Gå til innhold

Å ta ungen hardt i armen, er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger når sønnen min er ordentlig vrang, og har gått over alle streker, kan det hende at jeg tar han litt hardt i armen og sier, "nei", og setter han på en stol i skammekroken. Er dette greit?Gjør dere andre det også av og til?Merker at det setter ett lite støkk i ham, og at han skjønner at nå har han virkelig gått over streken, og det pleier å hjelpe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg faktisk er helt greit.

Skrevet

Og det med "skammekrok"; jeg har også en slik stol på kjøkkenet som sønnen min må sitte på når han er helt "umulig" - men jeg sier fra en gang eller to før at "om du ikke slutter/hører nå" så må du sitte på kjøkkenstolen og slappe av litt /tenke deg om".. Da vet han det på forhånd og kan på en måte gjøre et lite valg selv. :)

Gjest Peachbud
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit å ta barnet hardt i armen. Jeg mener det går under kategorien fysiske avstraffelser.

Jeg mener det må holde å se barnet inn i øynene, si bestemt "nei" og sette det i skammekroken.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg mener man kan holde fast et barn, ta et barn i armen og lede det vekk fra en situasjon, men ikke holde hardt...

• Liker 1
Skrevet

Enig med Frysepulver.

En annen ting er at jeg synes ikke man skal skremme barna på den måten. Det går an å være bestemt uten å brøle seg opp og være sint og ta hardt i armen.

Skrevet

Jeg synes det er greit å ta et barn i armen for å markere at det er den voksne som bestemmer.

Men å ta så hardt at barnet får vondt, liker jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med de andre her som definerer dette med "hardt". Jeg synes godt det kan være "bestemt" men ikke så bestemt at det gjør vondt.

• Liker 1
Skrevet
Jeg synes det er greit å ta et barn i armen for å markere at det er den voksne som bestemmer.

Men å ta så hardt at barnet får vondt, liker jeg ikke.

Enig i dette.

Skrevet
Jeg er enig med de andre her som definerer dette med "hardt". Jeg synes godt det kan være "bestemt" men ikke så bestemt at det gjør vondt.

Er helt enig her. Det er forskjell på "hardt" og "bestemt". At ungen får vondt, blåmerke eller blir skremt av at den voksne er fysisk overlegen når det kommer til styrke tror jeg har liten oppdragende effekt.

• Liker 1
Gjest Elastica
Skrevet

Det kan være vanskelig å si noe konkret om hvor denne grensen går. Den øvre uakseptable grense går når man tar så hardt i barnet at det virkelig kjenner smerte. Samtidig kan det være vanskelig å vurderer der og da om man tar for hardt i barnet fordi man er så sint, grensen er tøyd så langt etc. Da synes jeg det å ta barnet i armen fordi man ønsker å lede det vekk fra noe, og dette blir gjort på en litt for hard måte, er langt bedre enn en type fysisk avstraffelse hvor hovedformålet er å straffe, feks å klype barnet litt på hånden, gi et klaps osv. Det syns jeg nemlig er helt uakseptabelt. At et tak i armen blir litt for hardt, syns jeg ikke hører til i kategorien fysisk avstraffelse, hvis det da ikke skjer ofte og brukes kun for å fremkalle smerte.

Jeg har tre viltre gutter, og har flere ganger hatt behov for å skille de o.l. At taket i armen i "kampens hete" enkelte ganger her blitt litt hardere enn jeg hadde planlagt, innrømmer jeg gladelig. Men det kunne ikke falle meg inn å riste/klapse til. Imidlertid har jeg ofte hatt lyst! ;)

• Liker 2
Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg ble bare til å tenke på da jeg var i Italia, der var mødrene bra fysisk med ungene sine, klappet de på rumpa, tok hardt tak i de osv, det virket som om det var vanlig å være litt hardhendt med ungene der.

Jeg har nok tatt hardt i armen på begge guttene mine, ikke hardere enn jeg også har tatt når vi har lekt, det av vi voksne er sinte, det tror jeg er det verste, for i bunn og grunn så tar man ikke mye hardt i de, det virker bare utrolig fælt for de, fordi man er sint.

Gjest Blondie65
Skrevet

I Norge er fysisk avstraffelse av barn forbudt. Da jeg vokste opp var juling, en lusing og lugging helt vanlig avstraffelse.

I dag blir jeg kvalm når jeg ser slike ting, enten det er her i landet eller andre steder.

Men det er klart at det å fjerne barnet fra en situasjon eller stoppe barnet i noe farlig av og til krever både brå bevegelser og at man må ta tak i barnet. Noen ganger kan et hardt grep i armen da være nødvendig men jeg tror det er viktig å skille mellom et hardt grep for å hindre og et grep for å skape smerte. Det er ikke smerten barnet skal huske, men at den gale handlingen ikke er lov eller er farlig.

Skrevet
Det kan være vanskelig å si noe konkret om hvor denne grensen går. Den øvre uakseptable grense går når man tar så hardt i barnet at det virkelig kjenner smerte. Samtidig kan det være vanskelig å vurderer der og da om man tar for hardt i barnet fordi man er så sint, grensen er tøyd så langt etc. Da synes jeg det å ta barnet i armen fordi man ønsker å lede det vekk fra noe, og dette blir gjort på en litt for hard måte, er langt bedre enn en type fysisk avstraffelse hvor hovedformålet er å straffe, feks å klype barnet litt på hånden, gi et klaps osv. Det syns jeg nemlig er helt uakseptabelt. At et tak i armen blir litt for hardt, syns jeg ikke hører til i kategorien fysisk avstraffelse, hvis det da ikke skjer ofte og brukes kun for å fremkalle smerte.

Jeg har tre viltre gutter, og har flere ganger hatt behov for å skille de o.l. At taket i armen i "kampens hete" enkelte ganger her blitt litt hardere enn jeg hadde planlagt, innrømmer jeg gladelig. Men det kunne ikke falle meg inn å riste/klapse til. Imidlertid har jeg ofte hatt lyst!  ;)

Jeg signerer hvert ord i denne :)

Skrevet
Nei, jeg synes ikke det er greit å ta barnet hardt i armen. Jeg mener det går under kategorien fysiske avstraffelser.

Jeg mener det må holde å se barnet inn i øynene, si bestemt "nei" og sette det i skammekroken.

Jeg mener et hardt og bestemt grep ikke er fysisk avstraffelse. Og hva gjør man om barnet ikke VIL sette seg i skammekroken og løper sin vei fremfor å se deg i øynene?

Min venninne måtte eksempelvis bære et skrikende og hylende barn ut av butikken en gang. Hun ville slett ikke bæres, hun ville nemlig ha sjokolade. Slike "kamper" kan nok gå litt hardt for seg en gang i blant, men ikke alle barn hører bestandig på sine foreldre.

Å holde barnet hardt for at det skal gjøre vondt er selvsagt noe annet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er det greit å holde ett sinna barn fast?

Er det greit å ta ett barn hard i armen?

Er det greit å slå?

Er det greit å skrike til ett barn?

Jeg ville svart nei på de fleste, men jeg vet ikke hva man skal gjøre i stede.

Jeg syns det er vanskelig å si hva som er greit og hva som er galt.

Tenker da ikke bare på at det er fysisk avstraffelse, eller at man ikke skal gjøre så barnet får smerter, men ogs på den psykiske delen.

Er det greit å undertrykke barnets følelser og trang til å uttrykke dem? (f.eks ved å holde fast et sint barn).

I din situasjon ville jeg løftet ogg barnet, satt han på stolen, også sakt hvorfor han har blitt satt der..

Ville sagt tydligere fra enn bare "nei".

Altså i stede for å si "nei" når han slår, så ville jeg sagt "det er IKKE lov til å slå". Dessuten ville jeg spurt han igjen før han fikk gå fra stolen om hvorfor han i utgangspunktet ble satt der. Og gjerne (kanskje i senga om kvelden) tatt opp hvordan DU mener han bør oppføre seg.

De fleste barn har skjønt at de skal oppføre seg "bra", men vet ikke helt hva "bra" innebærer. Dessuten er det ikke sikkert han selv vet hvordan han skal takkle situasjonen.

Jeg tror at man vil komme borti situasjoner hvor man påfører barnet smerte; om det er for å avverge en farlig situasjon eller om man ser rødt ett øyeblikk og gjør noe man angrer på i ettertid.

Uansett så tror jeg det viktigste er å i ettertid snakke med barnet om det. Forklare hvorfor, at man angerer og at man fortsatt er veldig glad i barnet. Og ikke bare noen minutter etterpå, men ta det opp med jevne mellomrom i uker og kanskje måneder (kommer an på hvo alorlig det var) etterpå.

Dette tror jeg ble litt rotete:P

Endret av IsaCathrine
Gjest Frysepulver
Skrevet
Er det greit å holde ett sinna barn fast?Er det greit å ta ett barn hard i armen?

Er det greit å slå?

Er det greit å skrike til ett barn?

Jeg ville svart nei på de fleste, men jeg vet ikke hva man skal gjøre i stede. 

Jeg syns det er vanskelig å si hva som er greit og hva som er galt.

Tenker da ikke bare på at det er fysisk avstraffelse, eller at man ikke skal gjøre så barnet får smerter, men ogs på den psykiske delen.

Er det greit å undertrykke barnets følelser og trang til å uttrykke dem? (f.eks ved å holde fast et sint barn).

I din situasjon ville jeg løftet ogg barnet, satt han på stolen, også sakt hvorfor han har blitt satt der..

Ville sagt tydligere fra enn bare "nei".

Altså i stede for å si "nei" når han slår, så ville jeg sagt "det er IKKE lov til å slå". Dessuten ville jeg spurt han igjen før han fikk gå fra stolen om hvorfor han i utgangspunktet ble satt der. Og gjerne (kanskje i senga om kvelden) tatt opp hvordan DU mener han bør oppføre seg.

De fleste barn har skjønt at de skal oppføre seg "bra", men vet ikke helt hva "bra" innebærer.  Dessuten er det ikke sikkert han selv vet hvordan han skal takkle situasjonen.

Jeg tror at man vil komme borti situasjoner hvor man påfører barnet smerte; om det er for å avverge en farlig situasjon eller om man ser rødt ett øyeblikk og gjør noe man angrer på i ettertid.

Uansett så tror jeg det viktigste er å i ettertid snakke med barnet om det. Forklare hvorfor, at man angerer og at man fortsatt er veldig glad i barnet. Og ikke bare noen minutter etterpå, men ta det opp med jevne mellomrom i uker og kanskje måneder (kommer an på hvo alorlig det var) etterpå.

Dette tror jeg ble litt rotete:P

Hvis lille Per er krakilsk og vil banke opp Pål da? Skal du la vær å holde fast Per fordi "han må få utløp for sin aggresjon", selv om det innebærer at Pål får seg en rett høyre?

Skrevet

Synes det høres greit ut slik du gjør det, Jens. Unger kan bli krakilske ormer når de er sinna og da må man nesten holde hardt for at de ikke skal fyke avgårde.

Skrevet
Hvis lille Per er krakilsk og vil banke opp Pål da? Skal du la vær å holde fast Per fordi "han må få utløp for sin aggresjon", selv om det innebærer at Pål får seg en rett høyre?

Nei, ikke det jeg tenkte på.

Tenkte på sånne som sitter og tvilholder ungen fast på fanget i en halvtime for å roe ungen mens ungen bare blir mer og mer frustrert og sinna..

Hvis ungen holder på å skade seg selv eller andre så må man jo fohindre det..

Skrevet
Tenkte på sånne som sitter og tvilholder ungen fast på fanget i en halvtime for å roe ungen mens ungen bare blir mer og mer frustrert og sinna..

Hvordan vet du at grunnen ikke er akkurat det du selv skriver her:

Hvis ungen holder på å skade seg selv eller andre så må man jo fohindre det..

Mange barn kan bli veldig agresive når de er sinte, og kan gå løs både på seg selv og andre. Og den som da ikke er forelder (eller omgås barnet daglig) kan ikke vite hvordan barnet reagerer når det er sint, og kan dermed heller ikke (i mine øyne) dømme en slik handling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...