sneipen Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 Hei, Vi har terasse med heller, og mellom disse har det i år vokst en del ugress og diverse. Finnes det en enkel måte å bli kvitt dette på?
Mini_me Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 1, bruk ugressdreper( roundup) Spray på og vent 2, Luk selv.. 3, Bruk kantklipper
Kvist Skrevet 22. april 2007 #3 Skrevet 22. april 2007 4, Anskaff eller lån en minigris. Og sett fram en skål med vann Funker så fint så!
Gjest Persille Skrevet 22. april 2007 #5 Skrevet 22. april 2007 Jeg testet ut et råd i fjor og det funket bra. Billig er det også. Jeg heller varmt vann over gresstustene. Når jeg bruker vannkokeren så er det alltid litt vann igjen. Tusler da ut og heller det ut mellom hellene. Litt mer proff løsning er å bruke varmepistol. Gjør det en varm soldag så at hellene er oppvarmet fra før av. Da sprekker de ikke når du bruker varmepistolen.
Brunhilde Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Persille sitt råd er veldig bra! Tilsetter du litt salt burde ugresset forsvinne nesten før du før snudd deg...
Leo Skrevet 23. april 2007 #8 Skrevet 23. april 2007 Jeg forstår selvfølgelig at det er litt vanskelig å få til nå som hellene ligger der, men det som er lurt er å legge svart fiberduk under det sandlaget man legger hellene i. Da slipper man hele problemet. Ellers er selvfølgelig Persille sitt råd veldig bra.
Fakse Skrevet 23. april 2007 #9 Skrevet 23. april 2007 Jeg forstår selvfølgelig at det er litt vanskelig å få til nå som hellene ligger der, men det som er lurt er å legge svart fiberduk under det sandlaget man legger hellene i. Da slipper man hele problemet. Ellers er selvfølgelig Persille sitt råd veldig bra. ← Da slipper man hele problemet til det har gått noen år og det har blandet seg jord og snusk og rusk i sanda mellom hellene sånn at gressfrø får rotfeste likevel. Det er vel bortimot umulig å unngå problemet på permanent basis.
Leo Skrevet 23. april 2007 #10 Skrevet 23. april 2007 Da slipper man hele problemet til det har gått noen år og det har blandet seg jord og snusk og rusk i sanda mellom hellene sånn at gressfrø får rotfeste likevel. Det er vel bortimot umulig å unngå problemet på permanent basis. ←Nja... Hvis hellene ligger helt tett og man feier over med en kost en gang i blant tar det jammen mange år! Hellene hos foreldrene mine har ligget der i omtrent 20 år og det er fremdeles ikke noe problem.
Fakse Skrevet 23. april 2007 #11 Skrevet 23. april 2007 Nja... Hvis hellene ligger helt tett og man feier over med en kost en gang i blant tar det jammen mange år! Hellene hos foreldrene mine har ligget der i omtrent 20 år og det er fremdeles ikke noe problem. ← Brukte skrape mellom utallige tettlagte heller lagt av proffe annleggsgartnere den sommeren jeg jobbet som parkarbeider, men det er mulig det er kostingen som er trikset. Vanskeligere å gjennomføre i store offentlige annlegg enn i små private hager vil jeg tro
Leo Skrevet 23. april 2007 #12 Skrevet 23. april 2007 Jeg har gjort det samme. Har også vært med å legge slike heller og det forekommer nok at proffene jukser litt når de legger på store områder . I sin egen hage, jukser man selvfølgelig ikke. Da passer man på at duken overlapper skikkelig osv.
Fakse Skrevet 23. april 2007 #13 Skrevet 23. april 2007 Jeg har gjort det samme. Har også vært med å legge slike heller og det forekommer nok at proffene jukser litt når de legger på store områder . I sin egen hage, jukser man selvfølgelig ikke. Da passer man på at duken overlapper skikkelig osv. ← Klart det, men man ser jo godt forskjell på ugress eller mose som kommer nedenfra og det som legger seg i overgangen mellom hellene
kamela Skrevet 23. april 2007 #14 Skrevet 23. april 2007 Kjempefint tips, det må jeg prøve! Har også blitt anbefalt å etterfylle med litegranne sand, sikkert for å gi dårlige vekstvilkår.
kamela Skrevet 23. april 2007 #15 Skrevet 23. april 2007 Da har jeg vannet mellom hellene mine, håper jeg kan dra opp noen døde gresstuster om ikke så lenge!
sneipen Skrevet 23. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. april 2007 Hellene her ute har nok lagt der i 40 år snart, men skal huske på det med fiberduk dersom vi skal gjøre om/endre etterhvert. Jeg helte på masse kokende vann i går kveld, og håper det hjelper i første omgang. Dette roundup - hvordan er det ift småbarn....? Vi har ei lita snelle på 1 år og 4 mnd som tasser rundt og sjekker hvordan ALT smaker for tiden. Spørsmålet er hvor lenge rester fra dette blir liggende igjen og om det er nok å spyle over terrassen eller hva - noen som vet?
Pnin Skrevet 24. april 2007 #17 Skrevet 24. april 2007 Dette roundup - hvordan er det ift småbarn....? Vi har ei lita snelle på 1 år og 4 mnd som tasser rundt og sjekker hvordan ALT smaker for tiden. ← Da ville jeg IKKE brukt Roundup. Et alternativ til å fjerne ugress hvert år, kan være å plante noe i fugene, f.eks. urter (leste jeg i går i en bok ). Tenk så godt det vil lukte når dere går over dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå