Lotta82 Skrevet 21. april 2007 #1 Del Skrevet 21. april 2007 Jeg lurte bare på om det var noen her inne som har erfaring med hvordan man behandler diagnosen irritabel tykktarm? Finnes det noe medisin mot det eller må man bare prøve å gjøre noe med kosten? Evt. andre råd...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest i samme situasjon Skrevet 21. april 2007 #2 Del Skrevet 21. april 2007 Kjøp visiblin på apoteket. Det er et fiberpulver som du har i drikke. Jeg har prøvd det en stund nå....jeg går mye sjeldnerre på do. nesten litt for sjelden...men det går seg vel til. Det er ivertfall lite annet enn små, hyppige måltider og visiblin til den diagnosen...har jeg fått høre av min lege Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frances Skrevet 21. april 2007 #3 Del Skrevet 21. april 2007 Sunt kosthold og en sunn livsstil generelt er vel hva de fleste leger anbefaler. Eventuelt Visiblin som anbefalt i innlegget over. Tror det skal litt til å få medikamentell behandling, det er jo ingen direkte sykdom i tarmen ved en slik diagnose. Lykke til uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devana Skrevet 22. april 2007 #4 Del Skrevet 22. april 2007 Ifølge legene på sykehuset her så var det ikke mange medisinene de hadde å tilby oss med irritabel tykktarm, men...Jeg ble anbefalt å ta omega 3-6-9 fordi det visstnok skulle hjelpe på "alt", så jeg gjør det da, enda jeg egentlig ikke merker noen forskjell...Hehe.. Ellers så hjelper det for meg å unngå store mengder hvetemel, krydder, melk...Altså, alt med måte. Hmmm...Kan jeg spørre hvordan du fikk "diagnosen" din? Jeg gikk igjennom så mange oppi-rumpa-nedi-halsen-undersøkelser ( koloskopi og gastroskopi altså)..Men har skjønt at det er mange som får diagnosen bare sånn kastet ut i løse lufta av leger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinker Bell Skrevet 22. april 2007 #5 Del Skrevet 22. april 2007 En ting som er VELDIG VIKTIG når man spiser mer fiber er å drikke mer vann, ellers så kan dette føre til forstoppelse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. april 2007 #6 Del Skrevet 22. april 2007 For meg har det bare vært en eneste kur: alt som heter boller, kaker, brød, pizza, pitabrød, baguetter etc som inneholder fint hvetemel er fy-produkter. Det kan - etter at kroppen er blitt vant til et bedre kosthold som man fører til vanlig hverdags - spises av og til i ekstremt begrensede mengder. Brød der hvetemel står som første ingrediens er ikke grove nok - det brødet jeg synes er best av alle er speltbrød. Det holder seg lenge og det minsker "problemer der bak" betraktelig. Jeg gleder meg til den dagen resten av samfunnet skal få øynene opp for hvor usunt fint siktet mel er slik at det går an å få bakst som er grov nok også ute på byen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorbusCrohns Skrevet 22. april 2007 #7 Del Skrevet 22. april 2007 Mitt råd er: spis knekkebrød av spelt og rug framfor produkter av hvetemel! Unngå fete og sterkt krydrete matretter. Reduser melkeforbruket. Og ellers finn ut hva som passer best for deg matmessig. Men ingen matråd fungerer om du ikke gjør noe med livsstilen din ellers. Derfor sier jeg: reduser antall stressfaktorer i livet ditt! Sett begrensninger. Vær aktiv, men ikke prøv å rekke over alt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggi Skrevet 22. april 2007 #8 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg gikk til legen med symptomer på Cøliaki og ville få en utredning, men legen min tok ikke en eneste prøve, bare gav meg diagnosen irritabel tykktarm. Men det som hjalp meg godt i en "dårligere periode", var å drikke anis/fenikkel te flere ganger om dagen (dette var et råd fra legen min), når jeg drikker den type te er plagene minimale, fikk også beskjed om å kjøpe Visiblin. Teen får du kjøpt på apotek og helsekost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frances Skrevet 22. april 2007 #9 Del Skrevet 22. april 2007 Jeg gikk til legen med symptomer på Cøliaki og ville få en utredning, men legen min tok ikke en eneste prøve, bare gav meg diagnosen irritabel tykktarm. ← Dette ville jeg ikke funnet meg i. Jeg fikk også denne diagnosen uten at noen prøver ble tatt og det gikk ikke bra, for å si det mildt. Det viste seg at jeg hadde noe langt alvorligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aggi Skrevet 22. april 2007 #10 Del Skrevet 22. april 2007 Dette ville jeg ikke funnet meg i. Jeg fikk også denne diagnosen uten at noen prøver ble tatt og det gikk ikke bra, for å si det mildt. Det viste seg at jeg hadde noe langt alvorligere. ← Uff da.. Tror det er mange som er "flinke" til å stille diagnose uten undersøkelser når det gjelder denne type mage/tarm problemer. Nei, jeg har vurdert å skifte lege, etter flere slike opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenda Skrevet 22. april 2007 #11 Del Skrevet 22. april 2007 Min historie ligner veldig på Glow sin. Plagene mine er nært forbundet med stress. Jeg har trukket grensa ved slanger inn både her og både der, føler meg tross alt ikke SÅ syk... Tror det er litt typisk sånne "kvinneplager", som er lett for leger å diagnostisere bare ved å se på deg. Spise fiber funker ikke for alle, blir krise for min del ihvertfall... Det beste rådet jeg kan gi er fysisk aktivitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2007 #12 Del Skrevet 23. april 2007 I stressende perioder, som under eksamen, trapper jeg i meg anti-diare-tabletter. Noen slike for dag og magen fungerer normalt :D Noen som vet hvor lenge man kan gå på anti-diare-tabletter før det blir farlig forresten? Blir helt symptomfri av Loperamid jeg, så elsker de tablettene der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 9. mai 2007 #13 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har også sannsynligvis irritabel tarm. Har tatt en del prøver tidligere - allergitester bla. for å prøve å finne ut hva som er årsaken til alle mageproblemene, men alle prøvene viste det seg å være helt fine. Har ikke fått noen diagnose på irritabel tarm, men legen min sa den gangen at når de ikke finner noe annet "galt" er det sannsnyligvis det, dessuten stemmer alt jeg har lest om irritabel tarm på meg. Blir verre hvis jeg stresser, i peiroder eser magen ut og blir oppblåst for den minste ting -- fryktelig irriterende. Har prøvd å se om jeg blir bedre av å kutte ut hvete, men har ikke merket noe spesielt. Tror det er om å gjøre for meg å spise regelmessig og små måltider og spise sakte og tygge godt. Det er bare at jeg ikke flink til å få til det i praksis.. Og være forsiktig med frukt og bær (synd siden det er så godt - og i tillegg sunt) Mye frukt på engang, og spesielt etter annen mat - er drepen for magen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2007 #14 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg har hatt irritabel colon nesten hele livet. For meg arter det seg mest som kronisk forstoppelse. Visiblin, regelmessige, varierte måltider, unngå mye melkeprodukter som store porsjoner med is, unngå for mye pasta, drikke mye vann, morsjon, samt redusere stress så godt det går, har vært min medisin i alle de år. Men til slutt hjalp ikke det heller. Reduserer jo livskvaliteten betraktelig å ikke få gått på do. Etter å ha lest om diagnosen på internet, og fått råd der, gikk jeg til legen og bad om antidepressiva (SSRI, "lykkepiller"). Etter at jeg begynte på dem, har fordøyelsen så og si normalisert seg helt. Har ingen bivirkninger av tablettene. Jippi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mai 2007 #15 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg synes det er utrolig kjekt å komme over denne tråden akkurat i dag. Satt i går og snakket med min tante om mine problemer forbundet med dette. Oppblåst mage, stort sett hele tiden. Det er ikke noen vits i å gå til legen her jeg bor, det er bare kjøttkontroll uansett. Og et halvt års venteliste til spesialist etterpå. Men jeg lurer på om det finnes noen man kan gå til, naturmedisiner, eller hømopat feks? anis/fenikkel te skal jeg kjøpe meg da, og se om det roer seg litt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 9. mai 2007 #16 Del Skrevet 9. mai 2007 Jeg fikk diagnosen etter å ha tatt utallige tester av mage og tarmsystemet over en lenger periode uten at de fant noe feil, da alt annet var utelukket (også allergier etc) fikk jeg beskjed om at det var irritabel tykktarm. Greit nok, siden alt annet ihvertfall var eliminertbort først. Fikk også en morsom liten kommentar: "Dette kan du takke deg selv for, slik går det når du ikke hører på kroppen din!" De mener jeg slet på meg irritabel tarm pga at jeg ignorerte stressnivå og psykiske "problemer". Ellers så hjelper det for meg å unngå store mengder hvetemel, krydder, melk...Altså, alt med måte. ← dette hjelper for meg og, hvetemel, melk, rødt kjøtt, for store måltider, stress, kofein, alkohol.... alt dette er ting jeg holder meg mest mulig unna pga mageproblemene mine. også har jeg fått god hjelp med akupunktur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miss Guided Skrevet 10. mai 2007 #17 Del Skrevet 10. mai 2007 Mitt råd er: spis knekkebrød av spelt og rug framfor produkter av hvetemel! Unngå fete og sterkt krydrete matretter. Reduser melkeforbruket. Og ellers finn ut hva som passer best for deg matmessig. Men ingen matråd fungerer om du ikke gjør noe med livsstilen din ellers. Derfor sier jeg: reduser antall stressfaktorer i livet ditt! Sett begrensninger. Vær aktiv, men ikke prøv å rekke over alt! ← Det er dette jeg prøver å følge stort sett, merker det med en gang hvis jeg spiser for mye brødmat, krydret mat og melkeprodukter. Merker det også hvis det blir mye stress i hverdagen, har lagt klare begrensninger på meg selv når det gjelder aktiviteter utenfor jobb og hjemmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 11. mai 2007 #18 Del Skrevet 11. mai 2007 Jeg fikk diagnosen irritabel tykktarm da jeg var 21 år. Har mye magevondt, diarè, oppblåst (gravidemage) og krampelignende smerter. Fikk da respet på noen tabletter som heter Egazil Duretter. De hjelper etter 10-15 minutter når jeg har de verste krampene. Har hatt dette preperatet flere ganger. Men i fjor påstod legen min at det ikke var noen tabletter som het det, men jeg gav meg ikke - og hun fant dem... Spurte på apoteket da jeg hentet den siste resepten for ca 1 år siden om det var slutt på denne medisinen, og da svarte farmasøyten at de laget denne medisinen, men at leger sjelden skrev den ut. hvorfor skjønte ikke hun. :klø: Forøvrig baker jeg alt brødet selv, og er restriktiv med hvetemel, uten at jeg egentlig ser den store forbedringen, men fortsetter nå da det ikke blir verre iallell. Har litt mer komplekse ting enn "bare" irritabel tykktarm: har brokk og cyster på eggstokkene og i livmoren. Ikke alltid jeg er sikker på hva det er som gjør vondt denne gangen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 29. januar 2009 #19 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg har hatt irritabel colon nesten hele livet. For meg arter det seg mest som kronisk forstoppelse. Visiblin, regelmessige, varierte måltider, unngå mye melkeprodukter som store porsjoner med is, unngå for mye pasta, drikke mye vann, morsjon, samt redusere stress så godt det går, har vært min medisin i alle de år. Men til slutt hjalp ikke det heller. Reduserer jo livskvaliteten betraktelig å ikke få gått på do. Etter å ha lest om diagnosen på internet, og fått råd der, gikk jeg til legen og bad om antidepressiva (SSRI, "lykkepiller"). Etter at jeg begynte på dem, har fordøyelsen så og si normalisert seg helt. Har ingen bivirkninger av tablettene. Jippi! Hva heter dette medikamentet? Gammel post riktignok, men er det andre som har erfaringer med antidepressiva mot irritabel colon/spastisk kolitt? Jeg synes jeg må spise så usunt for å fungere normalt. Kan så og si ikke spise fiber, for mye salat og må unngå melkeprodukter. Kaffe om morgenen og fet mat er det som fungerer best, og det er jo ikke akkurat optimalt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
helledussen Skrevet 9. mai 2009 #20 Del Skrevet 9. mai 2009 Det er interessant det du skriver om at fet mat er best. Jeg synes også det kan være vanskelig å leve sunt da magen min ikke liker for mye grønnsaker og frukt. Jeg drikker mye vann. Jeg har prøvd meg frem for hva som er bra og ikke i forhold til matvaner. Jeg bør ikke spise store måltider, ikke vente lenge mellom måltidene, unngå så godt jeg kan løk, erter, bønner ovs. Sure ting er magen min ikke glad i heller så jeg har kuttet ut appelsinjuice og surt sukkertøy som jeg var så glad i. Jeg prøver også å unngå sukkerfri brus og ikke mye sukkerfri tyggegummi. Fet mat er heller ikke magen glad i og jeg har redusert på melkeprodukter. Jeg kan også være plaget med kvalme og ubehag og har hatt nytte av å bruke SOMAC. Ellers vet jeg ikke om noen medisiner som hjelper. Jeg har prøvd uttallige hjelpemidler fra helsekost men har hatt liten effekt over tid så nå bruker jeg ikke annet en Somac av og til. Det sies at antidepressiva kan hjelpe mot irritabel tarm og det samme med hypnose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå