Gå til innhold

10 mndr og mye luft/vondt i magen

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Advarsel for sarte sjeler: Bæsjeprat forut!

Vesla mi er nå 10 måneder gammel og har i det siste vært mye plaget med luft og vondt i magen. Hun kan leke helt ubesværet og plutselig ser vi at hun ynker seg og blir sittende og trykke uten at det kommer noe. Etter noen slike runder kan det enten komme ei skitbleie eller noen skikkelige brakfiser, og da er alt i orden igjen. Hun har også hatt en veldig spesiell, sur skitlukt de siste ukene.

Hun spiser stort sett bare grøt, litt brødmat og frukt, og vi har prøvd å eliminere og gjeninnføre matvarer for å se om det er noe hun spiser som forårsaker dette, uten å ha blitt klokere så langt. Hun plages såpass av dette at hun våkner om natta og gråter, spenner seg og ikke finner roen, så vi vil så gjerne hjelpe henne, men vet ikke hvordan. Vi har prøvd minifom og fenikkelte, men uten resultat.

Før dette begynte hadde hun omgangssyke som gikk begge veier. Noen som har erfaringer med at dette kan gi slike ettervirkninger som vi sliter med nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(det var da ikke så mye bæsjeprat? Hehe)

Det jeg tenker, uten å ha spesielt peiling på barn, men litt mer på helse generelt, er at bakteriefloraen i tarmen kan ha kommet i ubalanase etter omgangssyken. Det finnes kanskje noen bakteriekulturtabletter man kan kjøpe på apoteket, eller man kan gi yoghurt eller biola...?

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Har vært inne på tanken om å gi henne en form for bakteriekultur, men samtidig mener jeg å ha lest at f.eks Biola ikke skal gis til barn under ett år. Å høre med dem på apoteket er imidlertid en god idé.

Skrevet

Ammer du enda? Her ble det en vesentlig endring i både liv og levnet da det var slutt på morsmelken. Mye enzymer og slikt veit du...

Kan hun ha litt bæsj i kø som venter? Dvs sånn som ligger helt nederst i tarmen du nesten ser når du skifter bleie? Klyster...

Ellers har råd jeg har fått på apoteket (ikke bare om sarte maver) vært av varierende kvalitet, jeg ville nok heller hørt på helsestasjonen.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg ammer fremdeles mye, så problemet ligger neppe der, og hun bæsjer rikelig, så det er neppe behov for noe klystér.

Har spurt på helsestasjonen, men der fikk jeg som vanlig kun tåke-svar. Er enig i at svarene på apoteket heller ikke alltid er like gode, men det er hvertfall verdt et forsøk. En merker fort om de har peiling på det de snakker om eller om de bare leser fra pakningsvedleggene.

Skrevet

Hei.

Har vært igjennom noe lignende med min sønn på 18mnd. Han hadde rota-virus (diare og oppkast) og plagdes med magevondt i 3 uker etter at diareen var borte. Var hos legen, og fikk beskjed om at det nok var bakteriene i tarmen som ikke var helt tilbake til normalen. Fikk beskjed om å gi så mye biola han ville spise. Men nå er jo kanskje de uaktuelt i og med at hun er under ett år enda. Jeg ville ringt legen og spurt hva de anbefaler.

Lykke til, håper det snart bedrer seg!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Takk for innspill. Har lest en del om yoghurt og biola til så små barn nå, og kommer til å prøve dette. Fikk tak i yoghurt naturell på nærbutikken nå, så prøver det i dag. Hun har fått bittelitt yoghurt i korn- og fruktblandinger tidligere, så regner med at hun tåler det. Så får vi evt prøve biola til uka.

Skrevet
Jeg ammer fremdeles mye, så problemet ligger neppe der, og hun bæsjer rikelig, så det er neppe behov for noe klystér.

Vi har dessverre måtte brukt det meste av avføringsmidler på minstemann. Uten særlig effekt må jeg si. Laxoberal dråpene hjalp godt, men de skal man bare bruke noen dager. Nå styrer vi ikke med det lenger. Ting har gått seg til, og han sliter ikke like mye som før.

Men siden hun ikke har problemer med å få det ut, så er det jo bare tullete å bruke klyster. Man skal være restriktiv med bruk av avføringsmidler, særlig på barn.

Yoghurt og biola er (som du allerede vet) bra for magen.

Du får nesten bare se det an, og gå til legen hvis det ikke gir seg.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

He he... ga henne yoghurt naturell med litt fruktpure og kanel i nå, og det var stor suksess. Prøvde først å gi henne med skje, men hun grep koppen med begge hender og tredde seg innpå :ler:

Får håpe det har effekt på magen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...