse med brød" uten brød...nam nam, det hørtes godt ut..not!! PÅ LIBRA kan du spise det meste med måte. Jeg kan ikke skjønne hvordan du kan si at dette ikke er den mest fornuftige måten og gå ned på...+ og holde vekta. Når du er ferdig og fornøyd med kurset fortsetter du med det samme kostholdet, men spiser selvfølgelig litt mer + at du kan kose deg litt ekstra innimellom. Høres ut som den perfekte måten for meg!!

Hilsen litt irriterte Pia:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Pia - jeg har gått på 2 stk Libra-kurs i mitt 39-årige liv - etter begge mine fødsler - og ja, jeg gikk ned i vekt .. men jeg gikk opp igjen også. Og jeg synes ikke det har vært stor forskjell på Libra og Grethe Roede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Pia - du misforstår totalt Fedon Lidbergs anbefalinger - jeg synes du skal lese litt hva han egentlig mener. Jeg har ihvertfall aldri spist egg og bacon til frokost.

Les her så får du litt bedre innblikk i hva det dreier seg om:

http://www.vektibalanse.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...