Gå til innhold

Irritabel tykktarm

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Irritabel tykktarm har den ulempen at det er en samlebetegnelse for tarmproblemer uten én bestemt årsak stort sett. Det er jo en diagnose man får når andre ting er utelukket (så punkt én er å be om å få sjekket for annen sykdom og allergi/intoleranser!). Men det er noen ting som kan funke:

* unngå stress - enkleste måte er å lære seg avspenning og stresshåndtering, hvis man ikke kan skifte livsstil...

* en teori er at malabsorpsjon av enkelte stoffer (ofte disakkarider? laktose, fruktose... i tillegg til noe i hvete?) gjør at det blir liggende sukkerrester i tykktarmen og "gjære", gi ubalanse i tarmfloraen og bidra til luftsmerter og problemer med hhv treg og løs avføring. Så det kan være verdt et forsøk å kutte helt ned på frukt, melkeprodukter (i hvert fall de med mye laktose) og hvete i perioder. Tror endel kan spise litt av dette når man først har hatt en asketisk periode. Noen kunstige søtstoffer har også sukkeregenskaper og bør unngåes.

* noen må unngå sterk mat og/eller fet mat, mens andre må ha fet mat (i såfall ville jeg prøvd meg fram med vegetabilske oljer og fet fisk i så stor grad som mulig).

*vær forsiktig med alkohol, kaffe og sigaretter

Gjest harh
Skrevet

det kommer helt an på hvilke plager du har.

jeg må ha et meget balansert kosthold, for mye fiber blir helt feil for meg.

jeg har tatt de vanlige testene uten resultat.

har alltid visst jeg ikke tålte melkeprodukter veldig godt, så dette sluttet jeg med først. for meg hjalp det nesten på dagen.

alt annet med ibs passer godt for meg: tåler dårlig fet mat, alkohol, sterke krydre osv.

min ibs kommer i hele fordøyelsessystemet via kvalme/vanskelig mage fra alt for hyppig/løs til treg.

så nå har jeg kuttet ut både gluten og melk, og det fungerer mye bedre for meg.

jeg vil si fordøyelsen min har bedret seg med en.....70 prosent bedring fra når det var på sitt verste.

har desverre utviklet angst som følge av dette her styret med fordøyelsen og all bekymringen for å ikke ha et toalett i nærheten.

den tar visst lengre tid å kvitte seg med en plagene:(

selv kjøpte jeg en bok påapoteket som går på ibs(norsk) og det gjorde at jeg skjønte mye mer av det.

Gjest Gjest_ccc_*
Skrevet

Bare nevner at jeg var plaget med dette i ca 4-5 år, men har blitt frisk fra det. (Fikk alle mulige rør inn i alle åpninger uten at de fant noe. Men jeg hadde laktoseintolleranse, så ble litt bedre av å unngå melkesukker). Jeg har prøvd å spise alle mulige rare ting fra helsekosten og har kuttet ut alle mulige rare matvarer i perioder uten at jeg merket noe spesiell bedring av det. Også gikk det altså etter noen år over av seg selv.

Så det er altså håp.

Innbiller meg at mye er stressrelatert. Kanskje særlig fordi man er flau for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...